Gigabyte Radeon RX 6500 XT Gaming OC – en alldeles för nedskalad grafikkrets

Permalänk
Medlem
Skrivet av orig_rejser:

Undrar om dom anpassat sig till vad som faktiskt finns att få för komponenter så att det faktiskt går att köpa än att göra ett mer imponerande som bara är en hägring

Sämre än vad det borde, men det är covid och komponentbrist. Alla länder är inte riktigt lika bortskämda som oss med begagnade highend kort.

Tror det blir en oem-gigant och mer sålt än man tror (då det mest troligt går att köpa).

Men låter nog mitt 580 snurra ett tag till..

Om ditt RX 580 är 8 GB versionen så är det ju till och med bättre en RX 6500 XT (:

Visa signatur

AMD® RYZEN™ 5 5600X
Red Devil Ultimate RX 6900 XT 16GB
Asus Rog Strix F-GAMING B450
HyperX Fury 32GB DDR4 3200 MHZ
Mobil: Google Pixel 7 PRO

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av Semjonov:

Nu har det väl knappt funnits 6600xt kort att köpa för under 6k på ett par månader.

Jag har uppriktigt sagt inte haft koll på priserna.
Såg dock att Webhallen nu sålde för 5000 kr, men det kan ju vara ett högst tillfälligt erbjudande.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Skrivet av Felixark:

Om ditt RX 580 är 8 GB versionen så är det ju till och med bättre en RX 6500 XT (:

Woho! Känner mig som en vinare! Lite som Bengt Frithiofsson. Vet inte om man ska skratta eller gråta .

Visa signatur

På tok för många datorer för att skriva här

Permalänk
Medlem

Tycker ni är lite väl negativa. Den drar ju typ ingen ström alls och klarar nog dota och fortnite. Allt som behövs ibland.
Så länge det är billigt åtminstone. Nu är det helt åt skogen

Visa signatur

Rgeek L65, hdplex 200w, 4650G, Asrock a520 ITX, Crucial 32gb 3600 cl16, Black ridge.

Permalänk
Medlem

Webhallen verkar ha sålt 3st och Inet 1st, av deras vardera 5st i lager. Det är inte direkt rusning efter dessa.

Visa signatur

*5600|B350M-A|32GB|A750|GX750W|Core V21|280AIO|1TB+2TB.

AMD Ryzen 5(Zen3) @4891|Asus Prime|Corsair 2x16 RGB PRO 3200C16 @3800C18|Intel Arc LE @2740MHz|Seasonic Focus| Thermaltake mATX kub|Arctic freezer II| NVMe SSD PCIE 3.0x2 Kingston A1000 1500/1000 + 2,5" HDD Toshiba 1TB & Samsung 1TB i RAID 0.

Permalänk
Medlem

Jösses. Och jag som klagade på att mitt urgamla 500kr-kort Radeon HD4650 kunde matcha 500kr-kort från flera år senare, det här är ju galet. Får hålla hårt i mitt HD7750.

Visa signatur

ASUS P8Z68-v Pro i7 2600K@4.5, 32GB RAM, RX 580, 4K Samsung u24e590, Intel SSD, Seagate SSHD, LG BH16NS55 BD/RW, MacOS Monterey, Win 10+11, Linux Mint
***gamla grejor duger***
Macbook Pro 2009, 8GB RAM, SSD, MacOS Catalina + Windows 10; Macbook Pro 2015 16GB RAM 512GB SSD Radeon Mojave

Permalänk
Avstängd

AMD Quickly Deletes Blog Post Where it Disqualifies 4GB graphics cards

AMD is leading the industry at providing gamers with high VRAM graphics solutions across the entire product offering. Competitive products at a similar entry level price-point are offering up to a maximum of 4GB of VRAM, which is evidently not enough for todays games. Go Beyond 4GB of Video Memory to Crank Up your settings. Play on RadeonTM RX Series GPUs with 6GB or 8GB of VRAM and enjoy gaming at Max settings.

— AMD in June 2020
https://www.guru3d.com/news-story/amd-quickly-deletes-blog-po...

