Krönika: Underskatta aldrig Apples förmåga att dra en fuling

Permalänk
Medlem

Det verkar som den nya USB-C porten är en mix av nytt och gammalt på just iPhone 15
Visst, överföringshastigheten är inte up to speed med vad många andra erbjuder idag men samtidigt så går det att docka telefonen mot en skärm och köra 4K i 60Hz.

Permalänk
Medlem

Tråkigt!
Lika tråkigt som att överföringarna inte heller är speciellt bra på Windows maskiner.
Kasst.

Visa signatur

"Trust Me, I'm an Engineer"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fearnox:

Tog över en timme att föra över 40GB(ren överföringstid), sedan så avbröt den random utan något felmeddelande(betedde sig som att överföringen skulle vara klar).
Tror det var livefoton som strulade en del och fungerade på mobilen, men visa fel på datorn(och gick inte att överföra).
Fick manuellt lista ut vilka som strula, radera dessa och sedan börja överföra mappen igen.

Får du ut 30MB/s när du överför bilder/videos från iPhone eller är det teoretisk prestanda?
30MB/s är i alla fall lång över det jag fått ut när jag har överfört från iPhone.
I vilket fall så är 30MB/s snigelfart idag, med nyare teknik så hade det gått 20ggr så fort utan att påverka priset på enheten i någon större utsträckning. Ganska smidigt om man kunde spela in 4K video. föra över den på några sekunder och redigera den utan att det behöver ta flera timmar. Det är väl förmodligen en flaskhals som Apple vill behålla för att ha något till premium användare och att det ska vara osmidigt att göra det utanför deras operativsystem.

Inget som sker varje dag, men när det väl behövs så är det ofta stora mängder data som användaren vill få över.
Kan vara för backup, dela med sig eller att de vill byta telefon eller system.
Har aldrig upplevt att det gått smidigt, brukar vara väldigt motsträvigt att få ur saker från Apples system.
Det krävs ofta till och med guider för att göra simpla saker som att överföra en bild i hög kvalité till ett annat system eller filsystem.

Kör man bara iOS eller OSX så går det ofta bra, men annars så är det väldigt tungrott.

Runt 30 MB/s är vad jag får ut med överföring mot USB2-diskar och motsvarande. Så får man inte ut i närheten av det mot en iPhone så är det inte USB2 som är flaskhalsen. Hade nog inte blivit märkbar skillnad med USB3 på den telefonen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

USB 2.0 dataöverförings-hastighet
Fortfarande USB-PD för laddning
Även Lightning klarade väl 18W i alla fall, långt mer än USB2

Skrivet av Aka_The_Barf:

Klarar inte 3.0 mer laddnings kapacitet också?

Ingen iPhone 15 klara av att ladda med mer än 20 Watt, samma som 14.
Både USB 2.0 och 3.0 kan skicka upp till 100 Watt.

Visa signatur

Klient: AMD 7 5800X | ASUS X570-F | 32GB 3200MHz | Corsair RM850 | Gigabyte 3070 | Phanteks P500A | Samsung 980 PRO
HTPC: Intel I7 4770T | 16 GB 1600 | FC8 EVO | Gigabyte GA-H87N-WIFI | Samsung 840 250GB
Server: Intel XEON E5620 x 2| ASUS Z8PE-D18 | 96GB 1333MHz | Corsair AX 1200W | HAF 932 | WD Black 2TB
Nätverk: Telia F@st| Unifi AC Lite/Pro/LR/Nano/Mesh/U6-LR/U6+/U6-Lite | Nighthawk M1 | pfSense | TP-Link TL-WPA8630KIT | Ubiquiti NanoStation M5 | UniFi Switch 8-150W

Permalänk
Medlem
Skrivet av Prelatur:

Ingen iPhone 15 klara av att ladda med mer än 20 Watt, samma som 14.
Både USB 2.0 och 3.0 kan skicka upp till 100 Watt.

100 watt låter rätt mycket, klarar de tunna kablarna av det i en usb sladd eller kanske bör det vara en speciell sladd? 20A borde kräva en grovlek på ca 4mm om volten är 5 volt?

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aka_The_Barf:

100 watt låter rätt mycket, klarar de tunna kablarna av det i en usb sladd eller kanske bör det vara en speciell sladd? 20A borde kräva en grovlek på ca 4mm om volten är 5 volt?

PD, höjer spänningen när den går för högre effekt. Får ont i ögonen när folk inte kan skilja på enhet och storhet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av slipbit:

PD, höjer spänningen när den går för högre effekt. Får ont i ögonen när folk inte kan skilja på enhet och storhet.

