MPEG4-migrationen för marksänd TV påbörjas

Permalänk
Medlem
Skrivet av The Kristoffer:

Hmmm, är det ens någon som har antennkabeln ikopplad i TVn idag?

Jag i.o.m comhem, ingår i hyran.

Men om detta sätter käppar i hjulen, så blir jag inte direkt ledsen över det. Minns inte senast jag ens kollade på vanlig tv.
Streamar allt jag vill se till tvn i.a.f.

Men som en fråga då. Innebär detta att jag måste skaffa en digitalbox istället ifall jag vill få in kanalerna? Tror iof tvn redan har det inbyggt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SleeZy:

Jag i.o.m comhem, ingår i hyran.

Men om detta sätter käppar i hjulen, så blir jag inte direkt ledsen över det. Minns inte senast jag ens kollade på vanlig tv.
Streamar allt jag vill se till tvn i.a.f.

Men som en fråga då. Innebär detta att jag måste skaffa en digitalbox istället ifall jag vill få in kanalerna? Tror iof tvn redan har det inbyggt.

Har du comhem så blir det nog ingen skillnad. Kabelnäten lägger in kanalerna enligt egna scheman och har sin egen kodning på dem, inte samma som marknätet har.

För egen del märker jag skillnad i att jag numer kan se TV4HD, förut var det bara SD på den för mig som kör utan boxerkort, samt att TV6 är kodad vilket den inte var förut.

Visa signatur

Phanteks P400A RGB : Asus Prime X570-P : Ryzen 9 5900X : Corsair H100X : 32GB G.Skill Trident Z Neo 3600CL14 : Sapphire Nitro+ 6800 XT : Xiaomi 34" Curved 3440x1440 : Playseat Evolution Alcantara : Thrustmaster T300RS GT / Ferrari SF1000 Edition Add-on : HP Reverb G2

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av SleeZy:

Jag i.o.m comhem, ingår i hyran.

Men om detta sätter käppar i hjulen, så blir jag inte direkt ledsen över det. Minns inte senast jag ens kollade på vanlig tv.
Streamar allt jag vill se till tvn i.a.f.

Men som en fråga då. Innebär detta att jag måste skaffa en digitalbox istället ifall jag vill få in kanalerna? Tror iof tvn redan har det inbyggt.

Nej, dels brukar alla "Tele2 hus " ha marknätet bortfiltrerat från sina kabeltvnät för att du inte ska kunna gå förbi deras abb, du skulle ju annars kunna använda Boxer
Och har du en inte allt för gammal tv har den nog också redan en fungerande tuner inbyggd.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av bärplockaren:

Betyder det här att de även kommer smyghöja tv licensavgiften på sikt också tro?

Varför skulle det? Idag parallelsänds det SD & HD kanaler, och för SD ska det till konverterare och underhåll av gammal utrsustning osv, och för kanaler som fortfarande kommer köra SD så kommer ju bandbreddsbehovet gå ner när man går från MPEG2 till 4. Detta bör egentligen betyda att det blir billigare och effektivare.

Fnissar även lite åt "MPEG4 komprimering", finns ju massa komprimeringstekniker/standarder som tillhör MPEG4, t ex part2 ( som divx/xvid är byggda på), men jag antar att det är part10 (AVC/h264) som avses för video.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alphahanne:

Har du comhem så blir det nog ingen skillnad. Kabelnäten lägger in kanalerna enligt egna scheman och har sin egen kodning på dem, inte samma som marknätet har.

För egen del märker jag skillnad i att jag numer kan se TV4HD, förut var det bara SD på den för mig som kör utan boxerkort, samt att TV6 är kodad vilket den inte var förut.

Skrivet av mrqaffe:

Nej, dels brukar alla "Tele2 hus " ha marknätet bortfiltrerat från sina kabeltvnät för att du inte ska kunna gå förbi deras abb, du skulle ju annars kunna använda Boxer
Och har du en inte allt för gammal tv har den nog också redan en fungerande tuner inbyggd.

Ah okey, tackar till er båda.

Just när det kommer till tv, så är jag inte så speciellt intresserad eller heller kunnig.

