Asus återkallar brandfarliga Z690-moderkort

Permalänk
Medlem

Snart kan man bygga en hel pc med endast brandfarliga komponenter

Visa signatur

5G 9900k < EKWB LC > RTX2080S | Corsair 32GB C16@3.4G
Asus Z390-F | Seasonic Focus Platinum 750W | XB271HU
970EVO 500GB | Sennheiser HD650 + LCX+SDAC | 20TB TrueNAS Core

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Ace of Sweden
NZXT
Gigabyte
Asus

Många som vill hålla oss varma i jul

Du glömde Fractal Design.

Asus och Fractal verkar iaf hantera det bra... men dom har ju även sett hur det gått för Gigabyte och NZXT före dom.

Ace of Sweden kunde jag inte bry mig mindre om.

Visa signatur

DATOR i bruk: ASUS ROG STRIX B550-F Gaming, Ryzen 7 5900X. 4x16 GB Ballistix MAX RGB @ 3800 MT/s 16-17-18-34-51 (1T)/~58 ns. MSI RTX 4090 Ventus x3. Samsung 980 Pro 1 TB. EK AIO Elite 360.
DATOR 2011 års modell: Underbara Sandy Bridge, i7 2600K@4,7 GHz på ett P67 Sabertooth-bräde. Radeon HD 7770

Permalänk
Medlem
Skrivet av iRonNuke:

Påminn mig lite. Men Ace of Sweden gjorde nätagg som brann upp, likaså Gigabyte i närtid?

Asus nu detta moderkort.

NZXT vad lyckades de tända eller på?

Sedan har vi väl längre tillbaka även Nvidia Geforce GTX 590 som brann hos SweC.

Några fler heta produkter?

Det var även risk att nätagget och då även hela chassit kunde bli strömförande om en viss lödning släppte.
https://www.sweclockers.com/nyhet/13643-elsakerhetsverket-stoppar-nataggregat-fran-ace-of-sweden

Permalänk
Medlem

Det är bara för svagt att ett av deras mest påkostade moderkort ska vara tillverkat på någon lågbudget linje!

ASUS har också (som jag ser det) designfel på ett flertal Z690 och B660 moderkort där några av marknadens mest kompetenta kylare inte får plats. Trots ATX formfaktor.

Permalänk
Medlem

Kvaliteten på lödningarna är något helt annat på Gigabytes AORUS (motsvarighet till ASUS ROG).

Permalänk
Medlem

Vore detta Gigabyte: ALDRIG MER! Tur att man skaffade Asus.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lorault:

Vore detta Gigabyte: ALDRIG MER! Tur att man skaffade Asus.

Precis. Om det är något jag lärt mig under åren är att: ”Aldrig mer!” inte är ett särskillt vettigt ställningstagande.

På den supportsida som ASUS upprättat står det: ”Made in Vietnam” på dekalen.
Det kan mycket väl vara de modeller märkta med ”Made in VietNam” som kan vara i riskzonen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pytonOrm:

bara hero allså ? verkar som mitt asus hero är en av dom drabbade dock ingen brand än på den har fungerat 2 veckor nu.

se om du har felet.
https://www.youtube.com/watch?v=QdoB9p3LXVQ

Visa signatur

Ryzen 5800X ROG STRIX X570-f GAMING FlareX DDR43600 cl 14-14-14-34 EVGA FTW3 Ultra RTX 3090

Permalänk
Medlem

Intressant problem för en retro nörd.
ASUS har nämligen några (gamla) kort där silkscreenen visar fel vad gäller polaritet på kondensatorer
Var inte helt ovanligt en gång i tiden.
Och som grädde på moset så korrigerade de som piratade korten (japp det förekom också!) ofta misstagen.....

Permalänk
Medlem
Skrivet av evil penguin:

En förmodan som lagts fram är ju att roboten inte höll reda på riktningen utan monterade dem så som den fick dem, om de då låg blandade "rätt"/"fel" så går det knappast att spåra på individuell nivå.

Nja, att det skulle vara felvänt på komponentremsan eller att roboten gjort fel ser jag som extremt osannolikt. Jag jobbar med elektronik inom research and development och i 99,9% av fallen något är fel på korten efter produktion är det den mänskliga faktorn som felar.
De enda gångerna det inte är en människa som gjort fel är när vi får komponenter som är trasiga från leverantörer men då handlar det oftast om customkretsar eller prototypkretsar som ofta inte funktionstestas på fabrik.

Visa signatur

R&D Elektronikingenjör

Permalänk
Medlem
Skrivet av Svensktiger:

Intressant problem för en retro nörd.
ASUS har nämligen några (gamla) kort där silkscreenen visar fel vad gäller polaritet på kondensatorer
Var inte helt ovanligt en gång i tiden.
Och som grädde på moset så korrigerade de som piratade korten (japp det förekom också!) ofta misstagen.....

OffTopic
Såg din profilbild. Jag hade ett Abit KT7 back in the days.

