Netonnet: "Fler delbetalar sina elektronikköp"

Permalänk
Melding Plague

Netonnet: "Fler delbetalar sina elektronikköp"

När Netonnet sammanställer egen data tillsammans med en färsk undersökning framgår att yngre är mer prismedvetna samtidigt som kreditköp ökar.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Inofficiell ambassadör

Om man tar hobbykonsumtion på delbetalning/kredit är man riktigt illa ute enligt mig. Har man inte råd att köpa en TV/dator/spelkonsol kontant nu, så är sannolikheten att det är en bra idé att köpa den på avbetalning med ocker-räntor nästintill obefintlig.

Visa signatur

Mobo Aorus B550 Pro V2 CPU Ryzen 5600X RAM Corsair Vengance 16GB @ 36000 MHZ
GPU MSI GTX 1080 ti Gaming X Skärm Acer X34A

Permalänk
Administrativ avgift

Köper alltid via klarna kortet så jag kan testa mina produkter utan besvär med retur osv, betalar direkt efter och kostar mig ingenting extra. Har det mest för klockan men är riktigt bra för allt typ lite som ett extra skydd mot besvär:)

Visa signatur

Jonsbo i100| 7950x3D | B650-i | 2x16GB DDR5 CL30@6000 | 2TB m.2 | 4090 TUF | SF600 | Samsung G9 49 | Vive Focus 3 | Noctua fans | Custom loop

Permalänk
Medlem

Jag köper alltid via kreditkort eller Klarna tex. Men jag betalar alltid engångssumma direkt när paketet kommit hem (alternativt månaden efter med kreditkortet). Alltid 100% cash, ingen avgift eller ränta. Undrar om jag är med i den statistiken då.

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.

Permalänk
Administrativ avgift
Skrivet av Sh4d0wfi3nd:

Jag köper alltid via kreditkort eller Klarna tex. Men jag betalar alltid engångssumma direkt när paketet kommit hem (alternativt månaden efter med kreditkortet). Alltid 100% cash, ingen avgift eller ränta. Undrar om jag är med i den statistiken då.

Tror vi tyvärr räknas med då

Visa signatur

Jonsbo i100| 7950x3D | B650-i | 2x16GB DDR5 CL30@6000 | 2TB m.2 | 4090 TUF | SF600 | Samsung G9 49 | Vive Focus 3 | Noctua fans | Custom loop

Permalänk
Medlem

Har använt räntefri delbetalning flera gånger vid köp av elektronik och för mig personligen så har det fungerat väldigt bra och har aldrig haft problem att betala dom.

Skulle aldrig använda delbetalning om det inte var räntefritt.

Visa signatur

Spelar Just Nu: INGET Väntar På: HL 3, Grand Theft Auto VI
Moderkort: Gigabyte Z790 Gaming X AX CPU: Intel Core i7 13700K 3.4GHz Kylare: Arctic Liquid Freezer II 360
Internminne:
Corsair 32GB (2x16) DDR5 6000MHz Vengeance GPU: Asus RTX 4090 TUF GAMING
SSD: WD Black SN850X 1TB Gen 4 & Samsung 860 EVO 1TB OS: Windows 11 Skärm: LG C2 42"

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av Sh4d0wfi3nd:

Jag köper alltid via kreditkort eller Klarna tex. Men jag betalar alltid engångssumma direkt när paketet kommit hem (alternativt månaden efter med kreditkortet). Alltid 100% cash, ingen avgift eller ränta. Undrar om jag är med i den statistiken då.

Skrivet av andra94:

Tror vi tyvärr räknas med då

När de fyra första månaderna år 2023 ställs mot föregående år ökar andelen som handlar hemelektronik på kredit med 13,7 procent. I det räknas dels delbetalning, dels de som använder ett "Netonnet-kort".

Den sista markerade biten kan ju vara exakt samma typ av användare som ni två.
Och som mig.

