Cyklist vid övergångsställe - vem har väjningsplikt?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Herr Kantarell:

Man får alltid vara försiktig runt cyklister även om de har fel då de inte kan trafikreglerna eller har farliga beteenden

Kanske dags att införa körkort för cyklister? (och det säger jag som cyklar och kör bil rätt mycket själv).

Då litar jag på att du är den som tar det till Riksdagen. Samtidigt påpekar du:

- Givetvis kommer detta innebära att den absoluta majoriteten av barn måste vänta tills dagen de kan köra moped. För de lågbegåvade blir det året de kan köpa sitt första glas öl.

Och så ger du en stark tumme upp med ett klämkäckt flin. 😁👍

Permalänk
Medlem
Skrivet av cads:

Som det är nu så blir föraren bötfäld om man kör på cyklist och har även för mig att man åker dit som föraren blir påkörd av cyklist

Nja. Det är fall till fall.
Kör man på nån bakifrån är det alltid ens fel. För man ska alltid hålla tillräckligt avstånd.
Men det är inte alltid en bilists fel i en cykelolycka. Cyklisterna har oxå ansvar o man åker inte dit på det som bilist för vad som helst. Men ja det är hårdare bedömning för att cyklister är oskyddade trafikanter.
Finns många exempel på där cyklister åkt dit på vårdslöshet i trafik eller Ej iaktagit väjningsplikt. osv.
Det är inte bara att köra rakt ut i gatan eller svänga ut framför en bil o eller liknande o tro att man som cyklist alltid har rätt.

Visa signatur

ASUS X570-F, AMD Ryzen 9 3900x, 16Gb RAM, Gigabyte 2070Super auros

Permalänk
Medlem
Skrivet av Miindz:

Hej.

En cyklist kommer från höger (gul pil)
En bil kör fram i höger körfält (svart pil)

Vem har företräde?

<Uppladdad bildlänk>

Som både cyklist och bilist så vet jag att många cyklister inte kan denna regel. De tror tyvärr att de ofta har företräde och cyklar ut i tid och otid. Har lärt mina barn att oavsett om de promenerar eller cyklar så väntar de tills en bil stannar innan de korsar en körbana. Tror det är ett klokt förhållningssätt även som vuxen. Förstår inte varför någon vill leka vågspel med ett fordon på 2 ton.

Visa signatur

13900KS | ASUS Z690 EXTREME | 128GB 6000MHz CL30-40-40-96 | 4090 | Optane P5800X 400GB | Optane 905P 960GB | M.2 4TB | HDD 34 TB | AX1600i | Phanteks Enthoo Elite | Custom Water 8 x 420mm; 5 x pump D5 PCMark10 Extended https://www.3dmark.com/pcm10/87369725

Permalänk
Medlem
Skrivet av cads:

https://i.imgur.com/1pfWlGm.jpg
Ett skämt från polisen men tycker man ska införa en lag på hjälm och enklare teoriprov för att kunna cykla. Undantag om barn cyklar med föräldrar

Däremot borde det ingå i skollagen att trafikutbildning ska ingå. Inte ens de enklaste trafikreglerna som att cykla på höger sida på en bilväg verkar ju folk fatta. Jag möter inte så sällan både barn och vuxna (!) på gatan på fel sida. Visserligen villagator, men också bussgata. Hus ska man mötas då? Frontalkrock är ju fullt möjligt tyvärr. Ibland stannar jag bara demonstrativt och säger till de som förvånat passerar att man cyklar på höger sida om vägen. Vill ju inte chansa när man kommer blåsande i 25-30 knyck. Suck. Nu har gatan byggts om med cykelväg som tur är. Men skrämmande vilken extrem brist på trafikvett det är.
Jag har lärt mina barn från första cyklingen vad som gäller. Inga problem där. Men vad gör alla övriga föräldrar? På nåt sätt verkar det som om när man sätter sig på cykel då försvinner allt trafikvett, som om att trafikregler inte gäller då.