Permalänk
Medlem

Fick betydligt bättre och stabilare mottagning på SVT HD, och TV4 HD fick jag inte in alls tidigare. Sjukt najs, ta mina pengar, jag gillar det. Slötitta i soffan framför linjär-TV är en av mina favorithobbys. Skönt att slippa appar med halvkassa funktioner en liten stund under dagen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Emma242:

Fick betydligt bättre och stabilare mottagning på SVT HD, och TV4 HD fick jag inte in alls tidigare. Sjukt najs, ta mina pengar, jag gillar det. Slötitta i soffan framför linjär-TV är en av mina favorithobbys. Skönt att slippa appar med halvkassa funktioner en liten stund under dagen.

TV4 HD krävde tidigare ett programkort från Boxer för att kunna avkodas. I och med att den parallella SD-versionen är borta så är TV4 HD nu icke kodad

Däremot har Nent-group kodat TV6

Permalänk
Medlem
Skrivet av edson:

TV4 HD krävde tidigare ett programkort från Boxer för att kunna avkodas. I och med att den parallella SD-versionen är borta så är TV4 HD nu icke kodad

Däremot har Nent-group kodat TV6

Det förklarar saken. TV6 var länge sen jag tittade på regelbundet. Kanske något enstaka Seinfeld som jag redan sett 50 gånger. Tycker att det är synd att de verkade ge upp kanalen för flera år sen. Nu blir det väl mer av ännu en sportkanal som jag förstår det?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av edson:

Nej, men din TV eller box måste stödja MPEG-4 och helst DVB-T2. Kan du idag se på SVT HD så är det enda som behövs en ny kanalsökning. Det har de flesta moderna TV-apparater inbyggt de senaste 10 åren, cirka.

CA-modul + ett Boxerabbonemang är bara ett krav om du vill se på de kodade kanalerna.

https://www.gestrikeantennservice.com/2021/09/30/pa-tisdag-sk...

Kan inte se på SVT HD, står att det saknas CI module?
Aj då.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av MostCritical:

Kan inte se på SVT HD, står att det saknas CI module?
Aj då.

Men tar du emot signalen via marknätet eller är det kabeltv ?

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Har marksänt på köks-TVn och då den har H.264 stöd men inte DVB-T2 har man fått nöja sig med SD kanaler där. Trevligt med HD från både SVT och TV4 snart då.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av mrqaffe:

Men tar du emot signalen via marknätet eller är det kabeltv ?

Kör antenn kabel direkt från uttag. Inga abonnemang eller liknande. Är som ni ser inte kunnig i området.

Permalänk
Vila i frid
Skrivet av Blobster:

Min första dator var en 386. Är 100% redo gå tillbaka till TV för det blir inte roligt i längden med samma samma.

Min första parabolanslutna mottagare var ansluten till en D2MAC-dekoder som kördes på en 8086. TV'n var också analog och det gick att kanalsurfa med NOLL fördröjning på zappningen med satellitmottagaren - utom på D2MAC-kanalerna. Astra ruled! Det var bättre förr!

Permalänk
Medlem
Skrivet av johanandersson:

Jag överdriver, men är samtidigt helt säker på att teknikutveckling inom marksänd TV är poänglöst. De som bryr sig använder inte den tekniken.

Jag uppskattade iaf uppgraderingen, de få tillfällen jag kan förmå mig att se på TV4 så är det iaf välkommet med HD-bild istället för gryniga skiten innan, iaf på en LG CX 65"

Och ja, jag ser bara på SVT1/SVT2 samt Kunskapskanalen och om möjligt så tittade man på TV6 när man låg hemma sjuk och behövde lite kass humor som humörhöjare..

Permalänk
Medlem
Skrivet av hasenfrasen:

Min första parabolanslutna mottagare var ansluten till en D2MAC-dekoder som kördes på en 8086. TV'n var också analog och det gick att kanalsurfa med NOLL fördröjning på zappningen med satellitmottagaren - utom på D2MAC-kanalerna. Astra ruled! Det var bättre förr!

D2MAC, vilka minnen! Även på den tiden det gick att programmera egentillverkade programkort där det gick att se många kanaler

Permalänk
Medlem

Själv kör man med parabol, för att man ej har tillgång till fiber än... (Snälla IP-Only SNÄLLA ) Men om jag nu skulle få fibern skulle jag ha kvar parabol, för att jag tycker att det är alltid bra med en backup lösning. Har haft IPTV förut och det strular då och då. Här finns det fortfarande mycket folk som kör marksänd. Har en granne som har en 8 meter högt stor antenn i trädgården, men vi har ju inte hellre fått fiber än, så det finns ju en anledning. Jag personligen kör med prarabol för att jag bor på ett ställe, där det finns ingen täckning alls. Inte ens mobilt (vilket jag använder nu...). Kan tänka mig att det finns fortfarande mycket folk här på landet som använder dessa "gamla" tekniker.

