Western Digital lanserar 20 TB hårddisk med Opti NAND

Permalänk
Melding Plague

Western Digital lanserar 20 TB hårddisk med Opti NAND

Hårddisktillverkaren når ny milstolpe med en hårddisk som trots hög kapacitet inte behöver skriva spår omlott med SMR-teknik.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk

Så stora hårddiskar får mig att tänka på systemansvarige när jag gick i högstadiet. Han sa att han aldrig någonsin skulle köpa en större hdd än 200MB, detta av två orsaker. Första är om hårddisken går sönder så har man förlorat så otroligt mycket data som tar år att få tillbaka. Bättre är att köpa flera hdd och sprida ut datan .Men stora hdd på runt 400MB får man enorma söktider när man ska leta efter filer och annat.

Undra om någon kör samma argument på 20TB? min egen upplevelse är att hdd har stagnerat 4TB usb hdd har väl varit populär i 10år nu eller något?
*edit*
20TB har 9 skivor, det är inget för vanliga konsumenter. Men jag tycker det är tråkigt att det går så sakta.

*edit*
Prisutvecklingsgraf till 2017. Min upplevelse med trög hdd utveckling verkar stämma.
https://www.backblaze.com/blog/hard-drive-cost-per-gigabyte/

Permalänk
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Så stora hårddiskar får mig att tänka på systemansvarige när jag gick i högstadiet. Han sa att han aldrig någonsin skulle köpa en större hdd än 200MB, detta av två orsaker. Första är om hårddisken går sönder så har man förlorat så otroligt mycket data som tar år att få tillbaka. Bättre är att köpa flera hdd och sprida ut datan .Men stora hdd på runt 400MB får man enorma söktider när man ska leta efter filer och annat.

Undra om någon kör samma argument på 20TB? min egen upplevelse är att hdd har stagnerat 4TB usb hdd har väl varit populär i 10år nu eller något?
*edit*
20TB har 9 skivor, det är inget för vanliga konsumenter. Men jag tycker det är tråkigt att det går så sakta.

*edit*
Prisutvecklingsgraf till 2017. Min upplevelse med trög hdd utveckling verkar stämma.
https://www.backblaze.com/blog/hard-drive-cost-per-gigabyte/

Ja lätt hänt att man tänker så med teknik Men hårddiskutrymme behövs sällan så mycket av numera då utvecklingen går mot molnlagring och vanliga småfiler som dokument inte blivit mycket större än för 10 år sedan. Så vanliga gemene man behöver sällan mer än en enda mindre hårddisk och klarar sig fint där. Annat var det för länge sedan när en hårddisk knappt rymde något och vanliga småfiler som dokument och lite musik fort tog upp utrymmet.

Visa signatur

| i5 10600k@4,7 Ghz | AMD 6800 | 4Ghz RAM | 1 TB m.2 |

Permalänk
Rekordmedlem

Innebär det här att de blir lika opålitliga som SSDer för långtidslagring och att minnescellerna slits ut så disken dessutom bara tål ett antal begränsade skrivningar ?

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Skrivet av kaptenperre:

Ja lätt hänt att man tänker så med teknik Men hårddiskutrymme behövs sällan så mycket av numera då utvecklingen går mot molnlagring och vanliga småfiler som dokument inte blivit mycket större än för 10 år sedan. Så vanliga gemene man behöver sällan mer än en enda mindre hårddisk och klarar sig fint där. Annat var det för länge sedan när en hårddisk knappt rymde något och vanliga småfiler som dokument och lite musik fort tog upp utrymmet.

Håller helt med behovet har minskat. Störst bland vanligt folk var den nog runt år 2003 -2010. Sedan slutade folk spara semesterfilmer som de kallade det.
Allt fler har 4k videokamera idag. Men jag upplever det som en liten del som sysslar med detta.

Skrivet av mrqaffe:

Innebär det här att de blir lika opålitliga som SSDer för långtidslagring och att minnescellerna slits ut så disken dessutom bara tål ett antal begränsade skrivningar ?

Samma tanke fick jag. Förutom ny teknik, så blir det tajtare. Och ska man ha en backup hdd, vad väljer man? Köpte själv nyss en 4TB då jag trodde den var pålitlig. (det finns tabeller med statistik för olika modeller för den som har tid)

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Innebär det här att de blir lika opålitliga som SSDer för långtidslagring och att minnescellerna slits ut så disken dessutom bara tål ett antal begränsade skrivningar ?