I Danmark som vi gästade i somras så har cyklarna lika stor status som bilarna även i stadstrafik. De cyklar tillsammans med bilarna i även lite större korsningar och har ofta en egen fil längst till höger. Där råder full högerregel-acceptans även av både cyklister och bilister med ömsesidig hänsyn,m och cyklisterna följer vägen som man ska, inga diagonalgeningar o.dyl. Lite som att cyklister och motorcyklister är samma trafikslag. Funkade ju finfint där. I Sverige är det djungelns lag så fort man sätter rumpan på sadeln.

Permalänk
Skrivet av tboj1:

Som både cyklist och bilist så vet jag att många cyklister inte kan denna regel. De tror tyvärr att de ofta har företräde och cyklar ut i tid och otid. Har lärt mina barn att oavsett om de promenerar eller cyklar så väntar de tills en bil stannar innan de korsar en körbana. Tror det är ett klokt förhållningssätt även som vuxen. Förstår inte varför någon vill leka vågspel med ett fordon på 2 ton.

bästa vore väl om de ändrade reglerna igen tillbaka till det gamla systemet där gångtrafik/cyklister alltid får vänta på bilarna.

99% av alla cyklister tror ju ändå att de är gångtrafik även att de sitter på en cyckel.

eller helt enkelt ta bort regler om korsdande cyckelbanor så att ska du korsa en bilväg ska du gå av cyckeln oavsett om du vill eller inte och vara gångtrafik.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem
Skrivet av Galvanizer:

Jag tycker det skulle behövas bättre utbildningar för hur man beter sig i trafiken oavsett hur man transporterar sig.

Även för vanligt B-körkort skulle jag vilja se repetitionsutbildningar för att få behålla körkortet. Känns som det är evigheter nu sedan man skaffade körkort... och det är ganska många nya regler som tillkommit sedan dess.

Men är det så där jättesvårt att boka en körlektion eller söka den information du behöver?

All typ av folkvett - kräver att folk har ett faktiskt intresse att lära sig. Det du önskar, är rent svammel och leder endast till att fickor fylls med mina pengar - över en upplevd fiktion att en "refresh"-utbildning ska ge mig nånting.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Frispel:

Intressant nog är det rätt få saker när det gäller cykelbanor och vem som ska lämna företräde som är glasklara. Trafikverket har tydligen medvetet valt att göra det lite diffust så alla ska vara osäkra och iakta extra försiktighet. Av någon anledning har man resonerat helt annorlunda när det gäller biltrafik.

Kan rekommendera denna sidan för den som verkligen är intresserad om vem som ska lämna företräde för vem när det gäller interaktioner mellan bil och cykel. Det är klyddigt som tusan...

https://www.cyklistbloggen.se/2020/06/den-uppdaterade-guiden-...

Det är ju tydlig information. Däremot så finns det en viss tvetydighet i princip all lagstiftning rörande trafik då det alltid finns ett ansvar hos båda parter. Bara för att du har rätt får du inte aktivt köra på någon. Du måste som bilist ta hänsyn till cyklister. Så korsar en cyklist på ett ställe där cyklisten har väjningsplikt så måste du ju stanna.
Vilket såklart alla normala människor gör även om de inte vet att det står i lagen.
Det är ju också därför man kan göra experimentet att cykla men faktiskt följa trafikregler. Då uppstår många roliga situationer där bilar bara står o väntar på att man ska åka rakt ut.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Galvanizer:

Jag tycker det skulle behövas bättre utbildningar för hur man beter sig i trafiken oavsett hur man transporterar sig.

Även för vanligt B-körkort skulle jag vilja se repetitionsutbildningar för att få behålla körkortet. Känns som det är evigheter nu sedan man skaffade körkort... och det är ganska många nya regler som tillkommit sedan dess.

Känner samma sak, en repetition behöver man. Har försökt läsa igenom de nya men man glömmer lätt bort.

