AMD Ryzen 7 5800X3D – spelprestanda i toppklass

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kaleid:

Cache is king?

Verkligen! Vilket resultat för det specifika spelet!

Visa signatur

Apple

Permalänk
Medlem

Grymt bra jobbat av sweclockers personal som gör ett så bra test.

Skulle vara intressant om det är samma skillnad med AMDs gafikkort. De som sitter på AMDs senaste kort vad är vinsten här mellan 5800X, 12900KS och 5800X3D

PS jag förstår att det kommer ta tid men det är sällan som ni testar AMDs grafikkort med olika CPUer. (min tanke är samma test som ni gjorde med 3090ti kortet men med AMDs 6900XT kort istället)

Om det är någon mer än jag som vill se detta test så tryck på gilla knappen

Visa signatur

Ryzen 5800X ROG STRIX X570-f GAMING FlareX DDR43600 cl 14-14-14-34 EVGA FTW3 Ultra RTX 3090

Permalänk
Medlem
Skrivet av fesen:

Den borde konkurrera med 12700kish? Varför har inte Sweclockers fått den cpu för testing?

Håller med om att 12700 är den mest intressanta processorn i 12xxx serien, 8p/4e cores för 4500kr.

12900k är väl inte bästa valet för en speldator, imho.

Vill absolut se en Sweclockers test på den. @jonasT

Visa signatur

Skärm: Acer XB271 HU, Keyboard: Corsair k95
Moderkort: Asus Prime-A Z690, GPU: RTX 4080
CPU: Intel i7 13700k, Ram: 32Gb DDR5 6000Hz
Chassi: Lian Li Lancool 3, Högtalare: ALTEC LANSING 5.1 THX
Disk 1: WD 850x 1Tb, Disk 2: WD 850x 2Tb,PSU: Seasonic Prime 1000w

Permalänk
Medlem

En viktig skillnad är att Intel-plattformen för 12:e generationens CPUer stödjer PCIe 5.0 samt 4.0 för alla expansionsplatser, medan 5800X3D är avsedd för en föråldrad, utdöende plattform som saknar relevans år 2022. 🤷‍♂️

Även den mest inbitne AMD-fanatiker kommer ha större nytta av att spara till ett AM5-system, som förhoppningsvis tar in AMDs plattform i samtiden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sveklockarn:

En viktig skillnad är att Intel-plattformen för 12:e generationens CPUer stödjer PCIe 5.0 samt 4.0 för alla expansionsplatser, medan 5800X3D är avsedd för en föråldrad, utdöende plattform som saknar relevans år 2022. 🤷‍♂️

Även den mest inbitne AMD-fanatiker kommer ha större nytta av att spara till ett AM5-system, som förhoppningsvis tar in AMDs plattform i samtiden.

Om man inte redan sitter på AM4 med stöd för denna såklart... att lägga 4000kr eller mer bara för att byta ram och moderkort känns ju knappast prisvärt

Permalänk
Medlem
Skrivet av HenrikM:

Själv är jag rätt nöjd med att den inte klockar då det inte är nått jag brukar syssla med. Hellre bra prestanda från start än att jag måste fippla.

Du verkar inte förstå hur det fungerar.

Att en processor kan överklockas betyder inte att det är dålig prestamnda, bara att man ger avnändaren möjlighet att själv försöka nå bättre prestanda

Och att en processir inte kan överklockas betyder INTE att det inte hade funnits mer prestanda att h'mta om xakt samma produkt hade gått att överklocka.

Så att processorn är nedlåst är varken en garanti för bästa möjliga prestanda eller något annat. Det betyder bara att du har vörvägrats rätten att göra vad du vill med en produkt du själv äger. Det är inte något positivt.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Sveklockarn:

En viktig skillnad är att Intel-plattformen för 12:e generationens CPUer stödjer PCIe 5.0 samt 4.0 för alla expansionsplatser, medan 5800X3D är avsedd för en föråldrad, utdöende plattform som saknar relevans år 2022. 🤷‍♂️

Även den mest inbitne AMD-fanatiker kommer ha större nytta av att spara till ett AM5-system, som förhoppningsvis tar in AMDs plattform i samtiden.

