Dell: Adapter eller återvinning?

Permalänk
Medlem

Dell: Adapter eller återvinning?

Halloj.

Fick en Dell Optiplex 3020, med en i3-4130. Tänkte att jag gör rent den, stoppar i 2 diskar (Blir troligen 1 7200 HDD och en SSD) och kör någon form av nätverkslagring.

Mest som lite "för skojs skull" projekt. Men jösses vad Dell har egna påhitt alltså...
I korta drag, går inga SATA (eller annat användbart, för den delen) från nätagget, utan i stället matar nätagget moderkortet. Sedan har moderkortet en 6-pin kontakt som delar upp sig i en SATA, och en egen anslutning som har används för att ge ström till dvd-läsaren.

Och efter att ha insett att detta blev lite mer omständigt än jag tänkte mig, och suckat en gång extra åt Dells ingenjörskonst, så tänkte jag, vad gör man nu?

Tänker mig att om datorn står igång 24/7 vill jag egentligen inte köpa ful-adaptrar... Men enklast hade ju varit Sata -> 2x Sata. De kanske fungerar ok? Har bara minnen av att ha läst hur det har gått när folk har anslutit med Molex -> Sata.

Alternativt finns, vad som ser ut att vara, samma 6pin -> 2x Sata. Men frågan är ju hur mycket bättre en Kina-kabel är, än att bara använda den där adaptern för 1/3 av priset.

Någon som vill tipsa om något? Bränner jag ner min lägenhet om jag börjar använda massa adaptrar till Dells hittepå-anslutningar?

Visa signatur

Nostalgi; hittade första PC-spelet jag hade i min ägo, Totalt Mosade Frukter. Någon annan som känner igen detta reklamspel för Yoggi från ~1998?

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Mattedatten:

Någon som vill tipsa om något? Bränner jag ner min lägenhet om jag börjar använda massa adaptrar till Dells hittepå-anslutningar?

Du kan troligen också löda ihop nått eget om du köper en vanlig adapter och letar reda på rätt kablar i "Dellhärvan" och kopplar in dig på dem.
Dell, Compaq och Packard bell har haft egna "standarder" på äldre maskiner jag stött på men det har gått att runda problemen med lite hempul med lödkolven och borr och slipmaskin.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Du kan troligen också löda ihop nått eget om du köper en vanlig adapter och letar reda på rätt kablar i "Dellhärvan" och kopplar in dig på dem.
Dell, Compaq och Packard bell har haft egna "standarder" på äldre maskiner jag stött på men det har gått att runda problemen med lite hempul med lödkolven och borr och slipmaskin.

Hah, mjo, borde nog ge mig på och lära mig att pula och löda någongång. Men skulle jag ge mig på det idag, så kan jag garantera att Kina-kablarna är mindre brandfarliga än vad jag skulle lyckas med
Tack för tipset, dock!

--

Köpte båda adaptrarna jag länkade, för de hade leverans i slutet av veckan. Får se om jag använder SATA Y-splittern och returnerar den andra, eller vad jag gör. StarTech kablar skulle inte vara fy skam, så kanske går att använda.

Visa signatur

Nostalgi; hittade första PC-spelet jag hade i min ägo, Totalt Mosade Frukter. Någon annan som känner igen detta reklamspel för Yoggi från ~1998?

Permalänk
Medlem

Långsökt att någon annan skulle behöva infon, men för sakens skull:
Kontaktade säljaren av den där 6-pin -> 2x Sata kabeln, COMeap. De bad mig om några bilder av moderkortet och kollade sedan internt.
De kom fram till att Optiplex 3020 troligen har en annan pinout än Inspiron 3653/3650 som kabeln var ämnad för. Så den var inte kompatibel.

Tradigt. Blir väl att köra Y-splitter på den ena SATA'n som finns, eller undersöka om jag kan köra och boota från någon M2-disk via befintlig PCIe-port.
Eller bara köpa en ordentlig NAS, men det är ju inte lika kul

Visa signatur

Nostalgi; hittade första PC-spelet jag hade i min ägo, Totalt Mosade Frukter. Någon annan som känner igen detta reklamspel för Yoggi från ~1998?