Permalänk
Medlem

Bränna in kolstålspanna

Hej,

Jag har köpt ett par kolstålspannor:
https://zerazza.com/produkter/de-buyer-carbone-plus-stekpanna...
https://zerazza.com/produkter/de-buyer-force-blue-stekpanna-o...
Och har några funderingar hur inbränning ska gå till.
Jag har endast glastop spis + fullstor ugn (Stora pannan får ganska exakt plats)
Ingen av pannorna kom med något vax.

Jag har tittat på några videos och:
https://www.reddit.com/r/carbonsteel/comments/nzv92d/the_ulti...

Frågor:

1) Den blå pannan lyckas jag inte få ren, eller kan det vara så jag det är det blåa jag scrubbar bort?
2) Är canola olja samma sak som billig raffinerad rapsolja från affären?
3) Annan rekommenderad olja?
4) Enligt Reddit vill han he på oljan i 150C panna, men det verkar varmt då flest källor vill ha ca 100C?
5) Blir det någon skillnad att långsamt kyla pannan helt i ugnen mellan varje runda vs ta ut den och vänta till <150C mellan ronderna?

Permalänk
Medlem

Står ju såhär på den sidan du skickade:

Börja med att steka in pannan på detta sätt:

Diska pannan i hett vatten.
Torka därefter pannan och häll i matolja så att botten täcks. Hetta upp på medelvärme.
Låt oljan svalan och torka bort överskottsolja med hushållspapper. Ju mer pannan används desto bättre blir den.
Pannan blir mörkare och mörkare, detta är helt normalt!
Diska pannan med hett vatten, (OBS! använd ej diskmedel). Diska den aldrig i diskmaskin.
För att neutralisera pannan och rengöra den grundligt kan man gradvis värma upp grovsalt i pannan, ca 1,5 minut.
Torka därefter av med hushållspapper. Olja in och förvara torrt.
Låt inte pannan ligga i vatten, den kan rosta då!

Permalänk
Medlem

Bränn in rapsolja på hög temp, 150 grader låter lågt, jag tror du behöver närmre 250 om du ska få det att polymerisera.

Du märker när oljan ryker och blir mer och mer klistrig, till slut blir det nästan som en emalj när den kallnat.
Oljan mörknar kraftigt i färgen.

Visa signatur

En del av mina bildlänkar hostas på egen maskin, är bildlänkarna trasiga, ha tålamod.

Permalänk
Medlem

Ang det "blåa" som du skriver om så gissar jag på att plåten i pannan är anlöpt och därav lite blåaktig?

Skrubbar du med något abrasivt så försvinner oxidlagret som ger den blåa färgen.

Om du nu lyckats skrubba bort massor så kan du säkert få den lite blå igen genom att lägga den kliniskt ren i ugnen på hög värme så plåten oxiderar något.

Men du behöver inte skrubba så rent innan du steker in, du vill bara ha bort föroreningar innan du lägger på oljan du steker in med.

För övrigt så säljer murikka fett för instekning på tub till sina stora pannor, det fungerar också bra.
Obs, baserat på fläsk, om det är så att du inte äter nöff nöff.

Visa signatur

En del av mina bildlänkar hostas på egen maskin, är bildlänkarna trasiga, ha tålamod.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Karaff:

Bränn in rapsolja på hög temp, 150 grader låter lågt, jag tror du behöver närmre 250 om du ska få det att polymerisera.

Du märker när oljan ryker och blir mer och mer klistrig, till slut blir det nästan som en emalj när den kallnat.
Oljan mörknar kraftigt i färgen.

150C är bara för att "öppna porerna" sedan ska den in i 260C för att sedan återgå till 150C per runda, men jag det låter högt utan ca 100C för applicera olja låter rimligare.
Edit: Förtydligade.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sinery:

150C är bara för att "öppna porerna" sedan ska den in i 260C för att sedan återgå till 150C per runda, men jag det låter högt utan ca 100C för båda stegen låter rimligare.

Jag brukar hetta upp pannan ordentligt för att torka ut allt ev vatten ur materialet innan jag lägger på ett tunt lager olja och bränner in.

Att det skulle spela någon roll hur kall pannan är mellan varven har jag aldrig märkt..

Rätt få som har en termometer som klarar de temperaturerna varje gång man ska steka in pannan men som lyckats ändå.

Visa signatur

En del av mina bildlänkar hostas på egen maskin, är bildlänkarna trasiga, ha tålamod.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sinery:

150C är bara för att "öppna porerna" sedan ska den in i 260C för att sedan återgå till 150C per runda, men jag det låter högt utan ca 100C för båda stegen låter rimligare.

Uuhmm!
Nej 100° är alldeles för lågt!
Oljan behöver polymeriseras vilket krävs en viss temp för att göra, bara 100° så kommer det aldrig att polymisera oljan även om då låter det stå i dagar.

Oljan ska hettas upp tills den börjar ryka!!!

Visa signatur

Nu när vi betalar för det!
Glöm inte bort att slänga alla plastpåsar i vattnet!

