Macbook Air m2 Gaming Prestanda Problem

Permalänk
Medlem

Macbook Air m2 Gaming Prestanda Problem

Tjenare! Har just blivit ägare till en MacBook air M2.
Spelar 1 spel och det är Heroes of the Storm, funka sisådär på den... Men testade att koppla ihop den med en extern skärm... Oj Oj.. Så stor prestanda skillnad det blev.. Man tror inte det är samma dator som driver spelet, Från att driva spelet i 1080p lägsta knappt 60 fps så hoppar det upp över 140 med högre inställningar.
Kan man optimera Macbook air spelprestanda på nått sätt då jag ofta spelar utan externskärm.

Permalänk
Medlem

Det är inte så att när du kopplar den till skärmen så sätter du den på något som kyler den?

Vad jag förstått så har inte M1 eller M2 Air någon fläkt så de hindras framförallt av värmen så tänkte om det är något som gör den mer sval?

Annars vet jag inte. Aldrig hört att en Mac blir mer kraftfull när den kopplas till skärm.

Har dock bara Intel Macbooks så ingen med Apple Silicon att prova med.

Det är inte så att med skärmen inkopplad så laddar du den medan du annars kör med batteri? Brukar kunna påverka beroende på ströminställningar i Windows åtminstone.

Visa signatur

Asus B650 TUF, Ryzen 7600X, 32GB 6000mhz DDR5, Corsair RM1000X, Powercolor 6900XT Red Devil Ultimate, 360mm Corsair AIO, MSI Velox 100P Airflow. Kingston KC3000 M.2.

Permalänk
Medlem

Säker på att inte spelet körs i native resolution 2560 x 1664 när du kör utan skärm?

Visa signatur

AMD Ryzen 7 7800X3D | MSI MAG B650 TOMAHAWK WIFI | Noctua NH-U12A | Kingston 64GB DDR5 6000MHz FURY Beast Black | Sapphire Radeon RX 7800 XT Pulse | Seasonic Focus GX 850W | Corsair Force MP510 960gb | Seagate FireCuda 510 1TB | Fractal Design Meshify 2 Compact | Samsung Odyssey G7 27" 240hz

Permalänk
Medlem

Jo ja är helt 100 på de, men jag tänker att det är nån mjukvara som jobbar med bildbehandlingen som freesync/gsync

Permalänk
Medlem

Skärmen i Macbook Air M2 är bara 60Hz. Det är därför du får mer fps när du kopplar till en extern skärm.

Permalänk
Sötast
Skrivet av Kelrazh:

Jo ja är helt 100 på de

100, 100 då?

Jag har en 14" M1 Max pro och den inbyggda skärmen har högre upplösning än min externa skärm på 2560x1440.
Märks tydligt att FPS är mycket bättre på externa skärmen när upplösningen sänks.

Sänker jag manuellt på den inbyggda skärmen också så får man samma prestandavinst.
Helt säker på att du sänker den? och inte på något vis fortfarande kör native?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Allexz:

100, 100 då?

Jag har en 14" M1 Max pro och den inbyggda skärmen har högre upplösning än min externa skärm på 2560x1440.
Märks tydligt att FPS är mycket bättre på externa skärmen när upplösningen sänks.

Sänker jag manuellt på den inbyggda skärmen också så får man samma prestandavinst.
Helt säker på att du sänker den? och inte på något vis fortfarande kör native?

upplösningen på macbook air är 2560x1664 och min externa har 3440x1440p men får betydligt bättre prestanda på den externa ultrabreda.
Ska dubbelkolla hemma, kan prestandan bli sämre om jag kör lägre än native på macbookair? t.ex. 1080p Är väldigt ny med macbook, är från windows världen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av xSean145:

Skärmen i Macbook Air M2 är bara 60Hz. Det är därför du får mer fps när du kopplar till en extern skärm.

Jo den har max 60fps, men prestandan är dåligt, känns som den hoppar mellan 40-60 och det är inget som upplevs på externa.
Men ska testa runt lite till sen. Det handlar om när jag bara använder externa skärmen och har locket stängt på macbooken.

Permalänk
Medlem

Om du har en extern skärm så tror jag skalningen stängs av. Normalt körs en pixeldubbling på den interna skärmen för att texten inte ska vara oläsbar. Detta påverkar prestandan markant, speciellt i 3d.

Du kan stänga av skalningen (det heter inte skalning, men du ser det under skärminställningar). Du kan ev. stänka upplösningen där också, dock kommer saker se sämre ut.

Spela på en macbook air är inte optimalt, men du har lösningen ovan. Sen om spelet är spelbart på den lilla skärmen utan skalning är en annan femma.