Första hemmabio-systemet

Permalänk
Medlem

Jag kan VARMT rekommendera Sonos, kör deras största soundbar med sub + två surround så har du ett grymt paket.

För de ungefär 20.000 som det kostar är det nog det bästa du kan få, vi är grymt nöjda med vårat system - och då har jag haft mycket olika konstellationer innan med "riktiga" surround system.

Permalänk
Medlem

Ta med dig sambon till Hifiklubben och provlyssna några olika system och prisklasser!

Been there, done that. Jag lovar, på 30-45 minuter så har ni fått ett otroligt mycket bättre hum om vad som passar just ERA behov och budget än vad du kommer att få av sådana här forumtrådar.

Permalänk
Skrivet av Frux:

Ta med dig sambon till Hifiklubben och provlyssna några olika system och prisklasser!

Been there, done that. Jag lovar, på 30-45 minuter så har ni fått ett otroligt mycket bättre hum om vad som passar just ERA behov och budget än vad du kommer att få av sådana här forumtrådar.

Det är såklart bra att provlyssna. Problemet med att provlyssna i butik är att ett ljudsystem ofta låter väldigt annorlunda i en hifi-butik relativt i ett specifikt vardagsrum, och väldigt annorlunda beroende på vilken förstärkare de är kopplade till, och alla inställningar i förstärkaren, plus källan. Det är ju därför audiofiler överlag lånar hem högtalare för att testa i deras specifika system och i deras specifika rum och med de inställningar som passar dem, och med rumskorrigeringens samspel med rummet. Därför kan ju även generella råd om vad som kan anses passa till deras lyssningsbehov och önskemål kring budget, storlek osv ändå ge någon typ av värdefull vägledning. Själv så tycker jag att våra stativ-högtalare låter väldigt, väldigt illa när man provspelar dem i den lokala hifi-butiken men fantastiskt i vårt system och i vårt vardagsrum (cirka 10 000 kr i nypris). Jag hade aldrig köpt dem om jag endast provlyssnat på dem i butik och inte även pratat med andra audiofiler via nätforum och lånat hem dem och testat i vårt system och i vårt vardagsrum.

Permalänk
Medlem
Skrivet av TraXx:

Det verkar ju onekligen som att en receiver och högtalare ger mer "bang for the buck" så nu har jag börjat kika runt på detta. Men där är ju utbudet ännu större så nu undrar jag vad en bra start hade varit. Jag tänker mig en receiver och ett par bra fronthögtalare (inte golvhögtalare).

Som receiver verkar dessa vara bra alternativ för oss:

När det kommer till högtalare så har jag mest kikat på HiFi-klubbens utbud då de har en butik i stan som vi kan besöka. Självklart ska vi dit och provlyssna högtalare men bara av att läsa lite så hittade jag dessa. Någon som har lite input att ge just kring dessa högtalare?

BOWERS & WILKINS 607 S2 ANNIVERSARY EDITION

Jag har 607orna. Väldigt nöjd med de, levererar bra ljud och räcker gott och väl för mig. Sitter ca 3 m från TVn. Har en förstärkare på 40W.. och de spelar bättre/högre vid starkare förstärkare men för mig räcker det. Spelar knappt så högt..
Till dessa har jag en SUB, SVS SB-1000 Pro som vid film fyller ännu mer. Vid filmtittande är SUBen underbar, mullrar bra, och fyller det ljudet som högtalarna inte kan ge.

Så för ett litet vardagsrum är 607 absolut värda. Jag lyssnade på flera olika märken och bestämde mig för B&W. En vän har Triangle samt en annan har Qacustic, så finns lite olika att välja på.. allt handlar om vad ditt öra gillar.