Ja, för PCIe 5.0-kort finns det ju jättemånga för konsumenter i dagsläget.
Visst kan det vara relevant om två år eller sådär, men det är knappast något jag saknar nu.
Att byta till en 5800X3D för en mellanskillnad på kanske 1500-2000 kr känns jävligt mycket mer värt än att köpa 12900KS + moderkorts samt DDR5 för kanske 8000 + 3000 + 3000 (räknat på 32 GB, så en nedgradering för mig) och få tillbaka kanske 4000 kr för mina nuvarande.
Så säg 2000 kr mot 10 000 kr för relativt jämt prestanda i dagsläget.

Nästa byte av plattform i helhet räknar jag inte med före 2024 åtminstone.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
Mobil: Moto G200

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thomas:

känns jävligt mycket mer värt än att köpa 12900KS + moderkorts samt DDR5

Var skrev jag att någon skulle byta till Intel?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sveklockarn:

Var skrev jag att någon skulle byta till Intel?

Motsvarande kostnad uppstår ju dock troligen med AM5

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Motsvarande kostnad uppstår ju dock troligen med AM5

Det blir ändå närmast en sunk cost fallacy att lägga 6000 spänn på en död plattform.

Nu kanske det tar jättelång tid innan DirectStorage slår igenom, men jag satsar personligen på att inte ha någon lagringsenhet som används för OS/spelande i höst som inte är i toppen av PCIe 4.0-segmentet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sveklockarn:

Det blir ändå närmast en sunk cost fallacy att lägga 6000 spänn på en död plattform.

Nu kanske det tar jättelång tid innan DirectStorage slår igenom, men jag satsar personligen på att inte ha någon lagringsenhet som används för OS/spelande i höst som inte är i toppen av PCIe 4.0-segmentet.

Varför behöver man då mer än AM4 som stödjer PCIe4?

Just nu kan man ju sälja sin gamla AM4-processor till någon med 2000/3000-serierna för ganska bra pengar, då blir inte den enskilda uppgraderingen lika dyr. Kanske bara handlar om 2000-3000kr

Permalänk
Medlem

Too soon, dock intressant. Mitt i mellan, jag väntar nästa iteration av Ryzen

Visa signatur

My Rig https://classic.prisjakt.nu/list.php?ftg_check=on&exclude_ftg...
Fel av mig! Men sjutton vad snabba ni är på att kommentera vad andra gör och inte gör rätt och fel... :/

Permalänk
Medlem

Är det galet att byta ut sin 5800x till en 5800x3d? tänkte att man kan få 2500:- iaf för en 5800, då blir inte smällen så stor

Visa signatur

PC: [4090 Aorus Master] [7800X3D] [Crosshair X670E Gene]
[TeamGroup DDR5 7200 32gb A-die@6200MT/s]
Kringutr: [Dell G3223Q 32"4k] [proXsuperlight] [DuckyOne2 TKL]
[Mayflower Arc] [AKG K7XX] [Blue Yeti]

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Varför behöver man då mer än AM4 som stödjer PCIe4?

Just nu kan man ju sälja sin gamla AM4-processor till någon med 2000/3000-serierna för ganska bra pengar, då blir inte den enskilda uppgraderingen lika dyr. Kanske bara handlar om 2000-3000kr

Jo det är ju klart mindre dåligt i det fallet.

Personligen tycker jag även att Intel haft en oacceptabelt dålig plattform en längre tid, vilket var ett stort skäl till att jag väntat med att uppgradera. Nu när snabba lagringsenheter kommit ner i konsumentpriser så blir det relevant att plattformen har I/O-kapacitet för att hantera dem.

Intel Z690 kan åtminstone hantera den teoretiska maxprestandan från en (1) PCIe 4.0-SSD fullt ut utan begränsningar från systembussarna, och det vore ju trevligt om AM5 trumfar det med god marginal.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sveklockarn:

Det blir ändå närmast en sunk cost fallacy att lägga 6000 spänn på en död plattform.

Nu kanske det tar jättelång tid innan DirectStorage slår igenom, men jag satsar personligen på att inte ha någon lagringsenhet som används för OS/spelande i höst som inte är i toppen av PCIe 4.0-segmentet.