Jag betalar dock inte av direkt när jag mottagit produkten längre utan betalar av hela kreditkortsbeloppet med lönen som kommer. Dvs, köp i maj betalad med lön i maj, förfallo i slutet juni. Har dock så litet kreditbelopp på kortet så även om jag skulle maxa det så betalar lönen det med lätthet, utöver att jag har samma summa som kreditbeloppet på sparinstitut som samlar ränta där istället.

Något som jag tycker verkar läskigt är att den kraftigtast växande gruppen hos inkasso och kronofogd är unga kvinnor 18-30 där lån gått till nöjen, resor och kläder. Dvs, saker med noll bestående värde. En sak om man köper sig en motorsåg eller verktyg eller något som går att sälja. Men svårt att sälja en uppkäkad bulle eller restaurangbesök begagnat. Helt enkelt, urusel konsumtion att göra på kredit.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
DingDongerMcDongface
Skrivet av Sh4d0wfi3nd:

Jag köper alltid via kreditkort eller Klarna tex. Men jag betalar alltid engångssumma direkt när paketet kommit hem (alternativt månaden efter med kreditkortet). Alltid 100% cash, ingen avgift eller ränta. Undrar om jag är med i den statistiken då.

Ni får såklart rätta mig om jag har fel, men jag har för mig att Netonnet inte är anslutet till Klarna? Klarna-kortet bör nog fungera oavsett iofs och rimligen räknas som kreditkort, men annars är det faktura via Resurs Bank (som även ligger bakom deras speciella Netonnet-kort).

Permalänk
Medlem
Skrivet av Segafreakone:

Har använt räntefri delbetalning flera gånger vid köp av elektronik och för mig personligen så har det fungerat väldigt bra och har aldrig haft problem att betala dom.

Skulle aldrig använda delbetalning om det inte var räntefritt.

Även räntefri delbetalning kommer väl med en uppläggningsavgift och administrativ avgift? Så kostnad tillkommer ju ändå. Brukar själv lägga allt på kreditkortet för bonuspoäng och betala av i sin helhet i månadens slut. Köper inget som jag inte hade kunnat betala direkt även utan kreditkortet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chrisj:

Även räntefri delbetalning kommer väl med en uppläggningsavgift och administrativ avgift? Så kostnad tillkommer ju ändå. Brukar själv lägga allt på kreditkortet för bonuspoäng och betala av i sin helhet i månadens slut. Köper inget som jag inte hade kunnat betala direkt även utan kreditkortet.

Finns kort som inte har några avgifter om du betalar allt när fakturan kommer samt ger bonus.

Visa signatur

Moderkort: B550M AORUS PRO , Minne: 32GB 3600Mhz HDD1: Intel 660P M2 1TB, HDD2: Kingston A400 960GB CPU: 5900X, Kylning: NH-D15 black GPU: RTX 4080 VENTUS 3X OC Låda: Define 7 Compact Glass, PSU: RM650i
Mus: G502 Wireless Lightspeed, Tangentbord: Strafe RGB MK.2, Monitor: LC49G95TSSRXEN
Surfplatta: Huawei Mediapad M5, Telefon: Pixel 7 Pro

Permalänk
Medlem

Kredit är bra sålänge man kan sköta det, kreditkort alltid för mig, varför riskera sina egna pengar? Var emot för ett par år sedan till jag insåg värdet och bekvämligheten i 1 faktura för 'alla' köp. De som inte tar kredit är oseriösa bilhandlare, alltså de flesta.

Visa signatur

Questions are the beginnings of wisdom

Permalänk
Medlem

Att köpa på faktura (=kredit) gör ju att man slipper ligga ute med pengar ifall man skulle ångra sig, eller om fraktbolag dabbar sig.

Visa signatur

*5600|B350M-A|32GB|A750|GX750W|Core V21|280AIO|1TB+2TB.