Permalänk
Medlem

Får väl passa på att ge en liten varning nu då. Blev nyss uppringd utav ett bluff företag som utger sig att ge rabatt till cmore.

https://www.hitta.se/vem-ringde/0908202015

Om detta är en tillfällighet eller om det tar tillfället i akt vet jag inte.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

1 januari 2019, sedan dess betalar du public service-avgift via Skatteverket.
https://skatteverket.se/privat/skatter/arbeteochinkomst/skatt...

Ok, missförstånd här. Jag borde klippt första meningen. Jag är inte så pass bakom flötet att jag inte vet om public service-avgiften! Jag åsyftar ditt andra påstående. Mitt andra stycke du klippte bort där.

Visa signatur

i7-2700K 5 GHz | 16 GB DDR3-1600 | ASUS Maximus V Gene Z77 | GTX 980
i7-4790K 4.8 GHz | 32 GB DDR3-2133 | ASUS Maximus VII Gene Z97 | GTX 980

Permalänk
Medlem
Skrivet av Teddis:

Ok, missförstånd här. Jag är inte så pass bakom flötet att jag inte vet om public service-avgiften! Jag åsyftar ditt andra påstående. Mitt andra stycke du klippte bort där.

Är också nyfiken, om det är den nedskalade kvaliteten du åsyftade? Jag har haft Com Hem/Tele2 i snart 20 år och kan inte påstå att det nu nedlagda analoga grundutbudet sett sämre ut än något annat jämförbart.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av MostCritical:

Kör antenn kabel direkt från uttag. Inga abonnemang eller liknande. Är som ni ser inte kunnig i området.

Men det säger inte om du får signalen via kabeltvnät eller marksänt och antenn, en gissning är att du har kabeltv om du inte vet att du har antenn, bor du i lägenhet har du troligen inte antenn.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ryssfemma:

Fler än man tror.
Många som bor i s.k comhem hus för de analoga kanaler som ingår i hyran. Tro de eller ej men många köper idag 8K tv’n för att titta på analog tv.

ComHem-hus har fiber från Nacka hela vägen fram till gatan (ibland ända in i byggnaden), därefter omvandlas signalen och går vidare i koax. Där sänds vissa kanaler i SD och vissa i HD. Tele2 lär ju inte uppgradera SD-kanalerna i grundutbudet till HD, för då konkurrerar de ju ut sina egna digital-TV-tjänster.
Som jag förstår det, berör Teracoms uppgradering endast Boxer-kunder, då ingen annan leverantör längre nyttjar marknätet.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Dyme:

ComHem-hus har fiber från Nacka hela vägen fram till gatan (ibland ända in i byggnaden), därefter omvandlas signalen och går vidare i koax. Där sänds vissa kanaler i SD och vissa i HD. Tele2 lär ju inte uppgradera SD-kanalerna i grundutbudet till HD, för då konkurrerar de ju ut sina egna digital-TV-tjänster.
Som jag förstår det, berör Teracoms uppgradering endast Boxer-kunder, då ingen annan leverantör längre nyttjar marknätet.

Boxer är betaltv, det behöver man inte ha.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dyme:

ComHem-hus har fiber från Nacka hela vägen fram till gatan (ibland ända in i byggnaden), därefter omvandlas signalen och går vidare i koax. Där sänds vissa kanaler i SD och vissa i HD. Tele2 lär ju inte uppgradera SD-kanalerna i grundutbudet till HD, för då konkurrerar de ju ut sina egna digital-TV-tjänster.
Som jag förstår det, berör Teracoms uppgradering endast Boxer-kunder, då ingen annan leverantör längre nyttjar marknätet.

Nja, det gäller även de öppna kanalerna så även de som tar emot marksänt utan abonnemang hos boxer berörs. Har TVn/mottagaren inte stöd för mpeg4 så är det kört för dem också.

