Nintendo avtäcker nya Switch OLED

Permalänk
Medlem

Verkligen antiklimax! Väntar till en uppdaterad eller så köper jag aldrig en switch.

Permalänk
Medlem

Köpte en lite för någon vecka sen så var helt inställd på att det skulle vara en uppdatering på den.
Borde det inte börja bli dags för en uppgradering av den?

Visa signatur

Du behöver inte vaccinera dina barn, bara dom du vill behålla.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinoman:

Frågan är ju varför de inte försökt sig på en lite kraftfullare SoC...

Vilken SoC då?
Nvidia har producerat en, säger en, kraftfullare, dyrare och mer strömförbrukande SoC som redan var färdig när det stog klart att ingen köpte (förutom Googles snabbt nerlagda Pixel C) TX1. Sedan inget.
Jämför man med de allra snabbaste mobila processorerna idag har de mycket snabbare CPU, en faktor tre-fyra snabbare GPU i allra bästa fall eftersom de klockar ner vid kontinuerlig användning (benchmark mode😀), och nästan ingenting har hänt i bandbredd. Det börjar bli lite volym på LPDDR5, men det har inte varit ett realistiskt alternativ för Nintendo tidigare. Så vad fasen skulle de uppgraderat till som var kompatibelt med deras befintliga lösning?
Nvidia har INGA mobilprodukter idag, de misslyckades på den marknaden och har lämnat den. Det innebär att Nintendo är hänvisade till antingen varianter av Nvidias framtida chip för bilar, eller en full custom SoC som i praktiken bara används av dem. Idag står det klart att Switchen har försäljningsvolymer som motiverar det, men det var inte lika uppenbart så långt tillbaka i tiden som när designarbetet skulle ha behövt starta för att kunna levereras nu.

Om de vänt sig till Qualcomm som SoC-leverantör hade de varit i ett helt annat läge idag.

Permalänk
Medlem

Själv hade man lovat att barnen skulle få switch när nya bättre versionen kommer.
Vem vill köpa detta skräp med så gamla hårdvara.

Permalänk
Medlem

Joycons

Skrivet av LeVvE:

Tråkigt att Switch kommer gå en hel konsolgeneration utan nya joycons som passar folk som har händer.

Köp ooriginala.

Visa signatur

Intel Core i9-9900K @ 4.7 GHz // ASUS TUF 3080 OC

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedman18:

Känns som en besvikelse för dom som väntade på 4K. För min del går det inte ens att spela Pokemon Sword på min 75 tums tv för att det är så pixligt.

För egen del funkar det bra på min 83 tums 😁🙋‍♂️

Visa signatur

AMD Ryzen 5 1600 3.2 GHz - MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6GB - Corsair 2x8GB 3000MHz

YOMAHA, YOMASO!

Permalänk
Moderator
Testpilot
Skrivet av UndaC:

Originalet var 20nm. Krymptes till 16nm i samband med Lite.

Du ser, ner till 12 nm och sen är det bara att skruva upp frekvenser och skapa magi. Lätt som en plätt.

Skrivet av EntropyQ3:

Vilken SoC då?
Nvidia har producerat en, säger en, kraftfullare, dyrare och mer strömförbrukande SoC som redan var färdig när det stog klart att ingen köpte (förutom Googles snabbt nerlagda Pixel C) TX1. Sedan inget.
Jämför man med de allra snabbaste mobila processorerna idag har de mycket snabbare CPU, en faktor tre-fyra snabbare GPU i allra bästa fall eftersom de klockar ner vid kontinuerlig användning (benchmark mode😀), och nästan ingenting har hänt i bandbredd. Det börjar bli lite volym på LPDDR5, men det har inte varit ett realistiskt alternativ för Nintendo tidigare. Så vad fasen skulle de uppgraderat till som var kompatibelt med deras befintliga lösning?
Nvidia har INGA mobilprodukter idag, de misslyckades på den marknaden och har lämnat den. Det innebär att Nintendo är hänvisade till antingen varianter av Nvidias framtida chip för bilar, eller en full custom SoC som i praktiken bara används av dem. Idag står det klart att Switchen har försäljningsvolymer som motiverar det, men det var inte lika uppenbart så långt tillbaka i tiden som när designarbetet skulle ha behövt starta för att kunna levereras nu.