AMD Ryzen 5(Zen3) @4891|Asus Prime|Corsair 2x16 RGB PRO 3200C16 @3800C18|Intel Arc LE @2740MHz|Seasonic Focus| Thermaltake mATX kub|Arctic freezer II| NVMe SSD PCIE 3.0x2 Kingston A1000 1500/1000 + 2,5" HDD Toshiba 1TB & Samsung 1TB i RAID 0.

Permalänk
Medlem
Skrivet av landmarks:

Ni får såklart rätta mig om jag har fel, men jag har för mig att Netonnet inte är anslutet till Klarna? Klarna-kortet bör nog fungera oavsett iofs och rimligen räknas som kreditkort, men annars är det faktura via Resurs Bank (som även ligger bakom deras speciella Netonnet-kort).

Det stämmer. Netonnetkortet är resurs bank.. Och köper man hos dem på avbetalning öht så blir det via resurs bank. Inget jag stödjer så om jag köper där är det kreditkort eller direktbetalning som gäller.

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xyborg:

Om man tar hobbykonsumtion på delbetalning/kredit är man riktigt illa ute enligt mig. Har man inte råd att köpa en TV/dator/spelkonsol kontant nu, så är sannolikheten att det är en bra idé att köpa den på avbetalning med ocker-räntor nästintill obefintlig.

Håller delvis med dig, men har man koll på sin ekonomi, även om den är begränsad, och gör bedömningen att man har råd att köpa på kredit så ser jag inget fel med det. Det finns ju till och med de som erbjuder räntefri delbetalning (dock inte helt fritt från avgifter).

Det största problemet är ju när det övergår till en ohållbar lyxkonsumtion som man inte har råd med. En ny TV med en månadskostnad på 400 kr/mån kanske går bra, men sen är det en ny dator för 800 kr/mån, en ny telefon för 500 kr/mån, ett hemmabiosystem för 400 kr/mån, och helt plötsligt är man uppe i 2100 kr/mån. 400 kr är ju betydligt lättare att skrapa ihop än 2100 kr, om nu ekonomin krisar.

Jag ser delbetalning som en ganska bra lösning om det verkligen är något man behöver akut. Låt oss säga att tvättmaskinen går sönder och det inte finns ett finansiellt utrymme för att köpa en kontant. Istället för att spara i 3-6 månader och gå runt i skitiga kläder så är det ju en smidig lösning att lägga upp det på delbetalning och ta eventuella avgifter som tillkommer. Det allra bästa hade ju varit att spara ihop en buffert, men den disciplinen och möjligheten ska man inte förvänta sig att alla har.

Visa signatur

Intel i5 12600K | Asus TUF Gaming Z690-Plus D4 | Asus Geforce RTX 3060 Ti | 32 GB DDR4 | Fractal Design North | Corsair iCue Link H100i | Cooler Master V750 Gold i Multi

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Xyborg:

Om man tar hobbykonsumtion på delbetalning/kredit är man riktigt illa ute enligt mig. Har man inte råd att köpa en TV/dator/spelkonsol kontant nu, så är sannolikheten att det är en bra idé att köpa den på avbetalning med ocker-räntor nästintill obefintlig.

Njah, jag ska strax på semesterresa. Säg att det kommer en bra deal på Sweclockers inet saken imorgon så kanske jag slår till. Betalar en månad en mindre belopp och nästa så betalar jag hela. Ibland tar det också lite tid att sälja det gamla man har, just delbetalning kan ge lite mer flexibilitet. Självklart ska man inte skuldsätta sig för mycket, men det behöver man inte heller göra ifall man använder sig av delbetalningar.

