Permalänk
Medlem

Mått på kyl/frys

hej, jag är ute efter att köpa en ny kyl/frys eller båda i ett, och killen som ägde huset har tydligen byggt skåpen runt måtten på kyl och frys dvs exakta mått på ca 177cm. nu undrar jag när jag tittar på olika kyl så ser jag att dom anger måtten men räknar man med dom justerings fötterna (hjulen) eller inte för då blir ju höjden helt andra tänker jag ? hoppas ni förstår vad jag menar . mvh

Permalänk
Geeks
SweClockers

Du behöver utgå ifrån nischmåttet för att se hur stort utrymme som behövs. Utöver utrymme för själva enheten behövs luftspalt för ventilationen. Dessa mått brukar alltid anges av tillverkaren.

Exempel: https://www.electrolux-medialibrary.com/scoop/public/1731110?...

Bläddra till avsnittet "Dimensions"

Visa signatur

» Kontakta oss » SweClockers på Facebook » SweClockers på Youtube » Blips of SweClockers (Spotify)
» Pappa till Moderskeppet » SweClockers chefredaktör 2007–2015

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dimestam:

Du behöver utgå ifrån nischmåttet för att se hur stort utrymme som behövs. Utöver utrymme för själva enheten behövs luftspalt för ventilationen. Dessa mått brukar alltid anges av tillverkaren.

Exempel: https://www.electrolux-medialibrary.com/scoop/public/1731110?...

Bläddra till avsnittet "Dimensions"

Jag har ju utrymmet som är max 177cm där dagens kyl/ frys står och den jag tittar på säger att den är 177 cm hög . Hittar inga andra dimensionen på kylen varken på komplett eller nätet , undrar om det skulle passa Tro?
https://www.komplett.se/product/1155117/vitvaror/kombinerade-...

Permalänk
Medlem
Skrivet av aki04:

Jag har ju utrymmet som är max 177cm där dagens kyl/ frys står och den jag tittar på säger att den är 177 cm hög . Hittar inga andra dimensionen på kylen varken på komplett eller nätet , undrar om det skulle passa Tro?
https://www.komplett.se/product/1155117/vitvaror/kombinerade-...

Får tänka på att side by side är bredare + djupare

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 7x Noctua A14x25

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedishchef_90:

Får tänka på att side by side är bredare + djupare

Det gör inget om der är lite djupare , det viktigaste är höjden , dvs om det står på komplett att den är 177 cm så tänker jag om det är exakt mått eller lite justering inräknat

Permalänk
Medlem

Har du side by side nu? Dem är minst 15cm bredare (finns vissa smalare men då är utrymmet mindre än över under) än normala 60cm över/under.

Höjden på kylskåp ändras inte speciellt mycket av dessa fötter då de har hjul man flyttar dem med. Maximalt på min side by side så lyfter den 1 cm så höjden borde bli nära 177 i ditt fall.

Har du även plastgolv/linoleum så är de mjukare och ger med sig så side by side väger 110kg+

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 7x Noctua A14x25

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedishchef_90:

Har du side by side nu? Dem är minst 15cm bredare (finns vissa smalare men då är utrymmet mindre än över under) än normala 60cm över/under.

Höjden på kylskåp ändras inte speciellt mycket av dessa fötter då de har hjul man flyttar dem med. Maximalt på min side by side så lyfter den 1 cm så höjden borde bli nära 177 i ditt fall.

Har du även plastgolv/linoleum så är de mjukare och ger med sig så side by side väger 110kg+

Nej nu har jag en kyl och en frys dvs 2 st , 120 cm bredd ihop

Permalänk
Medlem
Skrivet av aki04:

Nej nu har jag en kyl och en frys dvs 2 st , 120 cm bredd ihop

Aah, om du inte kan få in ett vettig skåp för att fylla glappet så skulle jag köra vidare på 2x 60cm då du får mer kapacitet i framförallt frysen.

Jag älskar dock min side by side men jag gick från över/under

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 7x Noctua A14x25

Permalänk
Medlem

Viss justering finns ju alltid för att kunna göra den vågrät vid montering

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av aki04:

hej, jag är ute efter att köpa en ny kyl/frys eller båda i ett, och killen som ägde huset har tydligen byggt skåpen runt måtten på kyl och frys dvs exakta mått på ca 177cm. nu undrar jag när jag tittar på olika kyl så ser jag att dom anger måtten men räknar man med dom justerings fötterna (hjulen) eller inte för då blir ju höjden helt andra tänker jag ? hoppas ni förstår vad jag menar . mvh

Är hålet 177cm så är maxhöjden på kyl/frys 172cm eftersom det behövs 5cm spel för att värmen ska kunna ventileras bort. Lycka till med att hitta det.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Medlem
Skrivet av giplet:

Är hålet 177cm så är maxhöjden på kyl/frys 172cm eftersom det behövs 5cm spel för att värmen ska kunna ventileras bort. Lycka till med att hitta det.

Beror väl på om luften kan cirkulera högre upp? Kan ju vara lucka/spalt ovan skåpen

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 7x Noctua A14x25

Permalänk
Medlem
Skrivet av giplet:

Är hålet 177cm så är maxhöjden på kyl/frys 172cm eftersom det behövs 5cm spel för att värmen ska kunna ventileras bort. Lycka till med att hitta det.

Ganska vanligt med ventilation in/bakom överskåpen

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Swedishchef_90:

Beror väl på om luften kan cirkulera högre upp? Kan ju vara lucka/spalt ovan skåpen

Väldigt ovanlig lösning, och står inget om det i tråden, så varför skulle man räkna med det?

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Medlem
Skrivet av giplet:

Väldigt ovanlig lösning, och står inget om det i tråden, så varför skulle man räkna med det?

För det är vanligt? Spalten går in i överskåpet, Heter väl mikroskåp är 40cm djup så man får in kontakten för kyl och frys

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 7x Noctua A14x25