Visa signatur

7800x3d, 64GB 6000cl30, Gigabyte X670 Gaming X AX (F9d) 12TB m.2/nvme, 8TB SSD, WD 2x12TB 5400rpm, XFX 7900xt, SoundBlasterX AE-5+, HP X34", Fractal Design Define 7, Corsair HX750, Topping MX3s, Ino Audio piMx, Dan Clark Audio Aeon 2 closed..
LG B1 65", Topping e70, Topping pa5 II plus, Guru Audio Junior+ (primärt) / Canton GLE 90, Nintendo Switch OLED, Pico 4 VR

Permalänk
Medlem

Samma pris/prestanda som Polaris-korten hade ändå känts ok-ish, med tanke på att det är nytt kort och snålare strömförbrukning.

Men med typ 40-70% högre pris för typ samma prestanda, om du har moderna cpu/moderkort, känns svårmotiverat.

Jag ska försöka beskriva min hype för 6500xt:
Jag har ett rx580 och jag kan ärligt säga att det är överdimensionerat för mina behov(mina nuvarande behov skulle säkert täckas med 2023 års starkaste integrerade grafik). Skulle någon med en yxa/giljotin klyva mitt grafikkort itu, skulle jag nog snegla mer på luftkylda 6900xt Toxic från Sapphire, än ett kort ur 6500xt serien med dagens priser.

(Blir det delat med en bultsax är nog 5600g/5700g mer intressant...)

Visa signatur

Aopen H450A, MSI B450m
Ibland så skriver jag inte så fort.
Salt kan behövas om jag skrivit något efter 23:58

Permalänk
Medlem

Hade det vart bra prissatt är det väl en sak, men jag läser ovanpå det i kommentarerna att RX 5500 presterar bättre och då har ju något gått fel till enligt mig, bra pris eller ej, så får det ju inte vara.

Liten fail från AMD detta utan tvekan. Men det verkar ju vara inne nu, Nvidia återlanserar 2060 och nu detta från AMD.

Hade det däremot inte underpresterat så pass och vart aggressivare prissatt, ja då är det ju ett rimligt budgetkort. Men nu blir det liksom magplask bara tycker jag.

Visa signatur

| AMD Ryzen 7 5800X3D | Noctua NH-U12A | Gigabyte X570 Aorus Pro | Powercolor Radeon RX 6900XT Red Devil | 16GB G.Skill Trident Z@3600 CL15 | Gigabyte Aorus 2TB M.2 NVMe SSD | Fractal Design Ion+ Platinum 860W | Fractal Design Meshify S2 Blackout | Corsair K70 | Logitech G502 | Alienware AW3423DWF |

Permalänk
Medlem

Tyvärr så får man bara köpa 1st max per kund

Permalänk
Medlem
Skrivet av orig_rejser:

Undrar om dom anpassat sig till vad som faktiskt finns att få för komponenter så att det faktiskt går att köpa än att göra ett mer imponerande som bara är en hägring

Sämre än vad det borde, men det är covid och komponentbrist. Alla länder är inte riktigt lika bortskämda som oss med begagnade highend kort.

Tror det blir en oem-gigant och mer sålt än man tror (då det mest troligt går att köpa).

Men låter nog mitt 580 snurra ett tag till..

Det här med kretsbrist är inte riktigt så enkelt som du verkar tro. Det handlar om att få sin tillverkningslucka hos tex tmc, det har AMD fått iom kortet är tillverkat. Däremot så har senare tidens brist på komponenter, orsakat av ett logistikstrul, resulterat i att tex frakt är mycket dyrare, även pris på elkomponenter har gått upp på grund av logistik och inflation. Men att AMD valde att inte använda några pcie4 banor till är bara udda, hårdvaran sitter ju redan på kortet... Minnet till 8gb borde inte vara en stor kostnad heller, men där kan det bero på en brist på marknaden kanske...

Visa signatur

|| Surface GO 2 ||

|| NR200P, 12600K, Z690M-ITX, NH-U9S, RTX 3060 Phoenix, SKC2500 500GB, Fury 16GB, HX520 ||

Permalänk
Hjälpsam

Ni som inte läst testet, läs åtminstone sidan 7, den är högintressant.
Där testar man prestanda med, PCIe V3, PCIe V4 och AMD SAM (Resizable BAR).
Testet sidan sju

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem

Intressant, Gigabyte versionen med Windforce 3x (och 90 mm längd) är 20€, men 300 kr dyrare än Windforce 2x dito (Proshop).

