Du har helt rätt! Var inte ens medveten om att det fanns bilar med 48V och närapå en upphott:ad startmotor kopplad till det.
Att bl.a. Volvo använder de termerna jag listade beror naturligtvis på att de bara har "mildhybrid" samt PHEV. Var från deras sidor jag sett de termerna.
Men det kanske också kan ge viss förklaring till hur hybrider kan klara sig bättre än ICE trots att både elbilar och än mer pluginhybrider oftare får problem jämfört med ICE.
Om jag fattat rätt hur "mildhybriderna" typiskt integreras är det ju en ytterst liten modifikation av en normal ICE, där styrlogik måste kunna vara otroligt simplistisk. D.v.s. det finns egentligen väldigt lite som kan strula i det man har utöver en ICE + som jag uppfattar mildhybridens effekt från tester är att den gör start mjukare, vilket borde kunna vara lite mer skonsamt.
Vet inte om regenerativ bromsning är netto positivt eller negativ, ett vanligt problem med bromsar är ju att de blir rostskadade och det blir ofta värre om de används lite. Men om det är positivt har ju den biltypen även där en fördel mot "vanlig" ICE.
Påverkan på bränsleförbrukning verkar dock vara rätt liten, realistiskt verkar det kunna ge max 15 % och mer realistiskt verkar man kunna förvänta sig 5-10 %.
Beror naturligtvis väldigt mycket på hur mycket man kör. Genomsnittsbilen i Sverge rullar numera bara 1112 mil/år, vilket om man väljer att tanka när "lampan tänds" (ungefär vad jag gör) borde man klara sig på <20 tankningar per år.
Testade klocka tankning av vår Subaru, från nästan tom till full (60l) tog hela tankförloppet ~4 minuter (i med kortet, slå kod, tanka).
Blir i så fall en bra bit under 2 timmar per år. Hur jobbigt det är beror då mer på avståndet till mack:en, för egen del ligger flera ställen att tanka utefter den rätt korta vägen till affären där storköpen görs. I.e. ett icke-problem.
Sen skulle det vara väldigt interessant att veta vilken genomsnittlig ladd-effekt folk faktiskt får när de behöver snabb-ladda!
Som tur är har vi 11kW laddare hemma till vår elbil, så vardagen fungerar lysande. Då vi har "nya" XC40 Recharge LR ska den fixa 200 kW mellan 10-80 %. I "verkligheten" har vi aldrig sett över 140-150 kW över en ladd-session (och laddar inte >80%, möjligt att den nått 200 kW i något läge, inte så man står att stirrar i 30-40 min).
I teorin tar 10 till 80 % 28 minuter enligt Volvo, men det förutsätter då att man faktiskt får 200 kW. Så i verkligheten tar det längre tid.
Om man börjar prata om längden på genomsnittlig resa blir egentligen inte BEV det vettiga valet, då blir PHEV långt vettigare då dagens PHEV fixar med råge det avståndet. Vi körde PHEV rätt tidigt, en Passat GTE. De tidigare modellerna hade en realistiskt räckvidd på 30-40 km, klart kortare på vintern. Det räckte ändå relativt ofta, men var i kortaste laget.
Så vi är i nuläget lite inne på att nästa bil blir återgång till PHEV. Det som talar emot är statistiken, de strular oftare. Det som talar för är att vi skulle nog ta 80-85 % av alla resor på el + man kan "bara köra" de gånger man åker längre.
Tycker elbilen ändå fungera lysande på sommarhalvåret. Men vet inte riktigt hur andra kan vara så nöjda vintertid, vi kommer inte ens fram och tillbaka mellan Stockholm/Gävle vintertid (är inga problem alls sommartid). Vissa hävdar 10-15 % högre förbrukning vintertid, skulle säga 100 % mer känns betydligt närmare sanningen. Det är OK-ish vid 0-5°C, det dyker snabbt om det går ned mot -10°C eller lägre.
Rätt glad att vi lämnade elbilen hemma över nyår, blev en rejäl köldknäpp där. -10°C på väg upp och på resan hem startade det på -30°C, realistiskt räckvidd då hade varit ~1/3 (d.v.s man hade kommit <20 mil). Tror elbilsägarna märkte det, har aldrig varit med om att trafiken gått så långsamt Stockholm/Sveg, låg sällan över 80 km/h (vilket i.o.f.s. också gjorde att gammelbilen drog betydligt mindre än "normalt" på den sträckan)...