Visa signatur

Fractal Design Define Mini C | Ryzen 3600 | Sapphire 5700 XT Pulse | Corsair 3200 mhz | Samsung 970 Evo Plus | Asus TUF B450M-Pro Gaming

Permalänk
Medlem
Skrivet av shenzhendev:

Det är såklart bra att provlyssna. Problemet med att provlyssna i butik är att ett ljudsystem ofta låter väldigt annorlunda i en hifi-butik relativt i ett specifikt vardagsrum, och väldigt annorlunda beroende på vilken förstärkare de är kopplade till, och alla inställningar i förstärkaren, plus källan. Det är ju därför audiofiler överlag lånar hem högtalare för att testa i deras specifika system och i deras specifika rum och med de inställningar som passar dem, och med rumskorrigeringens samspel med rummet. Därför kan ju även generella råd om vad som kan anses passa till deras lyssningsbehov och önskemål kring budget, storlek osv ändå ge någon typ av värdefull vägledning. Själv så tycker jag att våra stativ-högtalare låter väldigt, väldigt illa när man provspelar dem i den lokala hifi-butiken men fantastiskt i vårt system och i vårt vardagsrum (cirka 10 000 kr i nypris). Jag hade aldrig köpt dem om jag endast provlyssnat på dem i butik och inte även pratat med andra audiofiler via nätforum och lånat hem dem och testat i vårt system och i vårt vardagsrum.

En snabb provlyssning på lite olika grejer i butiken är en otroligt bra introduktion ifall man är novis i högtalar-världen och inte vet så mycket om vad som finns eller vad det kostar. Att låna hem och prova i lugn och ro är utmärkt och vad jag själv gjort vid många högalarköp under snart 30 år, men det är steg två när man liksom redan är på rätt spår. Jag har haft många egna högtalare i olika rum och vet att det kan låta väldigt olika. Men därmed är det helt enkelt inte sant att det skulle vara meningslöst att lyssna på dem i butik, för man får ändå ett hum om vad det handlar om i förhållande till andra grejer. Golvhögtalare vs satellithögtalare, högtalare för 2.500kr vs 25.000kr vs 250.000kr osv.

Problemet med sådana här trådar är att det blandas både vettiga och faktabaserade råd och vissa, ärligt talat, värdelösa råd som inte passar trådskaparen alls, och är trådskaparen ny på området så är det svårt att veta vad som är vad. Ska man börja så är det bättre att ut och lyssna då.

Permalänk
Skrivet av Frux:

En snabb provlyssning på lite olika grejer i butiken är en otroligt bra introduktion ifall man är novis i högtalar-världen och inte vet så mycket om vad som finns eller vad det kostar. Att låna hem och prova i lugn och ro är utmärkt och vad jag själv gjort vid många högalarköp under snart 30 år, men det är steg två när man liksom redan är på rätt spår. Jag har haft många egna högtalare i olika rum och vet att det kan låta väldigt olika. Men därmed är det helt enkelt inte sant att det skulle vara meningslöst att lyssna på dem i butik, för man får ändå ett hum om vad det handlar om i förhållande till andra grejer. Golvhögtalare vs satellithögtalare, högtalare för 2.500kr vs 25.000kr vs 250.000kr osv.

Problemet med sådana här trådar är att det blandas både vettiga och faktabaserade råd och vissa, ärligt talat, värdelösa råd som inte passar trådskaparen alls, och är trådskaparen ny på området så är det svårt att veta vad som är vad. Ska man börja så är det bättre att ut och lyssna då.

Jag skrev inte att det var meningslöst, jag skrev vad problemet kring det är och varför det även kan vara väldigt bra att även få vägledande råd från vad som alltid och per definition är självutnämnda audiofiler. Precis som det kan bli väldigt fel om en novis går och tittar på tv-apparater på en stormarknad och i många fall fastnar för den ljusstarkaste apparaten inställd på de mest mättade och ljusstarka inställningarna som finns med en källa som visar de mest mättade och ljusstarka klippen som finns. Tex då kan det finnas ett värde i att lyssna på hemmabio-fantaster med erfarenhet som kan berätta att det kanske inte upplevs riktigt likadant hemma i ett genomsnittligt vardagsrum när man ska kolla på Netflix och SVT Play eller vad man nu tittar på.