Permalänk
Medlem

Man får verkligen hålla hårt i sitt Wish köpta 1080ti, trodde aldrig att jag skulle behålla detta kort så länge. Normalt sett så hade jag vid den här tiden kunnat köpt ett mellankort för 5000:- som hade varit snabbare än min 1080ti

Permalänk

En fråga till red.

Jag trodde ni hade byggt ett nytt testsystem med PCI-e 4.0?

Jag tycker detta kortet är rent värdelöst! Det drar 43% mer än ett GTX 1050 Ti och presterar runt 52% bättre än ett GTX 1050 Ti om man går efter SweCs tester. Ett GTX 1650 är väl i runda slängar 25% snabbare än ett 1050 Ti? Skulle vara kul om SweC la in GTX 1050 Ti i testet men kanske är för mycket begärt.

Har det hänt någon utveckling på fyra år?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ratatosk:

Ni som inte läst testet, läs åtminstone sidan 7, den är högintressant.
Där testar man prestanda med, PCIe V3, PCIe V4 och AMD SAM (Resizable BAR).
Testet sidan sju

Ganska obegripligt att man inte la in PCIE3/PCIE4/SAM resultaten som 3 olika staplar i den vanliga prestandaindexgrafen, det är ju den alla tittar på.

Men vi får göra det själva
6500XT (SAM) - 54
6500XT (PCIE4) - 51
6500XT (PCIE3) - 44

6500XT med PCIE4 är faktiskt (enl TPU) några procent långsammare än 5500XT 4GB...så namngivningen kan man ha lite synpunkter på. Att gå bakåt från en generation till en annan tillhör inte vanligheterna direkt. Att sen den tekniska uppbyggnaden (158 vs 107 mm2 die och 128 vs 64 bit buss) är en annan må så vara dock.

Permalänk
Redaktion
Praktikant ✨
Skrivet av Dinkefing:

En fråga till red.

Jag trodde ni hade byggt ett nytt testsystem med PCI-e 4.0?

Jag tycker detta kortet är rent värdelöst! Det drar 43% mer än ett GTX 1050 Ti och presterar runt 52% bättre än ett GTX 1050 Ti om man går efter SweCs tester. Ett GTX 1650 är väl i runda slängar 25% snabbare än ett 1050 Ti? Skulle vara kul om SweC la in GTX 1050 Ti i testet men kanske är för mycket begärt.

Har det hänt någon utveckling på fyra år?

Det primära systemet kretsar fortfarande kring Core i9-10900K och PCIE3. Det blir en omstart av GPU-sviten under första halvåret med nytt testsystem och uppdaterad uppsättning spel.

Skrivet av ipac:

Ganska obegripligt att man inte la in PCIE3/PCIE4/SAM resultaten som 3 olika staplar i den vanliga prestandaindexgrafen, det är ju den alla tittar på.

Det är inte så obegripligt egentligen, eftersom de tre resultaten är från ett annat testsystem än det som används för det "vanliga" prestandaindexet.

Permalänk
Inet
Skrivet av snowscar91:

Vet inte om ni skulle klassa det som felaktigt/dålig stil, men såg att @Inet har lagt upp en egenbyggd dator med en Ryzen 5600G, vilket är begränsad till PCIE 3.0, således kommer även 6500XT vara begränsad till 3.0. Varför har man gjort något sådant dumdristigt när för någon hundralapp till så kan de iallafall sätta in en 5600X? Känns som de brukar vara en kompetent leverantör av datorer, så borde man väl ändå inte göra en sådan tabbe? Iallafall om man ska lita på prestandatesterna från ex. Hardware Unboxed/Gamers Nexus angående begränsningarna med 3.0.

https://www.inet.se/produkt/1511058/taurus-gaming-rx-6500-xt-...

