Reportage: Xpeng vill ta bilen till nya höjder

Permalänk
Medlem

Bir aldrig av.
Ljudet dom avger är alldeles för hög. Tänk bara halva Sthlm är i rysningstrafiken. Ena halvan är på asfalten och den andra spelar helikopterkö med konstant ljud. Nej tack.
Den andra saken är att 90% av befolkningen är helt enkelt för ansvarslös när det kommer till underhåll av tekniken, driftsäkerheten och förandet av fartyget. På ett eller annat kommer dom flesta fallera. Vilket har stora konsekvenser. Dessa drönare faller som en sten när en av fyra propellers dör.

Dessutom flyger dem i samma höjd som fåglar gör, vilket blir ett jävla massakker när 8 miljarder människor vill flyga ist för att ta bilen eller moppen.
Reducera världsbefolkningen ner till 500 miljoner och låt dessa drönare erbjudas som full auto pilot taxi i vissa områden. Då kan jag tänka mig att det fungerar.

Visa signatur

iMac "27" Late 2013

Permalänk
Medlem

Fortfarande ignorerar alla i diskutionen att om det blir nåt fel på den så faller den ner som en sten från himlen.
Ja man kanske skulle kunna ha en fallskärm som vissa Cirrus har. Men det funkar bara från viss minimi höjd.
Flygplan o Helikoptrar kan glida ner o landa utan motor.
En sån där quadkopter kan inte det med den där små propellrarna som inte går att justera som på en helikopter.
Det är dödsdömt.
För att inte tala om hur dåliga folk är på att köra bil, så skulle dem absolut inte klara flyga. Automatik kan alltid gå sluta funka o då måste man som pilot ta över. Det skulle folk inte klara av. Knappt så vissa klarar att ta körkort ens.
O ljudet som många har sagt skulle vara olidigt.
T ex paramotors får man inte flyga över tätbebygt område just pga ljud och krashrisk. O dem är relativt lätta att flyga, och återigen. Om motorn stannar på en sån kan man glida ner o landa.

Visa signatur

ASUS X570-F, AMD Ryzen 9 3900x, 16Gb RAM, Gigabyte 2070Super auros

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mullvaden83:

... om det blir nåt fel på den så faller den ner som en sten från himlen. ...

Jag känner mig rätt säker på att det där inte stämmer.
Den här typen av produkter byggs med sådan redundans att det måste till ett flertal fel för att orsaka tappad flygförmåga. Med åtta motorer förväntar jag mig att den kan flyga/landa säkert även om två motorer tvärdör.

Största risken jag ser är brister i navigation och/eller undvikande av krock. (Jämför med Teslan som nyligen rammade ett parkerat flygplan när den skulle köra till ägaren.)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Olle P:

Jag känner mig rätt säker på att det där inte stämmer.
Den här typen av produkter byggs med sådan redundans att det måste till ett flertal fel för att orsaka tappad flygförmåga. Med åtta motorer förväntar jag mig att den kan flyga/landa säkert även om två motorer tvärdör.

Största risken jag ser är brister i navigation och/eller undvikande av krock. (Jämför med Teslan som nyligen rammade ett parkerat flygplan när den skulle köra till ägaren.)

Mm om batteriet dör/kortslutning så finns ingen av de 8 motorerna som kan snura.

Visa signatur

ASUS X570-F, AMD Ryzen 9 3900x, 16Gb RAM, Gigabyte 2070Super auros

Permalänk
Medlem
Skrivet av Traumklang:

Bir aldrig av.
Ljudet dom avger är alldeles för hög. Tänk bara halva Sthlm är i rysningstrafiken. Ena halvan är på asfalten och den andra spelar helikopterkö med konstant ljud. Nej tack.

Exakt! Bara ljudnivån kommer göra att detta aldrig blir av i någon större utsträckning i min mening.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mullvaden83:

Mm om batteriet dör/kortslutning så finns ingen av de 8 motorerna som kan snura.

Lär vara redundans även där, med parallella batteripackar. Är redan standard för avioniken i vanliga flygplan. Jämför med bränsletankarna, som också alltid är plural så att ett läckage inte ska resultera i omedelbart motorstopp.

Permalänk
Medlem

Som med allt annat coolt är det ju energigenerering och lagring som är problemet för att få något coolt att fungera praktiskt. Vi behöver en arc reactor, iron man style, innan detta blir något.

Visa signatur

"Jag är så gammal att jag brukade styra med piltangenterna"
StoppaCopySwede
Fraktrfitt:Inet

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dalton Sleeper:

Jag förstår inte hur det skulle funka i praktiken, antar nån form av flygcertifikat krävs, man får väll inte heller flyga fritt i detta land, inte äns med vanliga små drönare då det kan störa radar och flygtrafik. Oskyddade propellrar, och vart ska man landa utanför ICA?

