Modernare programmeringsspråk ska göra Windows säkrare

Permalänk

Jag har gått över till Linux istället. Typ allt jag bryr mig om fungerar där.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SuperSverker:

Det kan ha varit hårt, men återigen - Det är en åsikt på ett forum, finns ingen anledning att kalla det dumheter bara för att du inte håller med
Jag kan fylla upp den kommentaren med följande;

1. Windows 11 kräver en MS-användare
2. Tablet-läget är ljusår efter W10
3. Startmenyn är värdelös
4. Action Center finns inte kvar och är ersatt av något som är objektivt sämre.
5. Utforskaren i 11an är även den helt enkelt sämre.
6. De gånger jag har uppgraderat så har det resulterat i en dator som har problem allt ifrån strömhantering till skärm, upplösning och frekvens.

1. Felaktigt, det beror på vilken version du har. Kör på Pro så kan du köra med ett vanligt gammalt hederligt lokalt konto. Däremot så får man upp lite tjat om att skapa ett Microsoft-konto.
2. På vilket sätt då? Är ju nära på identiskt.
3. Hur menar du? För mig som började använda sök sen Windows 7 för att starta allt och sen Windows 10 även nå enskilda inställningar så är jag aldrig inne och roddar i Startmenyn. Det jag dock såg är att den är mindre onödigt skit, och man kan välja att bara ha appar på den. Sjukt nice, så där håller jag inte med dig om, däremot så använder jag den aldrig i normal fall. Inte sen Windows 10 till 100%.
4. Action Center finns ju kvar, bara inte en massa knappar och en slide för ljusstyrka. Nu är allt nere vid klockan samlat inklusive ljud, wifi blåtands-inställningar etc, förutom just klockan; den är en egen "action center". Har du ens använt Windows 11 själv? Enligt mig är den nya Action Center rent objektivt bättre på alla sätt och vis. Kna dock göras bättre, men den är inte sämre än Windows 10. Dessutom är mer inställningar flyttade till Inställningar, så med Windows 11 behöver man mer sällan gå in i Kontrollpanelen. I Windows 10 är det mer ofta, tyvärr.
5. Utforskaren har ju fått tabbar! Holy mother of all the Gods, det är ju episkt hur bra den blivit bara tack vare den saken. Däremot så högerklickar man på saker, så får man en enklare meny och inte "allt". Störde mig i början men har vant mig och sällan jag behöver klicka på "visa mer" ändå, så la ner min irritation där. Annars är det ju noll skillnad i hur Utforskaren ser ut i Windows 11 mot 10:an. Men tabbar, helt magiskt att bara ha ett fönster men flera mappar öppna!
6. Va? Låter som du har problem med hårdvarorna och inte nödvändigtvis operativsystemet. Vilken version installerade du vid dessa tillfällen? Home? Pro? 22H2? Jobbar inom IT och haft att göra med ett helt gäng olika datorer, modeller etc och sällan Windows 11 varit ett problem. Inte heller Windows 10 eller Windows 7 för den delen.

Visa signatur

Dator 1: ROG STRIX B560-F | Intel i7-11700K | GeForce RTX 3080 FE | 32GB DDR4-3200 | 2+1TB
Dator 2: Asus P7H55D-M Pro | Intel i5 650 | Onboard GPU | 16GB DDR3-1333 | 32TB
Dator 3: ASRock E350M1 | AMD E-35 | Onboard GPU | 4GB DDR3-1333 | 32TB
Dator 4: Asus E45M1-I Deluxe | AMD E-450 | Onboard GPU | 8 GB DDR3-1333 | 16TB
Dator 5: Gigabyte H55N-USB3 | Intel i3 530 | Onboard GPU | 4GB DDR3-1066 | 1TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av car2ns:

1. Felaktigt, det beror på vilken version du har. Kör på Pro så kan du köra med ett vanligt gammalt hederligt lokalt konto. Däremot så får man upp lite tjat om att skapa ett Microsoft-konto.
2. På vilket sätt då? Är ju nära på identiskt.
3. Hur menar du? För mig som började använda sök sen Windows 7 för att starta allt och sen Windows 10 även nå enskilda inställningar så är jag aldrig inne och roddar i Startmenyn. Det jag dock såg är att den är mindre onödigt skit, och man kan välja att bara ha appar på den. Sjukt nice, så där håller jag inte med dig om, däremot så använder jag den aldrig i normal fall. Inte sen Windows 10 till 100%.
4. Action Center finns ju kvar, bara inte en massa knappar och en slide för ljusstyrka. Nu är allt nere vid klockan samlat inklusive ljud, wifi blåtands-inställningar etc, förutom just klockan; den är en egen "action center". Har du ens använt Windows 11 själv? Enligt mig är den nya Action Center rent objektivt bättre på alla sätt och vis. Kna dock göras bättre, men den är inte sämre än Windows 10. Dessutom är mer inställningar flyttade till Inställningar, så med Windows 11 behöver man mer sällan gå in i Kontrollpanelen. I Windows 10 är det mer ofta, tyvärr.
5. Utforskaren har ju fått tabbar! Holy mother of all the Gods, det är ju episkt hur bra den blivit bara tack vare den saken. Däremot så högerklickar man på saker, så får man en enklare meny och inte "allt". Störde mig i början men har vant mig och sällan jag behöver klicka på "visa mer" ändå, så la ner min irritation där. Annars är det ju noll skillnad i hur Utforskaren ser ut i Windows 11 mot 10:an. Men tabbar, helt magiskt att bara ha ett fönster men flera mappar öppna!
6. Va? Låter som du har problem med hårdvarorna och inte nödvändigtvis operativsystemet. Vilken version installerade du vid dessa tillfällen? Home? Pro? 22H2? Jobbar inom IT och haft att göra med ett helt gäng olika datorer, modeller etc och sällan Windows 11 varit ett problem. Inte heller Windows 10 eller Windows 7 för den delen.

