Driva villan med dieselgenerator på vintern.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Men nej, vår infrastruktur i landet har inte reservkraft på mer än enskilda punkter och dessa punkter har bara begränsad reservkraft. Reservkraft kan också fallera och vid störningar kan skador på utrustning ändå ske.

Du kommer vara utan bredband vid ett strömavbrott, varar avbrottet mer än ett par timmar kommer du också vara utan telefoni.

Service från samhället kommer dras in, du kommer förväntas att flytta på dig. T.o.m. sjukhus kommer att evakueras vid ett längre avbrott.

Större elverk som den en i tråden har beställt kan dra 5-6 l/h. Visst 10 m³ räcker ett tag som i ett par månaders drift men kostar också över 200 000 kr att fylla. När du köper villaolja för värme är det ju max ett par kubik...

Vettigare mängd bränsle räcker max någon vecka eller två och slutar vägarna underhållas och det ligger grenar och träd överallt kommer du inte få några leveranser.

Vanligt reservaggregat har manuell eller automatisk reservkraftsbrytare eller omkopplare, du kommer alltså fortfarande drabbas av störningen innan du byts över till aggregatet och det som är skadat vid störningen är ju redan kört. Tog störningen värmepumpen har du ändå ingen värme.

Skrivet av SuperNova:

Intressant hur folk i allmänhet resonerar, beroende på kontext.

Frågar man "leffe å linda" vad de ska göra på semestern så svarar dom att dom ska campa, njuta av naturen. Bara ha det lugnt och skönt, grilla korv över öppen eld.

Sen kommer medians beskrivning av ELsituationen...
"Leffe å linda" ska nu bygga en egen dieselpark! Maskiner för MASSOR skall införskaffas lika så bränsle! Herregud vi måste ju ha EL precis hela tiden! Klart som fan att spel och filservern har topp-prio i en sådan situation! Hur kan någon tycka något annat?

Men HUR kan människor ha klarat sig i flera hundra tusen år utan dieselaggregat?
Nu för tiden har vi ju ganska bra grundförutsättningar också. Husen är vettigt isolerade, vi har massor med bra kläder.

Man kan inte elda för att hålla sig varm i sitt isolerade hus? Elda för att värma maten? Det gick ju fint att göra detta på semestern när man satt utomhus...

Visst jag är med på att det är knepigare på vintern.
Värmepumpar osv mår inte jättebra att stängas av och på osv osv. Det är knepigare att hitta ved nu osv.

Men kniper det riktigt så kan ju folk gå ut och riva ner lite träd.

Skulle elen försvinna så är det kortvarigt.
Försvinner elen länge eller för alltid så kommer man ändå att bli invaderad av första bästa MAD MAX klan som vill komma åt ditt dieselaggregat, bränsle osv.

Studsmattorna som alla har nu för tiden vänds upp och ner och folket skanderar "Two men enters one man leaves".

Så vad kan man göra då?
Har man kamin/öppen spis, toppen. Köp på dig lite ved!
Saknar man det kan man ju köpa ett par spritkök och lite sprit.
Ärligt talat så man man ju slå isär ena nattduksbordet och elda ute i en tunna/hink om man vill ha varm korv/köttbullar.
Lite vinterkläder, filtar och ljus. Ha en brandsläckare också.
Sen ser man till att ha vatten! Kommunerna bistår ofta med vatten vid vattenposter när situationen kräver det.

Har man egen brunn kan det ju vara bra att ha en manuell pump också.

Hum vad mer... Avlopp... Det går ju att lösa med en hink.

Sen behöver man ju inte värma upp hela superkåken. Man kan ju avgränsa sig till en del av huset där ex kamin/kök finns.

Som vi resonerat så är vårt val av reservkraft inte för att vara redo när kriget kommer utan helt enkelt en bekvämlighetsfråga när strömmen försvinner ett dygn mitt i vintern (vilket den har gjort).
Vi har heller ingen möjlighet att elda med ved inomhus för att värma oss.
Även om vi bor i ett B+ klassat hus blir det rätt fort kallt…

Likväl är det rätt skönt att slippa tänka på att eventuell mat som ligger i frysen/kylen skulle bli förstörd när man är iväg på semester.
Även om moderna kyl och frysar håller temperaturen OK i ett par timmar så länge man inte öppnar dörren.