Har inget svar på din fråga men jag, för några år sedan, gav upp lagring för egen maskin just på grund av att det känns smått osäkert, man vet aldrig när en hdd eller ssd ska ge upp.

Nu kan jag egentligen ingenting om molnlagring så sett mer än företaget jag valt att molnlagra hos - men jag slår ett slag för att det KAN vara den bästa lagringsmetoden jag själv har använt. Sen kommer ju detta med baksidor; om man vill komma åt någonting och av någon anledning vill lagra det lokalt på sin PC så måste man ju ladda ner det. Beroende på storlek så får man ju tumma på tiden det tar att få hem sina filer.

Visa signatur

If nobody hates you, you’re doing something wrong.

Permalänk
Medlem

Så mycket får mig att tänka på.

Visa signatur

MSI X99A GODLIKE GAMING | i7-6950X 4.3GHz | 64GB RAM 3200MHz | RTX 2080

Nintendo Switch | PlayStation 5 | Xbox Series X

Min FZ Profil

Permalänk
Medlem

Hellre lägre pris per gig och/eller bättre hållbarhet. 9 skivor låter inte lovande i min värld om den ska leva länge, mycket mer saker som behöver hålla sig bra över tid

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Innebär det här att de blir lika opålitliga som SSDer för långtidslagring och att minnescellerna slits ut så disken dessutom bara tål ett antal begränsade skrivningar ?

Enligt artikeln låter det som att det enbart lagras data som uppdateras väldigt sällan på NAND-lagringen. Så rent spontant tycker jag det låter som att slitage inte bör vara ett problem. Långtidslagring är däremot en annan fråga..

Permalänk
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Så stora hårddiskar får mig att tänka på systemansvarige när jag gick i högstadiet. Han sa att han aldrig någonsin skulle köpa en större hdd än 200MB, detta av två orsaker. Första är om hårddisken går sönder så har man förlorat så otroligt mycket data som tar år att få tillbaka. Bättre är att köpa flera hdd och sprida ut datan .Men stora hdd på runt 400MB får man enorma söktider när man ska leta efter filer och annat.

Undra om någon kör samma argument på 20TB? min egen upplevelse är att hdd har stagnerat 4TB usb hdd har väl varit populär i 10år nu eller något?
*edit*
20TB har 9 skivor, det är inget för vanliga konsumenter. Men jag tycker det är tråkigt att det går så sakta.

*edit*
Prisutvecklingsgraf till 2017. Min upplevelse med trög hdd utveckling verkar stämma.
https://www.backblaze.com/blog/hard-drive-cost-per-gigabyte/

Jag är lika trött jag. Hela segmentet upplever jag har stagnerat. HD, SDD, CPU och GPU. Skillnaden på kostnad mot för tio år sedan är astronomisk.

För tio år sedan kunde jag köpt en ny GPU för att byta ut min 3 år gamla GPU till samma pris, men få en tredubbling i prestanda, om inte mer. 1000 sek på en HDD gav typ en dubblering om man väntade ett år eller två. Nu måste man istället slanta det dubbla om man vill dubbla prestanda på en tre år gammal pjäs. Ibland kan man inte ens dubblera prestanda på någon som är tre år gammalt. 30% ökning för 300% av vad du betalade för 3 år sedan.

Så jag har hittat ficklampor och är för tillfället flasholist istället. Bättre att lägga pengar på ficklampor än knark i alla fall! Fick hem min Astrolux WP3 igår, fiiiii fanken vilken beam! En "ficklampa" på 20cm med 3 km range I en tight stråle, batteriet klarar en timme i turboläget. Här kan vi snacka utveckling mot trötta PC-industrin!

Visa signatur

i7 6700k @4,1 base - 4,4 Turbo | XFX 590X Fatboy | Gigabyte Z270 D3 | 2x16 GB Corsair Vengence 3200MHz Cl 16| Intel 750 400GB |EVO 970 1 TB Steamdrive| 64TB thin provision

Permalänk
Skrivet av The Kristoffer:

Jag är lika trött jag. Hela segmentet upplever jag har stagnerat. HD, SDD, CPU och GPU. Skillnaden på kostnad mot för tio år sedan är astronomisk.

