EA presenterar eget antifusksystem på kernel-nivå

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gelantious:

Då kan dom inte spionera och samla information om användarna så klart.
Var ju just detta EA åkte fast på innan med sin Origin klient, så ser detta bara som ett nytt försök...

Tråkigt att man ska behöva köra spel i sandlåda/vm för att förhindra sånt här. Mer jobb för användarna...

Det är en snäll anticheat om den tillåter dig att köra spel i sandlåda eller vm, det brukar inte fungera.

Permalänk
Medlem
Skrivet av FattarNiInte:

Fast det löser ju inte problemet (som jag aldrig upplevti nåt spel någonsin) Tänk om hela alltet (ink antifusket) körs under en VM.

Ja, då kan man ha en ond hypervisor och är rökt oavsett.

Lösningen är alltså att EA ska göra en antifusk-hypervisor. 👍
/s

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem
Skrivet av ThomasLidstrom:

Exakt min uppfattning, ett program som körs får inte tillgång till ett annat programs "minnesrymd", samt att man inte blandar system program (tex kärnan) och applikationer (tex spel)

Men, hur är det med detta i Windows?
Kan jag skriva ett program som kan gå in i "minnesrymden" för att att program?
Hur fanken kommer de åt edet exekverande spelet så att säga?

Har ärligt talat inte så bra koll på det djupgående, det finns olika sätt att fuska och de är förmodligen olika effektiva beroende på vilken nivå man fuskar på så att säga. Du kanske inte behöver tillgång till "systemminnet" för att göra vissa saker och för ibland kanske det inte är tillräckligt istället.

Skrivet av evil penguin:

Om vi nu fortsätter på Linuxjämförelsen: Fuskaren kör allehanda saker som root och/eller laddar in illvilliga kernelmoduler.

Precis, det finns ju vägar runt linux "högre säkerhet" så att säga. Kommer alltid finnas scriptkiddies som kommer att kompilera någon fusk-kernel eller så kommer en specifik distro som möjliggör en massa fusk.

Nivån man skulle behöva låsa ner OS:et på för att det ska vara helt "säkert" lokalt är nog inte rimligt.

Just därför jag tror att enda sättet att förhindra det, OM man nu vill göra det i slutändan är att köra spelet i molnet typ Geforce Now eller dyl.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oturbo:

Just därför jag tror att enda sättet att förhindra det, OM man nu vill göra det i slutändan är att köra spelet i molnet typ Geforce Now eller dyl.

Det kommer ju säkert ändå gå att hitta på fusk i stil med något som analyserar bilden och automatiskt skickar styrsignaler till molnet för typ autoaim/liknande, men man har förstås tagit bort en massa fuskmöjligheter om mjukvaran inte körs lokalt.

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oturbo:

Just därför jag tror att enda sättet att förhindra det, OM man nu vill göra det i slutändan är att köra spelet i molnet typ Geforce Now eller dyl.

Många fusk tittar redan idag bara på "bildskärmen" (spelets framebuffer) och skickar sedan input till spelet som vilken mus eller tangentbord som helst. Då hjälper det ingenting att du kör det i exempelvis Geforce Now.

Permalänk

2 datorer

Tycker det är bra att de försöker göra något åt problemet ,
Bf5 är ju ospelbart med alla fuskar ,
har stängt mitt konto efter 11 år pga av alla fuskare.
Ni som är oroliga för att bli övervakade
Ni får väl hålla era ljusskygga affärer på en säker dator som ni inte spelar på ..😂

Permalänk
Medlem

Ibland när man möter fuskare som man mött förut för flera veckor sen och de fortfarande inte är bannade så blir man lite trött.

Tänkte då att jag är helt ok med anti-fusk på kernel nivå, lägg på lite extra, kräv BankID också.

Permalänk
Medlem
Skrivet av L'ombra:

För kännedom så innebär "whataboutism" att "någon annan gör samma sak/är ännu värre, så det jag gör är ok". T ex "Ubisoft har också ett liknande system, så varför klagar du på EA?".