Spritkök, vatten för en vecka och matförrådet är preppat och roteras sedan 8 år tillbaka.
Självklart finns det klyv och huggyxa för att fixa lite ved till en utomhusbrasa.

Reservkraft är inte lösningen för att överleva en katastrof men är ett extra komplement för en smidigare vardag i ett samhälle där elförsörjningen är på dekis.

Jag jobbar dessutom hemifrån och även små störningar på några timmar är skönt att undvika. De fibernodskåp som ligger kring oss har reservkraft för ca 4-6 timmar har jag märkt.
Basstationerna för mobil verkar hänga kvar i över ett dygn här då vi aldrig tappat mobiltäckning.

Sen är det ju förbaskat kul med tekniska lösningar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

.Större elverk som den en i tråden har beställt kan dra 5-6 l/h. Visst 10 m³ räcker ett tag som i ett par månaders drift men kostar också över 200 000 kr att fylla. När du köper villaolja för värme är det ju max ett par kubik....

Bara som referens hade vi en tank på 3 kubik på oljepannetiden. Gick 3-4 kubik per år där, om jag minns rätt. Ett annat hus, som dock hade underdimensionerad tank trots att utrymme fanns, brände 5-6. Klart större hus dock, men både 30-40-talshus med trästomme, tvåglas, självdrag och kutterspån.

correct av autocorrect
Permalänk
Medlem
Skrivet av Voltaire63:

Man betalar inte för elpriset per timme utan utslaget över tex en månad. Så det går inte att stänga av strömförbrukningen när det är extra dyrt för att spara pengar. För att det ska fungera måste man ha så kallat timpris på el, vilket väldigt få har.

"Väldigt få" är inte korrekt. Enligt ex.vis Tibber så har dom 400.000 kunder vilket inte är "väldigt få". Hur det ser ut för dom andra elleverantörerna vet jag inte men tror inte dom har lika många men hittar inget data på det.

Visa signatur

ASUS ROG Maximus XII HERO (WI-FI | Intel i9 10900K | Be-Qiet Straight Power 11 1000W | 32GB G.Skills Ripjaws V 4000Mhz | Nvidia RTX 4090 FE | Fractal Design Define-7 Compact | Noctua NH-D15S | Samsung SSD 970 Pro 512GB NVMe (os), Samsung SSD 980 Pro 512GB (Speldisk)|

Permalänk
Medlem
Skrivet av P-son78:

"Väldigt få" är inte korrekt. Enligt ex.vis Tibber så har dom 400.000 kunder vilket inte är "väldigt få". Hur det ser ut för dom andra elleverantörerna vet jag inte men tror inte dom har lika många men hittar inget data på det.

Tibber finns åtminstone även i Tyskland och Norge, så det är alltså inte antalet kunder specifikt i Sverige.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Airborne:

Jo tack blev drabbad av Gudrunstormen förut när jag bodde i Småland och eftersom jag har medicinteknisk utrustning som går på el blev det inte så kul att inte sova 3-4 nätter i rad. Ville inte råka ut för det igen så köpte elverk med batteri o växelriktare så jag kan ladda dagtid och slipper ha verket igång på natten för även om det är litet och tyst så låter det en del ändå. Men mitt lilla Inverterelverk går 5-7 timmar på 2-3L så kostar inga 115kr/h där-

Laga mat och värme går bra med både gasolkamin och gasolkök så behöver inte ens äta kall mat eller frysa heller.

Fiber fungerade i alla fall i 8 timmar innan jag stängde av datorn trots att alla telefoner var döda.

Kompisar kom hem och felanmälde elnät hos mig eftersom jag var den enda som hade internet och dator i gång i byn med mitt elverk.

Hur smart är det att elbolag hänvisar till webben för info till folk vars internet inte fungerar då de är strömlösa.

Du tyckte elförbrukningen var hög i min lilla lägenhet som ligger i Skäne men den här utrustningen drar en del då det blir så många timmar man använder den, och dessutom har jag en extra frys då kyl/frysen som hör till lägenheten verkligen är kass på infrysning och den har för litet utrymme.