För tio år sedan kunde jag köpt en ny GPU för att byta ut min 3 år gamla GPU till samma pris, men få en tredubbling i prestanda, om inte mer. 1000 sek på en HDD gav typ en dubblering om man väntade ett år eller två. Nu måste man istället slanta det dubbla om man vill dubbla prestanda på en tre år gammal pjäs. Ibland kan man inte ens dubblera prestanda på någon som är tre år gammalt. 30% ökning för 300% av vad du betalade för 3 år sedan.

Så jag har hittat ficklampor och är för tillfället flasholist istället. Bättre att lägga pengar på ficklampor än knark i alla fall! Fick hem min Astrolux WP3 igår, fiiiii fanken vilken beam! En "ficklampa" på 20cm med 3 km range I en tight stråle, batteriet klarar en timme i turboläget. Här kan vi snacka utveckling mot trötta PC-industrin!

Bra text. Men passa sig för ficklampor. Jag har lagt otroligt mycket pengar på dessa och de har den senaste tiden bara rasat i pris. Man köper en dyr för 1500kr, nästa år ser man samma för under 1000kr. Så har det varit för mig de senaste 30åren. Övergången till led var det största steget och man tänkte, nu kan de inte bli så mycket bättre på kort tid. Men varje år har jag haft fel.

Men man ändå behöver ha en bra ficklampa, inget snack om saken. Och Astrolux WP3 är en bra. Men man blir tyvärr aldrig nöjd.

Permalänk
Medlem

Beställde själv ett gäng 16TB enterprise diskar idag som ska in i en raid (största som var verifierad av kabinett tillverkaren) jag minns ”glada dagar” då ”jag” betalade 400k för en 1TB raid, och då va den ”vansinnigt billig” snabbspolar man fram till ett par år till så köpte jag en 16TB raid för 110k - en en gång vaaansinnigt billigt. För folk som tycker det blivit dyrare upplevde aldrig dagarna då datorer och tillbehör kosta löjliga pengar. Jag tycker det är bra att tillverkarna tutar på. Jag bryr mig inte så mycket om enskild prestanda utan gemensam (läs raid).

Visa signatur

/925

Threadripper 7980x|128Gb Ram|72TB 10GbE Synology Nas|MSI 3090 Suprim|LG UltraWide 38" - Wacom Intuos 3 A3

Permalänk
Medlem
Skrivet av The Kristoffer:

Jag är lika trött jag. Hela segmentet upplever jag har stagnerat. HD, SDD, CPU och GPU. Skillnaden på kostnad mot för tio år sedan är astronomisk.

För tio år sedan kunde jag köpt en ny GPU för att byta ut min 3 år gamla GPU till samma pris, men få en tredubbling i prestanda, om inte mer. 1000 sek på en HDD gav typ en dubblering om man väntade ett år eller två. Nu måste man istället slanta det dubbla om man vill dubbla prestanda på en tre år gammal pjäs. Ibland kan man inte ens dubblera prestanda på någon som är tre år gammalt. 30% ökning för 300% av vad du betalade för 3 år sedan.

Så jag har hittat ficklampor och är för tillfället flasholist istället. Bättre att lägga pengar på ficklampor än knark i alla fall! Fick hem min Astrolux WP3 igår, fiiiii fanken vilken beam! En "ficklampa" på 20cm med 3 km range I en tight stråle, batteriet klarar en timme i turboläget. Här kan vi snacka utveckling mot trötta PC-industrin!

Ficklampor? Hur kommer man in på det spåret?

Visa signatur

Min musik: https://www.youtube.com/channel/UCZKidNeIKsz8LZMO3VRcBdQ

Ryzen 3900x. Skärm: AOC cu34g2x/bk 144hz 34" ultrawide. RTX 2080ti

Laptop: MSI GT80 Titan Sli

Permalänk
Skrivet av serverfel:

Ficklampor? Hur kommer man in på det spåret?

Och denna äger jag nu bland annat. Lyser upp fint i höstmörkret! 😁

1lumen.com har hyggliga reviews.

BGLF har en del del kul att snöa in på. Som sagt, kaninhål... Försök att inte trilla i!