Har jag haft körkort i 15 år?! redan?! Tiden går fort

Visa signatur

i7 10700K / EVGA 2070 / Z490-I / 16GB 3600mhz / 1.5TB NVMe / SF750 / Lian Li TU150 / Custom Loop / Ducky One 2

Permalänk
Medlem
Skrivet av cads:

https://i.imgur.com/1pfWlGm.jpg

Ett skämt från polisen men tycker man ska införa en lag på hjälm och enklare teoriprov för att kunna cykla. Undantag om barn cyklar med föräldrar

Som det är nu så blir föraren bötfäld om man kör på cyklist och har även för mig att man åker dit som föraren blir påkörd av cyklist

För länge sedan diskuterades i Danmark om hjälmtvång för cyklister. Dom kom fram till att då kanske många avstod från att cykla och det var farligare än att cykla utan hjälm. Det är ju så nyttigt att röra på sig. Men utbildning kan inte vara fel. Nått jag undrar över varför det inte är repetitionsutbildning av bilister. Jag är gammal gubbe och för att få behålla alla bokstäver i körkortet måste jag läkarundersökas vart 5:e år. Men mitt körkort är ju nästan lika gammalt som jag själv. Som tur är bor jag granne med en trafikpolis så jag brukar fråga honom om sådant jag undrar över. Men teoriprov vart 5:e år vore bra. Nu ska jag dra iväg med min cykel. Extra feta dubbdäck och cykelhjälm med igentejpade lufthål gör att det går bra även på vintern. Min bil mår bäst i varmgaraget och jag mår bra av att röra på mej.

Permalänk
Medlem

Det är väl en sån klassisker;

Bilen har egentligen företräde, men bilen har även skyldighet att lämna företräde på grund av övergångsställe om man ser att denne väntar på att korsa.

Dvs - Bilen har företräde men om bilen använder sitt företräde så bryter du dels mot plikten att stanna för att släppa över övergångsställen, och den kör sannolikt för fort (då den inte anpassat hastigheten för att släppa över fotgägnare/cyklister).

Notera - Jag drar detta helt från röven så det är sannolikt skitfel (HA)

Edit*
Jag kan ha vänt på det - Det är nog bara fotgängare som har företräde vid övergångsställen och inte cyklister...?

Skrivet av cads:

Känner samma sak, en repetition behöver man. Har försökt läsa igenom de nya men man glömmer lätt bort.

Har jag haft körkort i 15 år?! redan?! Tiden går fort

Skaffa MC-kort. Finnns INGET som är så ödmjukande men samtidigt utbildande som att skaffa hojkort, och jag kan garantera att det kommer att göra dig till en bättre och säkrare bilförare

Visa signatur

Krusidullen är stulen

Permalänk
Medlem
Skrivet av SuperSverker:

Skaffa MC-kort. Finnns INGET som är så ödmjukande men samtidigt utbildande som att skaffa hojkort, och jag kan garantera att det kommer att göra dig till en bättre och säkrare bilförare

Precis det jag håller på att göra! 😊
Har läst teoriboken men får köra några tester och se vad som har fastnat.

Visa signatur

i7 10700K / EVGA 2070 / Z490-I / 16GB 3600mhz / 1.5TB NVMe / SF750 / Lian Li TU150 / Custom Loop / Ducky One 2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yonie:

Då litar jag på att du är den som tar det till Riksdagen. Samtidigt påpekar du:

- Givetvis kommer detta innebära att den absoluta majoriteten av barn måste vänta tills dagen de kan köra moped. För de lågbegåvade blir det året de kan köpa sitt första glas öl.

Och så ger du en stark tumme upp med ett klämkäckt flin. 😁👍

Hehe

När jag gick i mellanstadiet kom det poliser och lärde ut trafikregler för cykling och generellt sa man till barn att de inte skulle cykla där bilar körde.