Att jämföra med kameror och mördare är just det, en jämförelse, eller liknelse. Har inget med whataboutism att göra. Sedan kan man tycka att det är en dålig liknelse. Kanske pga att scenariot inte är jämförbart, eller att proportionerna är olika.

Ofta upplever jag att folk felaktigt tycker att liknelser är dåliga för att det inte är på samma nivå. Man kanske kan få kvarsittning i skolan om man sitter och spelar spel på lektionen, och man kan bli fängslad om man mördar, men då menar folk att man likställer spelande med mord!?

Whataboutism har varit något av ett buzzword i onlinediskussioner de senaste åren, med goda skäl. Det är bekvämare att börja skrika om det än att möta upp i sak. Spelar inte så stor roll att man använder det fel, det är fortfarande ett utmärkt sätt att leda bort diskussionen från sakfrågan

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!

Permalänk
Medlem
Skrivet av kaput:

Whataboutism har varit något av ett buzzword i onlinediskussioner de senaste åren, med goda skäl. Det är bekvämare att börja skrika om det än att möta upp i sak. Spelar inte så stor roll att man använder det fel, det är fortfarande ett utmärkt sätt att leda bort diskussionen från sakfrågan

Håller delvis med, men korrekt använt så är det ju just en invändning mot att någon försöker leda bort diskussionen från sakfrågan.

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem
Skrivet av evil penguin:

Håller delvis med, men korrekt använt så är det ju just en invändning mot att någon försöker leda bort diskussionen från sakfrågan.

Jo, absolut, men mestadels används det ju i syfte ifrågasätta motdebattörens vandel snarare än vederbörandes ståndpunkt. Det blir hursomhelst alltid jidder om det, vilket en rutinerad debattör bör kunna räkna ut, och undvika det. V.S.B. förresten, här sitter vi och jiddrar om whataboutism istället för EAAC

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!

Permalänk
Medlem
Skrivet av firstofmay:

Crossplay generellt är ju typ det värsta som finns i onlinespel idag. Skrikiga snorungar, öppen mic och live från byggarbetsplats osv. hade varit skönt om det bara var PS och XB med PC helt separerat.

Spelen separerar ju generellt PC-spelare och konsol-spelare. Även om man aktiverar crossplay så spelar konsol mot konsol och PC mot PC. Men om en konsol-spelare och PC-spelare skapar ett party så kör man mot PC.

Kör man konsolspelen med mus och tangentbord blir man också matchad mot PC, i alla fall i Fortnite, och jag antar att det är liknande i alla stora spel där det faktiskt spelar någon roll.

Finns säkert undantag förstås.

Visa signatur

press nu1mlock

Permalänk
Medlem

Släpper inte de modulen open source så är det inte en chans att jag kommer ens låta den hamna på disken.
Med tanke på vilket stadie deras spel släpps och sedan lämnas kvar att ruttna nån månad efter så vill nu samma företag lägga in en modul som kommer ha rätt att göra vad som helst i systemet allt från att veta vad exakt man har igång till i princip avlyssna eller låt mig gissa kunna identifiera användare så de kan sälja reklam/användarinformation.

No way jose.

Visa signatur

Arch - Makepkg, not war -||- Gigabyte X570 Aorus Master -||- GSkill 64GiB DDR4 14-14-15-35-1T 3600Mhz -||- AMD 5900x-||- Gigabyte RX6900XT -||- 2x Adata XPG sx8200 Pro 1TB -||- EVGA G2 750W -||- Corsair 570x -||- O2+ODAC-||- Sennheiser HD-650 -|| Boycott EA,2K,Activision,Ubisoft,WB,EGS
Arch Linux, one hell of a distribution.

Permalänk
Medlem

Efter alla år av online spel är jag beredd att ge bort data för att bli av med fuskare. Varje konto skulle vara kopplat till ett bank-id eller annan e-legitimation..