Om de vänt sig till Qualcomm som SoC-leverantör hade de varit i ett helt annat läge idag.

Det jag syftade på var att använda precis samma design på en krympt nod, mer eller mindre. För att potentiellt få ut högre frekvenser.

Visa signatur

ASrock x470 Taichi Ultimate - AMD Ryzen R9 3900x - G.Skill Ripjaws@3.6GHz 16GB RAM - RTX 3080 Ti - Super Flower Leadex Gold 1000W - Phanteks Enthoo Pro - AOC AG35UCG 34" 3440x1440p@100Hz - kalaset vattenkylt

Permalänk
Medlem

Men herregud Nintendo... kom igen nu bättre kan ni!

Visa signatur

Ryzen 9 5950X, 32GB 3600MHz CL16, SN850 500GB SN750 2TB, B550 ROG, 3090 24 GB
Har haft dessa GPUer: Tseng ET6000, Matrox M3D, 3DFX Voodoo 1-3, nVidia Riva 128, TNT, TNT2, Geforce 256 SDR+DDR, Geforce 2mx, 3, GT 8600m, GTX460 SLI, GTX580, GTX670 SLI, 1080 ti, 2080 ti, 3090 AMD Radeon 9200, 4850 CF, 6950@70, 6870 CF, 7850 CF, R9 390, R9 Nano, Vega 64, RX 6800 XT
Lista beg. priser GPUer ESD for dummies

Permalänk
Medlem

Detta blir nya standard Switch, och sedan nästa år kommer en Pro model till Jul 2022 med ny systemkrets med mera gissar jag på.

Visa signatur

Magnus AMD

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinoman:

Du ser, ner till 12 nm och sen är det bara att skruva upp frekvenser och skapa magi. Lätt som en plätt.

Det jag syftade på var att använda precis samma design på en krympt nod, mer eller mindre. För att potentiellt få ut högre frekvenser.

Vilket var det som jag tyckte verkade vettigast i Nintendos läge. Kruxet är att det inte ger så mycket.
Om jag får ta ett exempel från TSMC:s offentliga siffror:
(TSMC 16nm)
15%
(TSMC 10nm)
20%
(TSMC 7nm)
15%
(TSMC 5nm)

Om vi inte synar deras uppgifter alltför noga i sömmarna ger 16nm -> 5nm lite knappt 60%.
Om Nintendo t.ex. hade krympt Mariko till 7nm hade de kunnat få ut knappt 40% i väldigt runda slängar. Användbart för att putsa upp prestanda på en del titlar, men inget som skulle väsentligen ändra vad produkten kan göra. En rimlig utveckling om "Switch2" är planerad riktigt långt fram i tiden, då densitetsökningen antagligen skulle kunna göra ett sånt chip billigare i produktion.

Vill man ha rejälare prestandalyft behövs en helt ny SoC design på en nod som har mycket högre kretstäthet, så att man har utrymme för arkitekturförbättringar, bredare design och mer cache.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dr904:

Kul! Både Joycon drift och burn-in på samma spelkonsol!

Min lillebror lämnar redan sin Switch med skärmen på lite varstans. Burn-in inom två-tre år är så gott som garanterat med tanke på hur barn använder sina prylar.

Konsolen går i sleepmode efter ett tag.

Permalänk
Medlem

Jag hade önskat mer prestanda för att fler AAA titlar skulle kunna portas. Skulle vara skönt att ligga i sängen och köra tex Assassin's Creed eller Shadow of the Tomb Raider. Det gick att porta Crysis med hyfsat resultat!

För mig räcker 1080p, men gärna mer prestanda på gpu/cpu. Skulle inte göra mig något om Switch blev ca 0,5 cm tjockare. Gärna skönare joycons.

Skulle helst se en stationär Switch pro, eller där man får mer prestanda via dockat läge (typ att det finns extra maskinvara i dockan).

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5700X 3,4GHz
Asus GeForce RTX 4070 Dual OC 12GB
Asus ROG Strix X570-E Gaming
G.Skill Trident Z Neo DDR4 3600MHz 32GB
Samsung 980 Pro Series 1TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xverminator:

Jag hade önskat mer prestanda för att fler AAA titlar skulle kunna portas. Skulle vara skönt att ligga i sängen och köra tex Assassin's Creed eller Shadow of the Tomb Raider. Det gick att porta Crysis med hyfsat resultat!