Visa signatur

7800x3d, 64GB 6000cl30, Gigabyte X670 Gaming X AX (F9d) 12TB m.2/nvme, 8TB SSD, WD 2x12TB 5400rpm, XFX 7900xt, SoundBlasterX AE-5+, HP X34", Fractal Design Define 7, Corsair HX750, Topping MX3s, Ino Audio piMx, Dan Clark Audio Aeon 2 closed..
LG B1 65", Topping e70, Topping pa5 II plus, Guru Audio Junior+ (primärt) / Canton GLE 90, Nintendo Switch OLED, Pico 4 VR

Permalänk
Skrivet av andra94:

Köper alltid via klarna kortet så jag kan testa mina produkter utan besvär med retur osv, betalar direkt efter och kostar mig ingenting extra. Har det mest för klockan men är riktigt bra för allt typ lite som ett extra skydd mot besvär:)

Testa produkter utan besvär? Jag tror de återförsäljaren kommer stänga av dig förr eller senare. Jag tror det är emot reglerna om du gör det upprepade gånger.

Jag är emot delbetalning överhuvudtaget men måste man göra en sådan så är klarna bäst. Undvik resurs bank så mycket ni kan.

Permalänk
Medlem

Försöker i så stor mån som möjligt betala alla hobbyköp direkt. Känns enklast och bekvämt att ha det gjort. Med direkt menar jag inte nödvändigtvis betala med kort, utan så fort fakturan dyker upp.

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Administrativ avgift
Skrivet av Dinkefing:

Testa produkter utan besvär? Jag tror de återförsäljaren kommer stänga av dig förr eller senare. Jag tror det är emot reglerna om du gör det upprepade gånger.

Jag är emot delbetalning överhuvudtaget men måste man göra en sådan så är klarna bäst. Undvik resurs bank så mycket ni kan.

Menade såklart testa mot fel inte mot retur, ex får jag ett defekt 4090 kan jag returnera det utan problem istället för att ligga ute med 20k.

Visa signatur

Jonsbo i100| 7950x3D | B650-i | 2x16GB DDR5 CL30@6000 | 2TB m.2 | 4090 TUF | SF600 | Samsung G9 49 | Vive Focus 3 | Noctua fans | Custom loop

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinkefing:

Testa produkter utan besvär? Jag tror de återförsäljaren kommer stänga av dig förr eller senare. Jag tror det är emot reglerna om du gör det upprepade gånger.

Jag är emot delbetalning överhuvudtaget men måste man göra en sådan så är klarna bäst. Undvik resurs bank så mycket ni kan.

Resurs bank skippar jag helt efter att de dels ville debitera ränta för månader de inte hade rätt att göra det enligt räntelagen, dela lade på månadsavgifter för månader som inte inträffat och slutligen försökte dra ränta på tid efter att betalningen var dem tillhanda. Kundtjänsten var helt värdelösa och försökte få det till att ”det är så det funkar”. Slutade med att jag tog kontakt med deras legalavdelning och då löste sig problemet. Men eftersom man vet att hela debiteringsbiten sköts automatiserat så har de satt i system att blåsa folk som inte har kunskap nog att motsätta sig detta.

Permalänk
Medlem

Köper alltid via faktura/klarna och betalar hela summan efter jag fått paketet och är nöjd. Köper inget på avbetalning någonsin. Köper inget jag inte redan har täcking för på banken.

Visa signatur

Case: Fractal Design Torrent Solid Black MOBO: ASUS ROG STRIX X670E-A GAMING WIFI CPU: AMD Ryxen 7 7800X3D CPU cooler: Noctua NH-D15 RAM: G.Skill Trident Z5 Neo DDR5 6000MHz CL30 32GB GPU: MSI RTX 3080 GAMING Z TRIO 12G PSU: ROG Strix 1000W Gold Aura Edition M2: Kingston Fury Renegade 2TB Fans: 4x Noctua NF-A12x25
Monitor: ASUS ROG Swift PG27AQDM 27" 240Hz 1440p OLED QHD Mouse: Razer DeathAdder v3 Pro Wireless
Mousepad:
InfinityMice Speed V2 Keyboard: Wooting Two HE Headset: Audeze Maxwell Mic: Blue Yeti X

Permalänk
Medlem

Det enda man köper på delbetalning är måsten. Vill ha'n köper man kontant, och om det inte går så väntar man

Permalänk
Medlem

Jag använder alltid kreditkort då man får cashback och bättre försäkringar. Har alltid betalat i tid dock.