Denna citering under produktsidan rimmar inte så bra. ”Komponenterna i Taurus har noga valts ut av våra mest kunniga datorbyggare” 😄

Tjenare,

Tack att du uppmärksammade oss om detta. Du har helt rätt i att det skulle begränsa 6500XT, en miss från vår sida.
Vi har nu uppdaterat datorn till 5600X istället

Visa signatur

Frågor? info@inet.se | 031-65 27 00 | Facebook | Discord
Instagram

Permalänk
Medlem
Skrivet av JonasT:

Det primära systemet kretsar fortfarande kring Core i9-10900K och PCIE3. Det blir en omstart av GPU-sviten under första halvåret med nytt testsystem och uppdaterad uppsättning spel.

Det är inte så obegripligt egentligen, eftersom de tre resultaten är från ett annat testsystem än det som används för det "vanliga" prestandaindexet.

Fair point, men det hade varit en bra idé att döpa det till "6500XT (PCIE3)" i grafen.

Permalänk
Skrivet av Inet:

Tjenare,

Tack att du uppmärksammade oss om detta. Du har helt rätt i att det skulle begränsa 6500XT, en miss från vår sida.
Vi har nu uppdaterat datorn till 5600X istället

Snyggt! Onödigt att sätta krokben mer än behövligt för detta grafikkort!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nicklidstrom:

Tyvärr så får man bara köpa 1st max per kund

Varför vill man köpa flera av denna smörja?

Permalänk
Medlem

Varför görs det inga tester med alla AMD funktioner igång samtidigt såsom SAM och FSR?

Det måste väll ändå vara tanken ifrån AMD att ett sådant här kort skall utnyttja detta så mycket som möjligt. Det hade ju varit intressant att se prestandaökningarna med FSR igång också.

Permalänk
Medlem
Skrivet av KejN:

Varför görs det inga tester med alla AMD funktioner igång samtidigt såsom SAM och FSR?

Det måste väll ändå vara tanken ifrån AMD att ett sådant här kort skall utnyttja detta så mycket som möjligt. Det hade ju varit intressant att se prestandaökningarna med FSR igång också.

Uppskalningstekniker som FSR och DLSS är ointressanta när man testar prestandan på en GPU och jämför med andra. Du vill ju se vad de klarar av med samma inställningar. Sedan kan man ju så klart lägga till en jämförelse där man tar med dessa för att se vilken skillnad det kan göra men de ska inte vara med i huvudtestningen.

Visa signatur

Phanteks P400A RGB : Asus Prime X570-P : Ryzen 9 5900X : Corsair H100X : 32GB G.Skill Trident Z Neo 3600CL14 : Sapphire Nitro+ 6800 XT : Xiaomi 34" Curved 3440x1440 : Playseat Evolution Alcantara : Thrustmaster T300RS GT / Ferrari SF1000 Edition Add-on : HP Reverb G2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mortal1ty:

Nya grafikkort under 2022 som presterar likt budgetsegmentet 2016. Fint det!

Glöm inte att det kostar som ett mid-range kort från 2016 också.

Det kostar 4290:-. Jag köpte mitt 1070 för 4099:- 2016. Det har dubbelt så mycket minne som detta kort och avsevärt högre prestanda.

Visa signatur

Ryzen 7 3800X, Asus Prime X370 Pro, 32 GB LPX 3600, Gainward RTX 3060 Ti Ghost, 7 TB SSD + 4 TB HDD

Permalänk
Medlem

Vad det kostar är irrelevant i dagens marknad. Allt är upp och ner och solen går ner i öst just nu.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alphahanne:

Uppskalningstekniker som FSR och DLSS är ointressanta när man testar prestandan på en GPU och jämför med andra. Du vill ju se vad de klarar av med samma inställningar. Sedan kan man ju så klart lägga till en jämförelse där man tar med dessa för att se vilken skillnad det kan göra men de ska inte vara med i huvudtestningen.

Absolut, håller helt och hållet med dig att det skall helt uteslutas när man jämför mellan olika tillverkare och modeller.

Men jag tycker att det kan det vara intressant hur den presterar med de ”hjälpmedel” som är tillgängliga för att få, i detta fallet, högre fps och jämföra utan. Det är ju redan delvis gjort i denna recension med SAM.

Permalänk
Medlem

Saknar att detta kort inte jämförs mot inbyggda Xe, Vega och snart RDNA2 i nya Zen APU. Är det dubbelt så bra eller bara några procent?