Idag verkar den kunskapen gått förlorad (lärs inte ut?) + att jag har sett en del cyklister göra helt vansinniga saker eller allmänt trafikfarligt beteende.

Jag hade en tidigare kollega (och cyklist) som sa att han alltid kör när han kommer till en rondell (fast på cykelvägen). Han har givetvis blivit påkörd två gånger också.

Visa signatur

Ryzen 9 5950X, 32GB 3600MHz CL16, SN850 500GB SN750 2TB, B550 ROG, 3090 24 GB
Har haft dessa GPUer: Tseng ET6000, Matrox M3D, 3DFX Voodoo 1-3, nVidia Riva 128, TNT, TNT2, Geforce 256 SDR+DDR, Geforce 2mx, 3, GT 8600m, GTX460 SLI, GTX580, GTX670 SLI, 1080 ti, 2080 ti, 3090 AMD Radeon 9200, 4850 CF, 6950@70, 6870 CF, 7850 CF, R9 390, R9 Nano, Vega 64, RX 6800 XT
Lista beg. priser GPUer ESD for dummies

Permalänk
Medlem
Skrivet av GooGeL:

Men är det så där jättesvårt att boka en körlektion eller söka den information du behöver?

All typ av folkvett - kräver att folk har ett faktiskt intresse att lära sig. Det du önskar, är rent svammel och leder endast till att fickor fylls med mina pengar - över en upplevd fiktion att en "refresh"-utbildning ska ge mig nånting.

Nej, det är väl hur enkelt som helst?

Hur många gör det då?

Permalänk
Medlem

Bara jag som tycker det är skrämmande att över 20% av röstande inte känner till en sån basal regel? Nu har det tagits upp många bra exempel i tråden på hur rörigt det kan vara med cykelpassage osv. Men i det här fallet är det väl tämligen uppenbart?

Visa signatur

5800X3D @Kombo Strike 3 / 32GB DR RAM @3800MHz,CL16 / 3090 Turbo @1695MHz,0.750V

Permalänk
Medlem
Skrivet av Galvanizer:

Nej, det är väl hur enkelt som helst?

Hur många gör det då?

Tydligen inte du, eftersom du verkar finna det rörigt - enligt din egen utsago - vad gäller dina körkunskaper och trafikvett.

Se till och fortbilda dig själv, men strö inte ditt resonemang över mig och anta att det är vad jag behöver var femte år. Dina körvanor reflekterar inte hur mitt beteende är i trafiken.

Meningen efter en avklarad uppkörning: är att du står på en tillräcklig bas, för att verka ute i trafiken på egen hand och skaffa vidare erfarenhet för att bli en säkrare och bättre förare i trafiken.

Fortbildande sker hela tiden ute i trafiken, om du faktiskt kör bilen och inte åker med bilen. Skillnaden på köra och åka är typ: jag strävar efter att utveckla mitt bilkörande, alltså det råder ett analytiskt tänk - åtminstone efter körningen, varför situation uppstod där och hur löser jag det på bästa sätt nästa gång.

Jag åker bil: menar till att du saknar/skippar den här analytiska förmågan. Öronproppar i, sätet fällt och sinnena är ur bruk. Visst, vem bryr sig kring 21.30-snåret och det ska handlas en godispåse. Gatorna gömmer på faror även vid den här tiden, men medtrafikanterna är i överlag få - i jämförelse med tidpunkten mitt på dagen.

För att bli en bättre förare så måste du faktiskt bry dig. Skolbänk var femte år, ger absolut ingenting - det slösar på tid och mina pengar. En kostnad som både drabbar mig, då jag troligen måste vara ledig från jobbet för en sketen tid vid skolbänken, plus att utbildningen ska betalas av mig, ur min börs - för att få helt och hållet glömt bort summan med sin lyckade uppkörning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av GooGeL:

Tydligen inte du, eftersom du verkar finna det rörigt - enligt din egen utsago - vad gäller dina körkunskaper och trafikvett.

