Permalänk
Medlem

Spontana omstarter, hur felsöka?

Min Lenovo Thinkpad (född hösten 2020) har sedan några månader tillbaka börjat starta om i tid och otid. Inte ofta, men någon gång varannan vecka eller så. När jag säger starta om menar jag krash till svart skärm från ingenstans. Sedan efter några sekunder bootar den igång som vanligt igen. Ingen bluescreen eller liknande.

Har försökt lusläsa Loggboken i Windows för att se om det finns några problem, men jag ser ingenting onormalt.

Direkt efter omstart ser jag följande (ganska väntat):
Kritisk, Kernel-Power: Datorn har startats om utan att ha stängts av ordentligt först. Detta fel kan inträffa om systemet slutar svara, om det kraschar eller om strömförsörjningen oväntat bryts.

Ca en minut innan omstart ser jag denna:
Varning, DistributedCOM: Behörighetsinställningarna datorstandardvärde ger inte Lokal behörigheten Aktivering för COM-serverprogrammet med CLSID

Eftersom jag ser den senare stup i kvarten har jag svårt att tro att den orsakar några krasher?

Någon som kan ge förslag på vad jag ska testa/göra för att felsöka? Memtest? Något super-duper-loggprogram? Kolla värmen vid hög last?

Visa signatur

Modermodem från ONOFF och bildskärmsutrustning från Electrolux. US Robotics 28.8K telefonuppringd internetförbindelse. Har en förkärlek för tysk tjejpop.

Permalänk
Medlem

Kolla WHEA errors i loggboken. Du kan göra en separat loggsökningen där endast sådana errors visas, då slipper du leta manuellt bland allt annat.

Visa signatur

f0rest stan | Citera mera | 5800x – 6700 XT

Permalänk
Medlem
Skrivet av Clasito:

Kolla WHEA errors i loggboken. Du kan göra en separat loggsökningen där endast sådana errors visas, då slipper du leta manuellt bland allt annat.

Tack för tipset! Gör jag det genom "Skapa anpassad vy" på något vänster?

Visa signatur

Modermodem från ONOFF och bildskärmsutrustning från Electrolux. US Robotics 28.8K telefonuppringd internetförbindelse. Har en förkärlek för tysk tjejpop.

Permalänk
Medlem
Skrivet av HappySatan:

Tack för tipset! Gör jag det genom "Skapa anpassad vy" på något vänster?

Yes, sedan väljer du WHEA under Händelseloggar.

Visa signatur

f0rest stan | Citera mera | 5800x – 6700 XT

Permalänk
Medlem

Inga fynd bland WHEA errors, tyvärr. Eller någon kategori som heter WHEA hittar jag inte, men jag antar att det är samma som Hårdvarufel.

Har även stresstestat processorn och kört minnestester utan några problem (båda genom Lenovo Diagnostics for Windows). Stabila temperaturer och tummen upp från programmet.

Det enda lite märkliga jag har noterat är en temperatur-spik på 90C under någon halvsekund när jag tittade på en felsökningsguide YouTube. Betydligt hetare än vid stresstesten. Men sedan gick fläkten igång och tempen sjönk tillbaka till ~60C. Och 90C är väl ingen katastrof för en laptop?

Anyhow. Jag har slut på idéer, så jag gör vad man gör när man har slut på idéer. Skruvar upp och rensar bort allt damm och håller tummarna för att det löser alla problem

Visa signatur

Modermodem från ONOFF och bildskärmsutrustning från Electrolux. US Robotics 28.8K telefonuppringd internetförbindelse. Har en förkärlek för tysk tjejpop.

Permalänk
Medlem

Kanske bara är värt att installera nytt windows.

Visa signatur

f0rest stan | Citera mera | 5800x – 6700 XT

Permalänk

Kan va så att den nådde tempgränsen för akut nedstängning. Om en video på youtube spikade upp den till. 90°c vid så pass låg last så kan den mycket väl ibland spika upp över gränsen om den är lite tyngre belastad.

Kanske dax att öppna den och plocka ur ev ryamatta ur kylflänsen/fläkten.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rouge of Darkness:

Kan va så att den nådde tempgränsen för akut nedstängning. Om en video på youtube spikade upp den till. 90°c vid så pass låg last så kan den mycket väl ibland spika upp över gränsen om den är lite tyngre belastad.

Kanske dax att öppna den och plocka ur ev ryamatta ur kylflänsen/fläkten.

Så tänkte jag också, även om den konstigt nog håller sig sval och fin när jag kör ett riktigt stresstest. Men då snurrar i för dig fläkten konstant.

Har rensat ut allt damm nu. Väldigt lite av den varan, så tvivlar på att det var problemet.

Drog ned ett uppdaterat bios också.

Funderar på att försöka hitta någon mjukvara för att fixa en aggressivare fläktkurva. Någon som vet vad man kan använda?

Visa signatur

Modermodem från ONOFF och bildskärmsutrustning från Electrolux. US Robotics 28.8K telefonuppringd internetförbindelse. Har en förkärlek för tysk tjejpop.

Permalänk
Skrivet av HappySatan:

Så tänkte jag också, även om den konstigt nog håller sig sval och fin när jag kör ett riktigt stresstest. Men då snurrar i för dig fläkten konstant.

Har rensat ut allt damm nu. Väldigt lite av den varan, så tvivlar på att det var problemet.

Drog ned ett uppdaterat bios också.

Funderar på att försöka hitta någon mjukvara för att fixa en aggressivare fläktkurva. Någon som vet vad man kan använda?

Även mellan fläkten och kylflnsen inte bara fläktbladen?

en annan teori kan ju va att ditt batteri sjunger på sista versen.

inte alla datorer går att köra utan fungerande batteri äns med laddaren ansluten.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Fractal Define 7 | Seasonic Prime Titanium 850W | ROG STRIX B550-E GAMING | AMD Ryzen 7 5800X3D | Thermalright TRUE copper w. 2x Noctua NF-A12x25 | 32GB TridentZ RGB 3600C16 | Asus GeForce RTX 4090 TUF Gaming OC | Samsung 980 Pro 1Tb | Samsung 970 EVO 1Tb | 2x Samsung 850 EVO 1Tb @ RAID1 | Samsung 870QVO 4Tb | Acer Predator X34