Assassin's Creed III, IV och Rogue finns redan till Switch om du missat det. III fick dock rätt dåliga recensioner men ska visst ha blivit bättre med patchar, kan nog vara bra att kolla upp innan man köper det spelet. IV och Rogue (a.k.a Rebel Collection) ska däremot vara en solid Switch-port.

Permalänk
Medlem
Skrivet av perost:

Assassin's Creed III, IV och Rogue finns redan till Switch om du missat det. III fick dock rätt dåliga recensioner men ska visst ha blivit bättre med patchar, kan nog vara bra att kolla upp innan man köper det spelet. IV och Rogue (a.k.a Rebel Collection) ska däremot vara en solid Switch-port.

Jepp det hade jag missat, jag tänkte mer på Assassin's Creed Odyssey, därför jag inte kollat efter 3:an.. Tack för tipset iaf

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5700X 3,4GHz
Asus GeForce RTX 4070 Dual OC 12GB
Asus ROG Strix X570-E Gaming
G.Skill Trident Z Neo DDR4 3600MHz 32GB
Samsung 980 Pro Series 1TB

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Xverminator:

Jepp det hade jag missat, jag tänkte mer på Assassin's Creed Odyssey, därför jag inte kollat efter 3:an.. Tack för tipset iaf

Odyssey finns i strömmad variant i Japan, men det är ju inte riktigt samma sak heller: https://www.polygon.com/2018/9/16/17866542/assassins-creed-od...

Permalänk
Medlem

Vafan, bara jag som tycker att det är en god nyhet? Detta innebär ju att min Switch gen1 inte blir utdaterad?? Men skämt åsido,

Människor som uppskattar Nintendo, äger redan en Switch. Människor som inte fattar Nintendo, som jämnt och ständigt efterfrågar bättre flops, hertz dpi etc, hör hemma i PS/Xbox/PC-lägret. Och roligt nog kan jag nästan lova att 0% av dessa som klagar skulle köpa en Nintendo Switch super pro rtx 9000, inte ens om den var utrustad med det bästa möjliga.

Det är som om alla gamers har glömt bort vad spel innebär.

Spelar ni som klagar, ens spel för spelens skull längre? Tyvärr verkar alla här spela för transistorernas skull.

Har alla här verkligen glömt deras rötter - Orsaken till varför man en gång i tiden hamnade på SweClockers? Dags att sätta sig ner, och resonera lite.

Visa signatur

Gamingrig | Intel Core i7-6700K @ 4.2 GHz | Nvidia GeForce GTX 980 Ti | ASUS ROG Maximus VIII Formula | 16GB 2133MHz HyperX DDR4 | SSD: Samsung 850 Pro 512GB + Intel 535 480GB + Samsung 840 Pro 256GB | HDD: 2x WD Black 2TB + 2x WD Green 4TB | Creative Sound Blaster ZxR+Sennheiser HD650 | Corsair RM1000 | Corsair H100i V2 | Phanteks P400S Tempered glass | Asus ROG Swift 1440p 165Hz + Asus 1440p PLS | Retina Macbook Pro | i7-3820QM | 8GB RAM | MS Surface Pro 3&4 | Intel i5 | 8GB RAM | 256GB SSD |

Permalänk
Medlem
Skrivet av 220volt:

Gnällclockers…

En stor anledning till att jag knappt är på sweclockers längre. Varenda artikel följs av gnäll, väldigt lite konstruktivt eller intressant.

Visa signatur

Råd tas på eget ansvar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Banco:

En stor anledning till att jag knappt är på sweclockers längre. Varenda artikel följs av gnäll, väldigt lite konstruktivt eller intressant.

Det är verkligen Gnällklockers men i just detta fall är det lite befogat. Nintendo hade alla möjligheter att göra nått mer här. Precis som Oled-skärmen förbättrar portabelt läge så hade 4K output (via lite högre renderings-upplösning plus högkvalitativ uppskalning) förbättrat dockat läge. Nu blev det lite halvmesyr över det hela och för de som vara/mest kör dockat blir denna uppdatering rätt poänglös.