Visa signatur

Phanteks P400A RGB : Asus Prime X570-P : Ryzen 9 5900X : Corsair H100X : 32GB G.Skill Trident Z Neo 3600CL14 : Sapphire Nitro+ 6800 XT : Xiaomi 34" Curved 3440x1440 : Playseat Evolution Alcantara : Thrustmaster T300RS GT / Ferrari SF1000 Edition Add-on : HP Reverb G2

Permalänk
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Min åsikt är att man kan göra som med telefonnätet där man släckte ner den. Detta trots att folk inte har någon backuplösning till telefon över internet mer än egenbekostad satellittelefon. Då vanlig mobil ej har täckning.

Fast med telefonnätet har man en kopparledning in i bostaden. Marksänd tv sänds i luften. Någon ledning behöver därför inte installeras eller underhållas. Med andra ord lite orättvis jämförelse.

Permalänk
Skrivet av jehuty:

Jag! Att betala för tv är för mig helt onödigt. Får 1-12 (minus 10:an) gratis via fastigheten.

Du betalar för dem genom hyra/avgift. Det är således inte gratis.

Permalänk
Skrivet av Baxtex:

Absolut har systemet existensberättigande då många fortfarande använder det och att det inte minst är viktig informationskanal vid samhällskriser. Men det borde fortfarande inte läggas resurser på att uppgradera det mer än nödvändigt, det borde gå in i ett maintenance läge, håll det vid liv i 10-20 år till sen kan det dras ned till text tv läge eller något för nödfall. Inte börja satsa på att sända i något så häftigt som HD. Jag håller fortfarande fast vid att de som kollar traditionell tv inte bryr sig ett skit så länge det går att läsa undertexterna i princip. Pengarna kunde lagts på något vettigare, t ex erbjuda fiber till fler hushåll eller dela ut gratis radioapparater för nödfall eller något annat som hade gjort mer nytta.

HD har man sänt i sedan typ 2006. Detta handlar om att man fasar ut MPEG2, till förmån för MPEG4. Man tar alltså bort gammalt, snarare än lägger till nytt. På så vis får man plats med fler kanaler eller samma antal kanaler men med bättre kvalitet.

Permalänk
Skrivet av pa1983:

När jag såg nyheten antog jag att rubriken var att 2021 läggs Marksänt ned.

Nopp, en uppgradering? För vilka? Enprocentarna?

Tom Pensionärerna har TV via sin ISP i dag antingen det är Fiber, 4G eller annan lösning.

En halv miljon hushåll tittar fortfarande på marksänd TV. Långt mer än 1%.

Permalänk
Skrivet av pekinganka:

HD har man sänt i sedan typ 2006. Detta handlar om att man fasar ut MPEG2, till förmån för MPEG4. Man tar alltså bort gammalt, snarare än lägger till nytt. På så vis får man plats med fler kanaler eller samma antal kanaler men med bättre kvalitet.

Jag läste tidigare i tråden (nathan) att HD kanalerna samtidigt går ifrån MPEG4-T2 till MPEG4-T1. Jag är inte så insatt i det här men varför byter man från T2 till T1? Vad är skillnaden?

Nu kanske min gamla FireDTV fungerar igen. Tror den har T1 men inte T2. Har ingen antenn lägre och tittar inte på tv så den lär nog inte bli inkopplad även om den skulle fungera.

Googlade lite och TV2 tycks vara bättre än T1:
https://en.wikipedia.org/wiki/DVB-T2#System_differences_with_DVB-T

Visa signatur

7600x | 32GB | RTX 2060S | PSU 750W

Permalänk
Medlem
Skrivet av pekinganka:

En halv miljon hushåll tittar fortfarande på marksänd TV. Långt mer än 1%.

enligt vilken statistik?

Har inte sett någon bekant eller liknande på åratal som har marksänt så måste vara nånstans där dom inte fått vettigt internet sedan ADSL var the shit.

Permalänk
Skrivet av pa1983:

enligt vilken statistik?

Har inte sett någon bekant eller liknande på åratal som har marksänt så måste vara nånstans där dom inte fått vettigt internet sedan ADSL var the shit.

279000 har Boxer-abonnemang via marksänd tv. https://statistik.pts.se/VariableValue/VariableValuesResult/6...

380000 tittar på fri-tv via marksänd tv. https://statistik.pts.se/undersokning-om-fri-tv/

Det får jag till sammanlagt 659000. Fri-tv-uppgifterna har några år på nacken, så låt oss avrunda nedåt till 500000.