Tips om mikrofon till möten

Permalänk
Medlem

Tips om mikrofon till möten

Hejsan

Skulle vilja ha lite tips på stand alone mikrofoner som fungerar bra till möten. Helst ska den inte ta in varenda ljud i huset då jag kanske inte är hemma ensam

Prisnivån är väl kanske 12-1500 kr max.

Jag planerar att använda den för att ersätta mikrofonen i ett headset.

Plus är om den har uttag för en vanlig ljudplugg för hörlurar

Så jag behöver inte några superavancerade men en som går att ställa på skrivbordet och tar upp vad jag säger utan att för den delen grannarna ska höras av dem jag pratar med

LED undanbedes (om det inte går att stänga av, vill säga)

Om det går att köpa en separat arm så vore det inte nån nackdel (kanske jag kan göra i ett senare skede i så fall).

Tack på förhand.

/FX9

Visa signatur

5700x3D | RTX 2060 Super | 2 TB M.2 | 32 GB RAM | Gigabyte DS3H| 750 WATT

Permalänk
Medlem

Blue Yeti. Jag har den silvriga. Diskret, funkar perfekt, väldigt bra ljud, särskilt jämfört med allt som sitter på ett headset!

Jag har använt den i 1.5 år hemma nu under pandemin, för alla digitala möten.

Den har flera olika lägen för ljudupptagning. Det du är ute efter är kardioid-läget, som har en njurformad symbol på vredet. Då tas ljudet bara upp i en ganska smal sektor framför mikrofonen.

https://classic.prisjakt.nu/produkt.php?p=538210

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem
Skrivet av cyklonen:

Blue Yeti. Jag har den silvriga. Diskret, funkar perfekt, väldigt bra ljud, särskilt jämfört med allt som sitter på ett headset!

Jag har använt den i 1.5 år hemma nu under pandemin, för alla digitala möten.

Du menar: Blue Microphones Yeti Nano Shadow Grey, antar jag

Jag kollade på den nyss, samt dess storebror. Storebror verkar inte ha nått extra jag behöver.

Jag har mekaniskt tangentbord som låter lite, kommer detta störa ljudupptagningen?

EDIT: Såg att du redigerade in en länk till den du har: vilket är storebror-versionen, inte "Nano".

EDIT2: Ska även se om företaget kan köpa in en sån åt mig så jag slipper själv. Jag har arbetskamrater som köpt headset för över 2000 kr, så denna kanske inte är omöjlig

Visa signatur

5700x3D | RTX 2060 Super | 2 TB M.2 | 32 GB RAM | Gigabyte DS3H| 750 WATT

Permalänk
Medlem

Jag menar den jag länkade till. Jag kan bara uttala mig säkert om den jag själv har.
Men datorns fläktsus och tangentbordet verkar inte de andra i mötena märka av, så jag gissar att det är ok. Det är också en fråga om hur man ställer mikrofonen och hur man riktar den.

Nano verkar sakna två av de fyra ljudlägena fullversionen har. Iofs inte viktiga för det du ska ha den till, men ändå.
Att den saknar en gain-ratt är ett större problem! Den är viktig för att kunna kontrollera ljudupptagningsstyrkan när man ändrar avståndet till munnen.

Hur ljudkvaliteten är jämfört med den jag har vågar jag inte gissa om.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem
Skrivet av cyklonen:

Jag menar den jag länkade till. Jag kan bara uttala mig säkert om den jag själv har.
Men datorns fläktsus och tangentbordet verkar inte de andra i mötena märka av, så jag gissar att det är ok. Det är också en fråga om hur man ställer mikrofonen och hur man riktar den.

Nano verkar sakna två av de fyra ljudlägena fullversionen har. Iofs inte viktiga för det du ska ha den till, men ändå.
Att den saknar en gain-ratt är ett större problem! Den är viktig för att kunna kontrollera ljudupptagningsstyrkan när man ändrar avståndet till munnen.

Hur ljudkvaliteten är jämfört med den jag har vågar jag inte gissa om.

Tack, då ska jag ha din "review" i tankarna och vet att du bara talar om den specifika versionen.

Den ser onekligen intressant ut, och man slipper alla LED-fasoner som förstör i rummet

Visa signatur

5700x3D | RTX 2060 Super | 2 TB M.2 | 32 GB RAM | Gigabyte DS3H| 750 WATT