Permalänk
Hedersmedlem

Spel och buggar

Rapporterar ni buggar ni hittar i spel till utvecklarna? Om ja, hur upplever ni detta?

Jag har mer eller mindre alltid försökt rapportera irriterande buggar till utvecklarna av spel, i alla fall så länge man lätt har kunnat göra detta, dvs via mail eller liknande. Jag noterar dock mer och mer att jag får en massa frågor tillbaka, vilket jag börjar bli smått irriterad på. "Kan du återskapa felet om du kopplar bort din handkontroll?" "Kan du skicka in en film på problemet?" "Finns problemet kvar om du byter språk på Windows till Engelska?" Det känns som att spelbolagen vill att jag ska göra deras jobb och/eller hitta en ursäkt för att inte göra något.

Vad tycker ni? Är detta ok?

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk

Om spelet i fråga fortfarande aktivt bugfixas så händer det väl dock är det mesta jag kör så pass gammalt eller behesda spel med typ 100+ moddar så inget som direkt kommer hända om man buggrapporterar.

Kör inte mycket nya titlar visst de händer men oftast är de spel jag köper ett par år gamla redan och oftast inte fått uppdateringar på ett tag iaf.

Tycker generellt nya spel är för dyra för att agera beta testare så brukar vänta tills de säljs för ~100-200:- och de flesta buggarna är bortpatchade redan.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem
Skrivet av giplet:

Rapporterar ni buggar ni hittar i spel till utvecklarna? Om ja, hur upplever ni detta?

Jag har mer eller mindre alltid försökt rapportera irriterande buggar till utvecklarna av spel, i alla fall så länge man lätt har kunnat göra detta, dvs via mail eller liknande. Jag noterar dock mer och mer att jag får en massa frågor tillbaka, vilket jag börjar bli smått irriterad på. "Kan du återskapa felet om du kopplar bort din handkontroll?" "Kan du skicka in en film på problemet?" "Finns problemet kvar om du byter språk på Windows till Engelska?" Det känns som att spelbolagen vill att jag ska göra deras jobb och/eller hitta en ursäkt för att inte göra något.

Vad tycker ni? Är detta ok?

Får du så där pass specifika frågor tillbaka så innebär det antagligen att de inte enkelt kan återskapa buggen på sina system, utan behöver mer information för att kunna identifiera och fixa buggen.

Om de inte vore intresserade av att fixa buggen så skulle det ju vara mycket enklare och mindre arbete för dem att helt enkelt ignorera din rapport.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Rouge of Darkness:

Om spelet i fråga fortfarande aktivt bugfixas så händer det väl dock är det mesta jag kör så pass gammalt eller behesda spel med typ 100+ moddar så inget som direkt kommer hända om man buggrapporterar.

Kör inte mycket nya titlar visst de händer men oftast är de spel jag köper ett par år gamla redan och oftast inte fått uppdateringar på ett tag iaf.

Tycker generellt nya spel är för dyra för att agera beta testare så brukar vänta tills de säljs för ~100-200:- och de flesta buggarna är bortpatchade redan.

Så kan man tänka. Spelet jag har problem med nu, vilket fick mig att skriva detta just idag, är SnowRunner som jag spelar via GamePass. Så det är ju billigt.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Medlem

SnowRunner är ju ett av dom mest trasiga spel som finns och provade det i nån timme för ca 2 mån sedan igen.
Men märkte inte nån direkt skillnad mot när det släpptes i hur jävla buggig fysiken är och det har alltid varit i singleplayer.
Online är ju betydligt värre och man behöver ju ha en enorm tur om man ska lyckas möta nån annan även om det är typ 10-20meter mellan varandra.

Spintires är ju betydligt bättre på den punkten och spelar det då o då, snowrunner är ospelbart i jämförelse.

Visa signatur

Nu när vi betalar för det!
Glöm inte bort att slänga alla plastpåsar i vattnet!

Skit nätagg (som inte alltid=med billigt) är enbart till för dom rika som har råd att byta ut allt när (inte OM utan NÄR) det dör!