Tänker inte ge mig på alla, men

1. MS gör det nu egentligen omöjligt att installera Windows 11 utan att skapa ett MS-konto. Man får hacka sig runt det genom att gå in i terminalen och slå ett kommando.
3. Om du inte använder Start-menyn så är det helt säkert OK för dig vad de har gjort, men folk har olika vanor.
6. Nej, det låter som en laptop där tillverkaren har lagt in lite specifikt skit som sen inte funkar på 11an. Inte MS fel, men visst suger det.

Sen kan jag lägga till en till:

7. Startraden går inte att lägga längs sidorna. Tills de fixar det så tänker inte jag uppdatera.

Nu använder jag inte Windows till annat än jobb (där det inte är jag som bestämmer om det blir nåt nytt OS) och spel (där jag inte använder OSet mer än jag måste). Jag föredrar både MacOS och de flesta Linux-distros om jag får välja.

Visa signatur

5900X | 6700XT

Permalänk
Medlem
Skrivet av mpat:

1. MS gör det nu egentligen omöjligt att installera Windows 11 utan att skapa ett MS-konto. Man får hacka sig runt det genom att gå in i terminalen och slå ett kommando.

"Egentligen omöjligt" men det går att lösa genom att använda terminalen?

Wow! Så att installera Linux är alltså omöjligt?

Permalänk
Medlem
Skrivet av car2ns:

1. Felaktigt, det beror på vilken version du har. Kör på Pro så kan du köra med ett vanligt gammalt hederligt lokalt konto. Däremot så får man upp lite tjat om att skapa ett Microsoft-konto.
2. På vilket sätt då? Är ju nära på identiskt.
3. Hur menar du? För mig som började använda sök sen Windows 7 för att starta allt och sen Windows 10 även nå enskilda inställningar så är jag aldrig inne och roddar i Startmenyn. Det jag dock såg är att den är mindre onödigt skit, och man kan välja att bara ha appar på den. Sjukt nice, så där håller jag inte med dig om, däremot så använder jag den aldrig i normal fall. Inte sen Windows 10 till 100%.
4. Action Center finns ju kvar, bara inte en massa knappar och en slide för ljusstyrka. Nu är allt nere vid klockan samlat inklusive ljud, wifi blåtands-inställningar etc, förutom just klockan; den är en egen "action center". Har du ens använt Windows 11 själv? Enligt mig är den nya Action Center rent objektivt bättre på alla sätt och vis. Kna dock göras bättre, men den är inte sämre än Windows 10. Dessutom är mer inställningar flyttade till Inställningar, så med Windows 11 behöver man mer sällan gå in i Kontrollpanelen. I Windows 10 är det mer ofta, tyvärr.
5. Utforskaren har ju fått tabbar! Holy mother of all the Gods, det är ju episkt hur bra den blivit bara tack vare den saken. Däremot så högerklickar man på saker, så får man en enklare meny och inte "allt". Störde mig i början men har vant mig och sällan jag behöver klicka på "visa mer" ändå, så la ner min irritation där. Annars är det ju noll skillnad i hur Utforskaren ser ut i Windows 11 mot 10:an. Men tabbar, helt magiskt att bara ha ett fönster men flera mappar öppna!
6. Va? Låter som du har problem med hårdvarorna och inte nödvändigtvis operativsystemet. Vilken version installerade du vid dessa tillfällen? Home? Pro? 22H2? Jobbar inom IT och haft att göra med ett helt gäng olika datorer, modeller etc och sällan Windows 11 varit ett problem. Inte heller Windows 10 eller Windows 7 för den delen.

Det handlar ju i slutändan om åsikter

1. Det kan ju inte vara fel men samtidigt bero på vilken version du kör? Den förändringen kommer till alla versioner framöver, håller enbart W11 och inte 10

2. 10an har ett dedikerat tablet-läge där ikoner, gester etc förändras. Skiljer sig från 10 främst pga bristen på funktionalitet med 4.