Nej historiskt har vi kanske inte behövt ta till roterande bortkoppling i Sverige pga effektbrist men det finns ju andra störningar dokumenterade där återstart av elnätet efter större avbrott har visat sig svårare än man trott eller tagit längre tid än förväntat.

Ditt lilla elverk kan inte driva en hel villa med frånluftsvärmepump, luftvärmepump eller bergvärmepump.

Du talar ändå om 300-400 kr/dag med ditt verk som inte kan driva värmesystemet.

Tar störningen med sig värmesystemet får du i praktiken bo någon annan stans innan försäkring/elnät ersatt ditt system och installatör hunnit komma ut oavsett hur mycket du planerar för.

En frys snittar typ 20 kWh/månad, det är inget som förklarar din förbrukning. Du kan få ner förbrukningen och fortsätta använda din frys och CPAP-maskin.

Folk har fötter, hur smart hade det varit för elbolaget att knacka dörr? De som inte kan röra sig själv ska få hjälp efter deras larm går, den delen ansvarar inte elnätsföretag för.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ztenlund:

Bara som referens hade vi en tank på 3 kubik på oljepannetiden. Gick 3-4 kubik per år där, om kan minns rätt. Ett annat hus, som dock hade underdimensionerad tank trots att utrymme fanns, brände 5-6. Klart större hus dock, men både 30-40-talshus med trästomme, tvåglas, självdrag och kutterspån.

Precis, flera leveranser om året och inte en jättestor tank med gammalt bränsle som aldrig används.

Permalänk
Medlem

@Kåre!

Du är ändå helt med på att du inte får fiber efter dessa 4-6 timmar.

En del andra verkar ha helt orimliga förväntningar och sitter mycket väl på fibernät som antingen inte har reservkraft i alla noder eller där det ändå kan förväntas bli störningar som kan ta dagar att åtgärda när skydd och reservkraften inte lyckas rädda all utrustning. Slår blixten ner så ja.

Om det fortsätter att fungera med bredband utan avbrott när ditt hus har strömavbrott (och du reservkraft) så är det för att alla runt om dig har el och då talar vi knappast om några roterande frånkopplingar.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Kåre!:

Som vi resonerat så är vårt val av reservkraft inte för att vara redo när kriget kommer utan helt enkelt en bekvämlighetsfråga när strömmen försvinner ett dygn mitt i vintern (vilket den har gjort).
Vi har heller ingen möjlighet att elda med ved inomhus för att värma oss.
Även om vi bor i ett B+ klassat hus blir det rätt fort kallt…

Likväl är det rätt skönt att slippa tänka på att eventuell mat som ligger i frysen/kylen skulle bli förstörd när man är iväg på semester.
Även om moderna kyl och frysar håller temperaturen OK i ett par timmar så länge man inte öppnar dörren.

Spritkök, vatten för en vecka och matförrådet är preppat och roteras sedan 8 år tillbaka.
Självklart finns det klyv och huggyxa för att fixa lite ved till en utomhusbrasa.

Reservkraft är inte lösningen för att överleva en katastrof men är ett extra komplement för en smidigare vardag i ett samhälle där elförsörjningen är på dekis.

Jag jobbar dessutom hemifrån och även små störningar på några timmar är skönt att undvika. De fibernodskåp som ligger kring oss har reservkraft för ca 4-6 timmar har jag märkt.
Basstationerna för mobil verkar hänga kvar i över ett dygn här då vi aldrig tappat mobiltäckning.

Sen är det ju förbaskat kul med tekniska lösningar

Tja, man kan absolut vara förberedd. Men att vara förberedd för att "elförsörjningen är på dekis" blir ju lite fånigt. Det värsta som SVK ser framför sig i det värsta scenariot med lite vind både här och runtom och svinkallt, och efter ("icke essentiella") företag har pausat sin produktion och så vidare, verkar ju vara ett rullande avbrott som alltså innebär att hushåll blir avstängda en timme eller så innan det rullas vidare till ett annat område. Och chansen för det är fortfarande extremt liten. Men bor man någonstans där elförsörjningen redan är svajig, vilket du verkar göra med tanke på att strömmen har försvunnit ett dygn för dig (jag som bor i en stad har inte varit med om strömavbrott på mer än någon timme under hela mitt liv) så är det ju det man förbereder sig på, lokala avbrott. Hade jag bott någonstans där elen emellanåt försvinner i många timmar så hade jag förstås förberett mig på det också, men att jag i värsta scenariot får en timmes elavbrott av andra orsaker hade ju inte påverkat de förberedelserna.

