PCI Express 6.0 färdigställs – dubblerar bandbredden med ny signalteknik

Permalänk
Avstängd
Skrivet av filbunke:

Nej.

Fundera på hur många som sitter på datorer med pci express 4 eller 5 och som har nvme-diskar som stödjer hastigheten, eller som kommer att göra det om ett till två år. Spelföretag är ute efter att tjäna pengar, något man inte gör genom att göra spel som bara ett mycket litet fåtal kan spela.

Jämför med PS5, där alla kommer att ha snabba diskar, då går det att utveckla och sälja spel som också faktiskt använder sig av den hastigheten.

Så sant.

Detta har varit min erfarenhet de senaste 20 åren. Min senaste dator köpte jag 2016, och det fick bli mitt första medium-system, hade 16 gig ram.
Datorn innan hade 32gig, värstingkort i 90 serien i sli och fetaste konsument processorn. Det var inget spel som riktigt levde upp till standarden på min dator, dvs pengar slängda i sjön. Men jag lärde mig att spara in på oviktig prestanda.

Permalänk
Medlem
Skrivet av JackeShan:

Ganska ointressant ändå. När kommer konsumenter få användning för det? Blir PCI-E 4.0 en flaskhals snart, eller inom 10 år? Med det sagt så behöver jag minst PCI-E 8.0

Jag skulle tro att vi börjar få moderkort med PCI-E 6.0 innan PCI-E 4.0 börjar bli en verklig begränsning för de flesta konsumenter.