Permalänk
Medlem

ARC / e-ARC men bara skicka ljudet

Hejsan

Jag funderar på att skaffa en 4K TV men mitt problem är att min förstärkare inte fungerar med högre upplösning än 1920x1080.

Så kan jag då använda ARC/e-ARC för att ta in bild och ljud från HTPC via HDMI (4K signal) och sen använda passthrough på ljudet till förstärkaren?
Enligt nedan:

Nästan allt material kommer från en HTPC (ibland från en mottagare för marksänd TV, men den är inget problem då den inte skickar särskilt hög upplösning så den kan gå via förstärkaren).

När jag googlar ser jag bara hur alla bilder visar hur man skickar ljud och bild från HTPC till förstärkaren och sen en ensam HDMI med ARC till TVn.

EDIT:
En till fråga är om även förstärkaren måste stöda ARC/eARC om jag går vägen enligt ovanstående bild, d.v.s. jag kommer aldrig ansluta nån källa direkt i förstärkaren.

Sen förstår jag inte syftet med ARC i nedanstående högra bild. Ljudet från PS5/mediaspelaren i bilden till höger skickar ju redan ljudet till förstärkaren...

Ljudet kommer ju redan in till förstärkaren, så varför måste ljudet åka in i TVn och sen tillbaka till förstärkaren?
Eller menar dom att T.ex. Netflix via TV'ns egna appar eller när TVn själv är ljudkällan (och inte t.ex. en HTPC eller en PS5/Xbox) så används ARC för att skicka vidare ljudet till förstärkaren?

Hoppas nån kan förtydliga detta lite snabbt för mig

Visa signatur

5700x3D | RTX 2060 Super | 2 TB M.2 | 32 GB RAM | Gigabyte DS3H| 750 WATT

Permalänk
Medlem

ARC/eARC kan användas för att enbart skicka vidare ljud, ja. Anslut dina enheter till TVn och anslut sedan förstärkaren till din ARC/eARC-port.

Förstärkaren måste ha stöd för ARC/eARC.

Den vänstra bilden visar att man måste ha en extra ljudkabel mellan TV och förstärkare för att få ut ljudet från t.ex. Netflix från TVn utan ARC. Lite lurigt kanske, men den vänstra bilden har inget med konsolen att göra.

Konsolen skickar bild och ljud till förstärkaren, som sedan skickar det till TVn enligt vänstra bilden. Men för att få ljud från inbyggda appar i TVn (eller andra enheter som är anslutna till TVn) så behövde man tidigare ha en separat kabel från TV till förstärkaren. Det behövs inte med ARC/eARC.

Visa signatur

press nu1mlock

Permalänk
Medlem
Skrivet av nu1mlock:

ARC/eARC kan användas för att enbart skicka vidare ljud, ja. Anslut dina enheter till TVn och anslut sedan förstärkaren till din ARC/eARC-port.

Förstärkaren måste ha stöd för ARC/eARC.

Den vänstra bilden visar att man måste ha en extra ljudkabel mellan TV och förstärkare för att få ut ljudet från t.ex. Netflix från TVn utan ARC. Lite lurigt kanske, men den vänstra bilden har inget med konsolen att göra.

Konsolen skickar bild och ljud till förstärkaren, som sedan skickar det till TVn enligt vänstra bilden. Men för att få ljud från inbyggda appar i TVn (eller andra enheter som är anslutna till TVn) så behövde man tidigare ha en separat kabel från TV till förstärkaren. Det behövs inte med ARC/eARC.

Tyvärr det svar jag var rädd för. Måste då köpa en ny förstärkare för att kunna byta ut TVn...vilket höjer ribban med 10 000 kr eller mer till, vilket är helt oacceptabelt.
Och om jag ändå måste köpa en ny förstärkare så blir det såklart en förstärkare som redan klarar 4K och då är ARC meningslöst ändå...

Tack för svar.

Visa signatur

5700x3D | RTX 2060 Super | 2 TB M.2 | 32 GB RAM | Gigabyte DS3H| 750 WATT

Permalänk
Medlem
Skrivet av FX9:

Tyvärr det svar jag var rädd för. Måste då köpa en ny förstärkare för att kunna byta ut TVn...vilket höjer ribban med 10 000 kr eller mer till, vilket är helt oacceptabelt.
Och om jag ändå måste köpa en ny förstärkare så blir det såklart en förstärkare som redan klarar 4K och då är ARC meningslöst ändå...