Permalänk
Rekordmedlem

Har man fronthögtalarna symmetriskt placerade runt bilden och sitter framför bilden är center ingen man behöver börja med om man ska spara pengar och en sub är inte heller nödvändigt men surroundkanalerna är det så ska man bygga stegvis så blir det 2.0 och nästa steg är 4.0 för högtalaruppsättningen, sedan är det lite mer flytande hur man går vidare men center och sub är ofta det minst viktiga och alltid det minst viktiga om man har riktig bra fronthögtalare i ett bra rum. så nästa steg är kanske takhögtalare för höjdkanaler i Atmos och sedan börja men fundera på bas, helst basar för ju fler desto bättre ljud pga energispridningen i rummet och troligen även mindre störande för grannarna givet att man inte spelar starkare utan använder dem som tänkt för att få bättre bas och inte mera ljudnivå för det är inte samma sak och sist en center.

Dynamikkontroll/"kompressor" ska finnas i dekodern om de inte snålat för det är en del av Dolbystandarden.

Apropå det med butiker så är Hifiklubben är bara en stor kedja likt Elgiganten och de är inte nått sätt alltid märkvärdigt duktiga på det de håller på med så besök de vanliga hifi och hembiobutikerna också för det är entusiastbutiker.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Skrivet av mrqaffe:

Har man fronthögtalarna symmetriskt placerade runt bilden och sitter framför bilden är center ingen man behöver börja med om man ska spara pengar och en sub är inte heller nödvändigt men surroundkanalerna är det så ska man bygga stegvis så blir det 2.0 och nästa steg är 4.0 för högtalaruppsättningen, sedan är det lite mer flytande hur man går vidare men center och sub är ofta det minst viktiga och alltid det minst viktiga om man har riktig bra fronthögtalare i ett bra rum. så nästa steg är kanske takhögtalare för höjdkanaler i Atmos och sedan börja men fundera på bas, helst basar för ju fler desto bättre ljud pga energispridningen i rummet och troligen även mindre störande för grannarna givet att man inte spelar starkare utan använder dem som tänkt för att få bättre bas och inte mera ljudnivå för det är inte samma sak och sist en center.

Dynamikkontroll/"kompressor" ska finnas i dekodern om de inte snålat för det är en del av Dolbystandarden.

Apropå det med butiker så är Hifiklubben är bara en stor kedja likt Elgiganten och de är inte nått sätt alltid märkvärdigt duktiga på det de håller på med så besök de vanliga hifi och hembiobutikerna också för det är entusiastbutiker.

Instämmer i det där med Hifiklubben. Instämmer inte i att bakhögtalare och atmos är viktigare än center och sub för hemmabio-entusiaster. Min upplevelse av många år på Hifi-forum är att min uppfattning av prioriterade startköp är den absolut dominerande. Men agree to disagree. Jag önskar TS lycka till med köpet, det går alltid att PMa de användare TS vill fråga någonting om TS vill slippa dessa evighetsdiskussioner kring alla olika åsikter som finns inom hifi/hemmabio-världen.

Permalänk
Medlem

Så för att sammanfatta lite av råden som TS fått hittills:

- Köp en soundbar
- Köp inte en soundbar
- Köp nytt
- Köp begagnat
- Börja med surround
- Börja med 2.0
- Provlyssning i butik ger vägledning
- Provlyssning i butik är vilseledande
- Sub är jätteviktigt
- Sub är oviktigt

osv...

Nu saknar vi bara en urspårad diskussion på 15 sidor om akustikreglering, Helmholz-absorbenter och pajkastning med frekvensgrafer innan ännu en stackars TS ger upp på högtalar-skiten och köper en större TV istället.

