SSD-priser går ned 5–10 procent tidigt 2022

Permalänk
Melding Plague

SSD-priser går ned 5–10 procent tidigt 2022

Flertalet stora SSD-enheter på 1 000 GB och 2 000 GB är nere på under 80 öre per gigabyte och än är botten inte nådd.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Om jag byggde en ny dator nu hade jag nog inte ens brytt mig om att flytta över mina gamla hårddiskar. De fungerar väl och jag lagrar stora spel på dem om jag inte tror jag kommer starta dem så ofta, men med dessa priser hade jag hellre köpt en rejälare SSD.

Visa signatur

i5-7600k . GTX 1080 . 16 GB

Permalänk
Medlem

Återförsäljare vill få det och se ut som att de rabatterar produkterna på black friday och mellandagarna, när de egentligen så de ska kosta idag.

Permalänk
Medlem

Påverkar det här SSD för audiofiler också?

Visa signatur

"There are 10 kinds of people, those
that understand binary, and those
that do not"

Permalänk
Redaktion
Praktikant ✨
Skrivet av ernstp:

Påverkar det här SSD för audiofiler också?

De har en inverterad prisutveckling och går istället upp med 5 till 10 procent.

Det finns inga genvägar till det perfekta ljudet.

Permalänk

I'll believe it when I see it.

Visa signatur

i7 8700K | 32 GB DDR4-3200 | Aorus Z390 Pro ITX | RTX 3080 FE
Corsair SF600 | Louqe Ghost S1 Arctic | Loctua

MacBook Pro 14", basmodell

Permalänk
Medlem

Trevligt skall handla en på mellandagarna hade jag tänkt 500 gb x2 räcker ingen stanns längre .

Visa signatur

Dator 1 5800x 32 GB ram B550 plus TUF Kingston 3000 2048 GB EVO 870 QVO 4TB ASUS 370 ti TUF RM 750 X Corsair 4000D Airflow Noctua NH-D15S WIN 10 ASUS PG279Q skärm

Permalänk
Medlem

Dags för en jordbävningsöversvämmningsbrand snart då?

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Skrivet av JonasT:

De har en inverterad prisutveckling och går istället upp med 5 till 10 procent.

Det finns inga genvägar till det perfekta ljudet.

Det var synd, jag som var sugen på att köpa en riktigt bra ssd för kritiskt musik lyssnande, det där lilla extra ni vet

Visa signatur

12900K, 48GB DDR5, RTX 3070Ti

Permalänk
Medlem
Skrivet av SwedenVirre:

Det var synd, jag som var sugen på att köpa en riktigt bra ssd för kritiskt musik lyssnande, det där lilla extra ni vet

Lyssnar du via streamingtjänster måste du ju först lägga 23000 kr på en 5-portars Ethernet-switch och några tusenlappar på nätverkskablar också.

Visa signatur

Antec P280 | Corsair RM750x | ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero | Ryzen 9 5900X | G.Skill Trident Z RGB 3200MHz CL14 @3600MHz CL16 2x16GB | ASUS RTX 3080 TUF OC | WD SN850 1TB | Samsung 970 Pro 1TB | Samsung 860 Pro 1TB | Samsung 850 Pro 1TB | Samsung PM863a 3.84TB | Sound Blaster Z | 2x ASUS PG279Q

Permalänk
Medlem
Skrivet av blunden:

Lyssnar du via streamingtjänster måste du ju först lägga 23000 kr på en 5-portars Ethernet-switch och några tusenlappar på nätverkskablar också.

Glöm inte att beställa egen publik IP också. Delar du IP-adress med andra kan detta skapa bakgrundsbrus i ljudet.

Visa signatur

Ryzen 7 3800X, Asus Prime X370 Pro, 32 GB LPX 3600, Gainward RTX 3060 Ti Ghost, 7 TB SSD + 4 TB HDD

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pepsin:

Glöm inte att beställa egen publik IP också. Delar du IP-adress med andra kan detta skapa bakgrundsbrus i ljudet.