3. Skit ingen vill ha, reklam, kräver massa förändringar för att gå tillbaka till hur Windows sett ut sedan 2000 (muskelminne), etc.

4. Istället för att ha allt samlat med 1 gest, krävs nu, beroende på vad du vill göra, gest vid klockan, kanten eller sidan för att få rätt meny. Så det är ju sämre helt enkelt för att jag nådde fler inställningar med 1 svep på 10 än jag gör med 1+1+1 på W11 "För att det ska vara sleek"

5. Utforskaren har alltid haft tabbar

6. Va konstigt, för det fungerar galant med Windows 10?
21H2 + 22H2
Jag jobbar också inom IT (precis som alla andra här antagligen) och av just den anledningen avskyr jag W11 för jag behöver anpassa mitt flöde ganska markant vilket stör mitt muskelminne (och det är jobbigt )

Edit*
Mitt största problem är att jag har ett muskelminne som utvecklats sedan tidigt 2000-tal och som jag nu måste ändra på för att man tar korkade designbeslut för att allt ska vara så likt OSx. Det är schysst att anpassa sig för ny utveckling men någonstans är det dessutom helt, totalt onödigt att ändra vissa saker

Visa signatur

Krusidullen är stulen

Permalänk
Medlem
Skrivet av Curik:

"Egentligen omöjligt" men det går att lösa genom att använda terminalen?

Wow! Så att installera Linux är alltså omöjligt?

Nej, jag skulle vilja påstå att det är lättare än att kringgå konto-kravet, men det är inte det viktiga. Det viktiga är att MS har lämnat sina dark patterns och gått över till att göra det omöjligt. Det är bara det att det finns ett kryphål kvar som de inte kommit ihåg att stänga än. Det är bara en tidsfråga innan de täpper till det hålet också, och då är det omöjligt. MS visar alla tecken på att vilja tvinga alla att skapa ett konto, och det är ett problem.

Visa signatur

5900X | 6700XT

Permalänk
Medlem
Skrivet av mpat:

Nej, jag skulle vilja påstå att det är lättare än att kringgå konto-kravet, men det är inte det viktiga. Det viktiga är att MS har lämnat sina dark patterns och gått över till att göra det omöjligt. Det är bara det att det finns ett kryphål kvar som de inte kommit ihåg att stänga än. Det är bara en tidsfråga innan de täpper till det hålet också, och då är det omöjligt. MS visar alla tecken på att vilja tvinga alla att skapa ett konto, och det är ett problem.

Du glömde skriva MS med dollartecken.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

Som jag förstår stödet för Rust i Windows-kärnan handlar det i första läget att överhuvudtaget möjliggöra/tillåta att man använder det programspråket för att skriva som körs i kernel-context.

Kod som körs i kärnan har en del restriktioner som "vanliga" program inte behöver tänka på, t.ex. brukar det inte vara tillåtet med vissa språkkonstruktioner (t.ex. C++ exceptions) och rätt vanligt att man bara får använda heltal (flyttal och SIMD är inte generellt tillåtet, men går att använda i speciella kontext).

Det som gör Rust rätt unikt är att det som i andra språk är "undefined behavior" är hanterat på ett sätt som ger kompileringsfel i Rust. Ett riktigt otrevligt problem som finns i de flesta populära programspråk, inklusive C, C++, C# och Java, är data-race vid användning av flera CPU-kärnor / trådar. I Rust blir ett sådant fel ett kompileringsfel, vilket är otroligt värdefullt.

Ovanpå det kan detta göras på ett sätt med prestanda som är helt jämförbar med kod skriven i t.ex. C och C++.

Sen ska man vara medveten att Rust inte är en magisk silverkula. Rust kan göra sina garantier om allt är skrivet i Rust, vilket definitivt inte är fallet för Windows (eller Linux som numera också tillåter Rust i kärnan). Rust kan också upprätthålla sina garantier om all kod som inte är skrivet i Rust inte innehåller någon bug som orsakar odefinierat beteende, vilket i praktiken inte är fallet (om det vore sant skulle vi t.ex. inte ha off-by-one-or-more buggar som många säkerhetshål kommer från).

Men ändå värdefullt att veta att vissa typer av buggar, om de finns, måste ligga i kod som inte är skrivet i Rust utan i så fall anropas från Rust. Det utesluter delar av systemet man inte behöver analysera i jakten på att hitta felet.

I den här typen av trådar sitter man bara och väntar på ditt inlägg.

Värdefullt som vanligt!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Curik:

Du glömde skriva MS med dollartecken.

Varför det? Det handlar inte specifikt om pengar i det här fallet. Det är bara ytterligare en ändring i Win 11 som jag inte vill ha, och eftersom OSet innehåller för många av dem och inte tillräckligt många fördelar så ligger jag kvar på den versionen jag har.