Eftersom jag inte vet kunskapsnivån på folk här så försöker jag ofta göra det så enkelt som möjligt så att alla kan förstå. Vanligt folk har problem med vad spänning är många gånger så volt brukar fungera bra och A vet nog de flesta vad det är.
Struntar i om det är korrekt så länge folk förstår, skriver jag korrekt får jag i många fall skriva en förklaring eller helt enkelt skriva om det som jag gjorde nu.

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aka_The_Barf:

100 watt låter rätt mycket, klarar de tunna kablarna av det i en usb sladd eller kanske bör det vara en speciell sladd? 20A borde kräva en grovlek på ca 4mm om volten är 5 volt?

https://en.wikipedia.org/wiki/USB-C

Saxat

"USB 3.1 cables are considered full-featured USB-C cables. They are electronically marked cables that contain a chip with an ID function based on the configuration channel and vendor-defined messages (VDM) from the USB Power Delivery 2.0 specification. Cable length should not exceed 2 metres (6 ft 7 in) for Gen 1, and 1 metre (3 ft 3 in) for Gen 2.[9] The electronic ID chip provides information about product/vendor, cable connectors, USB signalling protocol (2.0, Gen 1, Gen 2), passive/active construction, use of VCONN power, available VBUS current, latency, RX/TX directionality, SOP controller mode, and hardware/firmware version.[6]

USB-C cables that do not have shielded SuperSpeed pairs, sideband use pins, or additional wires for power lines can have increased cable length, up to 4 metres (13 ft). These USB-C cables only support 2.0 speeds and do not support alternate modes. With built in repeaters 3.0 speed cables up to 10 metres (33 ft) are available.

All USB-C cables must be able to carry a minimum of 3 A current (at 20 V, 60 W) but some can also carry high-power 5 A current (at 20 V, 100 W).[10] USB-C to USB-C cables supporting 5 A current must contain e-marker chips (also marketed as E-Mark chips) programmed to identify the cable and its current capabilities. USB Charging ports should also be clearly marked with capable power wattage.[11]

Full-featured USB-C cables that implement USB 3.1 Gen 2 can handle up to 10 Gbit/s data rate at full duplex. They are marked with a SuperSpeed+ (SuperSpeed 10 Gbit/s) logo. There are also cables which can carry only USB 2.0 with up to 480 Mbit/s data rate. There are USB-IF certification programs available for USB-C products and end users are recommended to use USB-IF certified cables.[12] "

Permalänk
Medlem
Skrivet av reverend benny:

https://en.wikipedia.org/wiki/USB-C

Saxat

"USB 3.1 cables are considered full-featured USB-C cables. They are electronically marked cables that contain a chip with an ID function based on the configuration channel and vendor-defined messages (VDM) from the USB Power Delivery 2.0 specification. Cable length should not exceed 2 metres (6 ft 7 in) for Gen 1, and 1 metre (3 ft 3 in) for Gen 2.[9] The electronic ID chip provides information about product/vendor, cable connectors, USB signalling protocol (2.0, Gen 1, Gen 2), passive/active construction, use of VCONN power, available VBUS current, latency, RX/TX directionality, SOP controller mode, and hardware/firmware version.[6]

USB-C cables that do not have shielded SuperSpeed pairs, sideband use pins, or additional wires for power lines can have increased cable length, up to 4 metres (13 ft). These USB-C cables only support 2.0 speeds and do not support alternate modes. With built in repeaters 3.0 speed cables up to 10 metres (33 ft) are available.

All USB-C cables must be able to carry a minimum of 3 A current (at 20 V, 60 W) but some can also carry high-power 5 A current (at 20 V, 100 W).[10] USB-C to USB-C cables supporting 5 A current must contain e-marker chips (also marketed as E-Mark chips) programmed to identify the cable and its current capabilities. USB Charging ports should also be clearly marked with capable power wattage.[11]

Full-featured USB-C cables that implement USB 3.1 Gen 2 can handle up to 10 Gbit/s data rate at full duplex. They are marked with a SuperSpeed+ (SuperSpeed 10 Gbit/s) logo. There are also cables which can carry only USB 2.0 with up to 480 Mbit/s data rate. There are USB-IF certification programs available for USB-C products and end users are recommended to use USB-IF certified cables.[12] "

Trodde inte kablar var såpass avancerade. Rätt intressant.

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aka_The_Barf:

Klarar inte 3.0 mer laddnings kapacitet också?

Vilken laddningskapacitet man får har inte med om det är USB2 eller USB3 att göra.
Det beror på vilken version och variant av USB PD man har.
USB PD1 klarar upp till 100W i version 5.
Senare varianter klarar ännu högre laddningseffekt.
De absolut senaste klara upp till 400W men dom finns nog inte kommersiellt tillgängliga ännu.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aka_The_Barf:

Eftersom jag inte vet kunskapsnivån på folk här så försöker jag ofta göra det så enkelt som möjligt så att alla kan förstå. Vanligt folk har problem med vad spänning är många gånger så volt brukar fungera bra och A vet nog de flesta vad det är.
Struntar i om det är korrekt så länge folk förstår, skriver jag korrekt får jag i många fall skriva en förklaring eller helt enkelt skriva om det som jag gjorde nu.

Jag tror det bli enklare om man inte blandar. Antingen kör man på "ström", "spänning" och "effekt" etc. Annars på "A", "V" och "W" etc.

Visa signatur

SPELA: 13900K - Gaming X Trio 4090
LEVA: OnePlus 12 - MacBook Air M2 13"
PLÅTA: Canon C70, R3, 1DX mkII, BMPCC6K
LYSSNA: KRK Rokit RP8 G4, Beyerdynamic DT 1990 PRO
FLYGA: DJI FPV, Avata

Permalänk
Medlem

"Företaget ser ofta till att pusha gränserna och innovera när det kommer till funktionalitet"

De vill iaf få oss att tro det.

Visa signatur

Du som inte behärskar när du skall använda de och dem så finns en mycket enkel lösning. Skriv dom så blir det inte fel.
Första egna datorn -> ZX Spectrum 48k '82.
Linux Mint, Asus B550-F, Ryzen 5600X, LPX 64GB 3600, GT730

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Dimman:

Ja verkligen, jag kan också rambla BS i sömnen.

Direkt felaktigt. Lightning som sådan stödjer USB3...

Jag hittade inget annat att whina om så jag hittade på något click-bait för att dra igång ett flamewar.
Ny bottennivå.

Äh, det är kul att man försöker dra igång en diskussion. Det funkar ju uppenbarligen väldigt väl på målgruppen och enligt reglerna på post-2005-internet får man faktiskt skrolla förbi det man inte gillar.

Dessutom tycker jag att Calles foto-byline en tydlig blinkning till den här killen:

( nej det var inte han som skrev den här krönikan, det hade varit för perfekt )

Visa signatur

Det kan aldrig bli fel med mekanisk destruktion

Permalänk
Skrivet av Prelatur:

Ingen iPhone 15 klara av att ladda med mer än 20 Watt, samma som 14.
Både USB 2.0 och 3.0 kan skicka upp till 100 Watt.

Fel här är korrekt fakta !

USB Type-C med USB 2.0
5 V
0,5 A
Max 2,5 W

USB Type-C Current 2.1
5 V
1,5 A
3 A
Max 7,5 W
Max 15 W

USB Type-C (SPR) med USB PD 3.1
Ställbar upp till 20 V
Ställbar upp till 5 A
Max 100 W

USB Type-C (EPR) med USB PD 3.1
Ställbar upp till 48 V
Ställbar upp till 5 A
Max 240 W

Visa signatur

Laptop Asus G18 (G814JZ-N6034W)
Intel Core i913980HX 24 st kärnor ((8P 5.6GHz + 16E 2.2GHz) Antal trådar 32 st
Nvidia GeForce RTX 4080 2330 MHz12 GB, TDP 175w
Ram 32 GB, ((2 x 16GB))DDR5 SO-DIMM (4800 MHz)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jumpcut:

Jag tror det bli enklare om man inte blandar. Antingen kör man på "ström", "spänning" och "effekt" etc. Annars på "A", "V" och "W" etc.

inte enklare för noviser har jag märkt. Folk vet vad volt är eftersom det är det man tex alltid säger, 12 volt 230 volt osv. Spänning är dock okänt för det flesta och ström är bara själva elen enligt många.

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hatesunday:

Fel här är korrekt fakta !

USB Type-C med USB 2.0
5 V
0,5 A
Max 2,5 W

USB Type-C Current 2.1
5 V
1,5 A
3 A
Max 7,5 W
Max 15 W

USB Type-C (SPR) med USB PD 3.1
Ställbar upp till 20 V
Ställbar upp till 5 A
Max 100 W

USB Type-C (EPR) med USB PD 3.1
Ställbar upp till 48 V
Ställbar upp till 5 A
Max 240 W

Apple Säger ju själva att iphone kan ladda med upp till 18 watt.
Menar du att du har bättre koll än Apple på hur snabbt deras telefoner kan ladda?