Permalänk
Konsolpleb 🕹
Skrivet av XFTality:

Vafan, bara jag som tycker att det är en god nyhet? Detta innebär ju att min Switch gen1 inte blir utdaterad?? Men skämt åsido,

Människor som uppskattar Nintendo, äger redan en Switch. Människor som inte fattar Nintendo, som jämnt och ständigt efterfrågar bättre flops, hertz dpi etc, hör hemma i PS/Xbox/PC-lägret. Och roligt nog kan jag nästan lova att 0% av dessa som klagar skulle köpa en Nintendo Switch super pro rtx 9000, inte ens om den var utrustad med det bästa möjliga.

Det är som om alla gamers har glömt bort vad spel innebär.

Spelar ni som klagar, ens spel för spelens skull längre? Tyvärr verkar alla här spela för transistorernas skull.

Har alla här verkligen glömt deras rötter - Orsaken till varför man en gång i tiden hamnade på SweClockers? Dags att sätta sig ner, och resonera lite.

De flesta har nog hamnat på SweClockers på grund av sitt hårdvaruintresse. Så då är det ganska naturligt att man pratar om hårdvara när Nintendo uppdaterar hårdvaran.

Det är ju inte ett nytt spel de ska släppa här, det är en ny konsolrevision.

Angående bilden du målar upp:
Antingen gillar man Nintendo och har redan en switch eller så bör man hålla sig till PC eller de stationära konsolerna.

Himla svartvit syn på världen. Lite väl: antingen älskar du Nintendo och därmed måste du älska allt de gör. Eller så är du inte rättroende och därmed är du inte värdig en Nintendo-produkt.

Personligen tycker jag Switch är trevlig. Jag köpte den vid launch, har spelat ett gäng spel som varit fantastiska. BOTW är uppe på topp 3 spel genom tiderna för mig.

Men det i sin tur betyder ju inte att jag är helt immun mot skavankerna och att jag inte önskar mig att de hade förbättrat sin hårdvara.

Visa signatur

240p är livet

Permalänk
Medlem
Skrivet av XFTality:

Vafan, bara jag som tycker att det är en god nyhet? Detta innebär ju att min Switch gen1 inte blir utdaterad?? Men skämt åsido,

Människor som uppskattar Nintendo, äger redan en Switch. Människor som inte fattar Nintendo, som jämnt och ständigt efterfrågar bättre flops, hertz dpi etc, hör hemma i PS/Xbox/PC-lägret. Och roligt nog kan jag nästan lova att 0% av dessa som klagar skulle köpa en Nintendo Switch super pro rtx 9000, inte ens om den var utrustad med det bästa möjliga.

Det är som om alla gamers har glömt bort vad spel innebär.

Spelar ni som klagar, ens spel för spelens skull längre? Tyvärr verkar alla här spela för transistorernas skull.

Har alla här verkligen glömt deras rötter - Orsaken till varför man en gång i tiden hamnade på SweClockers? Dags att sätta sig ner, och resonera lite.

Jag äger en Switch (2017) och spelar nästan uteslutande på den nu för tiden, men skulle Nintendo släppa en Switch med bättre hårdvara så skulle jag köpa en direkt. Spelkänsla går alltid före grafik, men det ena utesluter inte det andra.

Zelda BoTW är t.ex. ett av mina absoluta favoritspel, men inte ens den mest inbitna Nintendo-fanatikern kan påstå att det är positivt att spelet förvandlas till ett bildspel i t.ex. Korok-skogen. Eller t.ex. Xenoblade Chronicles 2 som ibland förvandlas till pixelsoppa i handhållet läge när upplösningen droppar till 368p.

Många av Nintendos egna spel har i själva verket prestandaproblem i någon grad, och jag tycker nog att man kan få önska sig en bättre spelupplevelse utan att bli utsparkad från Nintendo-lägret. Jag har då i alla fall inte hittat något spel där framedrops och/eller låg upplösning gett en bättre spelupplevelse än.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ipac:

Det är verkligen Gnällklockers men i just detta fall är det lite befogat. Nintendo hade alla möjligheter att göra nått mer här. Precis som Oled-skärmen förbättrar portabelt läge så hade 4K output (via lite högre renderings-upplösning plus högkvalitativ uppskalning) förbättrat dockat läge. Nu blev det lite halvmesyr över det hela och för de som vara/mest kör dockat blir denna uppdatering rätt poänglös.