Tack för svar.

Det finns fler funktioner än enbart 4K och eARC. T.ex. funktioner som ALLM, VRR, 4K 120Hz m.m. som inte stöds av många förstärkare med 4K och eARC, eller som gör att förstärkaren går upp i pris. Om man ansluter alla enheter direkt till TVn så behöver man inte nödvändigtvis köpa en förstärkare med just dessa funktioner och kanske kan spara en del.

Men ja, tyvärr behöver du en ny förstärkare om du ska använda dessa nya funktioner.

Om TVn du köper har optisk utgång så kan du använda den för att koppla till förstärkaren men blir istället begränsad till Dolby Digital och DTS, så inget Dolby Digital Plus, TrueHD, DTS:X eller liknande.

Visa signatur

press nu1mlock

Permalänk
Medlem

Har din förstärkare stöd för ARC?, tror knappast Earc då jag tror dem flesta förstärkare hade 4k stöd när det släpptes.

Permalänk
Rekordmedlem

Du kan skaffa en hdmi audio extractor så kan du i vart fall få ut ljud via toslink men det kanske även finns nån (eller en kombination av burkar) som ger den funktion du vill ha men jag har aldrig letat efter nån lösning för att skala om bilden på det sättet.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av nu1mlock:

Om TVn du köper har optisk utgång så kan du använda den för att koppla till förstärkaren men blir istället begränsad till Dolby Digital och DTS, så inget Dolby Digital Plus, TrueHD, DTS:X eller liknande.

Skrivet av mrqaffe:

Du kan skaffa en hdmi audio extractor så kan du i vart fall få ut ljud via toslink men det kanske även finns nån (eller en kombination av burkar) som ger den funktion du vill ha men jag har aldrig letat efter nån lösning för att skala om bilden på det sättet.

Förstärkaren har bara stöd för DTS, inge Plus eller TrueHD...så att köra optiskt från min HTPC (som är en mATX dator i vanlig datorlåda) antar jag skulle fungera
Vore kanske ett alternativ.

HTPCn samt förstärkaren har båda optiskt.

Visa signatur

5700x3D | RTX 2060 Super | 2 TB M.2 | 32 GB RAM | Gigabyte DS3H| 750 WATT

Permalänk
Medlem
Skrivet av DaydreamerVlad:

Har din förstärkare stöd för ARC?, tror knappast Earc då jag tror dem flesta förstärkare hade 4k stöd när det släpptes.

Nix, det har den inte.

Visa signatur

5700x3D | RTX 2060 Super | 2 TB M.2 | 32 GB RAM | Gigabyte DS3H| 750 WATT

Permalänk
Medlem
Skrivet av FX9:

Förstärkaren har bara stöd för DTS, inge Plus eller TrueHD...så att köra optiskt från min HTPC (som är en mATX dator i vanlig datorlåda) antar jag skulle fungera
Vore kanske ett alternativ.

HTPCn samt förstärkaren har båda optiskt.

Då är det inga problem, då går du ju inte ens miste om några funktioner jämfört med idag.

Det absolut bästa blir då att använda Toslink mellan TV och förstärkare. På så sätt kan du använda förstärkaren med alla enheter du ansluter till TVn samt eventuella inbyggda appar.

Skulle TVn sakna optisk utgång så går det att lösa med en ARC ljudextraktor, precis som @mrqaffe skrev. Då ansluter du ljudextraktorn till TVns ARC-port och sedan Toslink från extraktorn till förstärkaren. En sådan här funkar garanterat:
https://noerdic.se/products/hdmi-extractor

Visa signatur

press nu1mlock

Permalänk
Medlem
Skrivet av nu1mlock:

Då är det inga problem, då går du ju inte ens miste om några funktioner jämfört med idag.

Det absolut bästa blir då att använda Toslink mellan TV och förstärkare. På så sätt kan du använda förstärkaren med alla enheter du ansluter till TVn samt eventuella inbyggda appar.

Skulle TVn sakna optisk utgång så går det att lösa med en ARC ljudextraktor, precis som @mrqaffe skrev. Då ansluter du ljudextraktorn till TVns ARC-port och sedan Toslink från extraktorn till förstärkaren. En sådan här funkar garanterat:
https://noerdic.se/products/hdmi-extractor

Tack för jättebra svar, och det är ju som du säger, jag förlorar inget förutom smidigheten att slippa en toslink (vilket är marginell när man tänker efter).

