Fredagspanelen 239: Malware, Windows 12-rykten och gammel-TV

Permalänk
Melding Plague

Fredagspanelen 239: Malware, Windows 12-rykten och gammel-TV

Asustor och ivriga miners riskerar ransomware och Sony visar upp bilder på Playstation VR 2. I lokala nyheter närmar sig svenska chassit Ghost S2 lansering.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem
Permalänk
Konsolpleb 🕹

Kan inte påstå att jag inte satt och tänkte samma sak 😬

Visa signatur

240p är livet

Permalänk
Medlem

Gillar friheten med att slippa vara i klorna på kabel-TV-bolagen (jag kallar de så även om vi tidigare kört med deras IP-boxar). Blev för dyrt då man tvingades ha galet dyra paket, bara för att se några få kanaler man är intresserad av. Tex. om man skulle se på Formel 1 på Viasat Motor så krävdes paket för nästa 600/månaden.

Idag nöjer vi oss med Netflix, Eurosport Play och F1TV Pro. Blir mindre än halva kostnaden mot förut (för Netflix hade vi även tidigare). Dessutom mycket bättre programhantering. Både Telia och Telenor var ju helt värdelösa. Kunde klippa en tävling eller match mitt i, eller innan den var klar. Ren idioti.

Med dessa rena streamingstjänster så är bildkvaliteten lite lägre, men de fungerar utan att klippa matcher/tävlingar mitt i. För mig är det viktigare att se ett helt program med 80% kvalitet, än ett halvt i 100%. Dessutom till mindre än halva kostnaden.

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Musikälskare

Stormigt i världen men fredagspanelen består

Visa signatur

❀ Monitor: ASUS Swift 27" @ 1440p/165Hz ❀ CPU: Ryzen 7700X ❀ Cooling: Corsair H170i ELITE 420mm ❀ GPU: MSI 3080 Ti SUPRIM X ❀ Memory: Corsair 32GB DDR5 Vengeance ❀ Motherboard: ASUS Crosshair X670E Hero ❀ M.2: Samsung 980 Pro ❀ PSU: Corsair HX1200 ❀ Chassi: Corsair 7000X ❀ Time Spy: 19 340

📷 Mina fotografier
🎧 Vad lyssnar du på just nu?

Permalänk
Medlem
Skrivet av flashen:

Stormigt i världen men fredagspanelen består

Känns fint (i allt elände)!

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Konsolpleb 🕹
Skrivet av martinot:

Känns fint (i allt elände)!

Nerds gotta nerd även när himlen faller.

Visa signatur

240p är livet

Permalänk
Medlem

SVT sänder väl bara i HD efter marknätet gick över till mpeg4 vad jag vet.

Visa signatur

r_wateralpha 0.3

Permalänk
Konsolpleb 🕹
Skrivet av Datanisse:

SVT sänder väl bara i HD efter marknätet gick över till mpeg4 vad jag vet.

Comhem sänder i så fall vidare nedskalat. Jag tar emot det i 576i i alla fall

Visa signatur

240p är livet

Permalänk
Medlem
Skrivet av UndaC:

Comhem sänder i så fall vidare nedskalat. Jag tar emot det i 576i i alla fall

Kan du inte köra SVT play genom webbläsaren i tv eller ps5 för att få hd?

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem

Jag minns när gammal-tv media dödades (för mig), samma tid som redaktörn, kring 2010. Men det var en övergång från 2010 till kring 2013.

Först var det Boxer lådan man köpte, helt okej, men priset på abb. blev till slut så dyrt viss man inte tecknade sig för 24 mån, och jag ville köpa de kort vart vi fick 3 mån. per kort, dvs. först kring 500,- vilket var på gränsen men ändå okej. Kring 2013 kommer jag ihåg att det kostade nästan 1000,- spänn för samma 3 mån. kort, då var det slut för min del, isår när Netflix gjorde sitt intåg, då fick man TV helt utan reklam, och det ändrade mitt TV beteende totalt.

Sen så tittade man ju på de fria gratis kanaler som TV6, TV4 etc. Men jag minns när jag tittade på t.ex. TV6 att jag alltid råkade zappa in när reklamen visas, och de brukade vara 5 minuter långa med 2.5 minut egen+sponsrad reklam, så alltså 7.5 minuter med reklam tv mellan varje 15 minut med tv.