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swonko1:

Efter alla år av online spel är jag beredd att ge bort data för att bli av med fuskare. Varje konto skulle vara kopplat till ett bank-id eller annan e-legitimation..

Samma här. Går med på vad som helst för att slippa fuskare.

Permalänk
Medlem

Vad kan gå fel?

"Ransomware Actor Abuses Genshin Impact Anti-Cheat Driver to Kill Antivirus"
https://www.trendmicro.com/en_us/research/22/h/ransomware-act...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Spawnbadboy:

Vi installerar kameror i alla hem och gator som kollas 24/7. Det är väl bättre än låta mördare förstöra för alla?

Lika dålig jämförelse som alla bil-analogier.
Något måste göras, många spel är ju helt ospelbara på publika servrar.

Permalänk
Skrivet av Dr_Leichttraktor:

Tycker det är bra att de försöker göra något åt problemet ,
Bf5 är ju ospelbart med alla fuskar ,
har stängt mitt konto efter 11 år pga av alla fuskare.
Ni som är oroliga för att bli övervakade
Ni får väl hålla era ljusskygga affärer på en säker dator som ni inte spelar på ..😂

Nu har jag iofs en helt separat dator som jag i princip bara spelar på, så jag skulle bara kunna sätta den på ett separat lan så jag minimerar risken för malware i ett sådant fall, men det här diskussionsspåret fick mig att fundera på en relaterad fråga: Kommer den här sortens program över huvud taget fungera för oss som spelar på Linux?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lagerlöf:

Är det bättre att låta fuskandet förstöra alla spel?

bättre än att fuskare förstör min dator.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Det Otroliga Åbäket:

Kommer den här sortens program över huvud taget fungera för oss som spelar på Linux?

EA har den tekniska kompetensen att porta sitt anti-cheat till Linux?

EA tycker att det är värt investeringen att porta det (i praktiken skriva om det totalt) till Linux?

EA orkar underhålla en closed-source-lösning som Nvidia gör med sina drivrutiner tillsammans med Linux icke-existerande kernel-ABI?

EA kommer mainlinea sitt anticheat så att det blir möjligt att underhålla som öppen källkod?

Ähm... Nej?

I bästa fall kanske någon duktig programmerare hittar ett sätt att emulera skräpet

Man får i alla fall ge EA att de är optimister när dom tror att fusk som redan är kernelbaserade inte kommer att påverka deras kernelkod.

Permalänk
Medlem
Skrivet av firstofmay:

Crossplay generellt är ju typ det värsta som finns i onlinespel idag. Skrikiga snorungar, öppen mic och live från byggarbetsplats osv. hade varit skönt om det bara var PS och XB med PC helt separerat.

Haha, ja voice chatten är det första man stänger av på dagens spel.

Permalänk

Nu har jag inte spelat FIFA men behövs det verkligen anitcheat till det? Hade fått för mig att FPS shooters skulle behöva anticheat mer?
Skulle det inte kunna gå att göra en inställning i menyerna på spelen bara, stäng av anticheat och du får spela på någon server som inte har det aktiverat med risk för fuskare och har du aktiverat anticheat så får du spela med andra som oxå har de aktiverat.

Visa signatur

AMD Ryzen 9 5900X /Radeon RX 6950XT / Gigabyte X570 AORUS ULTRA / 32gb Corsair Vengeance RGB PRO DDR4 3600MHz /, EVGA Supernova G2 850W PSU/ Lian-li O11 Dynamic /M.2 Samsung 950pro,WD BLACK SN750 /EKWB Watercooling 240+120mm radiator /Corsair Hydro X Series XC7 RGB / Corsair K70 RGB / Phillips 27" G-sync + 2st 27" AOC .

Permalänk
Medlem

Är själv i gruppen som anser kernel level anti-cheat att vara gränsfall till malware, så dessa spel blir svartlistade för mig.

