Långsam SSD med cache vs snabb utan för OS?

Permalänk
Medlem

Långsam SSD med cache vs snabb utan för OS?

Hur vet jag vilka av de billigare modellerna som har dram cache och inte? Några generella tips vad man ska kolla efter?

Ska hur som helst bygga en budgetburk åt farsan som kommer köra både windows och macOS. Har allt förutom SSDer vilket jag tänkte köpa nya snarare än att återvinna de gamla. Antagligen skulle 500GB per SSD räcka. Moderkortet som är ett Gigabyte Gaming X Z590m har stöd för dubbla PCIE 4 NVME. På ett sätt är det lite dumt att inte köra med SATA-SSDer eftersom det kan hända att boot loadern för macOS pajar vid vissa windowsuppdateringar och att det med nvme är jobbigare att plugga ur vid behov så som uppdateringar av windows. Men samtidigt är nvme bra mycket snabbare än vanliga SATA. Antar att jag får plugga ur macOS och uppdatera windows för att sedan stänga av automatiska uppdateringar och då se till att montera ur den ena SSDn varje gång jag uppdaterar windows manuellt.

Visa signatur

Gilla min Guide till sweclockers tävlingen! :D : #12510535

Min Sweclockers-låt som aldrig deltog i Jultävlingen. Enjoy! https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=g7gof...

Permalänk
Medlem

Ska han inte läsa och föra över stora mängder data hela tiden kommer han inte märka någon skillnad alls. Och väldigt liten skillnad mellan PCI e och SATA ssd också.

Permalänk
Medlem

Bara gå in under avancerat och sortera.

https://www.techpowerup.com/ssd-specs/

Visa signatur

ASUS TUF Z790-Plus Wifi | Core i9 12900K @5.1/4.0 | NZXT Z73 | G.Skill Trident Z5 RGB 2x32 GB DDR5-6000 CL30 | 1 & 4TB WD SN850X, 4TB Samsung 870 QVO | Gainward 4090 GS @3000/23 | Enthoo Evolv X |MSI MEG Ai1300P 1300W | SBX G6 | Logitech G915 & G502 X Lightspeed | Dell Alienware AW3225QF 32" | 114TB UNRAID NAS | MacBook Air M1 2020 | 8192MB | 256GB | Herman Miller X Logitech G Embody

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chris_Kadaver:

På ett sätt är det lite dumt att inte köra med SATA-SSDer eftersom det kan hända att boot loadern för macOS pajar vid vissa windowsuppdateringar och att det med nvme är jobbigare att plugga ur vid behov så som uppdateringar av windows. Antar att jag får plugga ur macOS och uppdatera windows för att sedan stänga av automatiska uppdateringar och då se till att montera ur den ena SSDn varje gång jag uppdaterar windows manuellt.

Bootloadern kan bara hamna fel vid ren installation av windows, därför bara disken för OS ska vara inkopplad då.
Annars borde det väl räcka med att du disablear macOS disken i enhetshanteraren före uppdatering och enablear den igen efteråt.

Visa signatur

"The following statement is false: The previous statement is true! Welcome to our corner of the universe"

Permalänk

vid normal användning märker du generellt ingen större skillnad mellan olika SSD varseig det är usb3, Sata, eller pci-e

är framförallt acesstiden som spelar in då och den är i det stora hela identisk på alla SSD några nanosekunder hit eller dit.

är först när du börjar skyffla extrema mängder data mellan lagring som du kommer märka av och den högre skriv/läs-hastigheten.

så planerar han inte att flytta stora eller extrema mängder filer fram och tillbaka på datorn så kommer det inte göra någon nämnvärd skillnad.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows