AMD utlovar nya grafikkort på Gamescom

Permalänk
Medlem
Skrivet av Clasito:

Spekulation
7800XT 16GB - lite långsammare än 4070 fast med 4GB mer minne, 550$.
7700XT 12GB - 15% snabbare än 6700XT, 450$.

Bra priser hade varit 500 respektive 400 USD men AMD hoppas väl på att starfield combon ska kunna få korten sålda för mer ändå.

Ja, det blir intressant att se vad som händer. Det jag tänker är att de nya korten inte behöver vara så mycket snabbare än korten de ersätter, om de dessutom är markant bättre på raytracing och prissätts rätt. I Sweclockers test av RX 7600 ser man att 7600 har samma råprestanda i 3D Mark Raytracing Feature Test som 6800, ett rejält hopp uppåt även över 6700 XT: https://cdn.sweclockers.com/artikel/diagram/29635?key=0cb56a5...

Tyvärr är 7600 i sig för svagt för att utnyttja det, men ett 7700 XT med 12 GB är kraftfullt nog att ta tillvara ökningen. Gäller det konkurrensen från Nvidia, och man spelar i 1080p är dessutom kvalitetskontroversen mellan DLSS 2 och FSR 2 inte alls intressant (enligt mig), i den upplösningen ser ingen av dem bra ut även om DLSS 2 ser bättre ut. Då är DLSS 3 mer intressant, inte lika bildförstörande. Jag misstänker att AMD lanserar FSR 3 skarpt i samband med Starfield, kan de även få ut en ny version av FSR 2 så deltat minskar till både DLSS 2 och 3 tror jag det kan gå bra. Till rätt pris.

Och det är AMDs akilleshäl, för varför ska de sänka priserna för mycket? Det känns som att argumentet från många är att AMD ska tvinga Nvidia att sänka sina priser, så att de kan köpa Nvidia billigare. Jag har själv en tonåring i släkten, och han är helt insnöad på "RTX", så Nvidias satsning på att extremoptimera CP 2077 som ett "raytracingslagrträ" är lyckat. AMD behöver nå de som tänker "RTX" med bättre marknadsföring om de ska öka sin marknadsandel. Tror inte enbart priset hjälper.

Permalänk
Medlem
Skrivet av bopp:

Ja, det blir intressant att se vad som händer. Det jag tänker är att de nya korten inte behöver vara så mycket snabbare än korten de ersätter, om de dessutom är markant bättre på raytracing och prissätts rätt. I Sweclockers test av RX 7600 ser man att 7600 har samma råprestanda i 3D Mark Raytracing Feature Test som 6800, ett rejält hopp uppåt även över 6700 XT: https://cdn.sweclockers.com/artikel/diagram/29635?key=0cb56a5...

Tyvärr är 7600 i sig för svagt för att utnyttja det, men ett 7700 XT med 12 GB är kraftfullt nog att ta tillvara ökningen. Gäller det konkurrensen från Nvidia, och man spelar i 1080p är dessutom kvalitetskontroversen mellan DLSS 2 och FSR 2 inte alls intressant (enligt mig), i den upplösningen ser ingen av dem bra ut även om DLSS 2 ser bättre ut. Då är DLSS 3 mer intressant, inte lika bildförstörande. Jag misstänker att AMD lanserar FSR 3 skarpt i samband med Starfield, kan de även få ut en ny version av FSR 2 så deltat minskar till både DLSS 2 och 3 tror jag det kan gå bra. Till rätt pris.

Och det är AMDs akilleshäl, för varför ska de sänka priserna för mycket? Det känns som att argumentet från många är att AMD ska tvinga Nvidia att sänka sina priser, så att de kan köpa Nvidia billigare. Jag har själv en tonåring i släkten, och han är helt insnöad på "RTX", så Nvidias satsning på att extremoptimera CP 2077 som ett "raytracingslagrträ" är lyckat. AMD behöver nå de som tänker "RTX" med bättre marknadsföring om de ska öka sin marknadsandel. Tror inte enbart priset hjälper.

Om vi tittar på tidigare RDNA3-kort, så skulle jag förutspå att 7800XT kommer att ha raytracing som 3070, kanske lite bättre, och 7700XT motsvarande mycket under. Det är nämligen så de har varit hittills - RDNA3 har RT-prestanda motsvarande vad Ampere hade i samma klass. Det är ju i så fall användbart, till skillnad från 6700XT där jag personligen tycker att det inte är det.

Vad gäller FSR2 mot DLSS2 så har jag gett upp på försöken att få någon klarhet i den frågan - det är helt enkelt för mycket personliga åsikter. Det de flesta verkar vara överens om är att skillnaden är minimal om man håller sig på ”quality” men att DLSS2 blir bättre om man sänker kvaliteten ytterligare. Detta får mig då att fundera: om jag har en 4K-skärm, så innebär Quality att den renderar i 1440p och sedan skalar upp. Ner ett hack innebär att man renderar i 1080p, där då DLSS2 skall vara bättre. Då undrar jag:

1) att spela i 1080p på en 4K-skärm ser helt OK ut utan någon skalning alls, för det är bara pixeldubbling rakt av. Skulle jag behöva köra uppskalning från 1080p nativt så kan jag alltså bara stänga av all skalning i spelet och bara ställa in pixeldubbling i drivern (går hos både AMD och Nvidia just nu). Ingen anledning alls att ha suddig uppskalning.
2) hur jävla tungdrivet är spelet om jag skall behöva gå ner till 1080p för att få det att gå runt, om det inte är RT? 1440p OK, men 1080p på ett mellanklasskort 2023? Då är det bara ett dåligt optimerat spel.

Sen AMDs prissättning… Jag tror inte att AMD bryr sig så där värst om marknadsandel här, åtminstone just nu. De är nu i en position att ta marknadsandelar om Nvidia snubblar till en generation, men det har inte Nvidia gjort de två senaste, och för 2000-serien stod de beredda med en prissänkning kallad ”Super” för att ducka när kontringen kom. Nvidias varumärke är stabilt, och det krävs nog en miss i klass med Intels 10nm för att AMD skall kunna göra något åt det.

Visa signatur

5900X | 6700XT

Permalänk
Medlem

Själv hoppas jag som vanligt på RX 7950 XTX men jag antar att det är att hoppas på för mycket då ingen överhuvudtaget har nämnt det kortet i sammanhanget. Jag börjar tappat hoppet om det verkligen blir ett sådant kort. Den senaste nyheten man hittar om det på nätet är från i maj och den nyheten är mest spekulationer

Permalänk
Medlem
Skrivet av Niolator:

Själv hoppas jag som vanligt på RX 7950 XTX men jag antar att det är att hoppas på för mycket då ingen överhuvudtaget har nämnt det kortet i sammanhanget. Jag börjar tappat hoppet om det verkligen blir ett sådant kort. Den senaste nyheten man hittar om det på nätet är från i maj och den nyheten är mest spekulationer

Det är alltid risken, att det bara är spekulationer baserat på hur ett företag brukar agera. AMD är ganska förutsägbara. Jag skulle exempelvis gissa att "Navi 43", uppföljaren till Radeon 7600, kommer att vara en Navi 22 med 128-bits GDDR7 - dvs 40 CU uppdelat på två Shader Engine (SE). Jag har absolut ingen insider-information om detta, men jag vet hur kretsarna är designade. Navi 23 och 33 har 2 SE, med 2 Shader Array (SA) var. Varje SA har sedan 4 WGPer, och varje WGP har 2 CU. 2*2*4*2=32, alltså 2 CU Det är alltid 2 CU i en WGP och alla shader engines måste vara lika stora, men i övrigt går det att ta bort eller lägga till enheter. Om man tar bort en WGP ur varje SE (vilket få gör SA obalanserade, men det är OK) så får man 28CU för 6600 utan XT och sannolikt 7500. Det mest troliga för nästa generation är att AMD lägger in 5 WGPer i varje SA, för 40 CU totalt, eller i princip Navi 22, men att de behåller minnesgränssnittet som det är på 128 bitar. Det finns andra möjligheter - de kan sitta still igen med 32CU, men det tror jag inte på när de precis har gjort det, eller de kan slå till med 48 CU på ett av två olika sätt (antingen 3 SE med 4 WGPer per SA, eller 2 SE med 6 WGPer per SA), men jag tror att 40 CU är det mest sannolika.

Hade jag nu varit mer skrupelfri, hade jag kunnat lägga upp detta som ett "rykte" i en Youtube-film och få en massa klick för det. Om jag har rätt, så kan jag peka på detta nästa gång när jag kommer med mer intressanta rykten. En ännu bättre metod är att skapa tre olika konton och lägga upp alla tre gissningarna, för att sedan ta bort de gissningar som är felaktiga när AMD väl lanserar. Det gör att den enda gissningen som finns kvar är den som det blev, och jag är en ny källa till rykten - trots att jag absolut inte vet någonting.

Jag tror att det är sannolikt med en 7950-serie någon gång. Om det kommer en stepping för att fixa de där problemen med chiplettarna (om de ens finns) så kan man kombinera den med lite snabbare minne och få till en bra facelift, och varför inte? Jag har dock ingen som helst information om att det är på gång.

Visa signatur

5900X | 6700XT

Permalänk
Medlem

7700XT 54 CU 12 GB 449$
7800XT 60 CU 16GB 499$

Tummen upp till dem priserna.

Visa signatur

f0rest stan | Citera mera | 5800x – 6700 XT

Permalänk
Moderator
Moderator
Skrivet av Clasito:

7700XT 54 CU 12 GB 449$
7800XT 60 CU 16GB 499$

Tummen upp till dem priserna.

RX 7700 XT har även 54 compute units, till skillnad från spekulationen och 6700 XT som ligger på 40.

Korten skall finnas tillgängliga sjätte september.

Visa signatur