Western Digital förlorar 6,5 exabyte NAND-minne efter produktionsfel

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lagerlöf:

Är det inte bara lättare för dem att hålla priserna höga? De bestämmer väl själva hur mycket betalt de vill ha för sina produkter?
Alla dessa konspirationsteorier...

Det var mest något roligt att skriva. Tror inte de själva kontaminerar sina material såklart, priserna håller ju kartellen uppe tillsammans om de vill (de har fällts för detta tidigare)

Permalänk
Medlem
Skrivet av SpaceMan:

Vi ska ju ändå vara jäkligt glada för att det alltid inträffar när priserna är riktigt låga.
Tänk vad dyrt det hade blivit, och hur mycket pengar de gått miste om, ifall det skedde produktionsproblem när priserna var som dyrast!

De har ju inte i princip monopol så de kan inte köra en "Nvidia" och helt enkelt bara begränsa tillverkningstakten för att hålla priserna uppe. Har man "bara" 30% av marknaden fungerar inte det. Då får man skylla på katastrofer istället för att begränsa tillgången. Det skulle inte förvåna mig om de bara hittat på allting för att de vill ha upp priserna

Permalänk
Medlem
Skrivet av perost:

De har säkert massor av kontroller, men ibland uppstår nya spännande problem som ingen förutsett. T.ex. som när Kodaks film blev kontaminerad av atombombstester.

Kul att du nämnde detta, såg för inte allt för länge sedan en dokumentär om detta.
Om det inte vore för kodak, så hade vi inte lärt om oss dess strålning och liknande.
Det mest intressanta var dock att de "köpte" kodak för att inte säga något om detta, iom hur viktig denna utveckling var.
De dom inte hade räknat med var dock att de spred massa radioaktivt avfall runt landet i närheten.

Så de blev tvungna att tillkännage projektet till slut.

Edit: Hittade en kort version här av veritasium;

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lagerlöf:

Vad händer?

Polarbröd hade ju en hel butik som brann ner. Men teknikrelaterade fabriker är väl en mer intressant nyhet på denna sida.

Butik? Fabrik heter det väl?

Visa signatur

JJ2 Multiplayer
JJ2 ZStats

[1] Ryzen 5800X | 5500XT | Kingston A2000 | Lenovo G24-10 144Hz [2] Ryzen 5700G | RX 560 | WD Blue SN550 [3] Ryzen 5600G | Kingston A2000 [4] Ryzen 3600 | GT 740 | 850 EVO [5] Ryzen 3600 | Geforce 405 | 850 EVO (alla är i bruk)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hulle:

En tillverkare kan ju inte höja priserna, då köper alla av en annan och ALLA kan inte höja, det är kartellbildning. Det är därför de här "olyckorna" händer med jämna mellanrum.

/hulle.

Då är det en fabrik som börjar leverera dyrare minnen, hur blir det dyrare hos dem andra då?

Permalänk
Medlem

Minnestillverkarna verkar ju vara nutidens sågverk.
Så fort det blev lite tuffare tider (60-90 tal typ) så började ju sågverk runt om i Sverige att brinna ner.

Permalänk
Medlem

"De reviderar därmed tidigare siffror om fortsatt sjunkande priser på SSD-enheter och spår istället en uppgång." Åh vilken "otur" dom har. Tänk att företag ska ha sån "otur" jämt att när priserna sjunker för långt ner så händer det något, en brand bryter "plötsligt" ut eller något annat "oförutsett" händer som gör att priserna trissas upp.

Permalänk
Medlem

det här var dålig tajming

Visa signatur

.: Learn the system, Play the system, Break the system :.

Permalänk
Medlem

Minnesvärd rubrik.

Visa signatur

If nobody hates you, you’re doing something wrong.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pine-orange:

Då är det en fabrik som börjar leverera dyrare minnen, hur blir det dyrare hos dem andra då?

Men de andra fabrikerna har ju råkat ut för översvämning/brand/kackerlackor....

/hulle.