Är det inte också så att varje stickpropp skall sitta på en egen säkring, och allra helst en egen elcentral? Annars blir det väl crosstalk och brus från de andra enheterna som smutsar sönder upplevelsen av det rena lena och lät torra ljudet?

Sen vete fan om man vågar lita på Svenska kraftnät alltså? Jag väntar med spänning på kraftverket för hemmabruk specialframtaget för en störningsfri audiofilupplevelse.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Trollfabrik 🫶🏻
Skrivet av Ozzed:

Är det inte också så att varje stickpropp skall sitta på en egen säkring, och allra helst en egen elcentral? Annars blir det väl crosstalk och brus från de andra enheterna som smutsar sönder upplevelsen av det rena lena och lät torra ljudet?

Sen vete fan om man vågar lita på Svenska kraftnät alltså? Jag väntar med spänning på kraftverket för hemmabruk specialframtaget för en störningsfri audiofilupplevelse.

I'll show myself out

Visa signatur

Kontaktas enklast via PM. Önskas svar i forumet citera mina inlägg eller pinga @Jacob. Finns även på Twitter.

"Science and technology have progressed to the point where what we build is only constrained by the limits of our own imaginations." – Justin R. Rattner

Permalänk
Skrivet av blunden:

Lyssnar du via streamingtjänster måste du ju först lägga 23000 kr på en 5-portars Ethernet-switch och några tusenlappar på nätverkskablar också.

oof, jag som redan lagt en halv förmögenhet på Audioquest 5M HDMI kablar :/

Visa signatur

12900K, 48GB DDR5, RTX 3070Ti

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pepsin:

Glöm inte att beställa egen publik IP också. Delar du IP-adress med andra kan detta skapa bakgrundsbrus i ljudet.

Helt rätt!

Vill man vara ännu mer seriös betalar man för att dra en egen fiber till musiktjänstens datahall. Vill ju inte att ens musiks optiska signal kontamineras med ljus från andra våglängder i samma fiber, samt undvika att trafik passerar switchar som inte är audiophile grade.

Skrivet av Ozzed:

Är det inte också så att varje stickpropp skall sitta på en egen säkring, och allra helst en egen elcentral? Annars blir det väl crosstalk och brus från de andra enheterna som smutsar sönder upplevelsen av det rena lena och lät torra ljudet?

Sen vete fan om man vågar lita på Svenska kraftnät alltså? Jag väntar med spänning på kraftverket för hemmabruk specialframtaget för en störningsfri audiofilupplevelse.

Absolut! Jag har hört att ett litet kärnkraftverk hemma är det som levererar jämnast ström. Har man inte möjlighet till det skulle jag nog byta ut alla kablar hela vägen från kraftverket fram till din utrustning, och sedan följa dina förslag. Frågan är bara var man hittar audiophile-kablar med rätt dimension för starkström.

Visa signatur

Antec P280 | Corsair RM750x | ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero | Ryzen 9 5900X | G.Skill Trident Z RGB 3200MHz CL14 @3600MHz CL16 2x16GB | ASUS RTX 3080 TUF OC | WD SN850 1TB | Samsung 970 Pro 1TB | Samsung 860 Pro 1TB | Samsung 850 Pro 1TB | Samsung PM863a 3.84TB | Sound Blaster Z | 2x ASUS PG279Q

Permalänk
Medlem

Vanliga komsument SSDer går ner i pris. Men audiofil SSD följer guldpriset

Visa signatur

r_wateralpha 0.3

Permalänk
Medlem

Det börjar nog brinna i nån fabrik, blir översvämming eller annan katastrof, så kan de dubbla priserna igen. Ibland tycker man vissa händelser kommer lite väl passande...

Permalänk
Medlem

Så Timbuktu ljög?