Visa signatur

i7 6700k @4,1 base - 4,4 Turbo | XFX 590X Fatboy | Gigabyte Z270 D3 | 2x16 GB Corsair Vengence 3200MHz Cl 16| Intel 750 400GB |EVO 970 1 TB Steamdrive| 64TB thin provision

Permalänk
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Bra text. Men passa sig för ficklampor. Jag har lagt otroligt mycket pengar på dessa och de har den senaste tiden bara rasat i pris. Man köper en dyr för 1500kr, nästa år ser man samma för under 1000kr. Så har det varit för mig de senaste 30åren. Övergången till led var det största steget och man tänkte, nu kan de inte bli så mycket bättre på kort tid. Men varje år har jag haft fel.

Men man ändå behöver ha en bra ficklampa, inget snack om saken. Och Astrolux WP3 är en bra. Men man blir tyvärr aldrig nöjd.

Beställde hem en sofirn IF22A med nya SFT-40 leden och TIR, kan bli ett bra komplement till min LEP och mina andra två flooders. Kör bara 21700, hoppas formatet håller i sig ett tag! 😁

Visa signatur

i7 6700k @4,1 base - 4,4 Turbo | XFX 590X Fatboy | Gigabyte Z270 D3 | 2x16 GB Corsair Vengence 3200MHz Cl 16| Intel 750 400GB |EVO 970 1 TB Steamdrive| 64TB thin provision

Permalänk
Medlem
Skrivet av The Kristoffer:

Jag är lika trött jag. Hela segmentet upplever jag har stagnerat. HD, SDD, CPU och GPU. Skillnaden på kostnad mot för tio år sedan är astronomisk.

För tio år sedan kunde jag köpt en ny GPU för att byta ut min 3 år gamla GPU till samma pris, men få en tredubbling i prestanda, om inte mer. 1000 sek på en HDD gav typ en dubblering om man väntade ett år eller två. Nu måste man istället slanta det dubbla om man vill dubbla prestanda på en tre år gammal pjäs. Ibland kan man inte ens dubblera prestanda på någon som är tre år gammalt. 30% ökning för 300% av vad du betalade för 3 år sedan.

Så jag har hittat ficklampor och är för tillfället flasholist istället. Bättre att lägga pengar på ficklampor än knark i alla fall! Fick hem min Astrolux WP3 igår, fiiiii fanken vilken beam! En "ficklampa" på 20cm med 3 km range I en tight stråle, batteriet klarar en timme i turboläget. Här kan vi snacka utveckling mot trötta PC-industrin!

Det är ju så att dator-hårdvara börjar bli moget. Bilen jag köpte för 25 år sen gjorde runt 220 km/h. Vill jag ha en nu som gör 440 så får jag punga ut med klart mer även efter omräkning för inflation, och en som gör 660 är bara inte att tänka på.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Innebär det här att de blir lika opålitliga som SSDer för långtidslagring och att minnescellerna slits ut så disken dessutom bara tål ett antal begränsade skrivningar ?

Ja man kan ju undra.
Disken är utan ström i tre år sedan vet inte kontroller hur disken var kalibrerad sist.
De borde ha lärt sig av SSHD men vem vet? Inte jag i alla fall.

Visa signatur

CPU: 5900x. Mem:64GB@3200 16-17-17-34-1T. (ImDIsk)
GPU: 1080 Ti@ca 6-7%OC. Sound: SB-Z -> toslink (DTS)-> old JVC. MB Realtek to Z-2300 for VOIP.

Permalänk
Skrivet av SAFA:

Det är ju så att dator-hårdvara börjar bli moget. Bilen jag köpte för 25 år sen gjorde runt 220 km/h. Vill jag ha en nu som gör 440 så får jag punga ut med klart mer även efter omräkning för inflation, och en som gör 660 är bara inte att tänka på.

Ahh, billiknelsen! Funkar i de flesta applikationer!
Men dagens bil har dock något annat, android auto, navigation, Cruise control, bättre väghållning, lägre soppaförbrukning, laserstrålkastare! De kanske till och med går på el.
Det är ju i stort sett att jämföra med, bensin- till el-drift alltså, som att vi skulle kunna börja köpa kvantdatorer för samma pris som de färdigbyggda gamla trötta skylakebyggena hos komplett.

För bilar har vi sedan länge nöjt oss med en viss hastighet, har bilen slutat utvecklas för det?

Däremot är frågan, vad förväntar du dig av en sprillans ny CPU? Att den skall kunna utföra en uppgift snabbare än en för två år sedan? Nej befängt! Jag är nöjd! Så länge den kommer med eldrift? Eh. Ja, jämförelser haltar ibland.

