Geforce RTX 4070 från partnertillverkare – mer kylare för pengarna

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hembrygd:

Om priset är irrelevant kan du få köpa ett till mig. Jag kan stå för frakten.

Kul du va då?

Priset på partnertillverkarens lösning i förhållande till FE är relevant och den är noll kr enligt recensionen. Har du bestämt dig för att köpa ett 4070 och ska välja mellan de tre 4070 korten i recensionen så ska jag gladeligen betala mellanskillnaden på 0kr.

Det finns en recension av 4070. Där är totalpriset relevant.

Nu recenseras partnermodeller av 4070. Det är en jävla skillnad. Nu fokuserar man på att jämföra olika 4070 och då är det helt enkelt där man får dra jämförelsen. Är denna kylare utmärkt? Ja. Är priset samma som den andra kylaren? Ja.
Gött då är det ett utmärkt val av 4070 att gå med den bättre kylaren för samma pris.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Livako:

Fast detta är väll endå en recension av partnertillverkarnas produkter och inte en recension av nvidias priser på 4070?

Vi får ett bättre grafikkort än FE modelen till samma pris. Det är ett UTMÄRKT val att välja dessa över FE, nvidias prissättning på gpun är irrelevant här. Recension handlar om vilken version man ska välja om man av någon outgrundlig anledning fått för sig att köpa ett 4070.

Nej jag tror inte sweclockers recenserar och ger utmärkelser så snävt som du tror:
Tanken med en recension är rimligen att göra en jämförelse mot marknaden i stort i det här pris/prestanda-segmentet och inte bara inom 4070-serien!

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon349426:

Men PS5 har inte så bra stöd för RT, ens om nåt stöd alls,

Klart den har. Kom ju med RDNA2.

Däremot "slösade" man inte mkt kretsyta på det så ja, prestandan är inge vidare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Roger W:

Nej jag tror inte sweclockers recenserar och ger utmärkelser så snävt som du tror:
Tanken med en recension är rimligen att göra en jämförelse mot marknaden i stort i det här pris/prestanda-segmentet och inte bara inom 4070-serien!

Ok du har nog rätt men titeln är bokstavlien: bättre kylning till samma pengar.
Det är också en av motiveringarna till betyget som är ganska lätt att hitta. Det är den relevanta jämförelsen. Och bör ju starkt påverka betyget?

Ska man blanda in 3080, 3080ti, 3090, 6800xt och 6900xt så kommer inte en partnerkylare på 4070 ändra ekvationen om vilket kort som är rätt köp.
Så vi är tillbaka på ruta 1. 4070 FE vs 4070 partnerkort är det enda relevanta här.

4070 ligger i ett rimligt prisspann sett till alla andra kort i den nya generationen. Så bör inget kort få utmärkelser? Hela marknaden är dyr, inte detta specifika kortet.
Vi har en bättre version än FE av ett bra kort med samma pris som FE på en marknad som i sin helhet är dyr. Det är fortfarande en utmärkt produkt i min mening.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Livako:

Ok du har nog rätt men titeln är bokstavlien: bättre kylning till samma pengar.
Det är också en av motiveringarna till betyget som är ganska lätt att hitta. Det är den relevanta jämförelsen. Och bör ju starkt påverka betyget?

Jo visst, den enkla jämförelsen är ju med 4070FE, så det är rimligt man jämför detaljerna där. (och det är ju rätt små skillnaden i praktiken så därför är det där man ens kan urskilja dem)

Skrivet av Livako:

4070 ligger i ett rimligt prisspann sett till alla andra kort i den nya generationen. Så bör inget kort få utmärkelser? Hela marknaden är dyr, inte detta specifika kortet.

Om alla kort i ett visst segment är tydligt för högt prissatta för sin prestanda så behöver inget av korten få utmärkelse som jag ser det: Swec stämplar inte korten "minst sämst" utan att de faktiskt är bra produkter för sitt pris.

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Roger W:

Om alla kort i ett visst segment är tydligt för högt prissatta för sin prestanda så behöver inget av korten få utmärkelse som jag ser det: Swec stämplar inte korten "minst sämst" utan att de faktiskt är bra produkter för sitt pris.

Vad räknas som högt prissatta för sitt segment?

3070 och 4070 har typ samma pris/prestanda idag då 3070 lagerrensas och har sänkts i pris.
4070 har dlss3, bättre energieffiktivitet osv.
3080 samma eller liknande pris/prestanda.

4070 har bäst pris/prestanda i 4000 serien.

Hela marknaden är kass, men ser inte hur 4070 sticker ut som dåligt prissatt, alla grafikkort kan ju inte anses för dyra, det blir ju subjektivt som fan?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Livako:

Vad räknas som högt prissatta för sitt segment?

Märk väl att jag inte sagt 4070 specifikt ska vara utan utmärkelse. Jag säger bara att om alla kort i en prisgrupp inte är värd en bemärkelse så ska de heller inte få en.
För 4070 tycker jag nog folk generellt är lite hårda mot den… tex 4080 är nog totalt sett en ännu sämre deal tex… men vetefan om jag skulle kalla den utmärkt!

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem

Tycker att Asus 4070 Dual OC gör sig väldigt bra i ett Meshify C Mini. Riktigt nöjd även om jag var supernöjd med mitt Asus TUF 3070 som jag kört innan.