AMD Radeon RX 400 och RX 500 "Polaris" kan inte köra Forspoken

Permalänk
Medlem

Får mig att tänka på när det kom en fix för att spela Death Stranding på grafikkort som inte har stöd för DirectX 12_0 så det är inte omöjligt man kan göra en fix för detta spelet också.

Visa signatur

HTPC Lian Li PC-A05FNB | Intel Core i5-13400 | 32 GB DDR5-6000 | 4,5 TB SSD | RTX 4070 12 GB
Laptop Razer Blade 15 Base 2021 | Intel Core i7-10750H | 16 GB DDR4-2933 | 1,5 TB SSD | RTX 3070 8 GB
Laptop Lenovo ThinkPad E585 | AMD Ryzen 5 2500U | 16 GB DDR4-2400 | 756 GB SSD | Radeon Vega 8

Klocka GTX 460 med NiBiTor 5.8

Permalänk
Medlem
Skrivet av Campaigner:

Känns som Crysis lr Supreme Commander tiden. Nytt spel som kräver bra grejer för att fungera och toppsaker för att flyta någorlunda…

Inget konstigt känner jag.

Sen har jag aldrig hört talas om Forspoken heller…..

Är man ingen Final Fantasy fantast så är det något som bara flyger förbi

Det är samma utvecklare som snickrade ihop Final Fantasy XV vilket var ett otroligt populärt spel bland just Final Fantasy fantasterna.

Men detta verkar ju inte vara någon hit om man läser recensionerna som det mesta som släppts de senaste 5 åren... suck!

Visa signatur

R7 5800X3D / RX 6950 XT / 32GB Ram / 1TB SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av serverfel:

Mitt Voodoo 3 AGP kan inte starta spelet heller.

Det sägs att RX7000 inte vill starta spelet.
Kan, men vill inte.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oliver91:

Jag kanske bara är gammal och sur.

Nejdå, du ställer fullt rimliga krav! Det allra mesta idag, inte bara inom spel, är ren skit. Men dyrt betalt ska de ta.
Det produceras snart bara urvattnad skräpkultur för en sunkig, bortklemad mellanklass som är rädda för och blir kränkta av allt. Egna referenser och åsikter som inte går i linje med vad som är mainstream är tydligen för jobbigt att ha. Välkommen till den nya tiden, jag kallar den kort och gott: Daltsverige.

Jag däremot är både sur och gammal på riktigt!

Visa signatur

CPU: 5600X - NH-D15S. GPU: 3070Ti
RAM: 16GB DDR4 3600MHz Cl 14-15-15-35.
Moderkort: MSI X570 Tomahawk.
Nätagg: Corsair RMX 850W

Permalänk
Medlem

Känns ju inte som att man missar mycket... haha

Visa signatur

Xeon E5450@3.2ghz
9800GTX+

Permalänk
Hedersmedlem

Jäklar vad mycket gnäll. Jag tycker att det är kul att det kommer spel som faktiskt använder ny teknik som kräver ny hårdvara för att fungera! Sedan kanske just detta spelet inte är det mest intressanta i hela världen, men det lär inte vara det sista som släppt som kräver detta.

Klart det vore trevligt om AMD hade supporterat sina äldre kort lite längre till, men det är svårt att klaga på att ett grafikkort inte kan köra ett spel som kom ut långt efter att kortet slutats säljas.

Permalänk

Man kan tänka sig att det är få människor med 6 år gammal dator som tänker sig kunna spela nya spel perfekt men det här är bra bevis på att Nvidia alltid är två år före Amd i utveckling haha..

(Nvidia support från 2014+, Amd support från 2016+)

Permalänk
Avstängd
Skrivet av zinkethaking:

Man kan tänka sig att det är få människor med 6 år gammal dator som tänker sig kunna spela nya spel perfekt men det här är bra bevis på att Nvidia alltid är två år före Amd i utveckling haha..

(Nvidia support från 2014+, Amd support från 2016+)

Hah. Fast när man var med om de åren så hade AMD de mesta DX12 redan covered innan Nvidia.