Argumentet att ha ett litet energisnålt kort borde försvinna om det presterar snarlikt inbyggd grafik.

Man måste vara väl desperat eller okunnig för att köpa detta kort. RX 6600 XT till rätt pris känns som ett bra instegskort för de flesta (och betydligt bättre köp)

RX480/580 8GB gick på ca 1000kr beg för två år sen innan miningboomen. Att ge mer än 1500kr (med fancy RGB kylare) för detta kort är vansinne.

Edit: De borde ha slutat där med 6600 XT och icke XT. Det här är bara ovärdigt och inget någon har bett om.
Ungefär som att Rolls Roys skulle släppa en elsparkcykel.

Visa signatur

Ryzen 9 5950X, 32GB 3600MHz CL16, SN850 500GB SN750 2TB, B550 ROG, 3090 24 GB
Har haft dessa GPUer: Tseng ET6000, Matrox M3D, 3DFX Voodoo 1-3, nVidia Riva 128, TNT, TNT2, Geforce 256 SDR+DDR, Geforce 2mx, 3, GT 8600m, GTX460 SLI, GTX580, GTX670 SLI, 1080 ti, 2080 ti, 3090 AMD Radeon 9200, 4850 CF, 6950@70, 6870 CF, 7850 CF, R9 390, R9 Nano, Vega 64, RX 6800 XT
Lista beg. priser GPUer ESD for dummies

Permalänk
Medlem

Det är nog en eller två grafikkort generationer för tidigt att köra PCIE x4 men sen är det nog ett mindre problem för då lär de flesta ha pcie 4 eller bättre. Förhoppningsvis hamnar detta skitkortet(i mina ögon) mest i OEM spelburkar och de har förhoppningsvis PCIE 4 plattformar.

Skrivet av Herr Kantarell:

Saknar att detta kort inte jämförs mot inbyggda Xe, Vega och snart RDNA2 i nya Zen APU. Är det dubbelt så bra eller bara några procent?

Argumentet att ha ett litet energisnålt kort borde försvinna om det presterar snarlikt inbyggd grafik.

Det förutsätter ju att man redan har eller tänkt köpa någon av processorerna med vettig GPU. Men jag tror detta kortet är rätt mycket snabbare än en IGPU kommer vara även i nästa generations processorer.

Inte kollat så noga på amds senaste integrerade gpuer men vet att amd 3400g igpu inte ens slog Nvidia GT 1030.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av jOnÄTÄn:

Det är nog en eller två grafikkort generationer för tidigt att köra PCIE x4 men sen är det nog ett mindre problem för då lär de flesta ha pcie 4 eller bättre. Förhoppningsvis hamnar detta skitkortet(i mina ögon) mest i OEM spelburkar och de har förhoppningsvis PCIE 4 plattformar. Det förutsätter ju att man redan har eller tänkt köpa någon av processorerna med vettig GPU. Men jag tror detta kortet är rätt mycket snabbare än en IGPU kommer vara även i nästa generations processorer.

Inte kollat så noga på amds senaste integrerade gpuer men vet att amd 3400g igpu inte ens slog Nvidia GT 1030.

De nya sägs prestera som GTX 1650
https://wccftech.com/amd-rembrandt-ryzen-6000-apus-with-rdna-...

Visa signatur

Ryzen 9 5950X, 32GB 3600MHz CL16, SN850 500GB SN750 2TB, B550 ROG, 3090 24 GB
Har haft dessa GPUer: Tseng ET6000, Matrox M3D, 3DFX Voodoo 1-3, nVidia Riva 128, TNT, TNT2, Geforce 256 SDR+DDR, Geforce 2mx, 3, GT 8600m, GTX460 SLI, GTX580, GTX670 SLI, 1080 ti, 2080 ti, 3090 AMD Radeon 9200, 4850 CF, 6950@70, 6870 CF, 7850 CF, R9 390, R9 Nano, Vega 64, RX 6800 XT
Lista beg. priser GPUer ESD for dummies

Permalänk
Sjusovarn

Hade ni inte kunnat skaffa en utmärkelse för "Rekommenderas ej"?