Är inte på senaste MacOS heller om det spelar nån roll.

Visa signatur

5900X | 6700XT

Permalänk
Medlem
Skrivet av mpat:

Tänker inte ge mig på alla, men

1. MS gör det nu egentligen omöjligt att installera Windows 11 utan att skapa ett MS-konto. Man får hacka sig runt det genom att gå in i terminalen och slå ett kommando.
3. Om du inte använder Start-menyn så är det helt säkert OK för dig vad de har gjort, men folk har olika vanor.
6. Nej, det låter som en laptop där tillverkaren har lagt in lite specifikt skit som sen inte funkar på 11an. Inte MS fel, men visst suger det.

Sen kan jag lägga till en till:

7. Startraden går inte att lägga längs sidorna. Tills de fixar det så tänker inte jag uppdatera.

Nu använder jag inte Windows till annat än jobb (där det inte är jag som bestämmer om det blir nåt nytt OS) och spel (där jag inte använder OSet mer än jag måste). Jag föredrar både MacOS och de flesta Linux-distros om jag får välja.

1. Nej, man väljer att använda ett lokalt konto istället när den frågar om Microsoft-konto. En mindre tydlig knapp, men den finns. Sen lite tjat och sen går man vidare. Har installerat Windows 11 utan att hacka runt i terminal. Dock har jag inte installerat senaste versionen från scratch ännu så där kanske det har blivit annorlunda isf.
3. Det vet jag, och jag vet att folk har vanor. Det är ju det om är huvudproblemet då folk är vana med något, sen ändrar man och istället för att vara öppna för att denna nya sak kanske är effektivare, bättre etc, så slår man backut och blir en gammal vresig gubbe som tycker gamla Slussen ska bevaras trots att den var katastrof. Det jag menar, det är att folk är fast i sina gamla vanor, som är absolut största problemet med teknik. Man kommmer ALLTID bli irriterad och arg om man beblandar sig med teknik om man lever så. Sucks to be them, men sluta spy galla över "allt" med Windows 11 bara för man inte gillar en sak som man inte längre kan göra "som man alltid har gjort aka vad jag gjorde i Windows 10".
6. Då låter det mer som att laptopen inte är kompatibel med Windows 11 = Inte Microsofts fel.
7. Håller helt med dig där. Även om jag själv inte förstår hur man vill ha startmenyn på sidan. Eller uppe a la MacOS Men en kritik jag håller med om och dom lär lägga tillbaka det.

Visa signatur

Dator 1: ROG STRIX B560-F | Intel i7-11700K | GeForce RTX 3080 FE | 32GB DDR4-3200 | 2+1TB
Dator 2: Asus P7H55D-M Pro | Intel i5 650 | Onboard GPU | 16GB DDR3-1333 | 32TB
Dator 3: ASRock E350M1 | AMD E-35 | Onboard GPU | 4GB DDR3-1333 | 32TB
Dator 4: Asus E45M1-I Deluxe | AMD E-450 | Onboard GPU | 8 GB DDR3-1333 | 16TB
Dator 5: Gigabyte H55N-USB3 | Intel i3 530 | Onboard GPU | 4GB DDR3-1066 | 1TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av SuperSverker:

Det handlar ju i slutändan om åsikter

1. Det kan ju inte vara fel men samtidigt bero på vilken version du kör? Den förändringen kommer till alla versioner framöver, håller enbart W11 och inte 10

2. 10an har ett dedikerat tablet-läge där ikoner, gester etc förändras. Skiljer sig från 10 främst pga bristen på funktionalitet med 4.

3. Skit ingen vill ha, reklam, kräver massa förändringar för att gå tillbaka till hur Windows sett ut sedan 2000 (muskelminne), etc.

4. Istället för att ha allt samlat med 1 gest, krävs nu, beroende på vad du vill göra, gest vid klockan, kanten eller sidan för att få rätt meny. Så det är ju sämre helt enkelt för att jag nådde fler inställningar med 1 svep på 10 än jag gör med 1+1+1 på W11 "För att det ska vara sleek"

5. Utforskaren har alltid haft tabbar

6. Va konstigt, för det fungerar galant med Windows 10?
21H2 + 22H2
Jag jobbar också inom IT (precis som alla andra här antagligen) och av just den anledningen avskyr jag W11 för jag behöver anpassa mitt flöde ganska markant vilket stör mitt muskelminne (och det är jobbigt )

Edit*
Mitt största problem är att jag har ett muskelminne som utvecklats sedan tidigt 2000-tal och som jag nu måste ändra på för att man tar korkade designbeslut för att allt ska vara så likt OSx. Det är schysst att anpassa sig för ny utveckling men någonstans är det dessutom helt, totalt onödigt att ändra vissa saker