Sunk cost fallacy är inte riktigt rätt i denna situation skulle jag säga - att byta till exempel en del för att få marginella vinster jämfört mot att byta ett helt system för att få marginella vinster?

"Död" plattform är också lite skumt ordval då den sista och, för spel, bästa processorn på plattformen inte ens kommit ut i butik än. När AM5 väl finns i butik kommer denna vara förra generationen, när de delarna erbjuder bättre prestanda per krona, med bättre eller lika tillgänglighet, och det basically inte finns några skäl att välja AM4 fortfarande- då är AM4 död.

Även då känns det ordvalet lite överdrivet - skulle inte säga att intels socket 1200 är död än precis, den är bara inte det nyaste längre.

Om du satsar på PCIe 4.0 så spelar det väl dock ingen roll om PCIe 5.0 finns där eller inte? Särskilt inte om man redan har PCIe 4.0.

Visa signatur

Gamingrigg: MEG x570 ACE, 5950X, Ripjaws V 32GB 4000MT/S CL16, 6800XT Red Devil LE, HX1200i.
Laptop: XPS 9570 x GTX 1050 x 8300h + 16GB Vengeance 2666Mhz + Intel AX200
Valheim server: i7-8559 + Iris Plus 655 + 32GB + 256GB
Printers? Yes. Ender 5, Creality LD-002R, Velleman VM8600, Velleman K8200

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shiprat:

Även då känns det ordvalet lite överdrivet - skulle inte säga att intels socket 1200 är död än precis, den är bara inte det nyaste längre.

Om du satsar på PCIe 4.0 så spelar det väl dock ingen roll om PCIe 5.0 finns där eller inte? Särskilt inte om man redan har PCIe 4.0.

Vi kan kalla den ’sista dödsryckningarna från Skylake-plattformen’ då.

Många verkar betrakta sin dator som CPUn oaktat hur ålderdomliga övriga grejer är, och jag känner att som entusiast är det rimliga att propagera för ny teknik — kanske särskilt nu i tider av stora teknikskiften, istället för att hålla liv i gamla sopstationer till tidens ände.

Tror att PCIe 4.0 kommer bli en kortlivad de facto-standard nu när man redan rullat ut PCIe 5.0 på konsumentprylar efter hela fem långa år av väntan.

Sen är det ju egentligen redan gårdagens SSDs som använder PCIe 4.0, samtidigt kommet det inte komma ut enheter för PCIe 5.0 till konsumenter innan det finns något att använda dem i.

Permalänk
Medlem
Skrivet av eXeem:

Är det galet att byta ut sin 5800x till en 5800x3d? tänkte att man kan få 2500:- iaf för en 5800, då blir inte smällen så stor

Beror vad man ska ha den till, jag blev lite lockad när jag såg Flight Simulator siffrorna! (och har söner som gärna tar emot ”överbliven” hårdvara från farsan)

Visa signatur

Apple

Permalänk
Medlem

Antar att majoriteten som potentiellt kan köpa en 5800x3d redan har et hyfsad grafikkort och speler minimum 1080p ellern1440p

Finns därför absolut ingen anledning till at köpa den, da man får samma prestanda med en billigare cpu. Uanset va du köper idag är det gammelt om 3 år. Så att köpa en 5800x3d med super prestanda i 720p och tro att man har en framtids säkrat cpu är bluff.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Sveklockarn:

Nu kanske det tar jättelång tid innan DirectStorage slår igenom, men jag satsar personligen på att inte ha någon lagringsenhet som används för OS/spelande i höst som inte är i toppen av PCIe 4.0-segmentet.

Fast det har väl inget med PCIe 5.0 att göra?
Alder Lake-plattformen har ju ändå inte stöd för PCIe 5.0-lagring, om man inte skippar det till GPU.
En snabb 4.0-SSD har jag redan till ffa spelande.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
Mobil: Moto G200

Permalänk
Medlem

Hmm kanske blir en uppgradering från 5900X till 5800X3D, låter lite konstigt bara

Visa signatur

|AMD Ryzen 9 5900X| |ASUS ROG Strix B550-F| |Crucial Ballistix 32GB CL16@3600MHz| |PNY RTX 4090 XLR8 Gaming| |Samsung 990 Pro 2TB| |Samsung 970 Evo Plus 1TB| |Samsung 860 Evo 1TB| |Corsair RM1000| |Fractal Design Define R5| |LG OLED 48" C2 Evo|

Permalänk

Damn..vill ha denna alltså. Cache is king i multiplayer spel och singel thread spel.