Håller helt med egentligen. Synd på dlss osv. Men att läsa sida efter sida där folk säger samma sak är meningslöst och tröttsamt.

Genom att priset är det samma(?) så blir det ändå en viss förbättring. Jag kan köpa begagnade med icke Oled till mina barn osv.

Visa signatur

Råd tas på eget ansvar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av XFTality:

Vafan, bara jag som tycker att det är en god nyhet? Detta innebär ju att min Switch gen1 inte blir utdaterad?? Men skämt åsido,

Människor som uppskattar Nintendo, äger redan en Switch. Människor som inte fattar Nintendo, som jämnt och ständigt efterfrågar bättre flops, hertz dpi etc, hör hemma i PS/Xbox/PC-lägret. Och roligt nog kan jag nästan lova att 0% av dessa som klagar skulle köpa en Nintendo Switch super pro rtx 9000, inte ens om den var utrustad med det bästa möjliga.

Det är som om alla gamers har glömt bort vad spel innebär.

Spelar ni som klagar, ens spel för spelens skull längre? Tyvärr verkar alla här spela för transistorernas skull.

Har alla här verkligen glömt deras rötter - Orsaken till varför man en gång i tiden hamnade på SweClockers? Dags att sätta sig ner, och resonera lite.

Jag tillhör dem 0% som skulle köpt en värstingmodell om det släppts men det är inte ett måste.

Det enda jag vill ha är spel som känns bra när jag spelar dem och tyvärr finns det många spel till Switch där så inte är fallet.

Jag tror inte att någon av oss kräver att Nintendo ska släppa den mest avancerade maskinen på marknaden. Vi vill att existerande spelupplevelser ska vara bra upplevelser och sub 30fps med suddig grafik är inte ett optimalt sätt att uppnå detta. Det är alltså inte tekniken som är det viktiga här, det är spelupplevelse som är viktigast och lite extra kraft skulle få fler spel att kännas bättre.

Som jag ser det har Nintendo tre val för Switchspel:
* Gör inget (spel förblir lidande)
* Släpp kraftfullare hårdvara (fler spel når önskad nivå)
* Se över Nintendo seal of quality (ställ högre krav på spelen)

Innan Switch 2 släpps förväntar jag mig det första. Att Nintendo inte gör någonting och det är väldigt synd för spelupplevelsen i många spel.

Visa signatur

Corsair 5000D | PRIME X670E-PRO | 7800X3D |
Kingston Fury Beast DDR5 2x16GB @6000MT/s CL30-40-40-28 | TUF RTX 4090 | 2 * 2TB WD Black SN850X PCI-E 4 |

Permalänk
Konsolpleb 🕹
Skrivet av Banco:

Håller helt med egentligen. Synd på dlss osv. Men att läsa sida efter sida där folk säger samma sak är meningslöst och tröttsamt.

Genom att priset är det samma(?) så blir det ändå en viss förbättring. Jag kan köpa begagnade med icke Oled till mina barn osv.

Priset går upp
50 USD mot föregångarens MSRP vilket i praktiken betyder lite mer än MSRP eftersom många säljer föregångaren lite billigare än MSRP. (Med tiden kommer det förstås jämna ut sig men vid launch så kommer ju garanterat butikerna ligga närmare MSRP på uppföljaren än vad de gör på föregångaren, så är det alltid)

Visa signatur

240p är livet

Permalänk
Medlem
Skrivet av Banco:

Håller helt med egentligen. Synd på dlss osv. Men att läsa sida efter sida där folk säger samma sak är meningslöst och tröttsamt.

Genom att priset är det samma(?) så blir det ändå en viss förbättring. Jag kan köpa begagnade med icke Oled till mina barn osv.

Fasen, där påminde du mig om nått. Jag som hade tänkt att sälja vårt innan nya modellen dök upp...

Permalänk
Medlem
Skrivet av XFTality:

Vafan, bara jag som tycker att det är en god nyhet? Detta innebär ju att min Switch gen1 inte blir utdaterad?? Men skämt åsido,

Människor som uppskattar Nintendo, äger redan en Switch. Människor som inte fattar Nintendo, som jämnt och ständigt efterfrågar bättre flops, hertz dpi etc, hör hemma i PS/Xbox/PC-lägret. Och roligt nog kan jag nästan lova att 0% av dessa som klagar skulle köpa en Nintendo Switch super pro rtx 9000, inte ens om den var utrustad med det bästa möjliga.