Utvecklingen vi varit med om i PC-värld3n har varit sinnessjukt kul att få ha upplevt sedan tidigt 90-tal, och ja, det kommer inte att bli lättare att förbättra tekniken om vi inte stöter på något revolutionerande i och med att vi börjar se slutet på kisel-eran.

Det stör mig likväl att en low-end -GPU idag kostar 4500 balubas. Jag köper just nu hellre 5-10 ficklampor för samma peng än att stötta den här prissättningen. Tillgång och efterfrågan och allt det där, det enda jag kan påverka är efterfrågan.

Visa signatur

i7 6700k @4,1 base - 4,4 Turbo | XFX 590X Fatboy | Gigabyte Z270 D3 | 2x16 GB Corsair Vengence 3200MHz Cl 16| Intel 750 400GB |EVO 970 1 TB Steamdrive| 64TB thin provision

Permalänk
Medlem

Förr lades sådant kalibreringsvärde på separat 2-4 Kbyte EEprom med lång retension-tid - idag på embedded kan man ofta mappa en del av flash-utrymmets adressområde som SLC-minne (ofta envägsfunktion i ett register) för tex. nödvändigaste delen av firmware och kalibreringsparametrar med lång retension-tid och resten med mindre viktig data lagras som MLC/TLC-konfigurationer i olika former.

På snurrdisk finns ofta en stor del av firmware på SA-arean på själva diskytan (och förmodligen en kopia av kalibreringsparametrarna också), men bootstrappen för att kunna läsa in detta ligger i Flash på kontrollern liksom kalibreringsparametrarna numera då de krävs för att kunna läsa SA-arean.

För äldre diskar hade man mer robust modulation just för SA-arean och dubbla kopior på i princip allt, men med dagens packningstäthet räcker det inte längre utan kräver kalibreringsparametrar även för att få fatt på även SA-arean och måste finnas redan i EEprom/Flash på kontrollern.

Har inte läst att SSHD-diskarna skulle vara mer problematiska än vanliga diskar och numera har man ändå NAND-flash insmugen i stordiskar utan att kalla dem för SSHD och börja erbjuda feature som strömavbrottsskydd av write-cachen på disken (sett det bl.a på Toshiba-diskar, vet inte om de andra följt efter, Seagate har varit tidig med SSHD så det bör finnas även där på vissa modeller även om det inte skrivs ut längre) för att mjukvaru-RAID skall överleva bättre vid plötslig strömavbrott med användning av disk-kontroller utan backup av sin eventuella RAM-cache (och diskarna ställs enbart till read-cache och ingen write-cache) eller som köpeNAS att man numera slår på diskarnas write-cache default (av prestandaskäl då det kostar väldigt mycket i skrivhastighet för filsystemet om skriv-cache hålls avstängd) och skriver i dokumentationen som ingen läser att den bör köras via UPS.

Det är rätt välkänt att mdadm-RAID som ofta används i köpe-NAS kan bli seriöst korrupt vid flera strömavbrott kort efter varandra och det hinner lagom börja synka efter var strömavbrott när diskarna har write-cache aktivt - och är troligen vanligaste orsaken till full dataförlust på en köpe-NAS.

- Till skillnad från ren SSD/NVMe så har en snurrhårddisk en 'generator' (spindelmotorn) som ger ström ganska länge vid strömavbrott (och sedan historiskt tid skött parkeringen av läshuvudet antingen till centrum av skivan eller upp på parkeringsbryggan när strömmen försvinner) och därmed hinner med en del 'housekeeping' som att skriva till flashminne innan spänningen går ned till skadlig låga nivåer, medans SSD/NVMe har bara ett antal millisekunder på sig att skydda sig med den snabbt sjuknade spänningen från PC-nätaggregatet resevoar-kondingar efter att det indikerat strömavbrott på olika sätt, och ändå inte allt för sällan ändå måste köra recovery-funktion vid nästa start (post 235 eller EBh, räknar upp i SMART var gång recovery körs) och kan misslyckas ibland, typ 1 ggr per 1000-10000 ggr. slumpmässigt med ofta stendöd icke räddningsbar SSD/NVMe efteråt som resultat.

Att stänga av en dator med SSD/NVMe där post 235 räknar upp ofta i SMART är faktiskt att spela rysk roulette med sin data på SSD/NVMe - ha backup ofta!!

