Permalänk
Medlem

Soundbar med Atmos

Hej! Söker efter lite rekommendationer på en ny soundbar med stöd för Atmos och hoppas på att få er input här! Jag har nu en Cambridge Audio TVB2 Soundbar (2.1) som är begränsad till PCM. Min TV är en Sony A80j 55” med stöd för eARC.

Jag vet att det behövs en ordentlig setup för ”äkta” atmos. Jag är OK med virtuell Atmos om den är bra alternativt att limpan har högtalare som riktas uppåt.

Krav:
Inga separata bakhögtalare
Får inte vara bredare än 90-95cm då den måste få plats mellan fötterna på TVn (vill ej ha TV på väggen)

Budget: 5-10K

Sonos ARC hade ju varit perfekt, men den är för stor. Vad tror ni om tex Beam Gen 2 (kan köpa till basen senare) t.ex?

Alla tips mottages hjärtligt!

Visa signatur

Fractal Design Define C (Noctua 2x 140 1x120)| MSI X370 Krait Gaming | Ryzen 3700X | Noctua DH15-S | G. Skill Flare X (3200Mhz XMP) | ASUS TUF RTX 3070 OC | Kingston A2000 1Tb NVMe & 2x Samsung 850 Evo 500Gb | EVGA Supernova G2 650W |

Permalänk
Medlem
Skrivet av nikwhatsup:

Hej! Söker efter lite rekommendationer på en ny soundbar med stöd för Atmos och hoppas på att få er input här! Jag har nu en Cambridge Audio TVB2 Soundbar (2.1) som är begränsad till PCM. Min TV är en Sony A80j 55” med stöd för eARC.

Jag vet att det behövs en ordentlig setup för ”äkta” atmos. Jag är OK med virtuell Atmos om den är bra alternativt att limpan har högtalare som riktas uppåt.

Krav:
Inga separata bakhögtalare
Får inte vara bredare än 90-95cm då den måste få plats mellan fötterna på TVn (vill ej ha TV på väggen)

Budget: 5-10K

Sonos ARC hade ju varit perfekt, men den är för stor. Vad tror ni om tex Beam Gen 2 (kan köpa till basen senare) t.ex?

Alla tips mottages hjärtligt!

Innan jag läste om storlekskravet och budget så tänkte jag Sony HT-A7000.
Sen Arc

Men Beam v2 är riktigt trevlig. Då har du plats i budget för en sub med!
Om du kör på den så glöm inte att köra room optimizern i appen, det gör en stor skillnad.
Tänkte skaffa en sådan till övre vardagsrummet.

Visa signatur

5600x | 3080 | 32gb 3600mhz | Samsung 980 PRO | 38" UW 3840x1600 175hz | NR200P

Permalänk
Medlem
Skrivet av CarlOscar:

Innan jag läste om storlekskravet och budget så tänkte jag Sony HT-A7000.
Sen Arc

Men Beam v2 är riktigt trevlig. Då har du plats i budget för en sub med!
Om du kör på den så glöm inte att köra room optimizern i appen, det gör en stor skillnad.
Tänkte skaffa en sådan till övre vardagsrummet.

Haha ja det gör lite ont att jag inte kan få plats med Arcen! Beam 2 låter som att det kan vara något, särskilt med tanke på att jag kan bygga ut med basen (såg dock att den kostar 8k nu).Vet du hur den ställer dig till 3.1 soundbars med Atmos i samma prisklass? Tänker tex Sony q810.

Visa signatur

Fractal Design Define C (Noctua 2x 140 1x120)| MSI X370 Krait Gaming | Ryzen 3700X | Noctua DH15-S | G. Skill Flare X (3200Mhz XMP) | ASUS TUF RTX 3070 OC | Kingston A2000 1Tb NVMe & 2x Samsung 850 Evo 500Gb | EVGA Supernova G2 650W |

Permalänk
Medlem

Själv hade jag aldrig vågat köpa en Sonos efter att de brickade alla gamla högtalare för sina kunder. Vågar man lita på att de sin soundbar kommer funka i flera år framöver?

Sony HT-A7000 verkar sjukt överskattad till det höga priset de begär. Sneglar på LG SP11RA själv, något över din budget, men det verkar vara den många reviewers gillar bäst. Dock, med tanke på prishistoriken (prisjakt) verkar det som att man kan komma över den för 8000kr nästa rea (mellandagsrean?)