1. Jag har inte installerat senaste Windows 11 från scratch, så där kan det ha ändrats, men när jag installerade från scratch så var det en text-rad som också är en knapp för att välja lokalt konto istället. Men privat så bryr jag mig inte om det. Som du säger det är i slutändan egentligen åsikter. Jag kör med Microsoft-konto då jag tycker det är guld med att den synkar allt etc, precis som jag kör med ett konto i Chrome av samma anledning.
2. Jag har en Surface Studio och när jag ändrar skärmen så den "agerar tablet" så får jag ett tydligare läge för pekskärm, precis som när jag satt med Windows 10 på samma maskin. Kanske är hårdvaruspecifikt då antar jag.
3. Fattar inte, är startmenyn skit ingen vill ha? Är väl tvärtom därför folk är så butthurt över förändringen. Vanan sitter stark i människan, vilket är största problemet med ny teknik. Speciellt om man jobbar inom IT, då kommer man ha problem resten av ens karriär om man blir butthurt av förändringar ... Reklam däremot, nej det vill inte jag heller ha i OS-läget. Okej i Store eller Internet, men när jag sitter i Word eller Excel vill jag inte bli utsatt för reklam. Nu lär det inte hända, förutom när jag startar startmenyn, men jag använder bara sök, tittar knappt upp på startmenyn, bara skriver kalk och sen enter så startas kalkylatorn exempelvis.
4. Jag håller inte med dig. Jag tycker den gamla Action Center var malplacerad. Sveper man med gest så får man i Windows 11 upp notiser samt kalender Mycket mer logiskt. Vill man slå på eller av saker ansluta blåtandsenheter, anslut till ett wifi, ändra ljusstyrkan, volym eller ändra ljudenhet, så gör man det på ett ställe. Mycket mer logiskt! Men vi håller uppenbarligen inte med varann där.
5. Men är du seriös? Nej den har inte alltid haft det bara för att det en gång släpptes ett tredjeverktyg. Herregud. Anser du Notepad också alltid haft tabbar för Notepad++ finns som har tabbar? Eller att Paint kan använda lager i bilder för att Photoshop finns där man kan ha lager i bilder?
6. Låter som sagt att det är hårdvaran och inte OS felet. Dom laptops du haft som har problem finns det uppenbarligen inte uppdaterade drivrutiner för Windows 11 = Datorerna är alltså inte kompatibla. Jo, förstår att vanan sätter stopp för att klara av förändringar Är också en vanemänniska men också extremt öppen för förändringar och ny teknik som tänker annorlunda "än man alltid gjort". Jag tror inte många här jobbar inom IT. Isf skulle det vara sjukt jobbigt att ha dom som kollegor om dom var så förändringsfientliga. Vad gör dom när datorerna ska bytas ut? Ny upphandling så alla skrivarna ska bytas från Ricoh till Toshiba? Folket här som klagar på "allt" och som skulle jobba inom IT skulle tycka deras jobb var fruktansvärt om man läser deras åsikter om nya saker som presenteras på Sweclockers ...

Visa signatur

Dator 1: ROG STRIX B560-F | Intel i7-11700K | GeForce RTX 3080 FE | 32GB DDR4-3200 | 2+1TB
Dator 2: Asus P7H55D-M Pro | Intel i5 650 | Onboard GPU | 16GB DDR3-1333 | 32TB
Dator 3: ASRock E350M1 | AMD E-35 | Onboard GPU | 4GB DDR3-1333 | 32TB
Dator 4: Asus E45M1-I Deluxe | AMD E-450 | Onboard GPU | 8 GB DDR3-1333 | 16TB
Dator 5: Gigabyte H55N-USB3 | Intel i3 530 | Onboard GPU | 4GB DDR3-1066 | 1TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av car2ns:

1. Jag har inte installerat senaste Windows 11 från scratch, så där kan det ha ändrats, men när jag installerade från scratch så var det en text-rad som också är en knapp för att välja lokalt konto istället. Men privat så bryr jag mig inte om det. Som du säger det är i slutändan egentligen åsikter. Jag kör med Microsoft-konto då jag tycker det är guld med att den synkar allt etc, precis som jag kör med ett konto i Chrome av samma anledning.
2. Jag har en Surface Studio och när jag ändrar skärmen så den "agerar tablet" så får jag ett tydligare läge för pekskärm, precis som när jag satt med Windows 10 på samma maskin. Kanske är hårdvaruspecifikt då antar jag.
3. Fattar inte, är startmenyn skit ingen vill ha? Är väl tvärtom därför folk är så butthurt över förändringen. Vanan sitter stark i människan, vilket är största problemet med ny teknik. Speciellt om man jobbar inom IT, då kommer man ha problem resten av ens karriär om man blir butthurt av förändringar ... Reklam däremot, nej det vill inte jag heller ha i OS-läget. Okej i Store eller Internet, men när jag sitter i Word eller Excel vill jag inte bli utsatt för reklam. Nu lär det inte hända, förutom när jag startar startmenyn, men jag använder bara sök, tittar knappt upp på startmenyn, bara skriver kalk och sen enter så startas kalkylatorn exempelvis.
4. Jag håller inte med dig. Jag tycker den gamla Action Center var malplacerad. Sveper man med gest så får man i Windows 11 upp notiser samt kalender Mycket mer logiskt. Vill man slå på eller av saker ansluta blåtandsenheter, anslut till ett wifi, ändra ljusstyrkan, volym eller ändra ljudenhet, så gör man det på ett ställe. Mycket mer logiskt! Men vi håller uppenbarligen inte med varann där.
5. Men är du seriös? Nej den har inte alltid haft det bara för att det en gång släpptes ett tredjeverktyg. Herregud. Anser du Notepad också alltid haft tabbar för Notepad++ finns som har tabbar? Eller att Paint kan använda lager i bilder för att Photoshop finns där man kan ha lager i bilder?
6. Låter som sagt att det är hårdvaran och inte OS felet. Dom laptops du haft som har problem finns det uppenbarligen inte uppdaterade drivrutiner för Windows 11 = Datorerna är alltså inte kompatibla. Jo, förstår att vanan sätter stopp för att klara av förändringar Är också en vanemänniska men också extremt öppen för förändringar och ny teknik som tänker annorlunda "än man alltid gjort". Jag tror inte många här jobbar inom IT. Isf skulle det vara sjukt jobbigt att ha dom som kollegor om dom var så förändringsfientliga. Vad gör dom när datorerna ska bytas ut? Ny upphandling så alla skrivarna ska bytas från Ricoh till Toshiba? Folket här som klagar på "allt" och som skulle jobba inom IT skulle tycka deras jobb var fruktansvärt om man läser deras åsikter om nya saker som presenteras på Sweclockers ...

1. Slutsats är ju att detta påståendet inte är felaktigt som du angav i ditt första svar, eftersom du inte vet. Bra, då släpper vi den.

2. Kan mycket väl vara så, men eftersom min Yoga har samma funktion (Sannolikt, bör inte finnas två olika standarder för det..) återigen fungerar på Windows 10 men inte på 11 så är Windows 10 bättre för mig i det anseendet. Bra, då släpper vi den.

3.Problemet handlar inte om att man står emot förändringar eller inte vill anpassa sig - Problemet är att man från MS sida förändrar saker som rent krasst inte behöver förändras i mitt tycke. Startmenyn är ett exempel - Finns många som gillar den och många som inte gillar den men faktum kvarstår att det är skumt att man genomför en så stor förändring från vad som rent krasst är pudels kärna i Windows - En startmeny på vänstersidan med program och genvägar.
Bra, då är det uppklarat, då släpper vi den.

4. Du håller inte med, vilket är helt okej. Precis på samm sätt måste väl jag ha rätten tycka att det är fel och att det gamla sättet är mycket enklare att särskilja för att minimera för feldrag?
Sättet du beskriver fungerar identiskt med Windows 10, fast du trycker. Vilket innebär att istället för att du måste svepa på exakt rätt ställe beroende på om du vill ha klocka+kalender eller snabbinställningar, så är det svep eller tryck = Mindre risk för att man får upp fel inställningar.

Win 10 snabbinställningar = Svep från högersidan.
Win 10 Kalender = Tryck på tiden/datumet.

Win 11 snabbinställningar = Svep vid wifi/ljud och batteri
Win 11 kalender = Svep lite till höger om det tidigare fältet.

Dold text

Eftersom vi har klarlagt att det är okej att ha olika åsiker, så släpper vi den.

5. Varför inte? Du angav ju att flikar i utforskaren var så fantastiskt underbart att det i sig tolkas som hela anledningen till att byta till Windows 11 men funktionen har ju funnits i flera år. Om det var så fantstiskt bra och användbart krävs 2 sekunder på google och ett tredjepartprogram för samma funktionalitet (För att inte ens tala om OpenShell)
Windows är skapat för att bli bättre med tredjepartapplikationer, så det måste ju vara relevant?
Eftersom vi båda bör kunna vara överens om att det finns mer i Windows än vad Microsoft anger (Eftersom jag gissar du använder Notepad++ istället för den inbyggda, för den är bättre), så kan vi släppa den. Bra.

6. Återigen - Datorn skickas med Windows 11 idag och har drivrutiner hos tillverkarens hemsida. Faktum kvarstår - Den fungerar bättre i Windows 10 än i Windows 11. Kan jag få den fungera lika bra i Windows 11? Antagligen, men varför skulle jag eftersom Windows 11 inte ger några som helst fördelar för mig över Windows 10.