Visa signatur

Redbox: Asrock B650 Lightning ATX, 7800x3D -20CCO, XFX 6950XT, 2x32GB Corsair Vengence 6400 CL32, WD SN770 2TB, Corsair RMe 1000, Lian Li Lancool 216, Peerless Assassin 120 SE
Purpbox: Z87-Pro, I5 4670K@4.2, Sapphire 290 TRI-X, 2x8GB Crucial Tactical@stock, Deep Silence 1
Samsung Evo 250+500GB + QVO 1TB, 2x1TB 7200RPM backup/lagring
Det var bättre förr: E5300 2600MHz -> 3640MHz, Celeron 300A -> 450MHz

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Dalton Sleeper:

Det börjar nog brinna i nån fabrik, blir översvämming eller annan katastrof, så kan de dubbla priserna igen. Ibland tycker man vissa händelser kommer lite väl passande...

Detta evinnerliga tjat om konspirationer börjar bli lika tröttsamt som historien om modermodemet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av BMac:

Detta evinnerliga tjat om konspirationer börjar bli lika tröttsamt som historien om modermodemet.

Hjärtat i hårddisken

Visa signatur

"The following statement is false: The previous statement is true! Welcome to our corner of the universe"

Permalänk
Medlem
Skrivet av BMac:

Detta evinnerliga tjat om konspirationer börjar bli lika tröttsamt som historien om modermodemet.

Det som varit tröttsamt länge är snarare att branschen alltid lyckas hitta en ursäkt att höja priserna till orimliga nivåer när de sakta men säkert letat sig ner till rimliga nivåer efter förra dåliga ursäkten.

Behövs ju fan inte ens en "katastrof" längre utan det har på riktigt hänt att de varit ärliga och sagt att de tycker produkterna är för billiga, så de tänker strypa produktionen för att trissa upp priserna på konstgjord väg. Det, det är kärlek till konsumenterna det

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av BMac:

Detta evinnerliga tjat om konspirationer börjar bli lika tröttsamt som historien om modermodemet.

Jag tror inte att någon här har fått för sig att bränderna, elfelen, översvämningarna etc är planlagda för att trissa upp priserna. Det är snarare enormt ironiskt bara att det ofta sker i samband med låga priser. Samtidigt har flera tillverkare blivit anmälda (och dömda) för kartellbildning för att hålla DRAM-priser på en viss nivå.

Visa signatur

Skriv jätteintressant information här.

Permalänk
Medlem

Den här nyheten och den tidigare om "Priserna på DDR5 och DDR4 sjunker första kvartalet 2022" är ju faktiskt positiva nyheter.
Känns inte som vi blivit bortskämda med det senaste året.

Det ökar chansen att det kanske blir lite nytt under 2022.

Permalänk
Medlem

Även om detta är en positiv nyhet så har ju inte utvecklingen på NAND området alls gått som man hoppades på för några år sedan. Det borde redan hänt att SSD och mekaniska diskar nått samma pris per GB nu inför 2022 men vi är ju inte ens i närheten du får 8TB (ibland 10TB) för samma pris som 2TB SSD. Vi är fortfarande i en situation där SSD duger till primär OS samt en del spel. Men inte så dugliga för back up av gammal data samt stora videobibliotek där har HDD's fortfarande en plats. Jag använder fortfarande mekaniska diskar i mitt system. Synd att 3.5" SSD'er aldrig blev en grej då prisutvecklingen aldrig gjorde dem mer åtkomliga.

Visa signatur

Nuvarande dator: CPU: Core i5 2500K @ 3.7GHz, CPU kylare: Zalman CNPS12X, GPU: Zotac GTX560Ti 2048MB, Moderkort: ASRock Z68 Extreme 3 Gen3, Minne: Corsair Vengeance LP 1600MHz (4X4GB)16GB Kit, Lagring: Samsung 840 EVO 250GB SSD, Western Digital Caviar Black 64MB Cache 1TB, Seagate Barracuda 256MB cache 2TB, Seagate Barrracuda 256MB cache 4TB Optisk läsare: DVD Brännare Sony Optiarc AD-7280S, Ljudkort: Asus Xonar DG, Chassi: HafX 942 Nvidia Edition, Nätaggregat: Corsair TX650 v1 650 Watt, OS Windows 10 Pro Svensk Version