Permalänk
Medlem

Ja det är mycket idag som man får ta blancolån för att ha råd med. Ett grafikkort har gått från en tredjedels månadslön till en hel månadslön på bara några år. I toppsegmentet alltså. Det är sorgligt.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av MarcusHuddinge:

Det enda man köper på delbetalning är måsten. Vill ha'n köper man kontant, och om det inte går så väntar man

Det är ju extremt få saker som egentligen är måsten.
Stora vitvaror (Kyl/frys, värmepump etc), en dyr bilreparation, tand- och sjukvård. Kritisk reparation för bostad. Missar jag något?

Att köpa en mobiltelefon kan ju aldrig vara ett måste iom man gott kan köpa en mobiltelefon för en billig peng och ändå uppnå full funktion?

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Ja det är mycket idag som man får ta blancolån för att ha råd med. Ett grafikkort har gått från en tredjedels månadslön till en hel månadslön på bara några år. I toppsegmentet alltså. Det är sorgligt.

Om man behöver ta ett blancolån har man inte råd. Det som är sorgligt är synen på vad som är ett behov. Att folk köper saker utan att ha råd gör att handlarna kan bibehålla en vansinnig prissättning. Svårare än så är det egentligen inte.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chrisj:

Resurs bank skippar jag helt efter att de dels ville debitera ränta för månader de inte hade rätt att göra det enligt räntelagen, dela lade på månadsavgifter för månader som inte inträffat och slutligen försökte dra ränta på tid efter att betalningen var dem tillhanda. Kundtjänsten var helt värdelösa och försökte få det till att ”det är så det funkar”. Slutade med att jag tog kontakt med deras legalavdelning och då löste sig problemet. Men eftersom man vet att hela debiteringsbiten sköts automatiserat så har de satt i system att blåsa folk som inte har kunskap nog att motsätta sig detta.

Ja och för mig att säga upp kortet gick inte alls lätt... förutom när man ringde deras säljvdelning för ny kredit. Dem kom man fram till enkelt... och trevlig var hon som hjälpte mig avsluta på 2 minuter.
Visste inte ens om att jag hade signat upp mig på kredit i butiken när dem frågade om jag ville köra en köp nu betala om 3 månader deal. Fult att inte förklara allt.

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.

Permalänk
Medlem

Kan förstå bil och bostad men inte direkt andra saker.
3 månadslöner i sparande är ju minsta rekommendationen.
Har man det klarar man ju åtminstone en oförutsedd utgift imo.

Visa signatur

WS: R7 5800X, 32GB, Suprim X 3080, Acer X38P+Acer XB271HU
FS: HPE ML110 Gen10 Xeon Silver, Qnap TS-h973AX ~100TB
NW: Fortigate, Ruckus, Zyxel XS1930HP 10Gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av DavidtheDoom:

Det är ju extremt få saker som egentligen är måsten.
Stora vitvaror (Kyl/frys, värmepump etc), en dyr bilreparation, tand- och sjukvård. Kritisk reparation för bostad. Missar jag något?

Att köpa en mobiltelefon kan ju aldrig vara ett måste iom man gott kan köpa en mobiltelefon för en billig peng och ändå uppnå full funktion?

Fast en mobiltelefon får man ju ofta bättre pris på om man köper på "delbetalning". Men denna delbetalning är ju inte en vanlig delbetalning utan typ lite dyrare abonnemang med mobilen inbakad, så det är ju lite av ett special case

Permalänk

Jag handlar ibland på kreditkortet.
15% på en sån liten summa blir oftast inte så dyrt.
Måste ha något att dra av i deklarationen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vickevire88:

Jag handlar ibland på kreditkortet.
15% på en sån liten summa blir oftast inte så dyrt.
Måste ha något att dra av i deklarationen.

Dra av på deklarationen?

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.