Se till och fortbilda dig själv, men strö inte ditt resonemang över mig och anta att det är vad jag behöver var femte år. Dina körvanor reflekterar inte hur mitt beteende är i trafiken.

Meningen efter en avklarad uppkörning: är att du står på en tillräcklig bas, för att verka ute i trafiken på egen hand och skaffa vidare erfarenhet för att bli en säkrare och bättre förare i trafiken.

Fortbildande sker hela tiden ute i trafiken, om du faktiskt kör bilen och inte åker med bilen. Skillnaden på köra och åka är typ: jag strävar efter att utveckla mitt bilkörande, alltså det råder ett analytiskt tänk - åtminstone efter körningen, varför situation uppstod där och hur löser jag det på bästa sätt nästa gång.

Jag åker bil: menar till att du saknar/skippar den här analytiska förmågan. Öronproppar i, sätet fällt och sinnena är ur bruk. Visst, vem bryr sig kring 21.30-snåret och det ska handlas en godispåse. Gatorna gömmer på faror även vid den här tiden, men medtrafikanterna är i överlag få - i jämförelse med tidpunkten mitt på dagen.

För att bli en bättre förare så måste du faktiskt bry dig. Skolbänk var femte år, ger absolut ingenting - det slösar på tid och mina pengar. En kostnad som både drabbar mig, då jag troligen måste vara ledig från jobbet för en sketen tid vid skolbänken, plus att utbildningen ska betalas av mig, ur min börs - för att få helt och hållet glömt bort summan med sin lyckade uppkörning.

Personligen har jag inte några problem med det eftersom jag är yrkesförare. Då måste man regelbundet fortbilda sig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Galvanizer:

Personligen har jag inte några problem med det eftersom jag är yrkesförare. Då måste man regelbundet fortbilda sig.

Yrkesförare kan mena till många ting. Därtill sker den utbildningen du pratar om - bakom en bänk, medan du troligtvis har betalt. Men det har inte sjuksyrran, dagisfröken m fl som måste gå en "refresh" för att bibehålla ett körkort - om kravet införs.

Fortbildningen blir en onödig, kostsam och obekväm detaljstyrning som inte verkar för i princip ingen nytta alls. För få vill vara där, och de som absolut inte vill vara på plats - kommer glömma den här sittningen i samma veva som de vrider på tändningslåset - när de lämnar platsen i sin bil.

Det här momentet kommer inte ge din önskade effekt. De som blir rika på detta är "utbildarna" som har ork att upprepa samma kurs om-och-om igen. Samt så lär det rent administrativt för Transportstyrelsen ske en kostnad som ej är motiverbar eftersom fortbildningen kommer ha en sådan svag effekt.

För övrigt så anser jag att cyklister alltid bör ta kontakt med bilföraren, innan de kryssar över ett övergångsställe menat för gåendes. De allra flesta gångerna som cyklist brukar folk stanna till eller släppa på farter och låta dig cykla över. Men det är ingen rättighet så länge som fötterna vilar på pedalerna. Men det är klart, har du redan påbörjat att korsa övergångstället så måste ju bilföraren låta dig korsa.

Permalänk
Medlem

Som cyklist(oftast) måste jag ändå säga att bilen har företräde.
Bägge har väjningsplikt(ingen har företräde), men bilen kommer från höger, så det är högerregeln som gäller.

Fördjupning:
Bilen bör väja då en cyklist enkelt kan hoppa av cykeln i några kliv över vägen för att sedan hoppa upp på sadeln, detta för att bilisten ska slippa vänta på lika länge som på Agda 97 med rullator. Både cyklist och gångtrafikant är oskyddad, så bilisten ska idka försiktighet.
Cyklisten har ingen cykelöverfart så har väjningsplikt, men bör ju också ha lite självbevarelsedrift.