Det handlar inte om vana eller inte - Det handlar om muskelminne och det går självklart att träna bort men frågan som jag försöker peka på är varför den ska tränas bort. Det finns inga fördelar med att ha den i mitten framför vänstersidan, så varför flytta på den? (Som ett kort exempel, finns massvis med andra exempel på detta där man gjort, vad jag anser, skumma beslut)
Jag tror att folk har närmare att klaga på sånt här för man jobbar med det dagligen.
Om någon kom in hos en byggare och tog den sladdrivna slaghammaren och bytte mot en batteridriven för det är snyggare, men du får lära dig ladda den någon gång per dag så klart som fasiken att denne hade varit sur - Jag spenderar ju en stor del av min arbetsdag med det verktyget så jag vill att det skall fungera på ett visst sätt och nu ändras det utan någon direkt fördel för mig eller mina uppgifter. Klart jag kan lära mig att anpassa mig, men varför ska jag göra det bara för att Microsoft vill plocka marknadsandelar från OSx-anvädare som har ett helt annat användarmönster.

Men bra, då har vi båda skrivit våra åsikter och har lite att tänka på, då släpper vi det

Visa signatur

Krusidullen är stulen

Permalänk
Medlem
Skrivet av car2ns:

1. Nej, man väljer att använda ett lokalt konto istället när den frågar om Microsoft-konto. En mindre tydlig knapp, men den finns. Sen lite tjat och sen går man vidare. Har installerat Windows 11 utan att hacka runt i terminal. Dock har jag inte installerat senaste versionen från scratch ännu så där kanske det har blivit annorlunda isf.

Den knappen är borta sen version 22H2 (för Win 11 Pro)

Citat:

7. Håller helt med dig där. Även om jag själv inte förstår hur man vill ha startmenyn på sidan. Eller uppe a la MacOS Men en kritik jag håller med om och dom lär lägga tillbaka det.

Att jag har den där beror på att skärmen är 16:9 (eller ännu bredare), och jag vill ha så mycket vertikalt utrymme som möjligt. Om jag använder ett program som Outlook i default-läge, så har den en rad i fönsterlisten, en rad för att lista alla flikarna för knappraden, tre rader högt för själva knappraden, och en rad för titlar på områden i knappraden - innan själva gränssnittet för mailboxen börjar. I själva mail preview skall den sedan visa rubrik, avsändare och mottagare, en rad om klassificering, alla attachments och den där jävla raden med AI-svar som inte verkar gå att ta bort innan själva mailet börjar. Där kommer först tre rader inklistrade om att det här mailet kommer från utanför företaget, innan jag på laptopen får totalt 9 rader med innehållet i mailet. Sen skall det givetvis vara en statusrad i botten också. Lägger jag startraden i botten så försvinner ytterligare tre rader av mailet.

Några av dessa rader beror på företagets vansinniga inställningar, och det mesta är Outlook, men jag måste ju göra det bästa av situationen.

Visa signatur

5900X | 6700XT

Permalänk
Avstängd
Skrivet av mpat:

Den knappen är borta sen version 22H2 (för Win 11 Pro)

Steppa upp och kör AD hemma så slipper du alla sådana problem.

Citat:

Att jag har den där beror på att skärmen är 16:9 (eller ännu bredare), och jag vill ha så mycket vertikalt utrymme som möjligt. Om jag använder ett program som Outlook i default-läge, så har den en rad i fönsterlisten, en rad för att lista alla flikarna för knappraden, tre rader högt för själva knappraden, och en rad för titlar på områden i knappraden - innan själva gränssnittet för mailboxen börjar. I själva mail preview skall den sedan visa rubrik, avsändare och mottagare, en rad om klassificering, alla attachments och den där jävla raden med AI-svar som inte verkar gå att ta bort innan själva mailet börjar. Där kommer först tre rader inklistrade om att det här mailet kommer från utanför företaget, innan jag på laptopen får totalt 9 rader med innehållet i mailet. Sen skall det givetvis vara en statusrad i botten också. Lägger jag startraden i botten så försvinner ytterligare tre rader av mailet.

Några av dessa rader beror på företagets vansinniga inställningar, och det mesta är Outlook, men jag måste ju göra det bästa av situationen.

Hmm, du kanske borde be om en laptop med mer än VGA-upplösning?

Så här ser min Outlook ut på laptopens skärm, 1080p med 125% skalning (default), defnitivt mer än nio rader (även om detta mail har rätt stor text och så):

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Steppa upp och kör AD hemma så slipper du alla sådana problem.
Hmm, du kanske borde be om en laptop med mer än VGA-upplösning?

Så här ser min Outlook ut på laptopens skärm, 1080p med 125% skalning (default), defnitivt mer än nio rader (även om detta mail har rätt stor text och så):
<Uppladdad bildlänk>

Sämsta exemplet att välja, där ser man ju bara typ 5 rader text och lite bilder (det är väl just det som klagas över eftersom många mail ser ut så)

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Steppa upp och kör AD hemma så slipper du alla sådana problem.
Hmm, du kanske borde be om en laptop med mer än VGA-upplösning?