Det är som om alla gamers har glömt bort vad spel innebär.

Spelar ni som klagar, ens spel för spelens skull längre? Tyvärr verkar alla här spela för transistorernas skull.

Har alla här verkligen glömt deras rötter - Orsaken till varför man en gång i tiden hamnade på SweClockers? Dags att sätta sig ner, och resonera lite.

Hehe, jag håller med dig om att Nintendo oftast fokuserar på spelglädje... Men skulle nog absolut säga att sweclockers rötter nog är överklockning och mycket riktigt "spela för transistorernas skull".

Själv kramar jag mitt wii u hårt

Permalänk
Medlem
Skrivet av XFTality:

Vafan, bara jag som tycker att det är en god nyhet? Detta innebär ju att min Switch gen1 inte blir utdaterad?? Men skämt åsido,

Människor som uppskattar Nintendo, äger redan en Switch. Människor som inte fattar Nintendo, som jämnt och ständigt efterfrågar bättre flops, hertz dpi etc, hör hemma i PS/Xbox/PC-lägret. Och roligt nog kan jag nästan lova att 0% av dessa som klagar skulle köpa en Nintendo Switch super pro rtx 9000, inte ens om den var utrustad med det bästa möjliga.

Det är som om alla gamers har glömt bort vad spel innebär.

Spelar ni som klagar, ens spel för spelens skull längre? Tyvärr verkar alla här spela för transistorernas skull.

Har alla här verkligen glömt deras rötter - Orsaken till varför man en gång i tiden hamnade på SweClockers? Dags att sätta sig ner, och resonera lite.

Med din logik så kan vi ju lika gärna spela Gameboy Color. Man får enligt dig inte ha några krav på förbättring tydligen.
Och kritiken mot Switch Oled är den samma på Resetera, Neogaf, FZ och allehanda forum. Har alla fel då menar du, och du är den enda som förstår att Nintendo är ofelbar med sina produkter.

Visa signatur

Laptop: Lenovo Legion 5 (Ryzen 5 5600H, 16GB, RTX 3060) OS: Windows 11 Pro

TV: LG C1 65" ✪ Konsol: PS5 (+2TB SSD & 4TB HDD), PS3 Fat (960GB SSD), PS3 Slim (500GB SSD), PS Vita

Reciever: Onkyo TX-NR676E ✪ 4K UHD Blu-ray: Panasonic DP-UB820 ✪ CD-spelare: Onkyo C-7030

Högtalare: Focal Chorus 726, XTZ 10.16 ✪ Hörlurar: beyerdynamic DT 700 PRO X ✪ DAC/AMP: Fosi Audio Q4

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mono:

Med din logik så kan vi ju lika gärna spela Gameboy Color. Man får enligt dig inte ha några krav på förbättring tydligen.
Och kritiken mot Switch Oled är den samma på Resetera, Neogaf, FZ och allehanda forum. Har alla fel då menar du, och du är den enda som förstår att Nintendo är ofelbar med sina produkter.

Det klart folk på forum, i synnerhet på forum där det finns teknikintresserade vill se nya balla prylar!
På resetera finns en tråd som på fyra och en halv månad genererat två biblar (330 sidor gånger 4600 ord per sida) av pie-in-the-sky spekulationer om Nintendos nya Switch som på något sätt lyckas tänka bort time-to-market, tillgänglig litografi, möjliga minneslösningar, 3W begränsning för själva SoC:en i mobilt läge och naturligtvis pris. Man jämför med stationära lösningar och undviker nogsamt att t.ex. titta på mobiltelefoner med processorer faktiskt byggda på Samsungs 10/8nm nod.
Det är tydligen kul för dem som ägnar sig åt det, men bara för att folk vill ha saker innebär det inte att det är realistiskt eller ens möjligt.

Jag är intresserad av fotografi, och ser ständigt hur folk vill ha förbättringar i sensorernas ljuskänslighet som helt enkelt är omöjliga eftersom deras quantum efficiency är så hög idag att det inte finns så mycket mer att hämta där. Men det hindrar inte människor från att vilja ha det i alla fall och vara besvikna på kameratillverkarna som inte levererar.
Fenomenet är nog ganska allmänmänskligt.