Men har man en sådan risk bor man sannolikt i ett hus, lägenheter har för det mesta säkrare elförsörjning, så då har man ju större möjligheter till att säkra upp saker. Skaffa en box-frys exempelvis, de håller kylan mycket bättre än vanliga frysar med dörr och drar mycket mindre el, och kostar inte många kronor (det funkar förstås i en lägenhet också, det är mer platsen som är problemet). En gasolgrill kan man alltid laga mat på, i en lägenhet kanske man får nöja sig med ett spritkök. Ett lager filtar för om det blir riktigt kallt kan ju vara idé. Försvinner elen ofta så kanske någon form av jordkällare eller liknande hade varit något, där kylvaror hålls kalla utan ström. Ett dieselaggregat kan ju också vara till stor hjälp förstås, men en kamin som medger eldning av ved känns ju viktigare exempelvis om det handlar om att klara några kalla dagar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kåre!:

Som vi resonerat så är vårt val av reservkraft inte för att vara redo när kriget kommer utan helt enkelt en bekvämlighetsfråga när strömmen försvinner ett dygn mitt i vintern (vilket den har gjort).
Vi har heller ingen möjlighet att elda med ved inomhus för att värma oss.
Även om vi bor i ett B+ klassat hus blir det rätt fort kallt…

Likväl är det rätt skönt att slippa tänka på att eventuell mat som ligger i frysen/kylen skulle bli förstörd när man är iväg på semester.
Även om moderna kyl och frysar håller temperaturen OK i ett par timmar så länge man inte öppnar dörren.

Spritkök, vatten för en vecka och matförrådet är preppat och roteras sedan 8 år tillbaka.
Självklart finns det klyv och huggyxa för att fixa lite ved till en utomhusbrasa.

Reservkraft är inte lösningen för att överleva en katastrof men är ett extra komplement för en smidigare vardag i ett samhälle där elförsörjningen är på dekis.

Jag jobbar dessutom hemifrån och även små störningar på några timmar är skönt att undvika. De fibernodskåp som ligger kring oss har reservkraft för ca 4-6 timmar har jag märkt.
Basstationerna för mobil verkar hänga kvar i över ett dygn här då vi aldrig tappat mobiltäckning.

Sen är det ju förbaskat kul med tekniska lösningar

Hehe, att man bara gör det är kul köper jag absolut.
Min poäng är att folks resonemang är som att köpa en trisslott för mer pengar än vad maxvinsten ät på.

Säg att man slänger ut 100k på en flådig lösning.
Elen går men man har ju reservkraften så allt är lugnt.
Tur för man slapp köpa ny mat för 2000:-

Men som sagt gillar man att pyssla och har pengar att lägga på det så kör. Som vilken annan hobby som helst.
Det är när gemene man tror att det är ett måste för att överleva i Sverige 2022 som det stör mig.

Permalänk
Medlem

El kan vara bra om man vill att vattnet inte ska frysa i huset. Cirkulationspumpen för värmen bör helst inte stoppa på vintern längre tider. Sen får man väl dränera dricksvattenstammarna om det blir långvarit.

Visa signatur

⚙️ Asus ROG Strix Maximus 13 Hero; Core i9, (11900K); ASUS ROG Ryujin 360mm; RTX 3090 ROG Strix; G.Skill Trident Z Royal DDR4-4600 CL20 DC - 64GB ; Samsung 980 Pro 2TB M.2; PSU: ASUS ROG Thor 1200W. CASE: ASUS ROG Strix Helios GX601. 🖥️Asus ROG PG279Q 2560x1440 🖥️, 🖥️🖥️HTC Vive Cosmos Elite, Vive Wireless. ⌨️Steelseries Apex Pro 🖱️Steelseries Rival 600

Permalänk
Medlem

Grön diesel kan köpas för 17kr/l inkl moms som är helt laglig att användas i elverk och webasto värmare....