Ne jag ser inte det praktiska heller men bygga om dem lite och använda inom sjukvård och vid nautiska problem vid storm kan jag se. Men jag litar fortfarande mer på människor.

Edit:
@landmarks
Såg att du redan skrivit det jag tänkte och som du delvis nämnde i videon.
Tror du kan nå ganska långt ändå.
Denna räknande är fel. Jag tog bara maxhastigheten på 130Km/0,5 för att få en halvtimma. Dvs 30min. Det blir då 65Km.
Sen förutsätter jag att start drar mer än då du är på höjder som en vanlig helikopter kan operare på. (vad det nu är)
Men du skulle kanske kunna snabbt hämta och lämna enligt dem 2 personer om den bygdes om på en radie av ca 2mil åtminstone.
Alternativt hämta personen och landa vid närmsta ambulans som står och väntar vid en avspärrad väg.
Men precis som med helikoptrar behöver man kunna landa på samtliga ställen.
Två ambulans personal samt att kunna ta 1 skadad tror jag de kan fixa redan idag om de får till den Virtuella Intelegensen. Men blir nog svårt att ta tvår skadade. En trauma utbildad person tror jag blir svårt för man har inte mer än två händer och man behöver varandras stöd. Min åsikt om det med stöd men har inte träffat någon med mer än två händer. Även om man oftast lyckas få med sig kaffekoppen ändå.

Visa signatur

CPU: 5900x. Mem:64GB@3200 16-17-17-34-1T. (ImDIsk)
GPU: 1080 Ti@ca 6-7%OC. Sound: SB-Z -> toslink (DTS)-> old JVC. MB Realtek to Z-2300 for VOIP.

Permalänk
Medlem

Helt off toppic.
@Necrophor
Jag tror SL så sent som här om veckan hade reklamen "Med SL reser du aldrig ensam".
Jag tänkte ja... Ensam på bussen, men per definition är jag ju inte ensam då det är chauffören också.
Me, myself and Skynet.
Tre pers?

Visa signatur

CPU: 5900x. Mem:64GB@3200 16-17-17-34-1T. (ImDIsk)
GPU: 1080 Ti@ca 6-7%OC. Sound: SB-Z -> toslink (DTS)-> old JVC. MB Realtek to Z-2300 for VOIP.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Olle P:

Lär vara redundans även där, med parallella batteripackar. Är redan standard för avioniken i vanliga flygplan. Jämför med bränsletankarna, som också alltid är plural så att ett läckage inte ska resultera i omedelbart motorstopp.

Jo. Självklart. Men totala motorstopp händer ju ändå på flygplan o helikoptrar o dem går att glida ner.
Det gör inte en sån där quadcopter style pryl. Den faller rakt ner. Propellrarna kan inte hålla den uppe utan att funka. Det jag mest syftar på.

Visa signatur

ASUS X570-F, AMD Ryzen 9 3900x, 16Gb RAM, Gigabyte 2070Super auros

Permalänk
Medlem

Den har ju inga hjul vad jag kan se, då kan det väl inte ens kallas för flygande "bil" eller issade jag att den går att köra på en vanlig väg?

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5700X 3,4GHz
Asus GeForce RTX 4070 Dual OC 12GB
Asus ROG Strix X570-E Gaming
G.Skill Trident Z Neo DDR4 3600MHz 32GB
Samsung 980 Pro Series 1TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mullvaden83:

... Men totala motorstopp händer ju ändå på flygplan o helikoptrar o dem går att glida ner.
Det gör inte en sån där quadcopter style pryl. Den faller rakt ner. ...

Låt oss återgå till ditt ursprungliga inlägg:

Skrivet av Mullvaden83:

Livsfarlig grej. ...
Den där grejen kommer falla rakt ner om det blir nån kortslutning eller nåt. Nej tack.

Här får du det att verka som om man ska förvänta sig att detta kommer hända relativt ofta.

Men min poäng är att det inte alls räcker med "någon kortslutning" för att tingesten ska krascha, det krävs att ett flertal fel inträffar på kort tid under samma flygning, så det kommer inte att inträffa särskilt ofta. Jämför snarare med ett flygplan vars vinge bryts av och en helikopter som tappar ett eller fler rotorblad. De störtar också direkt(*), men det händer verkligen inte så ofta att dessa farkoster generellt anses livsfarliga att använda.

(*) Ett israeliskt F-15 lyckades både flyga och landa efter att ha blivit av med ena vingen, eftersom planets kropp ger ett stort bidrag till lyftkraften.