Permalänk
Konsolpleb 🕹
Skrivet av EntropyQ3:

Det klart folk på forum, i synnerhet på forum där det finns teknikintresserade vill se nya balla prylar!
På resetera finns en tråd som på fyra och en halv månad genererat två biblar (330 sidor gånger 4600 ord per sida) av pie-in-the-sky spekulationer om Nintendos nya Switch som på något sätt lyckas tänka bort time-to-market, tillgänglig litografi, möjliga minneslösningar, 3W begränsning för själva SoC:en i mobilt läge och naturligtvis pris. Man jämför med stationära lösningar och undviker nogsamt att t.ex. titta på mobiltelefoner med processorer faktiskt byggda på Samsungs 10/8nm nod.
Det är tydligen kul för dem som ägnar sig åt det, men bara för att folk vill ha saker innebär det inte att det är realistiskt eller ens möjligt.

Jag är intresserad av fotografi, och ser ständigt hur folk vill ha förbättringar i sensorernas ljuskänslighet som helt enkelt är omöjliga eftersom deras quantum efficiency är så hög idag att det inte finns så mycket mer att hämta där. Men det hindrar inte människor från att vilja ha det i alla fall och vara besvikna på kameratillverkarna som inte levererar.
Fenomenet är nog ganska allmänmänskligt.

Som nämnt tidigare, det är ett väldigt svartvitt sätt att dela upp världen på:
De som är realistiska och förstår att Nintendo redan levererat det bästa som är tekniskt och företagsstrategiskt möjligt och de löjliga som vill ha "allt" och inte fattar någonting av de tekniska eller strategiska problemen med det.

Ett läger som i princip påstår att det är tekniskt omöjligt att göra något bättre 2021 än vad man levererade 2017 som i sin tur byggde på teknik från 2015. Som motargument tycker jag frågan är valid: ska vi bara stänga ner butiken och säga att det går inte att göra bättre så kunde vi väl gjort det redan med Gameboy Color t.ex. Varför ska vi dra gränsen vid 2017?
Och när får man ha förväntningar på något annat? Om ett år, om fem år? 10? När Nintendo säger att vi kan ha det?

Ett annat läger som tycker att allt under 1080p60/4K60 är ett skämt. Utan hänsyn till vilken teknik som finns tillgänglig, är ekonomiskt gångbar etc. Självklart har de flesta inte inblick nog att förstå att vad de begär inte är tekniskt genomförbart.

Men det finns ju också ett tredje läger: de som bara vill ha "bättre än den första". Det kanske inte är lätt men det är ju genomförbart. Kanske inte lika självklart med en off-the-shelf-part osv. Men 100% möjligt.

Folks vilja att ha bättre produkter kräver ju inte att de ska ha full insikt i alla tillverkningsled och exakt vilka produkter Nintendos underleverantörer har tillgängliga till vilka priser. Det är, i alla fall i min mening, fullt rimligt att ha önskemål om en bättre produkt än en fyra år gammal produkt.
Om du köper en Iphone 13 i år så är det rimligt att anta att den är bättre än en Iphone 8 från 2017 t.ex.
En PS4 Pro var på alla sätt bättre än en PS4, det har gått längre tid mellan Switch och Switch OLED än vad det gjorde mellan Playstations iterationer osv.

Visa signatur

240p är livet

Permalänk
Medlem
Skrivet av UndaC:

Som nämnt tidigare, det är ett väldigt svartvitt sätt att dela upp världen på:
De som är realistiska och förstår att Nintendo redan levererat det bästa som är tekniskt och företagsstrategiskt möjligt och de löjliga som vill ha "allt" och inte fattar någonting av de tekniska eller strategiska problemen med det.

Ett läger som i princip påstår att det är tekniskt omöjligt att göra något bättre 2021 än vad man levererade 2017 som i sin tur byggde på teknik från 2015. Som motargument tycker jag frågan är valid: ska vi bara stänga ner butiken och säga att det går inte att göra bättre så kunde vi väl gjort det redan med Gameboy Color t.ex. Varför ska vi dra gränsen vid 2017?
Och när får man ha förväntningar på något annat? Om ett år, om fem år? 10? När Nintendo säger att vi kan ha det?