Permalänk
Medlem
Skrivet av The Kristoffer:

Ahh, billiknelsen! Funkar i de flesta applikationer!
Men dagens bil har dock något annat, android auto, navigation, Cruise control, bättre väghållning, lägre soppaförbrukning, laserstrålkastare! De kanske till och med går på el.
Det är ju i stort sett att jämföra med, bensin- till el-drift alltså, som att vi skulle kunna börja köpa kvantdatorer för samma pris som de färdigbyggda gamla trötta skylakebyggena hos komplett.

För bilar har vi sedan länge nöjt oss med en viss hastighet, har bilen slutat utvecklas för det?

Däremot är frågan, vad förväntar du dig av en sprillans ny CPU? Att den skall kunna utföra en uppgift snabbare än en för två år sedan? Nej befängt! Jag är nöjd! Så länge den kommer med eldrift? Eh. Ja, jämförelser haltar ibland.

Utvecklingen vi varit med om i PC-värld3n har varit sinnessjukt kul att få ha upplevt sedan tidigt 90-tal, och ja, det kommer inte att bli lättare att förbättra tekniken om vi inte stöter på något revolutionerande i och med att vi börjar se slutet på kisel-eran.

Det stör mig likväl att en low-end -GPU idag kostar 4500 balubas. Jag köper just nu hellre 5-10 ficklampor för samma peng än att stötta den här prissättningen. Tillgång och efterfrågan och allt det där, det enda jag kan påverka är efterfrågan.

Jo, det är klart man inte satsar utveckling på hastigheten på bilar, man får ändå inte köra så fort och det drar med sig ökade kostnader för bränsleförbrukning, däck mm mm.
Lite samma för processorer, man har nu nästan maxat vad man kan ta ut med vettig strömförbrukning och kylning. Så då får man satsa på lite mera "lull-lull" i stället som nya instruktioner samt integrera mera perifierienehter på cpu:n etc.

Visst har det varit sinnessjuk utveckling. Minns att jag för länge sen läste nån artikel om att HDD priserna snart skulle vara nere i 100SEK / MB och de vid den tiden låg på 5-10 gånger det

Vad gäller andra teknologier så finns ju våra biologiska neurala nätverk. Uppmätta pulsfrekvenser på neuronerna hos människa ligger under 1 kHz. Kunde man göra en bättre modell av dessa finns potential för verkliga prestandalyft inom vissa områden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av xxargs:

"- Till skillnad från ren SSD/NVMe så har en snurrhårddisk en 'generator' (spindelmotorn) som ger ström ganska länge vid strömavbrott (och sedan historiskt tid skött parkeringen av läshuvudet antingen till centrum av skivan eller upp på parkeringsbryggan när strömmen försvinner)"

Intressant inlägg rent allmänt. Den biten om att spindelmotorn hjälper till med parkeringen hade jag ingen aning om.
Då jag har visat snurrdiskar för lite yngre intresserade. Så brukar jag ge dom två av magneterna som som brukar sitta ovanför och under läshuvudet. Med motiveringen ta isär dom här två med fingrarna.
Sedan berättat att de låser, ser till att skrivhuvudet inte ska röra på sig. Och att man sedan använder elektromagneter för styrningen av läshuvudet. Att de måste motverka varandra för att löshuvudet (armen menar jag då) ska kunna röra på sig.
Samt att om strömmen då går så vingar de rickigt starka magneterna tillbaks läsarmen med huvudet till sin parkerade plats utan el.

Nu var det länge sedan någon fråga men kanske bör ändra på förklaringen lite.

I mitt fall med SSHD så var jag lite orolig över hur firmware skulle hantera SLC eller om det var MLC på min första då det var uppenbart att de då GB som fanns skulle dö långt innan lagret i disken.
Då jag frågade runt lite om den stängdes av då den gick sönder eller om hela disken vart obrukbar så visste ingen av de jag frågat. Tror den betedde sig lite konstigt innan den dog. Men den som så många av minna gamla 1 och 2TB diskar som bara satt och snurrade i servern så var den nog också över 50 000h med snurrande motor enligt SMART. Så vad som började strula? Behöver ju inte vara NAND minnena i huvud taget.