Många bilister stannar dock i den här situationen och tutar på cyklisten om cyklisten faktiskt lämnar företräde, trots mötande(för bilisten) trafik på höger körfält. Att vinka fram cyklisten är helt okej, men då ska bilisten ha tålamod, för det är alltid vingligt att starta igång en 2-hjuling framförallt med mjölksyra i benen efter inbromsning.

Visa signatur

*5600|B350M-A|32GB|A750|GX750W|Core V21|280AIO|1TB+2TB.

AMD Ryzen 5(Zen3) @4891|Asus Prime|Corsair 2x16 RGB PRO 3200C16 @3800C18|Intel Arc LE @2740MHz|Seasonic Focus| Thermaltake mATX kub|Arctic freezer II| NVMe SSD PCIE 3.0x2 Kingston A1000 1500/1000 + 2,5" HDD Toshiba 1TB & Samsung 1TB i RAID 0.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Exydia:

Bara jag som tycker det är skrämmande att över 20% av röstande inte känner till en sån basal regel? Nu har det tagits upp många bra exempel i tråden på hur rörigt det kan vara med cykelpassage osv. Men i det här fallet är det väl tämligen uppenbart?

Extra skrämmande då inget av svarsalternativen är korrekt

Ingen har någonsin företräde eller "rätt" i trafiken. Det finns regler för vem som ska väja/lämna företräde, men det är inte samma sak som att någon har företräde. Tog upp det tidigare - om du har "rätt" och anser dig ha företräde så är du antagligen inte lika uppmärksam på omgivningen som om du vet att de ska lämna företräde mot dig. Med det senare tankesättet så inser man att om någon annan missar så riskerar jag att bli påkörd och är då troligen lite mer uppmärksam än om du anser dig ha "rätt" och bara kör. I alla fall upplever jag en attitydskillnad för egen del

Att det är uppenbart beror ofta på att man har bilperspektivet - som cyklist kan det vara stört omöjligt att särskilja en cykelöverfart (där bilisten har väjningsplikt) och cykelpassage (där cyklisten har väjningsplikt). All uppmärkning som reglerar vad som är vad riktas enbart till bilisten, som cyklist får man spana på bilfältet och hoppas att målning och skyltning stämmer överens.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Frispel:

Extra skrämmande då inget av svarsalternativen är korrekt

Ingen har någonsin företräde eller "rätt" i trafiken. Det finns regler för vem som ska väja/lämna företräde, men det är inte samma sak som att någon har företräde. Tog upp det tidigare - om du har "rätt" och anser dig ha företräde så är du antagligen inte lika uppmärksam på omgivningen som om du vet att de ska lämna företräde mot dig. Med det senare tankesättet så inser man att om någon annan missar så riskerar jag att bli påkörd och är då troligen lite mer uppmärksam än om du anser dig ha "rätt" och bara kör. I alla fall upplever jag en attitydskillnad för egen del

Att det är uppenbart beror ofta på att man har bilperspektivet - som cyklist kan det vara stört omöjligt att särskilja en cykelöverfart (där bilisten har väjningsplikt) och cykelpassage (där cyklisten har väjningsplikt). All uppmärkning som reglerar vad som är vad riktas enbart till bilisten, som cyklist får man spana på bilfältet och hoppas att målning och skyltning stämmer överens.

Jag håller med om att hur frågeställningen har lagts fram kan vara missvisande om man går med tankesättet att vissa har "rätt" i trafiken. Och på så sätt kan man ju faktiskt vända på steken och se det som skrämmande hur många som anser att bilen har "rätt". Bra observation.

Visa signatur

5800X3D @Kombo Strike 3 / 32GB DR RAM @3800MHz,CL16 / 3090 Turbo @1695MHz,0.750V

Permalänk
Medlem

Ser jag nånting som liknar ett övergångsställe så anpassar jag farten eller stannar och släpper förbi, dock i dessa dagar får man verkligen vara på sin vakt då bor folk i telefonen och/eller bara går rakt ut i vägen i vetskap om att det har företräde.