Visa signatur

Citera eller @philipborg om du vill att jag ska läsa dina svar.

Permalänk
Medlem

Ärligt talat bryr jag mig inte ett skvatt. Jag tar hellre kernel AntiCheat för att få bort aimbots, wallhack etc i competitive fps.
blabla min integritet, spelar jag aktivt ett spel så skitsamma med de extremt minimala riskerna att någon skulle kunna hacka det och få åtkomst till mina semesterbilder.

Jag hade gärna sett att det krävs att koppla sitt id till konto också, som Sydkorea har ex i vissa spel.
Eller att det krävs att koppla ett verifierat nummer osv, för att lägga på 1 till lager av annoyance.

Allt för att kunna spela utan bry sig så mycket om fusk runt varje jävla hörn.

Permalänk
Medlem
Skrivet av LeVvE:

Tänkte då att jag är helt ok med anti-fusk på kernel nivå, lägg på lite extra, kräv BankID också.

Själv är jag mer OK med identitetsverifikation som BankID än kernel level anti-fusk. Båda är väldigt ifrågasättbara ur ett integritetsperspektiv men identitetsverifikation lär iaf inte äventyra min dators säkerhet och diktera över vad jag gör på den. Att implementera det utan internationell standard för e-legitimation hade däremot varit ett helvete.

Visa signatur

Citera eller @philipborg om du vill att jag ska läsa dina svar.

Permalänk
Medlem

Dem är ju väldigt vaga med vad som räknas som PC i detta fall. Men jag gissar på Windows och då känns detta som ett större problem i själva Windows. Då detta OS tillåter nerladdade program från internet full tillgång till själva kärnan av OS:et. Jag kan inte klandra dessa utgivare från att bygga anti-cheats som lever på kärnan om dem har chansen.

Permalänk
Medlem

Jag undrar ett par saker. Jag är inte i närheten av att förstå riskerna med att ett program får åtkomst till kernel nivån av datorn. Vad kan ett multinationellt företag som är måna om sitt rykte göra med åtkomsten? Vad kan illasinnade personer använda anti-fusket till?
Själv har jag egentligen bara problem med att företag tjänar pengar på min data. Jag behöver inte vara anonym på internet. Jag tycker att just anonymiteten har förstört internet genom att ingen behöver ta ansvar för sina handlingar. Jag är inte anonym irl, så varför ska jag förvänta mig att få vara det i det virtuella? Datorn jag spelar på har jag inget av värde på, om man nu inte vill åt mina semesterbilder. Räkningar betalar jag på mobilen. Men som jag sa tidigare, min kunskap är begränsad.
Ni som är emot den här typen av anti-fusk får gärna förklara för mig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swonko1:

... Jag är inte i närheten av att förstå riskerna med att ett program får åtkomst till kernel nivån av datorn. ...

Med kernelåtkomst kan man göra i princip allt som datorn har kapacitet till.
EA kanske bara avser att samla in lite användardata och förebygga fusk, men deras historik gällande mjukvara säger att sannolikheten är stor att de misslyckas.
Jag förväntar mig att deras program orsakar att andra program får problem och att det öppnar en bakdörr för elakartade programsnuttar från tredje part. De senare kan komma att användas till alla hemskheter du kan föreställa dig.

Permalänk
Medlem

Finns väl bara två möjliga lösningar på detta problem på lite sikt, antingen dedikerade spel PCs på vilka man kan tänka sig att installera denna typ av program, alltså en "PC konsol", eller att alla spel körs i molnet och streamas ut till klienterna. Tror kanske främst på det senare, i takt med att internet rimligtvis fortsätter att få högre och högre hastighet och mindre och mindre latens. Sen lär det säkert utvecklas fusk för det också, men då kanske mer i form av att "styrenheterna" görs bättre än spelaren är, taktiska hjälmar med extra information om var fiender är osv.