Lenovo Gaming 3 och Lenovo Legion 5 - mina erfarenheter

Permalänk
Medlem

Lenovo Gaming 3 och Lenovo Legion 5 - mina erfarenheter

Måste skriva lite här (eller mycket visar det sig! ) och berätta om min quest att hitta en lämplig bärbar speldator.

Bakgrund

Jag har en hygglig speldator i källaren som jag uppgraderar emellanåt. Så jag måste inte köpa en bärbar speldator, men dels vill jag ha en extra dator och bärbart vore smidigt.

Mina behov

  1. Datorn ska vara kraftfull nog att klara spel, men inte de senaste som kräver feta grafikkort med mycket VRAM. Jag spelar typ Overwatch, WoW, Valheim, sonen gillar Fortnite. Föredrar stiliserad grafik, ej fotorealistiska spel.

  2. Datorn måste vara tyst - speciellt vid idle. När jag bara surfar och inte gör nåt krävande så ska den hålla k***. När jag spelar så får naturligtvis fläktarna låta, måste ju kyla ner grejorna genom att flytta luft - men det får inte låta för mycket.

  3. Datorn ska ha skapligt med minne (eller enkelt gå att bygga ut) och en skaplig processor. Vill kunna köra Photohop, Ableton, blender.

  4. Dators skärm får inte svara för dålig, helst ska det vara en rätt bra skärm (högre refresh rate än 60, bra täckning av färgrymd, hygglig kontrast, inte för låg ljusstyrka).

  5. Vikt, storlek, portar för anslutning, dessa saker bekommer mig inte så mycket. 15,6" passar mig bra, men kommer inte bära omkring på den hela tiden (vilket en student rimligen kommer göra, apropå diskussionen i denna tråd).

Så hur många datorer finns det som har bra processor, bra grafikkort, kan utrustas med mer minne, har en bra och snabb skärm, och som är tyst vid spel och helt tyst vid idle? Efter en hel del efterforskningar så har jag insett att även om man har obegränsad budget så är det lite knepigt att fylla i alla boxarna. Och att få allt detta på en liten budget är bra svårt

Så här långt har jag kommit hittills:

Lenovo Legion 5 (16GB/512GB 4600H GTX1660Ti)

I höstas köpte jag en Lenovo Legion 5 15ARH05H med Ryzen 4600H, 16GB RAM, 512GB NVME, nVidia 1660Ti samt 120Hz skärm. Välbyggd och lätta att bygga ut. Pris runt 9000:-. Varför valde jag inte RTX 3060 som jag innerst inne ville ha? Gick inte att få en dator för det priset just då - och jag märkte att 1660Ti var onekligen snabbt nog för mina behov. Men den datorn har stora bekymmer som jag inte kunde acceptera - den var inte tyst vid idle, och vid spel så trodde jag att datorn skulle lyfta och flyga ut genom fönstret. Dessutom led mitt exemplar av nån sorts coil whine, även det oacceptablelt (googlade detta och förstod detta inte var helt ovanligt med coil whine på den modellen). Och som lök på laxen så var jag besviken på skärmens egenskaper, blek och färglös.

Lenovo Gaming 3 (8GB/256GB 4600H GTX1650)

Sen såg jag Lenovo Gaming 3. Köpte då istället en sådan pga ok specifikationer för mina behov samt bra pris. Tänkte ifall trade-offen med klenare GPU kunde motverka de höga ljudnivåerna? Ryzen 4600H, 8GB RAM (jag köpte 8 till), 256GB NVME (köpte en 1TB och stoppade i), nVidia GTX 1650 (funkade kanon för min typ av spel), samt en blaskig 60Hz skärm (som jag inte gillade). Men för 6500:- så var kompromissen bra - och till min glädje så uppfylldes ett av mina krav, den var helt tyst vid idle och inte så farligt hög ljudnivå vid spel. Även om byggkvaliteten var plastig så verkade den vara välgjord. Jag gillade verkligen datorn, och detta gjorde att jag kände att jag kunde lita på att Lenovo gör hyggliga gaming laptops.

Var dock inte så nöjd med skärmen, så tänkte lämna tillbaks den. Men jag behöll ändå datorn i slutändan men inte till mig själv, dottern fick den i julklapp som blev överlycklig.

Så återigen stod jag utan bärbar dator som jag kunde leva med.

Lenovo Gaming 3 (8GB/256GB 10300H RTX3050)

Tog sedan hem en Gaming 3 med RTX 3050, samt (samma?) 120Hz skärm som Legion datorn hade. Den var lite dyrare än 1650 datorn, kostade 8500:-. Men här kändes kompromisserna av för mycket. Dessutom hade den en intel 10300H. Tyst och bra men jag kunde inte komma över den bleka och ljusfattiga skärmen, så den lämnades tillbaka rätt snart.

Lenovo Gaming 3 (16GB/512GB 5600H RTX3050Ti)

Och igår togs nästa steg - jag köpte återigen en Gaming 3, men denna gång lite dyrare: 10990:- (Jo jag har sett att Webbhallen har den just nu för 9990:-) men jag vet ännu inte om jag behåller denna (heller). Med det sagt så är jag mycket närmare mitt mål med denna dator som jag upplever som mycket trevlig!