Och en annan ting som retade mig, inte nog med att man blev tvungen till 7.5 minut med reklam, men TV programmen var oftast inriktat så att det fanns en 1-2 minuts "recap" efter de 7.5 minuter med reklam, och som om inte "recaps" var nog, så lite före reklamen kom - så fick vi 1-2 minuter med "Efter pausen" som typ aldrig kom efter den första pausen, men blev upprepad och upprepad före 3-4 pausar FÖR man fick se det faktiska innehåll som de skyltade med före varje reklampaus.

Så det faktiska innehåll var ofta bara 10 minuter, med 12 minuter reklam + fluff. Det gjorde att jag reviderade mitt liv och bestämde mig för att säga farväl till marksänd och kabel TV en gång för alltid. SVT tittade jag aldrig på ändå, bara nyheterna kort, men jag ville ju inte vänta tills de dyker upp, så det letar man upp på nätet istället.

Sen blev jag helt beroende av reklamfritt TV (det är en underbar frihet att inte bli hjärntvättad 100 tals ggr. med samma reklam), så jag införskaffade youtube premium när det lanserats (Ja du - kära Sweclockers, jag kan redan känna att det kittlas i keyboard-warrior fingrarna nu...VET DU INTE ATT ADBLOCKER FINNS....? ) Jo det gör alla och en varje här, men om jag inte berättar varför, så kommer denna tråd avspårats helt och hållet av dessa nyttiga keyboard warriors som vet allt Men nog om det...

Orsaken är Smart TV, det finns inga Adblockers till vanliga smart-tv, och dessutom ger det tillgång till ofantligt mkt. musik etc. Så för min del var det värd det.

Så ja - Gammal TV är död - länge leva Gammal TV!

Permalänk
Medlem
Skrivet av UndaC:

Nerds gotta nerd även när himlen faller.

Barnbarnet: Vad gjorde du när Ukraina invaderades?
Jag: Jag tog en omväg och drack lite läsk på vägen hem...

Va?! Vad gör vi egentligen?

Permalänk
Medlem

Ska vi ändå inte göra så att vi låter Sweclockers handla om diskussioner kring datorer och hårdvara?

Absolut alla medier, kanaler och informationsflöden är fullproppade av dåliga nyheter dygnet runt nu, så vi kan väl ta och hjälpas åt att hålla det här forumet som en fristad från eländet?

Permalänk
Medlem

Fem komma Tvåan + panel. <3

Visa signatur

MSI X99A GODLIKE GAMING | i7-6950X | 64GB RAM | RTX 2080

Nintendo Switch | PlayStation 5 | Xbox Series X

Min FZ Profil

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Sveklockarn:

Ska vi ändå inte göra så att vi låter Sweclockers handla om diskussioner kring datorer och hårdvara?

Absolut alla medier, kanaler och informationsflöden är fullproppade av dåliga nyheter dygnet runt nu, så vi kan väl ta och hjälpas åt att hålla det här forumet som en fristad från eländet?

Haha det skeppet har seglat för länge länge sedan..

/del c:/övriga_ämnen/

Visa signatur

|| SWECLOCKERS.COM ||
|| Självutnämnd Silverstone FT02-riddare ||
|| Silverstone FT02B-WRI "Limited Edition" No. 0743 & 0640 ||
|| Sweclockers officiella FT02-tråd ||

Permalänk
Trollfabrik 🫶🏻
Skrivet av Sveklockarn:

Ska vi ändå inte göra så att vi låter Sweclockers handla om diskussioner kring datorer och hårdvara?

Absolut alla medier, kanaler och informationsflöden är fullproppade av dåliga nyheter dygnet runt nu, så vi kan väl ta och hjälpas åt att hålla det här forumet som en fristad från eländet?

Visa signatur

Kontaktas enklast via PM. Önskas svar i forumet citera mina inlägg eller pinga @Jacob. Finns även på Twitter.

"Science and technology have progressed to the point where what we build is only constrained by the limits of our own imaginations." – Justin R. Rattner

Permalänk
Redaktion
Praktikant ✨
Skrivet av UndaC:

Kan inte påstå att jag inte satt och tänkte samma sak 😬

Så här i efterhand hade jag gott kunnat definiera det som torrt med hårdvarunyheter.