Visa signatur

Desktop|Intel i5 12600|Asus Prime B760 Plus|Nvidia RTX 3070|Corsair DDR5 2x16GB|1TB M.2/1TB SSD
Mouse|Sensei Ten|Keyboard|Xtrfy K4|Monitor|Asus PG279QZ|Dell u2415
Laptop|HP ProBook 4320s I3|525GB SSD|4GB DDR3|NAS|Synology 412+ 30TB
Phone|iPhone 13 128GB|Tab|Mi Pad 4 64GB|HTPC|Google TV|Server|Intel Nuc

Permalänk
Medlem
Skrivet av GooGeL:

Yrkesförare kan mena till många ting. Därtill sker den utbildningen du pratar om - bakom en bänk, medan du troligtvis har betalt. Men det har inte sjuksyrran, dagisfröken m fl som måste gå en "refresh" för att bibehålla ett körkort - om kravet införs.

Fortbildningen blir en onödig, kostsam och obekväm detaljstyrning som inte verkar för i princip ingen nytta alls. För få vill vara där, och de som absolut inte vill vara på plats - kommer glömma den här sittningen i samma veva som de vrider på tändningslåset - när de lämnar platsen i sin bil.

Det här momentet kommer inte ge din önskade effekt. De som blir rika på detta är "utbildarna" som har ork att upprepa samma kurs om-och-om igen. Samt så lär det rent administrativt för Transportstyrelsen ske en kostnad som ej är motiverbar eftersom fortbildningen kommer ha en sådan svag effekt.

För övrigt så anser jag att cyklister alltid bör ta kontakt med bilföraren, innan de kryssar över ett övergångsställe menat för gåendes. De allra flesta gångerna som cyklist brukar folk stanna till eller släppa på farter och låta dig cykla över. Men det är ingen rättighet så länge som fötterna vilar på pedalerna. Men det är klart, har du redan påbörjat att korsa övergångstället så måste ju bilföraren låta dig korsa.

Ett annat alternativ kan ju vara att införa kraftigt höjda bötesbelopp, vilka är inkomstbaserade, för att inte skapa alltför stor orättvisa. Samt fler trafikpoliser, som förr i tiden.

Som det ser ut idag när det inte finns några poliser ute så är det ju självklart många som inte följer reglerna. Eftersom det inte knappt finns någon risk för påföljder, annat än vid en olycka.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Galvanizer:

Ett annat alternativ kan ju vara att införa kraftigt höjda bötesbelopp, vilka är inkomstbaserade, för att inte skapa alltför stor orättvisa. Samt fler trafikpoliser, som förr i tiden.

Som det ser ut idag när det inte finns några poliser ute så är det ju självklart många som inte följer reglerna. Eftersom det inte knappt finns någon risk för påföljder, annat än vid en olycka.

Knappt då heller. Blev påkörd av en bil som passerad spärrlinje utan att polisen lyfte ett finger. FB fick lösa det.
Man kan ha hur många lagar som helst men utan polis på vägarna, som du nämner, och som bevisligen fungerar för att höja den allmänna trafikmoralen, kommer vi inte mycket ändras på vägarna.
Vi hade typ trafikutbildning i grundskolan men vet inte hur det är idag. Vore kanske inte helt fel att ha trafikutbildning med betyg på det också? Något som kan användas som ett index tillsammans med inkomsten när dagsböterna skall beräknas (om vållande förstås)?

Tror jag har en motion till riksdagen

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Medlem
Skrivet av cads:

Precis det jag håller på att göra! 😊
Har läst teoriboken men får köra några tester och se vad som har fastnat.

Jag vet inte hur aktuellt det är längre men Bonnier hade en digital trafikskola (dvs - datorspel) som tillsammans med körkortsappen (120kr ish) som gjorde plugget ganska roligt (hur ofta man använder telefonen vid slötid bör motivera att ha en app ganska starkt).