Ryzen 5600H (8C16T), 16GB RAM, 512GB NVME samt nVidia 3050Ti. Grafikkortet är stötestenen här - för 11k så borde jag kunna få en dator med 3060 så jag kan få 6GB VRAM som skulle vara trevligt. Men annars: datorn är som jag önskar mig, helt tyst vid idle, och bara ett helt ok susande vid spel. Skärmen är (jämfört med de tidigare) helt underbar, 165Hz och 100% sRGB. Skapliga resultat i Cinebench med de 12 trådarna, och de spel jag spelar flyter på som smält smör.

Den trevliga skärmen lyfter datorn väldigt mycket, och måste jag ha nåt snabbare än 3050Ti, egentligen?

Kanske. Trots allt så känns datorn fortfarande som en kompromiss. Frågan är dock, vilken dator har egenskaperna som jag önskar mig, samt ett 3060, för ett pris som inte är mkt högre än 11k? Särskilt en dator med bra skärm? Tricket här är att hitta nåt som är skapligt prisvärt.

3050 eller 3060? Det är frågan

Tänker att DLSS kan hjälpa till att argumentera för 3050 :P. Men det som spökar i mitt huvud är det som Jarrod's Tech sa angående skillnaden att ha ett 3060 jämfört med ett 3050 i laptopen:

"Är det värt 50% mer prestanda för 10% mer pris? Absolut."

Snabbjämförelse Time Spy

Lenovo Legion 5 R7 5800H RTX3060 6GB: Poäng i 3dMark Time Spy: Graphics Score: 8868. CPU Score: 7527.
Lenovo Legion 5 i5 10300H RTX3050 4GB: Poäng i 3dMark Time Spy: Graphics Score: ~5100. CPU Score: ~4500.
Lenovo Gaming 3 R5 5600H RTX3050Ti 4GB: Poäng i 3dMark Time Spy: Graphics Score: 5639. CPU Score: 6821.
Lenovo Gaming 3 R5 4600H GTX1650 4GB: Poäng i 3dMark Time Spy: Graphics Score: 3759. CPU Score: 6350.

Vad välja?

Hur som helst så var jag nöjd för stunden - tills nyheten nyligen kom att Lenovo snart släpper nya datorer med Alder Lake och Ryzen 6000, både nya Legion och Gaming 3

Verkar dock som att 3050Ti fortfarande blir top of the line grafik för Gaming 3 serien medan Legion kommer gå att få med 3060 och uppåt. Men jag är såklart också nyfiken på vad Intels grafikkort kan erbjuda i laptopsegmentet.

Så jag vet inte riktigt vad jag ska göra - vänta in de nya Gaming 3 eller Legion, och se var de hamnar i pris? Kommer nya Ryzen 6000/Alder Lake vara en stor uppgradering jämfört med Ryzen 5000?

Jag tar tacksamt emot tips om ni känner till nån bärbar som uppfyller mina krav till en resonabel peng. Om man kastar 15-20k på datorn så kanske man kan uppnå allt, men det är för mycket pengar imo. Dessutom känner jag att RTX3070/3080 är alldeles för overkill för mina behov.

Egentligen har ju Lenovo Legion5 15ACH6H (82JU00FYMX) (Art.nr: 1018277 hos netonnet) allt jag vill ha men när vi kommer upp över 12,5k som den kostar så kanske det finns andra alternativ som jag bör titta på? Lite dåliga erfarenheter med Legion 5 efter den första datorn jag provade, med coil whine och ljudnivå etc... Men det kan ju ha varit det exemplar som jag testade som hade de bekymren.

Är speciellt nyfiken på Asus ROG Strix G513 - och den har ju en massa härlig RGB som uppskattas av en gammal gamer som mig

Slutkläm

Tänkte att mina erfarenheter kanske kan hjälpa nån som funderar på dessa datorer.

Förutsatt att vissa basförutsättningar är uppfyllda, så som skaplig processor med möjlighet att bygga ut minne och disk, samt en skaplig skärm, så mig står det till syvende å sist mellan:

  • Bra grafik med högre ljudnivåer till bra pris

  • Skaplig grafik med låga ljudnivåer till bra pris

  • Bra grafik med låga ljudnivåer till högt pris

Och även om det kliar i fingrarna efter ett 3060, så lutar jag nog mest åt mittenalternativet!

Tack för ordet!