Välkommen till hifivärlden TraXx. Resan och lärdomarna är halva nöjet för väldigt många, förutom själva prylarna. Hoppas du hittar nåt du får nöje av!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Frux:

Så för att sammanfatta lite av råden som TS fått hittills:

- Köp en soundbar
- Köp inte en soundbar
- Köp nytt
- Köp begagnat
- Börja med surround
- Börja med 2.0
- Provlyssning i butik ger vägledning
- Provlyssning i butik är vilseledande
- Sub är jätteviktigt
- Sub är oviktigt

osv...

Nu saknar vi bara en urspårad diskussion på 15 sidor om akustikreglering, Helmholz-absorbenter och pajkastning med frekvensgrafer innan ännu en stackars TS ger upp på högtalar-skiten och köper en större TV istället.

Välkommen till hifivärlden TraXx. Resan och lärdomarna är halva nöjet för väldigt många, förutom själva prylarna. Hoppas du hittar nåt du får nöje av!

Han blir lika förvirrad som jag i Elden Ring 😮😄

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hulle:

Jag skulle alla gånger hellre tagit det Bluesound-paketet än andra länkade paket, enbart med tanke på utseendet. Bluesound var ju riktigt snyggt och diskret, undviker den där 90-talskänslan.

/hulle.

Problemet med såna paket är ju dock att om 3-5 år när nytt ljudformat kommer så behöver man köpa allt nytt igen.

Permalänk
Medlem

Kolla in Dalis högtalarserie Fazon, riktigt snygga. Sen en okej stärkare till det. Vi har gömt stärkaren osv så det enda man ser är högtalare och tv.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av shenzhendev:

Instämmer i det där med Hifiklubben. Instämmer inte i att bakhögtalare och atmos är viktigare än center och sub för hemmabio-entusiaster. Min upplevelse av många år på Hifi-forum är att min uppfattning av prioriterade startköp är den absolut dominerande. Men agree to disagree. Jag önskar TS lycka till med köpet, det går alltid att PMa de användare TS vill fråga någonting om TS vill slippa dessa evighetsdiskussioner kring alla olika åsikter som finns inom hifi/hemmabio-världen.

Hifientusiaster har ofta bra fronthögtalare och då är det faktisk svårt att hitta basmoduler som tillför något, många basmoduler presterar sämre än fronthögtalarna, de spelar varken djupare eller starkare utan många gånger ökar de bara distorsionen.
Och har man korrekt möblering och skaplig akustik så blir det oftast bara sämre ljud med en center, den tillför inget vad gäller att låsa fast dialogen till bilden, därför prioriterar man surroundkanalerna före center och sub.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Skrivet av mrqaffe:

Hifientusiaster har ofta bra fronthögtalare och då är det faktisk svårt att hitta basmoduler som tillför något, många basmoduler presterar sämre än fronthögtalarna, de spelar varken djupare eller starkare utan många gånger ökar de bara distorsionen.
Och har man korrekt möblering och skaplig akustik så blir det oftast bara sämre ljud med en center, den tillför inget vad gäller att låsa fast dialogen till bilden, därför prioriterar man surroundkanalerna före center och sub.

Jag håller inte med om något i det där inlägget utöver att hifientusiaster ofta har högtalare som de tycker om att lyssna på, men agree to disagree om det övriga. Önskar som sagt TS lycka till med sitt köp och nu lämnar jag tråden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av TraXx:

Tackar enormt mycket för allt engagemang som ni har lagt ner på att hjälpa mig med detta! Det blir en hel del provlyssnande framöver för att se vad öronen tycker är det bästa köpet.

Har dock en till fundering gällande själva ljudkällan. I dagsläget använder vi Chromecast för att streama filmerna på TV:n. Finns det något bättre sätt att streama för att försäkra sig om att så bra ljud som möjligt skickas in i TV/soundbar/receiver?

Det beror lite på vad du menar med att streama filmerna. Är det streamade tjänster typ Netflix? Eller lokala filer du har på en dator/NAS osv? Om lokalt, vad har du för krav? 4K? Dolby Vision?