Permalänk
Medlem
Skrivet av SAFA:

Runt 30 MB/s är vad jag får ut med överföring mot USB2-diskar och motsvarande. Så får man inte ut i närheten av det mot en iPhone så är det inte USB2 som är flaskhalsen. Hade nog inte blivit märkbar skillnad med USB3 på den telefonen.

Ja. USB klarar ju en bandbredd på 480 Mbit/s. Det motsvarar i runda slängar. 60 Mbyte/s.
Om man inte har kretsar i telefonen som klarar av mer än det så spelar det ingen roll om man har USB2, USB3 eller något ännu snabbare.
Det är ju den långsammaste länken i kedjan som begränsar.
Och det är få telefoner som har så snabb lagring att dom klarar av att maxa ur en USB2 ens. Dom allra nyaste modellerna kan göra det men det är inga stora skillnader man får för en mobiltelefon har inte direkt en högpresterande SSD inbyggd.
Sen kan man tycka vad man vill om att Apple är så sena på bollen att gå över till USB-C men det misstänker jag är för att licensieringen av chipen i lightning är en inkomstkälla som dom vill mjölka till max.
Att säga att man gör det för att USB-C numera är en standard för laddning är bara dumheter.
Det har varit en standard på alla telefoner i över 5 år och om man är så sen på bollen så är men inte i framkant av tekniken. Man är i bakkant och försöker sträva bakåt enligt mig.
Apple är på inget sätt intresserade av att ge nytta till sina kunder. Dom är bara intresserade av att mjölka sina kunder så mycket som möjligt.

Visst. De processorer dom tagit fram till datorer och telefoner är bra men det är nog det enda dom åstadkommit de senaste 10 åren skulle jag säga. I allt annat så har dom bara följt med strömmen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jumpcut:

Jag tror det bli enklare om man inte blandar. Antingen kör man på "ström", "spänning" och "effekt" etc. Annars på "A", "V" och "W" etc.

Enig, men man får va glad så länge gemene man inte kallar spänning eller effekt för ström.

Permalänk
Skrivet av Boss302:

Enig, men man får va glad så länge gemene man inte kallar spänning eller effekt för ström.

Vad är skillnaden mellan dem?

Tror att Apple valde USB 2.0 för vanliga iPhone 15 är för att de vill att man ska köpa de största lagringsalternativen.

Permalänk
Medlem

@Enviro OnePlus 11 har också USB 2.0 Type-C. Tror det hela handlar om att "spara pengar" vid produktion för att hålla marknadspriset nere!??!? Rätta mig om jag har fel på den tanken...

Visa signatur

Nikon Z6 • Nikkor AF-S 14-24/2.8G ED • Nikon Z 24-70/4 S • Nikkor AF-S 200-500/5.6E ED VR • Manfrotto BeFree Advanced Twist • Benro TMA47AL • iOptron GEM28 • William Optics Redcat 51 v2 • Lunt LS50THa/B600 • Player One Neptune-M • Player One Apollo-M Mini • Player One Mars-C • GSO 6" Classical Cassegrain

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fearnox:

Har aldrig upplevt att det gått smidigt, brukar vara väldigt motsträvigt att få ur saker från Apples system.
Det krävs ofta till och med guider för att göra simpla saker som att överföra en bild i hög kvalité till ett annat system eller filsystem.

Kör man bara iOS eller OSX så går det ofta bra, men annars så är det väldigt tungrott.

Svårt att se vad problemet skulle vara här. Allt ligger ju i original i ens Bilder-bibliotek (eller går att plocka ned från iCloud i original, sen är det bara att kopiera ut. Till en extern disk formaterad med exFAT exempelvis.

Sen håller jag med om att Apple borde gått vidare från Lightning tidigare och att USB 2 år 2023 inte är en höjdare. Men har själv inga provlem med att nån gång per år manuellt överföra bilder och videos från min Iphone 12 till datorn (använder ej molntjänster) via Lightning. Sätter igång det och går därifrån och så får det stå och tugga.

Visa signatur

• Fractal Design North | ASUS ROG Strix B650E-F | Ryzen 7 7800X3D | Radeon RX 7900 GRE | 64 GB RAM | Windows 11
• Mac Pro (Mid 2010) | 6-Core Intel Xeon ”Westmere” | Radeon RX 5700 XT | 32 GB RAM | macOS 12 Monterey | Windows 10
• MacBook Pro 14" | M2 Max | 96 GB RAM | macOS 14 Sonoma

Permalänk
Medlem

Försöker hitta den gif på Insta där Jeremy Clarkson och Richard Hammond skrattar åt Iphone USB -C

Visa signatur

My Rig https://classic.prisjakt.nu/list.php?ftg_check=on&exclude_ftg...
Fel av mig! Men sjutton vad snabba ni är på att kommentera vad andra gör och inte gör rätt och fel... :/

Permalänk
Medlem

Skiljer ca 1,35kr mellan usb 2.0 och 3.0 kontakterna för oss på jobbet! (Jobbar med utveckling och tillverkning av kretskort/elektronik).
så känns mest bara som apple bara är vanliga apple och i princip blåser majoriteten av kunderna som inte vet om det 🤔
Edit: licenser har jag ej koll på priserna dock.