Visa signatur

Spel: Intel i5 9600K@4,8GHz | Hydro H100i Pro | 32GB Vengeance RGB Pro 3000MHz | Z390 Gaming X | HX750 | GTX1060 6GB | MSI Optix G273QF | Corsair Obsidian 500D RGB | EVO 970 Pro 500GB + EVO 980 1TB
Barnens: Intel i7 920 | 16GB Corsair | GA-X58A-UD7 | HX520 | GTX460 SLI | P182 | EVO 840 256GB

Permalänk
Medlem

Fin tråd med lite egna genomgångar vad du upplevt med de olika laptopsen, kommer säkerligen till nytta för någon annan som är intresserad att köpa

Vill tipsa att en bra sida att kika och kolla runt efter modeller är: https://www.notebookcheck.net/Laptop_Search.8223.0.html#resul...
Där du bör filtrera efter "notebookcheck reviews only", så får du se genomgående recensioner med ljudvolym idle, browsing, gaming osv. samt temperaturer kvalité och allt annat möjligt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swegatron:

Fin tråd med lite egna genomgångar vad du upplevt med de olika laptopsen, kommer säkerligen till nytta för någon annan som är intresserad att köpa

Vill tipsa att en bra sida att kika och kolla runt efter modeller är: https://www.notebookcheck.net/Laptop_Search.8223.0.html#resul...
Där du bör filtrera efter "notebookcheck reviews only", så får du se genomgående recensioner med ljudvolym idle, browsing, gaming osv. samt temperaturer kvalité och allt annat möjligt.

Tack för utmärkt inlägg, och kanonbra tips! Jag knappade in mina önskemål men får nog justera sökningen, för upp kom bara Asus ROG Zephyrus M16 - en laptop långt över min tänkta budget, vilket bevisar min tes något "vill man ha allt så kostar det"

Men jag får nog tweaka sökningen lite för jag vet att det finns fler alternativ

Visa signatur

Spel: Intel i5 9600K@4,8GHz | Hydro H100i Pro | 32GB Vengeance RGB Pro 3000MHz | Z390 Gaming X | HX750 | GTX1060 6GB | MSI Optix G273QF | Corsair Obsidian 500D RGB | EVO 970 Pro 500GB + EVO 980 1TB
Barnens: Intel i7 920 | 16GB Corsair | GA-X58A-UD7 | HX520 | GTX460 SLI | P182 | EVO 840 256GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av epatnor:

Tack för utmärkt inlägg, och kanonbra tips! Jag knappade in mina önskemål men får nog justera sökningen, för upp kom bara Asus ROG Zephyrus M16 - en laptop långt över min tänkta budget, vilket bevisar min tes något "vill man ha allt så kostar det"

Men jag får nog tweaka sökningen lite för jag vet att det finns fler alternativ

Hoppas det kommer till nytta Yes tweaka lite och kika, jag hade i din sitts filtrerat med maxpris 1400euro för laptop och 3050 och bättre gpu i sökkriterierna.

För övrigt vet jag att Lenovo Legion Pro har fått bra kritik vilket är något över din budget.

Permalänk
Medlem

Kan jag förresten få tips på ett spel som är gratis och som har senaste generationens grafik, dvs som mår bra av mer VRAM? Jag skulle vilja pressa laptopen och se hur det blir när 4GB VRAM blir för snålt.

Alternativt nåt spel som finns på PC Game Pass, för det har jag.

Visa signatur

Spel: Intel i5 9600K@4,8GHz | Hydro H100i Pro | 32GB Vengeance RGB Pro 3000MHz | Z390 Gaming X | HX750 | GTX1060 6GB | MSI Optix G273QF | Corsair Obsidian 500D RGB | EVO 970 Pro 500GB + EVO 980 1TB
Barnens: Intel i7 920 | 16GB Corsair | GA-X58A-UD7 | HX520 | GTX460 SLI | P182 | EVO 840 256GB

Permalänk
Medlem

Liten uppdatering - skaffade nu via PC game pass theHunter - Call of the Wild.

Fantastiskt fint spel som onekligen har rätt så verklighetstrogen grafik, mycket texturer osv. Något segt i FHD Ultra, men flyter på bra med High settings. Ser fantastiskt ut!

Så det känns ju bra

Visa signatur

Spel: Intel i5 9600K@4,8GHz | Hydro H100i Pro | 32GB Vengeance RGB Pro 3000MHz | Z390 Gaming X | HX750 | GTX1060 6GB | MSI Optix G273QF | Corsair Obsidian 500D RGB | EVO 970 Pro 500GB + EVO 980 1TB
Barnens: Intel i7 920 | 16GB Corsair | GA-X58A-UD7 | HX520 | GTX460 SLI | P182 | EVO 840 256GB

Permalänk
Medlem

Sorry om jag bumpar, men jag tycker denna tråd har hjälp mig, men har hittat två alternativ. Ska man köpa idag även om man kan vänta en månad?

Dels har jag inne på din senaste Ideapad och sen hittade jag en MSI GF66.
Skillnaderna som verkar värda att nämna (Ideapad först):
- 3050ti vs 3060
- Ryzen 5 5600H vs i5 11400H
- 165 hz vs 144 hz skärm
- 8990kr vs 9990kr

https://www.webhallen.com/se/product/337952-Lenovo-IdeaPad-Ga...

https://www.inet.se/produkt/1966381/msi-gf66-katana-11ue-15-6...

Tack!
Mvh//D

Visa signatur

Asus A6Ja Q028, HP Compaq 2510P, Asus Eee 1000H