Skrivet av Rebben:

Nja, att det skulle vara felvänt på komponentremsan eller att roboten gjort fel ser jag som extremt osannolikt. Jag jobbar med elektronik inom research and development och i 99,9% av fallen något är fel på korten efter produktion är det den mänskliga faktorn som felar.
De enda gångerna det inte är en människa som gjort fel är när vi får komponenter som är trasiga från leverantörer men då handlar det oftast om customkretsar eller prototypkretsar som ofta inte funktionstestas på fabrik.

Menar du att några barnarbetare haft dit det? Såg du inte bilden?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cerd Moyen:

Det är bara för svagt att ett av deras mest påkostade moderkort ska vara tillverkat på någon lågbudget linje!

ASUS har också (som jag ser det) designfel på ett flertal Z690 och B660 moderkort där några av marknadens mest kompetenta kylare inte får plats. Trots ATX formfaktor.

Har väl varit allmänt känt i ett flertal år att du köper namnet Asus och inte nödvändigtvis kvalitet. Att dom helt enkelt dragit ner på kvalisorten men fortfarande tar premium betalt

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lorault:

Vore detta Gigabyte: ALDRIG MER! Tur att man skaffade Asus.

Ska det vara fara för liv och lem ska det f*n i mig vara rätt märke som bränner ner mitt hus!! 🏠🏠

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rebben:

Nja, att det skulle vara felvänt på komponentremsan eller att roboten gjort fel ser jag som extremt osannolikt. Jag jobbar med elektronik inom research and development och i 99,9% av fallen något är fel på korten efter produktion är det den mänskliga faktorn som felar.
De enda gångerna det inte är en människa som gjort fel är när vi får komponenter som är trasiga från leverantörer men då handlar det oftast om customkretsar eller prototypkretsar som ofta inte funktionstestas på fabrik.

Hur det gått till är ju mer än jag vet, men det där är en hypotes som flyter runt och som skulle kunna passa, men det vore intressant att förstå bättre.

Jag blir lite fundersam vad du avser med huruvida "roboten gjort fel", särskilt som det låter som att du ställer detta i motsatsförhållande till att det skulle ha varit den mänskliga faktorn.
Jag förutsätter ju att roboten gjort exakt vad den blivit programmerad att göra, vilket baserat på resultatet verkar ha varit fel/otillräckligt sett till tillverkningsprocessen.

Eller är det du faktiskt menar att du anser att det är mer sannolikt att komponenten ifråga monterats för hand?

Försöker förstå hur du menar, men jag upplever att du antyder någon alternativ felkälla utan att uttryckligen skriva vad den skulle kunna vara.

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elakekocken:

Asus skiter ju inte i slutkonsumenter likt Gigabyte gör i alla fall. Vet inte hur det är med de andra pyromanerna så det låter jag vara osagt.

Ace of Sweden sket fullständigt i det fram tills nätaggen förbjöds att säljas.

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact w/ Dark Tint | Intel i5 12600K | Asus ROG Strix B660-F | 32 GB Corsair DDR5 5600 MHz CL36 | MSI Geforce RTX 3060 TI Ventus 2X OCV1 | 512 GB Samsung Pro 850 SSD + 2TB WD Black SN850 NVME PCI-E 4.0 | Corsair RM750X |

Permalänk
Medlem
Skrivet av evil penguin:

Hur det gått till är ju mer än jag vet, men det där är en hypotes som flyter runt och som skulle kunna passa, men det vore intressant att förstå bättre.

Jag blir lite fundersam vad du avser med huruvida "roboten gjort fel", särskilt som det låter som att du ställer detta i motsatsförhållande till att det skulle ha varit den mänskliga faktorn.
Jag förutsätter ju att roboten gjort exakt vad den blivit programmerad att göra, vilket baserat på resultatet verkar ha varit fel/otillräckligt sett till tillverkningsprocessen.

Eller är det du faktiskt menar att du anser att det är mer sannolikt att komponenten ifråga monterats för hand?

Försöker förstå hur du menar, men jag upplever att du antyder någon alternativ felkälla utan att uttryckligen skriva vad den skulle kunna vara.

Robotarna matas med en schema-cad som är ritad för hand och i den beskrivs alla komponenters orientering. Det jag ville säga är att det i slutändan är en människa som gjort fel någonstans. Att någon maskin helt plötsligt skulle bestämma sig att göra annorlunda är extremt osannolikt.

Visa signatur

R&D Elektronikingenjör

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rebben:

Robotarna matas med en schema-cad som är ritad för hand och i den beskrivs alla komponenters orientering. Det jag ville säga är att det i slutändan är en människa som gjort fel någonstans. Att någon maskin helt plötsligt skulle bestämma sig att göra annorlunda är extremt osannolikt.

Okej, men då säger vi ju samma sak. 👍

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Permalänk
Medlem

Jag är inte hundra på hur det är på de modernaste ytmonteringsmaskinerna men tror inte robotarna har koll på riktningen? Utan det är komponenterna som ska ha "rätt" håll i rullen. Om jag inte minns fel under mina 20år på Ericsson så hände det att rullar fanns i produktionen med fel. Det jag menar är att det fanns rullar av samma komponenttyp men där de låg tvärtom i rullen. Finns inget som ärt 100 procentigt.