Skrivet av hg:

Jag önskar att nån skulle test riktigt CPU-begränsade spel dock. Typ late game i valfritt Paradox spel och/eller olika MMO's med stora mängder spelare på liten yta.

Denna kanal testar WoW. Han kommer testa 5800x3D när han får tag på en. Han har testat 12900k med tunade DDR5 minnen:

https://www.youtube.com/watch?v=sgonfT3fCAs&t=254s

Är ingen sida som testar multiplayer spel. Föreslår Sweclockers blir först med det. Förslag:

Warzone när man droppar från flygplanet med maxspelare.
BF5 65 players Underground i starten. Kolla mini fps. Som försvarare på vänster sidan droppar man 180 fps typ med 5900x och bra tunade DDR4 minnen(3733 mhz CL14).
WoW Isle Of Conquest fps vid "docks", vilket är där alla springer till vid starten. Då har man 80 spelare på liten yta. Extremt fps krävande för cpu/minne. 12900k med tunade DDR5 minnen droppar till 100 fps.

Alla ovan händer vid starten så behöver spela minimalt för checka fps. Använder dessa själv för att testa minnes overclocks.

Permalänk
Skrivet av Devil May Cry:

Hmm kanske blir en uppgradering från 5900X till 5800X3D, låter lite konstigt bara

Väldigt sugen på den uppgradering alltså. Speciellt eftersom Zen4 inte kommer med 3D cache vid starten utan dröjjer till typ Q2-3 2023.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sveklockarn:

Det blir ändå närmast en sunk cost fallacy att lägga 6000 spänn på en död plattform.

Nu kanske det tar jättelång tid innan DirectStorage slår igenom, men jag satsar personligen på att inte ha någon lagringsenhet som används för OS/spelande i höst som inte är i toppen av PCIe 4.0-segmentet.

DirectStorage för spel kommer inte att slå igenom på väldigt länge, pc-marknaden är alldeles för fragmenterad.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av filbunke:

DirectStorage för spel kommer inte att slå igenom på väldigt länge, pc-marknaden är alldeles för fragmenterad.

Dessutom så bör PCI-E 4.0 räcka bra för DS

Visa signatur

7800x3d, 64GB 6000cl30, Gigabyte X670 Gaming X AX (F9d) 12TB m.2/nvme, 8TB SSD, WD 2x12TB 5400rpm, XFX 7900xt, SoundBlasterX AE-5+, HP X34", Fractal Design Define 7, Corsair HX750, Topping MX3s, Ino Audio piMx, Dan Clark Audio Aeon 2 closed..
LG B1 65", Topping e70, Topping pa5 II plus, Guru Audio Junior+ (primärt) / Canton GLE 90, Nintendo Switch OLED, Pico 4 VR

Permalänk
Medlem
Skrivet av highspeed:

Väldigt sugen på den uppgradering alltså. Speciellt eftersom Zen4 inte kommer med 3D cache vid starten utan dröjjer till typ Q2-3 2023.

Ryzen 7000, med Zen4 microarchitecture (3D cache ingår) skulle vara lanserad på början av Q3 2022, troligtvis mid September.

Visa signatur

| 12700k | Asus Z690-G Strix | 2x8 GB 4000 cl16 | Intel 600p 512GB | RTX 4070 Ti

Permalänk
Medlem
Skrivet av filbunke:

DirectStorage för spel kommer inte att slå igenom på väldigt länge, pc-marknaden är alldeles för fragmenterad.

Jag köpte min första PCIe-SSD med NVMe-stöd redan 2015, vilket är extremt längesen med datormått mätt, och de senaste 3-4 åren har det t.o.m. hittat ut bland stormarknadsdatorerna… så håller inte alls med om den analysen.