Permalänk
Medlem
Skrivet av dlq84:

Själv hade jag aldrig vågat köpa en Sonos efter att de brickade alla gamla högtalare för sina kunder. Vågar man lita på att de sin soundbar kommer funka i flera år framöver?

? vad menar du?

Visa signatur

.: Learn the system, Play the system, Break the system :.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mr_Lazy:

? vad menar du?

Sorry, Jag hade inte hela kontexten men ändå: https://www.bbc.com/news/technology-51768574. Skumt sätt att göra det på.

Permalänk
Medlem

960

Skrivet av dlq84:

Själv hade jag aldrig vågat köpa en Sonos efter att de brickade alla gamla högtalare för sina kunder. Vågar man lita på att de sin soundbar kommer funka i flera år framöver?

Sony HT-A7000 verkar sjukt överskattad till det höga priset de begär. Sneglar på LG SP11RA själv, något över din budget, men det verkar vara den många reviewers gillar bäst. Dock, med tanke på prishistoriken (prisjakt) verkar det som att man kan komma över den för 8000kr nästa rea (mellandagsrean?)

Själv tror jag Samsungs HW-Q910A är snäppet vassare än LG'n, men tyvärr är även den för stor/lång för TS krav. Men den finns ännu kvar på Mediamarkt för 6.990:-, vilket jag misstänker kommer vara priset på den under mellandagsrean

Även om LG'n nu kanske mer bör jämföras med HW-Q960A då de har Surround-högtalare. Q910A är dock exakt samma limpa men utan de bakre högtalarna.

Visa signatur

Official Necrophor Site
http://www.facebook.com/Necrophor
Swedish Black/Death Metal

Permalänk
Medlem
Skrivet av dlq84:

Sorry, Jag hade inte hela kontexten men ändå: https://www.bbc.com/news/technology-51768574. Skumt sätt att göra det på.

Fast läser man artikeln så nämner de ju att konsumenter använt sig av en form av gråzon bara för att utnyttja erbjudandet. Eftersom kunder missbrukade behövde de ta tillbaka erbjudandet, make sense

Ser inte varför man skulle vara så negativ till hela företaget, låter mest som att en grupp konsumenter misskött sig som vanligt

Permalänk
Medlem
Skrivet av dlq84:

Sorry, Jag hade inte hela kontexten men ändå: https://www.bbc.com/news/technology-51768574. Skumt sätt att göra det på.

Vad jag kan läsa mig till så behövdes det en aktiv handling av kunden.
Det var ju nämligen lite rabalder när de släppte sin S2-app som exkluderade äldre enheter och de började prata om att S1-appen inte skulle finnas kvar. Där pudlade SONOS

Visa signatur

.: Learn the system, Play the system, Break the system :.

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

Hittade precis denna: https://www.flexson.com/product/tv-mount-attachment-for-sonos...

Tror ni att den går att använda när TVn står på fötter eller går det endast med vägghängning?

Visa signatur

Fractal Design Define C (Noctua 2x 140 1x120)| MSI X370 Krait Gaming | Ryzen 3700X | Noctua DH15-S | G. Skill Flare X (3200Mhz XMP) | ASUS TUF RTX 3070 OC | Kingston A2000 1Tb NVMe & 2x Samsung 850 Evo 500Gb | EVGA Supernova G2 650W |

Permalänk
Medlem

Det blev en Beam. SJUKT nöjd! Blir att köpa till den beryktade mindre basen sen.

Visa signatur

Fractal Design Define C (Noctua 2x 140 1x120)| MSI X370 Krait Gaming | Ryzen 3700X | Noctua DH15-S | G. Skill Flare X (3200Mhz XMP) | ASUS TUF RTX 3070 OC | Kingston A2000 1Tb NVMe & 2x Samsung 850 Evo 500Gb | EVGA Supernova G2 650W |

Permalänk
Avstängd
Skrivet av nikwhatsup:

Det blev en Beam. SJUKT nöjd! Blir att köpa till den beryktade mindre basen sen.

Kul. En fördel med Sonos är ju att du kan köpa till Sonos-högtalare och använda som "trådlösa" satelliter. Jag vet inte om Ikeas Sonos-varianter funkar till det men de är ju hyfsat prisvärda (och diskreta) i alla fall.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av snajk:

Kul. En fördel med Sonos är ju att du kan köpa till Sonos-högtalare och använda som "trådlösa" satelliter. Jag vet inte om Ikeas Sonos-varianter funkar till det men de är ju hyfsat prisvärda (och diskreta) i alla fall.

IKEAs varianter funkar (så länge det är två likadana).