Visa signatur

A600, 2 MB Chipram, 85 MB HD, Extra diskettstation, Joysticks: Tac-2, The Bug och Wico Red Ball.
Zotamedu:"Kompressorkylning är nog det mest miljöfarliga du kan göra med en dator om du inte tänker börja elda brunkol i den."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bekric:

Det kan vara många orsaker, allting ifrån dåligt skyddade personal som tar med sig partiklar från utsidan, ventilation som inte renar luften från damm eller att personalen inte städar utrustningen ordentligt så att partiklar förstör minnena. Detta är min gissning men jag har ingen större erfarenhet av att producera flashminnen, dock har jag lite erfarenhet inom att jobba i industri och främst ren/torrum.

Ja som du säger kan det ju vara ganska många olika felkällor, samtidigt känns det rimligt att produktionsanläggningar med såna stora värden i flödena har flera överlappande kontrollmekanismer för att minimera risken för jättedyra produktionsstörningar.

Lite som att Fort Knox inte bara har en kassaskåpsdörr modell Franz Jäger mellan guldvalvet och utsidan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hulle:

Men de andra fabrikerna har ju råkat ut för översvämning/brand/kackerlackor....

/hulle.

Jag kom på att jag tänkte lite konstigt där. De skulle kunna höja priset för att det är brist nu.

Varför skriver du /hulle på ett forum, jag ser att det är du som har skrivit?

Permalänk
Avstängd

Tänk på all VR-porr som gått förlorad som följd av detta! 😢

Visa signatur

"Företagsboendeförmedlare" | Min Überkill Dator: Processor: Intel Pentium P5 66 Mhz OC | Moderkort: ASRock P4I65G | Minnen: 2st Samsung 128MB PC133 | Grafikkort: Canopus GeForce 256 DDR | Lagring: IBM 350 4,4 MB | Operativsystem: DOS/360 | Chassi: Mercury Full-Tower ATX Chassis |

Permalänk
Medlem

Potentiellt något i materialet som inte märks förräns de kommit så långt i processen att de kan köra validering och test.

Processen är lång, kiselskivorna valsar runt i fabriken i månader för att få alla 96-128 lager på plats, varje lager kräver flera process-steg.

Efter ett par månader upptäcks att det är något skit (när man kan koppla på ström och testa) och när de sen kollar allt som startats efter det så visar det sig att dessa skivor innehåller samma kontaminering. Så bara att kasta.

Permalänk
Medlem

Men varför höjs alltid priserna?
Det är ju stora tillverkare som borde ha pengar i fickan för just icke förutsägbara händelser. Inte har väl Polarbröd höjt sina priser? Gör fler branscher så här? Alltså att det är kunden som får stå för problemen tillverkaren har eller är det bara minnesbranschen som har det?

Visa signatur

www.fckdrm.com - DRM år 2024? Ha pyttsan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ELF:

Men varför höjs alltid priserna?
Det är ju stora tillverkare som borde ha pengar i fickan för just icke förutsägbara händelser. Inte har väl Polarbröd höjt sina priser? Gör fler branscher så här? Alltså att det är kunden som får stå för problemen tillverkaren har eller är det bara minnesbranschen som har det?

När polarbröd får minskad tillgång, så suckar folk och köper mindre polarbröd helt enkelt.

När minnen får minskad tillgång... så är efterfrågan på minnen precis lika hög som vanligt.

Så jag tror inte polarbröd är en rättvis jämförelse.
Spelar liksom ingen roll hur mycket pengar som finns när produkten inte går att ersätta med något annat alternativ.

Visa signatur

SweClockers Dark Pearl tema: http://www.sweclockers.com/forum/trad/1484891
(Rek. Stylus)

Permalänk
Medlem
Skrivet av dpom86:

Spelar liksom ingen roll hur mycket pengar som finns när produkten inte går att ersätta med något annat alternativ.

Nu är ju inte WD ensamma på marknaden som tur är.

Personligen skulle jag känna mig väldigt tveksam till att köpa produkter av en tillverkare som plötsligt fumlar bort stora delar av sin produktion, och än mer tveksam till att betala mer för deras produkter efter en sån fadäs.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sveklockarn:

Nu är ju inte WD ensamma på marknaden som tur är.

