Finns det routers att köpa med VPN på WAN-sidan?

Permalänk

Finns det routers att köpa med VPN på WAN-sidan?

Jag skulle behöva koppla upp en TV-box via WiFi mot en router som har sin WAN via VPN hemma hos mig.
Dvs ifall jag flyttar TV-boxen till en annan plats och tar med routern så ser det ut som om den står hemma när den kör sina program.
Detta för att undvika geolocking.
Jag har en OpenVPN server hemma (körs på en Ubuntu 18 server) som jag kan använda från min telefon och från min PC etc när jag är ute och reser. Men då har jag installerat OpenVPN-klienten på resp enhet men i detta fall skulle jag vilja kunna koppla upp flera enheter på ett subnät som är kopplat till Internet via min fiber hemma. Och jag kan ju inte installera någonting på TV-boxen....
Går detta att göra och i så fall vilken typ av router behöver jag?
Routern kan få kopplas med kabel till den Internet-router som finns där jag är.

Permalänk
Medlem

Ja, OpenVPN-klient är en standardfunktion i många router-operativ.

Sök på routrar som marknadsförs som ”travel router” som brukar framhäva sådana funktioner.

Jag har inget att rekommendera, men titta till exempel på GL.Inet som till och med har TOR-klient i sitt OS (som marknadsförs som OpenWrt men inte är OpenWrt).

OpenVPN är rätt krävande vad gäller CPU. Om du är nöjd med 30 Mb/s så duger vilken skit som helst, men annars kan det vara läge att kolla upp vilken CPU som sitter i maskinen och vad den klarar eller vad maskiner med samma CPU klarar.

Skrivet av Bosse_470:

Routern kan få kopplas med kabel till den Internet-router som finns där jag är.

Detta kommer med stor sannolikhet att innebära dubbel NAT, vilket inte bör vara ett problem med det användningsfall du nämnt hittills. Det som kan vara problematiskt är att både routern uppströms och din reserouter försöker dela ut samma IP-range via DHCP. Det löser du genom att konfigurera din reserouter till att dela ut IP-adresser i något ovanligt subnät, typ 192.168.N/24 där N inte matchar 0,1 eller det du har på ditt subnät hemma eller i det nät du gästar.

Permalänk

Tack för tipsen!
OpenVPN har jag använt i RaspberryPi-enheter sedan 2013 eller så, det är inga problem.
Min dotter i USA använder det på sin Mac för att se SVT-Play. Hon kopplar då upp sig mot min VPN här hemma. Men det är ju svårt att stoppa in en OpenVPN-klient i en TV-box...

Och när det gäller min konfigurering av routrar så använder jag ALLTID höga primtal som 3:e oktett ungefär så här 192.168.119.x, olika på alla mina routerförsedda platser.

Det jag inte visste är ifall man kan få routern själv att agera klient, att den kan vara server har jag sett tidigare.
Jag får väl titta noggrannare på den ASUS RT-AC68U som jag tänkt flytta ut till landet när vi får fiber dit. Kan ju ge lite tips...

Permalänk

Ja i vart fall min ASUS RT-AC86U kan arbeta som OpenVPN-klient och koppla upp alla anslutna enheter via samma tunnel till fjärrnätet.
Nu är frågan ifall några mindre routrar klarar detta också. Enklare att transportera i så fall.

Permalänk
Skrivet av KAD:

Sök på routrar som marknadsförs som ”travel router” som brukar framhäva sådana funktioner.
Jag har inget att rekommendera, men titta till exempel på GL.Inet som till och med har TOR-klient i sitt OS (som marknadsförs som OpenWrt men inte är OpenWrt).

Jag hittade en GL-MT1300 som ser ut som jag gillar:
https://www.gl-inet.com/products/gl-mt1300/

Frågan är bara var man får tag i en sån i Sverige? Prisjakt hittar den inte...
Finns på Amazon nånstans i utlandet.