"The AMD HD 7970 was the first official graphics card to be DirectX 12 compliant and did end up getting performance improvements way after its launch which has since been touted as AMD's 'Fine Wine'."
https://wccftech.com/amd-radeon-hd-7970-the-worlds-first-dx12...
Release date: Dec 22nd, 2011

Visa signatur

7800x3d, 64GB 6000cl30, Gigabyte X670 Gaming X AX (F9d) 12TB m.2/nvme, 8TB SSD, WD 2x12TB 5400rpm, XFX 7900xt, SoundBlasterX AE-5+, HP X34", Fractal Design Define 7, Corsair HX750, Topping MX3s, Ino Audio piMx, Dan Clark Audio Aeon 2 closed..
LG B1 65", Topping e70, Topping pa5 II plus, Guru Audio Junior+ (primärt) / Canton GLE 90, Nintendo Switch OLED, Pico 4 VR

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kaleid:

Hah. Fast när man var med om de åren så hade AMD de mesta DX12 redan covered innan Nvidia.

"The AMD HD 7970 was the first official graphics card to be DirectX 12 compliant and did end up getting performance improvements way after its launch which has since been touted as AMD's 'Fine Wine'."
https://wccftech.com/amd-radeon-hd-7970-the-worlds-first-dx12...
Release date: Dec 22nd, 2011

Eller minns debaclet när det Nvidiasponsrade Assassin´s Creed fick en DX 10.1 patch, fast det bara var AMD (ATI) som hade DX 10.1-kort. Patchen drogs snabbt tillbaka och kom aldrig ut igen. Enligt Nvidia behövdes inte DX 10,1. Stalker: Clear Sky började som DX 10-projekt med Nvidia, men gick över till ATI och DX 10,1 när det kom ut, och efterföljande Stalker: Call of Pripyat gick direkt till ATI och deras DX 11-kort. Då hade emellertid Nvidia faktiskt släppt DX 10.1 kort - som ju inte behövdes tidigare.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av bopp:

Eller minns debaclet när det Nvidiasponsrade Assassin´s Creed fick en DX 10.1 patch, fast det bara var AMD (ATI) som hade DX 10.1-kort. Patchen drogs snabbt tillbaka och kom aldrig ut igen. Enligt Nvidia behövdes inte DX 10,1. Stalker: Clear Sky började som DX 10-projekt med Nvidia, men gick över till ATI och DX 10,1 när det kom ut, och efterföljande Stalker: Call of Pripyat gick direkt till ATI och deras DX 11-kort. Då hade emellertid Nvidia faktiskt släppt DX 10.1 kort - som ju inte behövdes tidigare.

Även AMD har gjort liknande, som 64bits patchen till Far Cry 1. Krävde inte alls 64bit OS eller CPU som de hävdade. Folk crackade den och det gick bra att köra med 32bits system. Så där ljög även Crytek.

Visa signatur

7800x3d, 64GB 6000cl30, Gigabyte X670 Gaming X AX (F9d) 12TB m.2/nvme, 8TB SSD, WD 2x12TB 5400rpm, XFX 7900xt, SoundBlasterX AE-5+, HP X34", Fractal Design Define 7, Corsair HX750, Topping MX3s, Ino Audio piMx, Dan Clark Audio Aeon 2 closed..
LG B1 65", Topping e70, Topping pa5 II plus, Guru Audio Junior+ (primärt) / Canton GLE 90, Nintendo Switch OLED, Pico 4 VR

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kaleid:

Även AMD har gjort liknande, som 64bits patchen till Far Cry 1. Krävde inte alls 64bit OS eller CPU som de hävdade. Folk crackade den och det gick bra att köra med 32bits system. Så där ljög även Crytek.