Så här ser min Outlook ut på laptopens skärm, 1080p med 125% skalning (default), defnitivt mer än nio rader (även om detta mail har rätt stor text och så):
<Uppladdad bildlänk>

Jag har också 1080p-skärm, 150% skalning (vilket är default, 13.3" skärm). Skillnaden är dels att du har den förenklade knappraden, dels att du inte har allt tjafset som mitt bolag lägger in i varenda mail (se upp, mailet kommer från utanför bolaget, det här mailet har säkerhetsnivå "internal"). Sen var exemplet ett mail där jag har attachments, jag har väl 14 rader i ett vanligt mail. Det är nästan ett större problem i mötesinbjudningar, där ser jag nästan ingenting under den där lilla kalender-previewen.

Sen är ju knappraden i Outlook designad av en grupp som inte förstår hur man arbetar. De har reply-reply all-forward i den raden, trots att de redan finns på skärmen (i mailets header). De flesta knapparna handlar om att skicka ett mail vidare till ett annat program - Teams, Onenote, etc. Man kan inte ta bort en enskild knapp man aldrig använder, bara göra en ny grupp som innehåller alla knappar utom den man inte vill ha och sedan ta bort hela gruppen, etc.

Visa signatur

5900X | 6700XT

Permalänk
Avstängd
Skrivet av medbor:

Sämsta exemplet att välja, där ser man ju bara typ 5 rader text och lite bilder (det är väl just det som klagas över eftersom många mail ser ut så)

Jo, jag vet att det inte var det bästa exemplet, men alla interna mail, som ju är de med mestadels text, är ju lite känsliga att visa upp så då hade det bara blivit censurerat alltihop. Men mail med normalt textstorlek har plats för lätt 20 rader text även med min skalning och så.

Skrivet av mpat:

Jag har också 1080p-skärm, 150% skalning (vilket är default, 13.3" skärm).

Vilket då motsvarar en skärm på 720p, lägre än kravet för Windows 7 på 1024x768. Så dra ner skalningen.

Citat:

Skillnaden är dels att du har den förenklade knappraden, dels att du inte har allt tjafset som mitt bolag lägger in i varenda mail (se upp, mailet kommer från utanför bolaget, det här mailet har säkerhetsnivå "internal").

Det har jag ju, det bruna på bilden är varningen för att mailet är externt, säkerhetsklassning "Internal" och liknande kommer på interna mail bara dock, och det är rätt mycket mindre än varningen för externa. Att "minimera" toppraden gör jag normalt inte, bara på laptopen, men det är väl det första man gör om man tycker det är trångt, eller?

Citat:

Sen var exemplet ett mail där jag har attachments, jag har väl 14 rader i ett vanligt mail. Det är nästan ett större problem i mötesinbjudningar, där ser jag nästan ingenting under den där lilla kalender-previewen.

Jag har visserligen lägre skalning men för mig går det lätt in 15 rader text under kalendergrejerna, även med den där lilla raden för återkommande möten också. Men testa 125% skalning, det borde funka rätt bra på 13 tum, gör det inte det och du jobbar mycket på laptopen så borde du begära en större laptop tycker jag. Själv sitter jag ju sällan och jobbar med bara laptopen, på jobbet har jag antingen en 34'' eller två 27'' utöver laptopens skärm och hemma kör jag en 42'', så gott om plats.

Se bild (med expanderad meny i överkant):

Citat:

Sen är ju knappraden i Outlook designad av en grupp som inte förstår hur man arbetar. De har reply-reply all-forward i den raden, trots att de redan finns på skärmen (i mailets header). De flesta knapparna handlar om att skicka ett mail vidare till ett annat program - Teams, Onenote, etc. Man kan inte ta bort en enskild knapp man aldrig använder, bara göra en ny grupp som innehåller alla knappar utom den man inte vill ha och sedan ta bort hela gruppen, etc.

Jo det säger jag inte emot. Många av knapparna som finns default används inte alls över huvud taget och många används ytterst sällan, samtidigt är det krångligt att komma åt en del saker man använder ganska ofta.

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Vilket då motsvarar en skärm på 720p, lägre än kravet för Windows 7 på 1024x768. Så dra ner skalningen.

Jag kan göra det - gjorde det nu, faktiskt - men det är ju default-läget, och vad MS så envetet "rekommenderar".

Citat:

Det har jag ju, det bruna på bilden är varningen för att mailet är externt, säkerhetsklassning "Internal" och liknande kommer på interna mail bara dock, och det är rätt mycket mindre än varningen för externa. Att "minimera" toppraden gör jag normalt inte, bara på laptopen, men det är väl det första man gör om man tycker det är trångt, eller?

Nej, flytta startraden är det första jag gör, för det har inga nackdelar. Att krympa knappraden kan ha sina poänger, men det är en avvägning eftersom man får färre knappar. Skall nog sätta mig och modifiera den lilla knappraden till något användbart, det kanske kan vara värt det.

Visa signatur

5900X | 6700XT