Men då kommer jag nog se till att TVn jag köper har toslink utgång så slipper jag skaffa en extractor

Tack så jättemycket för bra svar.

Visa signatur

5700x3D | RTX 2060 Super | 2 TB M.2 | 32 GB RAM | Gigabyte DS3H| 750 WATT

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av FX9:

Tack för jättebra svar, och det är ju som du säger, jag förlorar inget förutom smidigheten att slippa en toslink (vilket är marginell när man tänker efter).

Men då kommer jag nog se till att TVn jag köper har toslink utgång så slipper jag skaffa en extractor

Tack så jättemycket för bra svar.

Det är inte säkert att en tv skickar vidare surroundljud den tar emot via hdmi till toslink pga HDCP (DRM) men det märker du om du testar och det kan dessutom skilja beroende på källmaterialet.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Det är inte säkert att en tv skickar vidare surroundljud den tar emot via hdmi till toslink pga HDCP (DRM) men det märker du om du testar och det kan dessutom skilja beroende på källmaterialet.

Jag kommer bara sätta en toslink från HTPC till förstärkare annars, eftersom det är enda källan för ljud och bild egentligen

Men tack för varningen.

Visa signatur

5700x3D | RTX 2060 Super | 2 TB M.2 | 32 GB RAM | Gigabyte DS3H| 750 WATT

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Det är inte säkert att en tv skickar vidare surroundljud den tar emot via hdmi till toslink pga HDCP (DRM) men det märker du om du testar och det kan dessutom skilja beroende på källmaterialet.

Jag kan inte tänka mig att det blir något problem just pga. HDCP. Toslink stöder DTS och Dolby Digital och det är vad alla streamingtjänster använder. Kodi och liknande program för en HTPC har inte heller några problem att skicka korrekt format.

Det som skulle kunna bli ett problem är att t.ex. LG och Samsung inte har stöd för att skicka vidare DTS-ljud alls. Men eftersom alla filmer har krav på att minst ett Dolby Digital-spår finns med så skickas Dolby Digital istället.

Har du några konkreta exempel på när det kan bli ett problem så är jag dock intresserad av att lära mig!

Visa signatur

press nu1mlock

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av nu1mlock:

Jag kan inte tänka mig att det blir något problem just pga. HDCP. Toslink stöder DTS och Dolby Digital och det är vad alla streamingtjänster använder. Kodi och liknande program för en HTPC har inte heller några problem att skicka korrekt format.

Det som skulle kunna bli ett problem är att t.ex. LG och Samsung inte har stöd för att skicka vidare DTS-ljud alls. Men eftersom alla filmer har krav på att minst ett Dolby Digital-spår finns med så skickas Dolby Digital istället.

Har du några konkreta exempel på när det kan bli ett problem så är jag dock intresserad av att lära mig!

Streaming i tvn använder inte hdmiingångarna utan det är nått helt internt i tvn.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Streaming i tvn använder inte hdmiingångarna utan det är nått helt internt i tvn.

Utveckla gärna!

Interna appar har inga HDCP-problem med Toslink, men LG och Samsung skickar ändå inget DTS-ljud utan använder istället Dolby Digital-spåret som finns i filmen.

HDMI-apparater som t.ex. HTPC, Nvidia Shield, Apple TV och liknande gör samma sak.

Jag ser inte hur någon TV skulle ha problem att skicka Dolby Digital via Toslink.

Visa signatur

press nu1mlock

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av nu1mlock:

Utveckla gärna!

Interna appar har inga HDCP-problem med Toslink, men LG och Samsung skickar ändå inget DTS-ljud utan använder istället Dolby Digital-spåret som finns i filmen.

HDMI-apparater som t.ex. HTPC, Nvidia Shield, Apple TV och liknande gör samma sak.

Jag ser inte hur någon TV skulle ha problem att skicka Dolby Digital via Toslink.

Det är upp till den som kodat skivan att bestämma över kopieringsskydden.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Det är upp till den som kodat skivan att bestämma över kopieringsskydden.

Okej, då är det alltså inget problem i praktiken?

Visa signatur

press nu1mlock

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av nu1mlock:

Okej, då är det alltså inget problem i praktiken?

Det har ju hänt att det inte funkat men det är nog säkrare funktion med streaming än när man bara spelade skivor.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.