Just det Far Cry, var det inte där man skulle få lite fler fjärilar eller nåt om man hade 64-bitar? Känns som att det var mycket lögner kring just Crysis också, man behövde inte DX 10 och Vista för att köra det med högsta grafiken som Microsoft hävdade, fast här kändes det som att Crytek faktiskt underlättade genom att "råka" fixa så att det gick få samma grafik (förutom vissa skuggor) under XP och DX 9, genom att döpa om lite filer etc. Subversivt där av Crytek, till spelarnas fromma. Gjorde att jag skippade Vista och hoppade till Win 7 istället.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ipac:

Det sägs att RX7000 inte vill starta spelet.
Kan, men vill inte.

Det vill nog inte jag heller.

Visa signatur

Min musik: https://www.youtube.com/channel/UCZKidNeIKsz8LZMO3VRcBdQ

Ryzen 3900x. Skärm: AOC cu34g2x/bk 144hz 34" ultrawide. RTX 2080ti

Laptop: MSI GT80 Titan Sli

Permalänk
Avstängd
Skrivet av bopp:

Just det Far Cry, var det inte där man skulle få lite fler fjärilar eller nåt om man hade 64-bitar? Känns som att det var mycket lögner kring just Crysis också, man behövde inte DX 10 och Vista för att köra det med högsta grafiken som Microsoft hävdade, fast här kändes det som att Crytek faktiskt underlättade genom att "råka" fixa så att det gick få samma grafik (förutom vissa skuggor) under XP och DX 9, genom att döpa om lite filer etc. Subversivt där av Crytek, till spelarnas fromma. Gjorde att jag skippade Vista och hoppade till Win 7 istället.

Några ini fil tweaks och exklusiva dx10 effekter fungerade plötsligt med dx9 dator. Voila.
I Crysis 2 så jobbade de ihop med Nvidia för att lägga in tessellations effekter där de inte ens kunde ses. Tog ner prestandan rejält och fler Nvidia kort skickades till köparna eftersom konkurrenten då inte hängde med.
https://hothardware.com/news/indepth-analysis-of-dx11-crysis-...

Visa signatur

7800x3d, 64GB 6000cl30, Gigabyte X670 Gaming X AX (F9d) 12TB m.2/nvme, 8TB SSD, WD 2x12TB 5400rpm, XFX 7900xt, SoundBlasterX AE-5+, HP X34", Fractal Design Define 7, Corsair HX750, Topping MX3s, Ino Audio piMx, Dan Clark Audio Aeon 2 closed..
LG B1 65", Topping e70, Topping pa5 II plus, Guru Audio Junior+ (primärt) / Canton GLE 90, Nintendo Switch OLED, Pico 4 VR

Permalänk
Avstängd

OK, högst framerate med 7200rpm hårddisk. Snabbast laddningar med gen3 och 4
https://www.pcgamer.com/forspoken-directstorage-on-test-contr...

Visa signatur

7800x3d, 64GB 6000cl30, Gigabyte X670 Gaming X AX (F9d) 12TB m.2/nvme, 8TB SSD, WD 2x12TB 5400rpm, XFX 7900xt, SoundBlasterX AE-5+, HP X34", Fractal Design Define 7, Corsair HX750, Topping MX3s, Ino Audio piMx, Dan Clark Audio Aeon 2 closed..
LG B1 65", Topping e70, Topping pa5 II plus, Guru Audio Junior+ (primärt) / Canton GLE 90, Nintendo Switch OLED, Pico 4 VR

Permalänk
Medlem

Det där med DirektX 12_1. 12_02 osv (eller för den delen dx 10.1) osv är ett otyg, av samma anledningar att Folk är sura på USB-C kontakten

Permalänk
Medlem

Tror man kan lösa detta med drivrutiner från https://www.amernimezone.com/ istället för officiella från AMD. Flera spel som var helt ospelbara på mitt gamla R9 380, typ nya Halo och MWII, men som helt plötsligt funkade utan problem med Amernime Zone drivrutiner. DX12 borde inte vara något problem.

Visa signatur

8700K 5GHz | GeForce GTX960 4GB WFOC | Corsair Vengeance LPX 16GB 3200MHz | Windows 11