Visa signatur

CPU: 5900x. Mem:64GB@3200 16-17-17-34-1T. (ImDIsk)
GPU: 1080 Ti@ca 6-7%OC. Sound: SB-Z -> toslink (DTS)-> old JVC. MB Realtek to Z-2300 for VOIP.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SAFA:

Jo, det är klart man inte satsar utveckling på hastigheten på bilar, man får ändå inte köra så fort och det drar med sig ökade kostnader för bränsleförbrukning, däck mm mm.
Lite samma för processorer, man har nu nästan maxat vad man kan ta ut med vettig strömförbrukning och kylning. Så då får man satsa på lite mera "lull-lull" i stället som nya instruktioner samt integrera mera perifierienehter på cpu:n etc.

Visst har det varit sinnessjuk utveckling. Minns att jag för länge sen läste nån artikel om att HDD priserna snart skulle vara nere i 100SEK / MB och de vid den tiden låg på 5-10 gånger det

Vad gäller andra teknologier så finns ju våra biologiska neurala nätverk. Uppmätta pulsfrekvenser på neuronerna hos människa ligger under 1 kHz. Kunde man göra en bättre modell av dessa finns potential för verkliga prestandalyft inom vissa områden.

OffT:

Vi får helt enkelt gå över till natriumklorid istället för kisel för att försöka få till det neutrala nätverket. Har inte läst biologi på länge så det kanske mer var kloret som var viktigt för synapserna och salt blir lagom tråkigt om det inte finns till saltsyran i magen.

Jag smälde en gång för en massa år sedan med min bil. Mellan Kalsta och Kalskoga. Om man bortser från mitt dumma beslut att försöka köra om ekipaget som låg i 80 eller om det var lägre som tydligen gasade upp till 110 då det vart tvåfiligt så kan jag säja att hade min lilla Renault haft några extra hästar så hade jag varigt förbi innan den andra gasade på och tvingade tillbaks mig i filen som var upptagen. Fast det handlar mer om acceleration. Det var tomt i mötande men vajerräcket gjorde att jag inte hade någon stans att ta vägen. För att ta dessa dumma, billexempel så var det nog bra att Tyskarna sa till BMW och Merzedes att om ni inte låser dem till 250km/h så stänger vi autoban. Då fokuserade man mer på acceleratorn och komfort och bränsle istället för max km/h.

För gemene Svensson är det viktigare att UI är någorlunda responsivt. Youtube och Fejan funkar samt bärbart med batteritid.
De vet inte ens vad 3dmark är. Kanske Fortnite och Sims. Behövs inga 2080Ti i quad SLI för det. Eller fulhack 3090 i SLI.

OffT som sagt var.
Har någon en WD 20TB med Opti NAND över kan jag tänka mig att ta emot den. Bar för att kolla om jag kan paja NAND minnena på 80 dagar så klart. Inte als för att det skulle vara kul att ha en sådan.

Visa signatur

CPU: 5900x. Mem:64GB@3200 16-17-17-34-1T. (ImDIsk)
GPU: 1080 Ti@ca 6-7%OC. Sound: SB-Z -> toslink (DTS)-> old JVC. MB Realtek to Z-2300 for VOIP.

Permalänk
Medlem

Smart idé att använda motorn som generator vid plötsligt strömavbrott (istället för att hålla nöddriftskondensatorerna laddade permanent under drift).

Skrivet av mrqaffe:

Innebär det här att de blir lika opålitliga som SSDer för långtidslagring och att minnescellerna slits ut så disken dessutom bara tål ett antal begränsade skrivningar ?

När det gäller långtidslagring offline så låter det som ett potentiellt problem, ja. De kanske lägger till någon klausul i sin garanti om att disken inte får vara offline för länge.

Vad gäller slitage så tippar jag på att de dimensionerar så att det kommer hålla extremt länge (särskild när det är entepriseklass.)

Skrivet av The Kristoffer:

Så jag har hittat ficklampor och är för tillfället flasholist istället.

Vadå "istället"? Också menar du väl?

Jag var ficklampolist under ett pår år men i praktiken klev jag av tåget efter jag köpte den mest rejäla som fanns som kunde köras på vanliga laddbara AA-batterier (en Fenix TK41 - 800 lumen var mycket då den var ny). 18650-batterier innebar för mycket bök för min smak (de fick ju exempelvis inte skickas med flygfrakt), så jag gav mig aldrig in på det och vad som hänt sedan dess har jag ingen koll på.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Skrivet av backfeed:

Smart idé att använda motorn som generator vid plötsligt strömavbrott (istället för att hålla nöddriftskondensatorerna laddade permanent under drift).