Teorin brukar ordna sig - Praktiken är där folk ryker (och många av dem gör det), men lycka till, håller tummarna åt dig.

Visa signatur

Krusidullen är stulen

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dr.Mabuse:

Knappt då heller. Blev påkörd av en bil som passerad spärrlinje utan att polisen lyfte ett finger. FB fick lösa det.
Man kan ha hur många lagar som helst men utan polis på vägarna, som du nämner, och som bevisligen fungerar för att höja den allmänna trafikmoralen, kommer vi inte mycket ändras på vägarna.
Vi hade typ trafikutbildning i grundskolan men vet inte hur det är idag. Vore kanske inte helt fel att ha trafikutbildning med betyg på det också? Något som kan användas som ett index tillsammans med inkomsten när dagsböterna skall beräknas (om vållande förstås)?

Tror jag har en motion till riksdagen

Jag vill minnas att lärarna i skolan förr inte var sådana mesar som de är idag. Eleverna hade respekt för lärarna då.

Dock ligger ju ändå huvudansvaret hos föräldrarna när det gäller uppfostran. Men folk är för lata och bekväma av sig idag. Skaffar barn och lämnar över ansvaret till samhället.

Permalänk
Medlem

Eftersom det är fyrkanter i vägbanan och det inte finns skyltar är det en cykelpassage och då ska cyklist lämna företräde.
Om det hade varit även trianglar målade på vägbanan framför fyrkanterna och då finns det även skyltar hade det varit cykelöverfart och då ska bil lämna företräda.
Finns en bra video på trafikverket https://www.transportstyrelsen.se/sv/vagtrafik/Trafikregler/G...

Permalänk
Entusiast

När man behöver besöka Uppsala (mycket hemsk stad med många vägpirater) så blir man påmind om hur många som inte är rädd om sina liv. Kanske de tänker att det är nära till universitetssjukhuset om olyckan är framme? Den där frigolitmössan kanske skyddar deras huvud en aning, men den förhindrar inte benbrott...

Skulle givetvis aldrig klippa en cyklist medvetet, men dessa kommer ju i en jävla fart och beter sig som om de har all rätt i världen och har lånat skygglappar från närmsta stall. Det har varit nära både en och två gånger när man inte sett dessa galningar...

Permalänk
Medlem

Bilisten har större skyldighet att stanna. Även om båda ska vara uppmärksamma så klart.

Är ju dessutom en liten upphöjning innan övergångsstället, vilket lägger mer skyldighet på bilisten. Så att de saktar ner och uppmärksammar fotgängare och cyklister.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lindahlj:

Bilisten har större skyldighet att stanna. Även om båda ska vara uppmärksamma så klart.

Är ju dessutom en liten upphöjning innan övergångsstället, vilket lägger mer skyldighet på bilisten. Så att de saktar ner och uppmärksammar fotgängare och cyklister.

Det råder inte stopplikt där, ingen har skyldighet att stanna.

Men du menar förstås väja och då är det tvärtom så att cyklande har strikt väjningsplikt där, eftersom de kommer in på en väg från en cykelbana. Det står i trafikförordningen 3 kap. 21 §: En förare har också väjningsplikt mot varje fordon vars kurs skär den egna kursen när föraren kommer in på en väg ... från en cykelbana

Permalänk
Medlem
Skrivet av swift77:

Eftersom det är fyrkanter i vägbanan och det inte finns skyltar är det en cykelpassage och då ska cyklist lämna företräde.
Om det hade varit även trianglar målade på vägbanan framför fyrkanterna och då finns det även skyltar hade det varit cykelöverfart och då ska bil lämna företräda.
Finns en bra video på trafikverket https://www.transportstyrelsen.se/sv/vagtrafik/Trafikregler/G...

Fyrkanterna i det här fallet markerar bara farthinder, inte cykelpassage eller cykelöverfart. M17. Farthinder