Jag lämnade tillbaka mitt tangentbord men är orolig att nästa person ska kunna skriva på min dator

Permalänk
Medlem

Jag lämnade tillbaka mitt tangentbord men är orolig att nästa person ska kunna skriva på min dator

Jag är funktionshindrad och kan inte så mycket om datorer (jag kan bara använda Word och surfa lite). En släkting köpte ett tangentbord till min laptop. Det hette MX Mechanical Mini. Det var inte så bra (för mig) så jag ska köpa ett annat.

Jag provade det i några dagar. Min släkting installerade det. Han kopplade in en slags USB-sticka i datorn och då kom det text på datorn när han skrev.

Han hade bråttom när han skulle lämna tillbaka det. Jag sa han skulle dra ur USB-stickan ur datorn och då kunde man inte längre skriva på tangentbordet och få text på datorn.

Men jag är orolig över att när jag jobbar hemifrån så ska någon annan (nästa person som köper tangentbordet) skriva på det och då ska mina dokument förstöras.

Det finns även en funktion där man kan skriva på min dator med tangentbordet via Bluetooth. Jag vet ej om släktingen installerade det. Hur kan jag vara säker på att Bluetooth ej kan göra så att någon annan kan skriva på min dator? Räcker Bluetooth bara 10 m så jag ska ej oroa mig?

Om jag går till Bluetooth och andra enheter så är Bluetooth avslaget. Betyder det att jag ej ska oroa mig? Under andra enheter ser jag en skärm som jag har till min laptop och min Handelsbanken bankgrej men inget annat. Jag borde väl kunna se tangentbordet här om det fortfarande är ihopkopplat med min dator?

Tack.

Permalänk
Medlem

Blåtand har en relativt kort räckvidd så det behöver du inte oroa dig för. Är Blåtand funktionen ej aktiverad på datorn så är det inte heller möjligt för någon att skriva på din dator via blåtand. Skulle du ha det aktiverat så är det inte så att alla blåtands enheter i närheten kan koppla sig till din dator utan du måste gör något som kallas "parning" dvs att då tillåter de båda enheterna att "prata" med varandra. Gör du ej detta aktivt i windows så kommer de inte att få tillgång.

Visa signatur

Intel 7700K @ 5,1ghz (Binned) | Custom H2O Loop | Asus Maximus IX Hero | 32GB Corsair @ 3200mhz | GTX 3080 | Samsung 960 EVO 500GB | Samsung 870 EVO 500GB | Samsung 860 EVO 2TB | Soundblaster Z-Xr | Asus ROG Swift PG279Q | Corsair 850W-HX | Thermaltake The Tower 900

Permalänk
Medlem

Du kan vara helt lugn, det är inte möjligt att kapa någon dator från ett återlämnat tangentbord.

Permalänk
Inaktiv

Inget att oroa sig för, det fungerar inte riktigt så. Gammal godkänd bluetooth anslutning kan du ta bort i Windows men ingen fara fast du lämnar den där heller.

Permalänk
Bildexpert

Min gissning är att USB-stickan som satt i datorn var en mottagare för tangentbordet. Så länge den inte sitter i datorn, och tangentbordet inte är inom rimligt avstånd från datorn (verkar vara en radie på tio meter), finns det ingen risk alls för dig att någon annan använder ditt förra tangentbord.

Om du vill använda Bluetooth för något så kör på!

Permalänk
Medlem

fast rent teoretiskt går det väl att att "kapa" en dator med hjälp av ett BT-tangentbord.
Så länge tangentbordet är parkopplat med datorn kan det återansluta till datorn utan ett godkännande, då det är en "godkänd enhet" Personen behöver dock se skärmen och datorn måste vara påslagen.
personen måste även vara inom avstånd för att blåtanden ska kunna ansluta, det fungerar inte att personen sitter 100m bort och hackar dig

Visa signatur

Hette något annat förut, men kom fram till att det är dumt att ha samma namn på 78 miljoner sidor...
citera, svara osv. osv...
hot tip - ctrl + shift T öppnar senast stängda flik i vissa webbläsare

Permalänk
Medlem

https://support.logi.com/hc/sv/articles/5216357107991-Getting...

Det här är en länk till hur man installerar tangentbordet. Min släkting gjorde det fort när jag var i köket. Sen när han lämnade tillbaka det hade han också bråttom.

När jag provade det så skrev jag på datorn via USB-stickan. Man kan välja att använda USB-stickan eller Bluetooth.

Jag var osäker på om min släkting även installerade tangentbordet via Bluetooth.

När han skulle återlämna det sa jag att han ska dra ur USB-stickan och då kom ingen text när han knappade på tangentbordet.

Tack för svaren. Det verkar som jag ej behöver oroa mig (jag var orolig att när jag är inne i något viktigt jobbdokument så ska det komma en massa konstig text från tangentbordet som förstör mina dokument) för nu är tangentbordet 2 km bort på affären och jag kan inte se något tangentbord om jag går till ”Bluetooth och andra enheter”.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Robin_22:

https://support.logi.com/hc/sv/articles/5216357107991-Getting...

Det här är en länk till hur man installerar tangentbordet. Min släkting gjorde det fort när jag var i köket. Sen när han lämnade tillbaka det hade han också bråttom.

När jag provade det så skrev jag på datorn via USB-stickan. Man kan välja att använda USB-stickan eller Bluetooth.

Jag var osäker på om min släkting även installerade tangentbordet via Bluetooth.

När han skulle återlämna det sa jag att han ska dra ur USB-stickan och då kom ingen text när han knappade på tangentbordet.

Tack för svaren. Det verkar som jag ej behöver oroa mig (jag var orolig att när jag är inne i något viktigt jobbdokument så ska det komma en massa konstig text från tangentbordet som förstör mina dokument) för nu är tangentbordet 2 km bort på affären och jag kan inte se något tangentbord om jag går till ”Bluetooth och andra enheter”.

Det är alltså en liten dongle som ansluts med USB och sedan parkopplar tangentbordet via blåtand. Som andra skriver så räcker det med att dra ut den för att tangentbordet inte ska parkopplas med din dator. Oavsett så har blåtand väldigt korträckvidd så hen behöver befinna sig inom minst 10m från din dator och det enda denne skulle kunna göra är att skriva på ditt tangentbord, lite svårt att göra något med din dator om man inte har kikare och fri sikt till skärmen (förutsatt att den ens är påslagen).

Visa signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2