Apple TV och Shield är några av de populäraste.
Apple TV är stabil, men saknar en del stöd som för vissa (mig) är en dealbreaker. Framförallt på ljudsidan.
Om du skulle skaffa en så rekommenderas InFuse (app) för uppspelning av lokalt material.
På Shield kan du ju köra både Plex eller Kodi. Ljudmässigt känner jag inte till några begränsningar. Det är väl att Shield saknar visst stöd för olika uppspelningsformat för video (ex ej VP9 Profile 2), samt att min erfarenhet är att kodi kan va lite buggigt och Plex har andra bekymmer som transcoding osv. Ingen av dessa har stöd för BDMV-Folders. Dvs fulla 4K UHD-rippar.

Mitt råd är att om du ska spela lokala filer så skaffa en Zidoo Zx9 (kostar ungefär som en shield). Den har betydligt bättre video-stöd än Shield, kan köra BDMV, PGS subs osv utan problem.
För streamat material (Netflix) så funkar en Chromecast bra. Men återigen, beror lite på vad TVn har för upplösning, stöd osv.

Visa signatur

Dator: 7800x3d | RTX 4090 | 32gb ram | 1tb ssd
Simrig: NLR Elite | Simucube 2 Pro | Ascher F64 V3 | Heusinkveld
Monitorer: Samsung Neo G9 | Alienware AW2723DF
Ljud: Røde NTH-100M | Antlion Kimura Duo | Roland Bridge Cast | Airpods Pro
Media: Zidoo Z2000 Pro | Apple TV | PS5

Permalänk
Medlem
Skrivet av eFoppa:

Det beror lite på vad du menar med att streama filmerna. Är det streamade tjänster typ Netflix? Eller lokala filer du har på en dator/NAS osv? Om lokalt, vad har du för krav? 4K? Dolby Vision?

För streamat material (Netflix) så funkar en Chromecast bra. Men återigen, beror lite på vad TVn har för upplösning, stöd osv.

Vi kör typ alla de vanligaste streaming-tjänsterna och ingenting från datorn. Vi funderar även på att köpa en nyare TV för att få möjlighet att visa filmer i 4K där det finns möjlighet (och så kommer vi att köpa en PS5 någon gång framöver).

Visa signatur

Also sprach Zarathustra

Permalänk
Medlem
Skrivet av TraXx:

Vi kör typ alla de vanligaste streaming-tjänsterna och ingenting från datorn. Vi funderar även på att köpa en nyare TV för att få möjlighet att visa filmer i 4K där det finns möjlighet (och så kommer vi att köpa en PS5 någon gång framöver).

Jag rekommenderar en Chromecast med Google TV.

https://www.fnac.com/Passerelle-multimedia-Google-Chromecast-...

Visa signatur

5800X3D @Kombo Strike 3 / 32GB DR RAM @3800MHz,CL16 / 3090 Turbo @1695MHz,0.750V

Permalänk
Medlem
Skrivet av TraXx:

Vi kör typ alla de vanligaste streaming-tjänsterna och ingenting från datorn. Vi funderar även på att köpa en nyare TV för att få möjlighet att visa filmer i 4K där det finns möjlighet (och så kommer vi att köpa en PS5 någon gång framöver).

De flesta nya TV har ett ganska bra utbud med appar så jag skulle vänta med att köpa nåt annat tills ni ser hur det funkar. Personligen har jag alla appar jag behöver i min LG förutom Cmore som jag kör via AirPlay från telefon till TV. Hade jag saknar fler appar hade jag nog övervägt nåt att streama med.
Så jag tror ni klarar er fint med Chromecast tills vidare.

Visa signatur

Dator: 7800x3d | RTX 4090 | 32gb ram | 1tb ssd
Simrig: NLR Elite | Simucube 2 Pro | Ascher F64 V3 | Heusinkveld
Monitorer: Samsung Neo G9 | Alienware AW2723DF
Ljud: Røde NTH-100M | Antlion Kimura Duo | Roland Bridge Cast | Airpods Pro
Media: Zidoo Z2000 Pro | Apple TV | PS5

Permalänk
Skrivet av TraXx:

Vi kör typ alla de vanligaste streaming-tjänsterna och ingenting från datorn. Vi funderar även på att köpa en nyare TV för att få möjlighet att visa filmer i 4K där det finns möjlighet (och så kommer vi att köpa en PS5 någon gång framöver).