Sen finns det ju den här återkommande fantasin om att ’fattiga länder’ skulle utgöra någon betydande del av marknaden, när det i själva verket är Nordamerika, Europa, Japan, Singapore och Kina som står för över 90% av försäljningen hos t.ex. Intel, AMD och Nvidia.

Världen är redo för DirectStorage.

Permalänk
Medlem

Det är fantastiskt hur AMD lyckas hålla liv i AM4-plattformen så länge och toppa den med denna processor. Blir riktigt sugen på att uppgradera.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nautilus011:

Håller med om att 12700 är den mest intressanta processorn i 12xxx serien, 8p/4e cores för 4500kr.

12900k är väl inte bästa valet för en speldator, imho.

Vill absolut se en Sweclockers test på den. @jonasT

3990 för K och ungefär samma för 12700. Plockade upp en 12700 som fynd för 3395, det kändes som ett kap!

Spelar man kör man väl inte 720 i så mycket annat än möjligen CS? Tar ju hellre mellanskillnaden upp till 12900KS jämfört med 126/12700x och läger det på ett bättre grafikkort. Ger ju mer att hoppa från 3070 till 3070 ti eller 3070 ti till 3080 än ökningen i spel från processorn.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sveklockarn:

Vi kan kalla den ’sista dödsryckningarna från Skylake-plattformen’ då.

Många verkar betrakta sin dator som CPUn oaktat hur ålderdomliga övriga grejer är, och jag känner att som entusiast är det rimliga att propagera för ny teknik — kanske särskilt nu i tider av stora teknikskiften, istället för att hålla liv i gamla sopstationer till tidens ände.

Tror att PCIe 4.0 kommer bli en kortlivad de facto-standard nu när man redan rullat ut PCIe 5.0 på konsumentprylar efter hela fem långa år av väntan.

Sen är det ju egentligen redan gårdagens SSDs som använder PCIe 4.0, samtidigt kommet det inte komma ut enheter för PCIe 5.0 till konsumenter innan det finns något att använda dem i.

Som entusiast så brukar jag bygga min dator efter syfte- för min speldator vill jag ha den processor och GPU som ger best prestanda utan att lida av ovettiga värmeproblem.

Sällan jag byter "enbart" för att testa ny teknologi även om det händer - var planen att byta jobblaptop med en alderlake men P/U modellerna dröjde längre än jag trodde så kommer nog bli tvungen att rycka något annat innan ändå.

Beror på hur man ser det med PCI4- den ger redan nog med bandbredd för det mesta, för delar som inte kommer behöva mer än den erbjuder kan jag tänka mig att det inte är mycket poäng att tvinga in PCIe5 i onödan.

Hur directstorage osv visar sig fungera för vi se- jag har enbart en PCIe4 SSD och den sitter inte ens i min spelrigg, kör de spel jag vill ha igång snabbt from två stripade 1TB PCIe3 istället bara tills vidare.

Är nyfiken på om det finns någon chans alls att tvinga upp infinity fabric till 2000 på 5800X3D, köra 1:1 med min ram.

@JonasT tittade ni något på möjlighet att sätta hög infinity fabric 1:1 med snabbare ram-kit, sög 1900 eller 2000? Vet inte om det är något som är intressant för många då det brukar vara väldigt marginella gains men vem vet

Visa signatur

Gamingrigg: MEG x570 ACE, 5950X, Ripjaws V 32GB 4000MT/S CL16, 6800XT Red Devil LE, HX1200i.
Laptop: XPS 9570 x GTX 1050 x 8300h + 16GB Vengeance 2666Mhz + Intel AX200
Valheim server: i7-8559 + Iris Plus 655 + 32GB + 256GB
Printers? Yes. Ender 5, Creality LD-002R, Velleman VM8600, Velleman K8200

Permalänk
Medlem

Är det någon som sett tester på bf2042? Ett väldigt cpu tugnt spel i min mening.

Visa signatur

PC: [4090 Aorus Master] [7800X3D] [Crosshair X670E Gene]
[TeamGroup DDR5 7200 32gb A-die@6200MT/s]
Kringutr: [Dell G3223Q 32"4k] [proXsuperlight] [DuckyOne2 TKL]
[Mayflower Arc] [AKG K7XX] [Blue Yeti]