Skit nätagg (som inte alltid=med billigt) är enbart till för dom rika som har råd att byta ut allt när (inte OM utan NÄR) det dör!

Permalänk
Medlem
Skrivet av grizzly666:

Uuhmm!
Nej 100° är alldeles för lågt!
Oljan behöver polymeriseras vilket krävs en viss temp för att göra, bara 100° så kommer det aldrig att polymisera oljan även om då låter det stå i dagar.

Oljan ska hettas upp tills den börjar ryka!!!

Jag snackar om värmen pannan ska vara när loijan appliceras innan ronder polymerisering.

Permalänk
Medlem

Aah!
Det vet jag dock mindre om

Visa signatur

Nu när vi betalar för det!
Glöm inte bort att slänga alla plastpåsar i vattnet!

Skit nätagg (som inte alltid=med billigt) är enbart till för dom rika som har råd att byta ut allt när (inte OM utan NÄR) det dör!

Permalänk
Medlem

"Är canola olja samma sak som billig raffinerad rapsolja från affären?"

'canola' efter Kanada som var först med att få fram en raps-sort som inte hade hög andel (ca 70% i orginal-raps) av den giftiga eruka-fettsyran som gjorde den otjänlig, ja giftig som människoföda. canola-rapsoljan har bara 1-2% av erukasyran och den andelen kan kroppen hantera utan problem - men inte när det var 70%... för rapsen själv var den höga andelen eruka-syran en del i att göra sig själv giftig för insekter och betande djur som ville åt fröerna och käka på växten, men ändå själv kan använda fettsyran i sin groddbildning och första skotten. Bönor av olika slag har liknande strategier och därför måste kokas (och den vägen bryta ned gifterna till tillräckligt låg nivå) innan det är tjänligt som människoföda.

Konsten och kunnande att hantera eld och tillaga mat med värme var helt avgörande för människosläktet överlevnad och utbredning då väldigt mycket föda som vi ser som självklara - hade vi inte kunna ätit med någon behållning i icke processad form och därmed var tillgången till mat som gav näring och energi nog för överlevnad mycket mer skral.

Rapsolja innan 'canola'-sorterna hade mycket låg status i och med att den var giftig och dög till typ som lampolja och knappt som smörjmedel till maskiner för att det sakta blev segare med tiden (polymeriserar av luftoxidation) om man inte tillförde nytt hela tiden (ricinolja var bättre om man hade råd, men var också sällsynthet i norden) och det fins historia om någon av våra kungar på medeltiden som beklagade sig på sin dödsbädd att sista smörjelsen fick göras med rapsolja då den olivolja som katolska kyrkan föreskrev för ritualen var så dyr som knark att inte ens kungahusen tycke sig ha råd med det...

---

Instekning med olja med hög andel omättade och fleromättade fettsyror (som tex, dagens rapsolja, sesamfröolja mfl.) är bara för att få den första lagren så att maten inte fastnar hejdlöst mycket i dom första stekningarna.

Det riktiga stekytan kommer med användningen av stekpannan och riktig matlagning/stekning då den riktiga stekytan är en komplex av polymeriserade fetter, proteiner i olika grad av sönderfall och kolhydrater som socker och stärkelse i olika grad av förkolning/karamellisering som armerar upp stekytan och läggs på lager för lager med användningen - det är ingen man fixar på en kväll eller ens efter några veckors daglig användning - men efter 3 månader till ett halvår kanske...

När man har stekytan etablerad så är inte diskmedel förbjudet och man kan gott ha en droppe i när man viskar ur fettet (efter avtorkning med hushållspapper) med varmvatten och mjuk borste för att få bort kvarvarande tunna lagret lösfettet/oljan ovanpå stekytan [1] - bara det går fort och att man inte gnuggar hårt och kvarvarande vatten torkas bort efteråt. Stekytan löses inte av diskmedel om det är under kort tid och vattnet inte hinner tränga in och börja mjuka upp lagret.

Ha aldrig våta och sura rätter någon längre tid i stekpanna med stekyta som köttfärssåser etc. utan häll över till annan bytta när tillagningen är klar och vispa av stekpannan och sedan torka ur så att det inte är stående vattendroppar under längre tid efter. Använd stekpannan till annat mer ofta än köttfärssåser så att slitaget på stekytan av köttfärssåstillagningen har en chans att reparera sig.

eller så använder man bara teflon/keramik-pannor för just köttfärssås-tillagning och liknande våta och sura rätter.

[1] Häll inte olja/matfett i avloppet - det klumpar ihop sig till större klumpar och stelnar senare längre ned i systemet och det kan bli stopp i avloppet och stora gungande fettklumpar i tex. 3-kammarbrunna för dem som har enskild avlopp. Fett/olja från mat som sugits upp med ofärgad hushållspapper får på de flesta kommunala avfallshanteringar med källsortering, läggas i matavfallspåsen medans större mängder som frityrolja från fritöser bör hällas upp uppmärkt på PET-flaska, flaskan som oljan levererades i, gräddkartonger och lämnas in på återvinningscentraler.

Permalänk
Medlem
Skrivet av xxargs:

"Är canola olja samma sak som billig raffinerad rapsolja från affären?"