Visa signatur

In science we trust!

Permalänk
Medlem
Skrivet av sba74:

Ja. USB klarar ju en bandbredd på 480 Mbit/s. Det motsvarar i runda slängar. 60 Mbyte/s.
Om man inte har kretsar i telefonen som klarar av mer än det så spelar det ingen roll om man har USB2, USB3 eller något ännu snabbare.
Det är ju den långsammaste länken i kedjan som begränsar.
Och det är få telefoner som har så snabb lagring att dom klarar av att maxa ur en USB2 ens. Dom allra nyaste modellerna kan göra det men det är inga stora skillnader man får för en mobiltelefon har inte direkt en högpresterande SSD inbyggd.
Sen kan man tycka vad man vill om att Apple är så sena på bollen att gå över till USB-C men det misstänker jag är för att licensieringen av chipen i lightning är en inkomstkälla som dom vill mjölka till max.
Att säga att man gör det för att USB-C numera är en standard för laddning är bara dumheter.
Det har varit en standard på alla telefoner i över 5 år och om man är så sen på bollen så är men inte i framkant av tekniken. Man är i bakkant och försöker sträva bakåt enligt mig.
Apple är på inget sätt intresserade av att ge nytta till sina kunder. Dom är bara intresserade av att mjölka sina kunder så mycket som möjligt.

Visst. De processorer dom tagit fram till datorer och telefoner är bra men det är nog det enda dom åstadkommit de senaste 10 åren skulle jag säga. I allt annat så har dom bara följt med strömmen.

Att usb 3 aldrig slagit på mobila enheter har inte med kostnad att göra, snarare att vinsten av det inte kompenserade för problemen med just usb 3.

Intel har ett whitepaper på detta, där man ser ett problem med 3.0 och 2.4 ghz radio (bt, wifi, 3g, 4g...).
Sen har även usb 3 chipset alltid dragit massa ström - något med signaleringen och modulationen som körs.

https://www.usb.org/sites/default/files/327216.pdf

Apple löser detta med ett egendesignat chip, men andra tillverkare har inte dom resurserna eller ens motiveringen för att lösa det.

samsung hade usb 3 på nån enhet för länge sedan, där slogs usb 3 av automatiskt efter 30 minuter för att inte påverka radion eller batteritiden för mycket.

Permalänk
Medlem

Använder främst en iXpand eller AirDrop för att föra över filer från min iPhone. Annars finns ju allt även på iCloud, så förstår egentligen inte problemet.

På min iPad Pro M1 kör jag med en Samsung T7 Touch.

Permalänk
Medlem

Apple kan sparka pung alltså!

Visa signatur

No man is free who is not master of himself

Permalänk
Medlem

Känns snålt. Men å andra sidan kan jag inte minnas sist jag använde USB för att överföra filer till datorerna/tv.
Påverkar detta också laddhastighet, eller endast filöverföringshastighet?

Visa signatur

Dator 1: | i9 9900k | MSI RTX 4080 Ventus 3x OC | ASUS ROG STRIX Z390-F Gaming | Corsair LPX DDR4 32 GB 3200Mhz | FD define S | Samsung 850 EVO 1TB | Samsung 980 NVMe M.2 1TB | Noctua NH-U12S | Corsair RM750x 750W | Windows 11
Skärm 1: ASUS 27" ROG SWIFT PG279Q 1440p @ 165Hz/IPS/G-Sync
Skärm 2: ASUS 27" TUF VG27AQ1A 1440p @ 170Hz/IPS/G-Sync/HDR

Permalänk

Hur bra fungerar HDMI output från en iPhone med usb 2.0?

Jag själv funderade att göra likadant med Android, upptäckte att vissa hade krångel, jag tar då med min AppleTv de gångerna. (inte ofta)
Men jag kan tänka mig ungdomar ofta vill kunna dela abonnemang hos andra utan få behörighet till deras wifi.

Permalänk
Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Hur bra fungerar HDMI output från en iPhone med usb 2.0?

4K 60Hz på iPhone 15:
https://support.apple.com/en-is/HT213839

Visa signatur

Apple