Dockningsstation+bärbar - Behöver råd

Permalänk
Medlem

Dockningsstation+bärbar - Behöver råd

Hejsan

Jag har fått i uppdrag att hjälpa till lite vid inköp av bärbar dator (och antagligen en dockningsstation) till en idrottsförening.

Krav:
4 USB-A anslutningar (för tangentbord, skrivare, headset, mus)
1X HDMI (gärna mer, men kan fungera med displayport möjligtvis)
Pris dator: 5-8 tusen kronor
Pris dockningsstation: ca 1000 kr

Jag är inte inläst på hur det här med dockningsstationer fungerar riktigt. Jag har t.ex. ett förslag på följande bärbara dator:

https://www.elgiganten.se/product/datorer-kontor/datorer/lapt...

Den har en "1x USB-C 3.2 Gen 1-port" som jag antar jag kan ansluta till en dockningsstation.

Kan jag köpa vilken docka som helst och plugga in och förutsätta att det bör fungera?

Datorn kommer INTE köra några spel, utan ren kontorsdator. Antagligen en en ensam 1920 skärm men vore nog inte dumt om dockan har 2x HDMI eller displayport.

Hur många WATT bör dockningsstationen tillhandahålla och hur vet jag det?
Eller kan man köpa 60/100 watt och räkna med att det räcker (så länge jag inte köper en speldator?)

Samt är det standard att datorer kan ladda via USB-C eller måste man kolla upp nått så att det fungerar? D.v.s. det är lite godtyckligt om det går att ladda eller inte

T.ex. följande dockningsstation kommer den fungera?

https://www.inet.se/produkt/x179863/acer-usb-c-dockningsstati...

Tack på förhand

Visa signatur

5700x3D | RTX 2060 Super | 2 TB M.2 | 32 GB RAM | Gigabyte DS3H| 750 WATT

Permalänk
Medlem

DU behöver kolla så datorn kan laddas över USB-C ja. Samt att UBC-C porten stödjer Displayport Alt Mode.

60W bör räcka, men det är lika bra att kolla upp.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mayth:

DU behöver kolla så datorn kan laddas över USB-C ja. Samt att UBC-C porten stödjer Displayport Alt Mode.

60W bör räcka, men det är lika bra att kolla upp.

Tack för svar.

Och hur kollar jag att den kan laddas via USB-C?
T.ex. framgår det på elgigantens sida eller måste jag kolla tillverkaren?
Dock såg jag att Inet har ett filter på detta!

Samma med Displayport Alt Mode. Antar det krävs för att man ska kunna få bild via USB-C dockan man ansluter?

Läser en review på en random skärm:
"One thing to note is that the Type-C port doesn’t offer DisplayPort or Thunderbolt video output."
Jag antar att det betyder att jag inte kan få bild via en dockningsstation på just den specifika datorn?

En annan dator står det: USB 3.2 Gen 1 Type C - 1 st, (Stöd för Laddning och DP 1.2)
Betyder DP 1.2 att den stöder bild via USB sladd, om jag sätter den i en docka?

Verkar vara en djungel att köpa nått som garanterat fungerar...kanske ska släppa hela det här med att ansluta en docka och bara satsa på en USB-HUB istället så får dom koppla in skärmen manuellt varje gång dom vill sitta vid en större skärm

EDIT:

Om jag ser följande bild på datorn bredvid USB-C uttaget så bör det väl fungera?

EDIT2:
Samt följande är väl också lovande?
USB 3.2 Gen 2 Type C - 2 st, stöd för DP 1.4/Power 3.0/Data

Visa signatur

5700x3D | RTX 2060 Super | 2 TB M.2 | 32 GB RAM | Gigabyte DS3H| 750 WATT

Permalänk
Medlem
Skrivet av FX9:

Tack för svar.

Och hur kollar jag att den kan laddas via USB-C?
T.ex. framgår det på elgigantens sida eller måste jag kolla tillverkaren?
Dock såg jag att Inet har ett filter på detta!

Japp, man behöver kolla hos tillverkaren eller butiker som listar den inrformationen.

Citat:

Samma med Displayport Alt Mode. Antar det krävs för att man ska kunna få bild via USB-C dockan man ansluter?

Japp!

Citat:

Läser en review på en random skärm:
"One thing to note is that the Type-C port doesn’t offer DisplayPort or Thunderbolt video output."
Jag antar att det betyder att jag inte kan få bild via en dockningsstation på just den specifika datorn?

Den kan få bild från en docka, men den kan inte få bild via usb-c

Citat:

En annan dator står det: USB 3.2 Gen 1 Type C - 1 st, (Stöd för Laddning och DP 1.2)
Betyder DP 1.2 att den stöder bild via USB sladd, om jag sätter den i en docka?

Japp!

Citat:

Verkar vara en djungel att köpa nått som garanterat fungerar...kanske ska släppa hela det här med att ansluta en docka och bara satsa på en USB-HUB istället så får dom koppla in skärmen manuellt varje gång dom vill sitta vid en större skärm

Det är en djungel ja, men det är väldigt bekvämt.

Citat:

EDIT:

Om jag ser följande bild på datorn bredvid USB-C uttaget så bör det väl fungera?
https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/d/d2/DP_from_DisplayPort.svg/34px-DP_from_DisplayPort.svg.png

Japp, det stämmer.

Citat:

EDIT2:
Samt följande är väl också lovande?
USB 3.2 Gen 2 Type C - 2 st, stöd för DP 1.4/Power 3.0/Data

Den kommer kunna laddas och skicka ut bild över usb-c port ja.