Personligen skulle jag känna mig väldigt tveksam till att köpa produkter av en tillverkare som plötsligt fumlar bort stora delar av sin produktion, och än mer tveksam till att betala mer för deras produkter efter en sån fadäs.

Sure... men personliga åsikter är irrelevanta.
Stora multimiljonbolag behöver köpa stora kvantiteter av minne.
Om en aktör som står för 30% av marknaden fumlar till det så minskar det totala utbudet på marknaden - vilket påverkar marknadspriserna även om du köper hos en annan aktör än den som fumlat.

Anledningen är väldigt enkel.
Vad händer om jag har 10 äpplen att sälja, och det finns 11 köpare;
Med bara några få äpplen kvar så kommer någon av köparna säga:
- "Du jag skulle verkligen behöva det där äpplet. Vad sägs om att jag betalar lite mer, så garanterar du att jag får mitt äpple."

Moral of the story:
Om efterfrågan är kritisk så höjer köparna priset själva.
...men givetvis kan säljarna dra nytta av läget och höja lite extra också.
Det blir som en aktion - "får jag några högre bud?"
Det vill säga fri marknad.

Men den riktiga anledningen är lite mer så här:
Eftersom marknaden är spekulativ och stora aktörer måste säkra supply chains framåt i tiden så räcker misstanken om att det kanske blir otillräcklig tillgång för att trissa upp priserna - eftersom man köper framtida produkter som inte tillverkats än.
Är bara titta på vad som hände med biltillverkarna och kretsbristen; några biltillverkare fick tillfälligt stänga sina fabriker för de hade inte säkrat sin supply av kretsar framåt i tiden - de köpte mer vid behöv - så plötsligt stod de med byxorna nere när de skulle köpa nästa batch, och ingen ville sälja till dem, för all tillgång var redan uppköpt x-veckor framåt i tiden.

De fick skämmas för sin dåliga supply-chain, och de ansvariga fick det nog väldigt hett om öronen.

Visa signatur

SweClockers Dark Pearl tema: http://www.sweclockers.com/forum/trad/1484891
(Rek. Stylus)

Permalänk

Ajdå. Klassisk tabbe. Planerade en översvämning och så blir det produktionsfel istället.

Permalänk
Medlem
Skrivet av KoAoL:

Är ingen konspirationsförespråkare (än...) men det är märkligt att dessa saker inträffar när trenden är att priserna börjar gå ner.

Du vet att produkpriser inte är en börskurs va? De "går" ingenstans utan sätts av företaget. Till vad de vill, när de vill.

Enda de inte får göra är att i smyg synka priset med andra företag. Om det inte är olja då. Då är det nästan lag på kartell med OPEC

Visa signatur

Processor: Motorola 68000 | Klockfrekvens: 7,09 Mhz (PAL) | Minne: 256 kB ROM / 512 kB RAM | Bussbredd: 24 bit | Joystick: Tac2 | Operativsystem: Amiga OS 1.3

Permalänk
Medlem
Skrivet av dpom86:

Men den riktiga anledningen är lite mer så här:
Eftersom marknaden är spekulativ och stora aktörer måste säkra supply chains framåt i tiden så räcker misstanken om att det kanske blir otillräcklig tillgång för att trissa upp priserna - eftersom man köper framtida produkter som inte tillverkats än.
Är bara titta på vad som hände med biltillverkarna och kretsbristen; några biltillverkare fick tillfälligt stänga sina fabriker för de hade inte säkrat sin supply av kretsar framåt i tiden - de köpte mer vid behöv - så plötsligt stod de med byxorna nere när de skulle köpa nästa batch, och ingen ville sälja till dem, för all tillgång var redan uppköpt x-veckor framåt i tiden.

Ett annat problem vid misstanken om framtida brist är att vissa aktörer kommer att köpa upp produkter de inte behöver.

Om jag köper ett extra paket toalettrullar för att jag misstänker att det kan bli brist på dessa framöver trots att jag egentligen redan har alla toalettrullar jag behöver för den närmaste tiden, och många med mig gör samma sak, så kommer det vara tomt på hyllan när den som verkligen har slut på toalettrullar ska köpa. Om priserna då ökar så minskar sannolikheten att man köper varor som inte behövs.