De flesta moderna tv kör Google appar. Vänta med att köpa extra enhet. Om du verkligen vill vara säker när du köper TV så se att den kan hantera Android TV.

Permalänk
Avstängd

Du har fått mångas råd. Motstridiga. Som det brukar vara.
Börja med dig själv. Vad är viktigt? Hur lyssnar du faktiskt?
Ofta när man prov lyssnar "grejer" så spelar man högre än man gör annars, med "utvalda" låter, filmklipp som inte alls är typiska för det man faktiskt tittar och lyssnar på. Så man köper det som "låter bra" när man testar men kanske inte alls i en typisk lyssnings situation. Hur viktig är det att ljudet kommer "från alla håll? Fler högtalare gör inte det låter bättre men mer och man kan höra riktningen. Vilka funktioner behöver du? Funktioner som du inte använder tillför inget mervärde.
Du frågar om BW 607 (som du länkade till). Efter att ah googlat fram "seriösa" mätningar så infinner sig ingen köplust..
Resonans problem och för ljusa. Att dom har en ljus karaktär gör dom "lättsålda" då det ofta upplevs bra vid test men är "jobbigt" under längre tid.
Ett alternativ för halva priset
https://www.hembiobutiken.se/produkter/hogtalare/stativ/32181...

Jag tycker dock BÅDA bör komplettas med en sub, helst två. Ofta låter det "bättre" med två små sub en en stor (vilket beror på hur dom kopplar mot rummet)
Exempelvis två
https://www.hembiobutiken.se/produkter/subwoofers/aktiv/32771...

Behovet av sub är mycket hur högt du vill spela i basen, där större högtalare, högre volym, i basen.
Kan man leva (eller kanske inte ens uppskattar) att allt vibrerar så klarar man sig ofta med rätt "små" högtalare, subar.

Så avslutningsvis.. Börja med dig själv.
Vad är viktigt? Volym, klang, riktning, utseende osv. Kort hur brukar du lyssna? För om du inte brukar lyssna på hög volym explvis så finns ju heller inge behov av att system som spelar högt..

Många är dom som köpt system som kan spela högt för det är ball.. Så en gång om året, midsommar efter för många öl, åker volymen på max.. för det är då man spelar högt och.. ska det styra hur det låter alla andra dagar

Permalänk
Medlem

Uppföljning: Det blev en Sonos Arc och vi är mycket nöjda hittills. Kanske även byggs på med en subwoofer inom samma produktfamilj framöver, men i vår lägenhet så brummar det på rätt bra även utan den.

Visa signatur

Also sprach Zarathustra

Permalänk
Medlem
Skrivet av TraXx:

Uppföljning: Det blev en Sonos Arc och vi är mycket nöjda hittills. Kanske även byggs på med en subwoofer inom samma produktfamilj framöver, men i vår lägenhet så brummar det på rätt bra även utan den.

Kul! Vi är supernöjda med vårt Sonos-paket också, en sub gör ganska drastiskt skillnad faktiskt utöver att addera mer bas - den låter Arc:en fokusera mer på de högre frekvenserna, vilket gör underverk.

Permalänk
Medlem
Skrivet av TraXx:

Uppföljning: Det blev en Sonos Arc och vi är mycket nöjda hittills. Kanske även byggs på med en subwoofer inom samma produktfamilj framöver, men i vår lägenhet så brummar det på rätt bra även utan den.

En sub behövs oftast bara om det är ett riktigt avgrundsvrål till bas man vill ha, och i en lägenhet är det ju tyvärr oftast grannarna som hör den istället.

Den vi har får grabben använda som pall vid bordet mer än att den faktiskt lyssnas på. Så den står ju ändå inte bara o samlar damm.