'canola' efter Kanada som var först med att få fram en raps-sort som inte hade hög andel (ca 70% i orginal-raps) av den giftiga eruka-fettsyran som gjorde den otjänlig, ja giftig som människoföda. canola-rapsoljan har bara 1-2% av erukasyran och den andelen kan kroppen hantera utan problem - men inte när det var 70%... för rapsen själv var den höga andelen eruka-syran en del i att göra sig själv giftig för insekter och betande djur som ville åt fröerna och käka på växten, men ändå själv kan använda fettsyran i sin groddbildning och första skotten. Bönor av olika slag har liknande strategier och därför måste kokas (och den vägen bryta ned gifterna till tillräckligt låg nivå) innan det är tjänligt som människoföda.

Konsten och kunnande att hantera eld och tillaga mat med värme var helt avgörande för människosläktet överlevnad och utbredning då väldigt mycket föda som vi ser som självklara - hade vi inte kunna ätit med någon behållning i icke processad form och därmed var tillgången till mat som gav näring och energi nog för överlevnad mycket mer skral.

Rapsolja innan 'canola'-sorterna hade mycket låg status i och med att den var giftig och dög till typ som lampolja och knappt som smörjmedel till maskiner för att det sakta blev segare med tiden (polymeriserar av luftoxidation) om man inte tillförde nytt hela tiden (ricinolja var bättre om man hade råd, men var också sällsynthet i norden) och det fins historia om någon av våra kungar på medeltiden som beklagade sig på sin dödsbädd att sista smörjelsen fick göras med rapsolja då den olivolja som katolska kyrkan föreskrev för ritualen var så dyr som knark att inte ens kungahusen tycke sig ha råd med det...

---

Instekning med olja med hög andel omättade och fleromättade fettsyror (som tex, dagens rapsolja, sesamfröolja mfl.) är bara för att få den första lagren så att maten inte fastnar hejdlöst mycket i dom första stekningarna.

Det riktiga stekytan kommer med användningen av stekpannan och riktig matlagning/stekning då den riktiga stekytan är en komplex av polymeriserade fetter, proteiner i olika grad av sönderfall och kolhydrater som socker och stärkelse i olika grad av förkolning/karamellisering som armerar upp stekytan och läggs på lager för lager med användningen - det är ingen man fixar på en kväll eller ens efter några veckors daglig användning - men efter 3 månader till ett halvår kanske...

När man har stekytan etablerad så är inte diskmedel förbjudet och man kan gott ha en droppe i när man viskar ur fettet (efter avtorkning med hushållspapper) med varmvatten och mjuk borste för att få bort kvarvarande tunna lagret lösfettet/oljan ovanpå stekytan [1] - bara det går fort och att man inte gnuggar hårt och kvarvarande vatten torkas bort efteråt. Stekytan löses inte av diskmedel om det är under kort tid och vattnet inte hinner tränga in och börja mjuka upp lagret.

Ha aldrig våta och sura rätter någon längre tid i stekpanna med stekyta som köttfärssåser etc. utan häll över till annan bytta när tillagningen är klar och vispa av stekpannan och sedan torka ur så att det inte är stående vattendroppar under längre tid efter. Använd stekpannan till annat mer ofta än köttfärssåser så att slitaget på stekytan av köttfärssåstillagningen har en chans att reparera sig.

eller så använder man bara teflon/keramik-pannor för just köttfärssås-tillagning och liknande våta och sura rätter.

[1] Häll inte olja/matfett i avloppet - det klumpar ihop sig till större klumpar och stelnar senare längre ned i systemet och det kan bli stopp i avloppet och stora gungande fettklumpar i tex. 3-kammarbrunna för dem som har enskild avlopp. Fett/olja från mat som sugits upp med ofärgad hushållspapper får på de flesta kommunala avfallshanteringar med källsortering, läggas i matavfallspåsen medans större mängder som frityrolja från fritöser bör hällas upp uppmärkt på PET-flaska, flaskan som oljan levererades i, gräddkartonger och lämnas in på återvinningscentraler.

Tack för den men jag tror inte du svarade frågan.
Är canola oljan som Reddit posted antyder till samma sak som vi kallar rapsolja i Sverige?
Jag gissar vi inte har någon "giftig" variant kvar.

Permalänk
Medlem

ja canola-olja[1] är samma som vi kallar rapsolja här i sverige och har en halt på max 2% erukasyra vilket är ett EU-krav för oljor som är tänkt för livsmedel - det fins undantag för senapsoljor och ett par till med högre tillåten halt av erukasyra men de används så liten mängd gentemot andra fettsyror som finns i maten som äts samtidigt och därför tillåts med högre gränsvärde - tror många av oss skulle sakna senapen till korven om det förbjuds...

[1]
varumärkesord för en specifik rapsolja från en viss leverantör som senare blivit begrepp för all rapsolja för matlagning - en Metonymi, men inte i Sverige och därför snubblar vi på det... - det är som att säga termos för den egentliga varumärkesordet Thermos när man avser vakumisolerade kärl för varma och kalla drycker och maträtter.