När det gäller långtidslagring offline så låter det som ett potentiellt problem, ja. De kanske lägger till någon klausul i sin garanti om att disken inte får vara offline för länge.

Vad gäller slitage så tippar jag på att de dimensionerar så att det kommer hålla extremt länge (särskild när det är entepriseklass.)

Vadå "istället"? Också menar du väl?

Jag var ficklampolist under ett pår år men i praktiken klev jag av tåget efter jag köpte den mest rejäla som fanns som kunde köras på vanliga laddbara AA-batterier (en Fenix TK41 - 800 lumen var mycket då den var ny). 18650-batterier innebar för mycket bök för min smak (de fick ju exempelvis inte skickas med flygfrakt), så jag gav mig aldrig in på det och vad som hänt sedan dess har jag ingen koll på.

Nu kör vi 21700 -batts som kan ge 28A! Min starkaste ger 11000 lumen i turbo, en annan ger 2 miljoner candela, i en 560 lumen hotspot, helt utan spill! 😁

Visa signatur

i7 6700k @4,1 base - 4,4 Turbo | XFX 590X Fatboy | Gigabyte Z270 D3 | 2x16 GB Corsair Vengence 3200MHz Cl 16| Intel 750 400GB |EVO 970 1 TB Steamdrive| 64TB thin provision

Permalänk
Medlem
Skrivet av The Kristoffer:

Nu kör vi 21700 -batts som kan ge 28A! Min starkaste ger 11000 lumen i turbo, en annan ger 2 miljoner candela, i en 560 lumen hotspot, helt utan spill! 😁

Ursäkta mer OT, men yikes ... 28A, 11k lumen. Det har uppenbarligen hänt saker, ja.

Med tanke på helvetesmörkret som börjar närma sig här uppe nu igen så kanske jag måste börja ficklampolisera igen.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Skrivet av backfeed:

Ursäkta mer OT, men yikes ... 28A, 11k lumen. Det har uppenbarligen hänt saker, ja.

Med tanke på helvetesmörkret som börjar närma sig här uppe nu igen så kanske jag måste börja ficklampolisera igen.

Definitivt! 😁

Visa signatur

i7 6700k @4,1 base - 4,4 Turbo | XFX 590X Fatboy | Gigabyte Z270 D3 | 2x16 GB Corsair Vengence 3200MHz Cl 16| Intel 750 400GB |EVO 970 1 TB Steamdrive| 64TB thin provision

Permalänk
Medlem
Skrivet av kaptenperre:

Ja lätt hänt att man tänker så med teknik Men hårddiskutrymme behövs sällan så mycket av numera då utvecklingen går mot molnlagring och vanliga småfiler som dokument inte blivit mycket större än för 10 år sedan. Så vanliga gemene man behöver sällan mer än en enda mindre hårddisk och klarar sig fint där. Annat var det för länge sedan när en hårddisk knappt rymde något och vanliga småfiler som dokument och lite musik fort tog upp utrymmet.

Samtidigt så uppfattar jag det som mängden entusiaster och gamers ökar hela tiden. Mina spel tar lätt upp 1.2TB och inspelade videos tar 0-3TB beroende på dag (har bara 5 TB SSD:er, annars hade jag väl låtit det gå längre mellan rensningarna). Jag kan inte tänka mig att folk som spelar eller gör videos för skoj klarar sig med nån lägre summa TB.

Visa signatur

Hur många datorer är för många?

Permalänk
Skrivet av kelthar:

Samtidigt så uppfattar jag det som mängden entusiaster och gamers ökar hela tiden. Mina spel tar lätt upp 1.2TB och inspelade videos tar 0-3TB beroende på dag (har bara 5 TB SSD:er, annars hade jag väl låtit det gå längre mellan rensningarna). Jag kan inte tänka mig att folk som spelar eller gör videos för skoj klarar sig med nån lägre summa TB.

Känns bekant. Har två barn och det fotas och filmas för fulla muggar här. Hårddiskarna mina innehåller helt ärligt familjefilmer helt enkelt. Segt att 4tb fortfarande verkar vara det som är möjligt att få tag på till en rimlig peng.

Visa signatur

i7 6700k @4,1 base - 4,4 Turbo | XFX 590X Fatboy | Gigabyte Z270 D3 | 2x16 GB Corsair Vengence 3200MHz Cl 16| Intel 750 400GB |EVO 970 1 TB Steamdrive| 64TB thin provision