Ett annat läger som tycker att allt under 1080p60/4K60 är ett skämt. Utan hänsyn till vilken teknik som finns tillgänglig, är ekonomiskt gångbar etc. Självklart har de flesta inte inblick nog att förstå att vad de begär inte är tekniskt genomförbart.

Men det finns ju också ett tredje läger: de som bara vill ha "bättre än den första". Det kanske inte är lätt men det är ju genomförbart. Kanske inte lika självklart med en off-the-shelf-part osv. Men 100% möjligt.

Folks vilja att ha bättre produkter kräver ju inte att de ska ha full insikt i alla tillverkningsled och exakt vilka produkter Nintendos underleverantörer har tillgängliga till vilka priser. Det är, i alla fall i min mening, fullt rimligt att ha önskemål om en bättre produkt än en fyra år gammal produkt.
Om du köper en Iphone 13 i år så är det rimligt att anta att den är bättre än en Iphone 8 från 2017 t.ex.
En PS4 Pro var på alla sätt bättre än en PS4, det har gått längre tid mellan Switch och Switch OLED än vad det gjorde mellan Playstations iterationer osv.

Det är ett allmänt mönster på nätet att diskussioner oftast är väldigt polariserade. Svart-vitt. Det finns nog flera skäl till att det gärna blir så.

Du argumenterar för att det borde gå att göra en bättre Switch, för att det har gått en viss tid. Och du refererar till att andra produkter har kunnat uppgraderas efter fyra år.

Min hållning är att om man tycker att någon skall göra bättre ifrån sig, får man faktiskt också visa på hur det skulle gå till. (Och det gäller generellt.)

För det är ju då det i det här fallet, visar sig att det inte är så jädra rättframt. Det finns flera hinder på vägen, och ett som nästan aldrig tas upp är att Mariko (TX1, 16nmFF) faktiskt redan presterar bra för vad den är och de krav som ställs på den för kontinuerlig prestanda. (Om vi jämför med t.ex. Snapdragon 750 som släpptes nyligen av Qualcomm på Samsungs 8nm nod som ofta föreslås som kandidat för en ny Switch så presterar den föga förvånande bättre på CPU prestanda men sämre (!) map grafik, vid jämförbar strömförbrukning.)

Forumdiskussioner om Nintendo Switch har fortfarande, över fyra år efter lanseringen, ofta som utgångspunkt att man jämför produkten med stationära 100-200W konsoler, istället för med de som har samma begränsningar som Switchen. Det gäller både de som rackar ner på den, men faktiskt också de som gillar den och tänker i termer av att en ny Switch ”borde kunna matcha en XboxOne i portabelt läge”. Man har en skev referenspunkt, som inte hjälper när man diskuterar vad som är rimligt kretstekniskt. Mariko drar knappt 3W i portabelt läge, så för att få en vettig uppfattning om vad som är möjligt får man kika på utvecklingen hos mobil-SoC:ar.
(Och då har vi inte ens börjat ta i frågan om hur stor volym man behöver producera av en krets på en bleeding edge nod för att det skall löna sig om man gör en ren krympning av en befintlig design. Om man alls kommer till. Dvs kostnader och produktionsförutsättningar. Eller för den delen marknad: vill Nintendo splittra sin användarbas? Gynnar det vare sig utvecklare eller konsumenter?)

Utvidgning:
Pixel C mot Qualcomm 888 hos Anandtech (GfxBench)
Pixel C
888
Pixel C mot Qualcomm 888 hos UL (Slingshot unlimited)
Pixel C
888

I båda fallen ligger den bäst presterande flaggskeppsSoC:en idag på ganska precis en faktor två bättre prestanda än TX1, och det lite knappt när man utgår från det mer realistiska throttlade tillståndet för 888 eftersom spelsessioner är längre.
Det är ju inte för att Qualcomm och deras konkurrenter inte skulle vilja leverera bättre. De kan helt enkelt inte inom de givna begränsningarna. Så om detta är vad den bästa och dyraste mobilSoCen som finns att köpa kan prestera, vad är en rimlig förväntan av Nintendo?

Det är helt OK att vilja ha en snabbare Switch. Jag hade själv köpt en, om priset varit rimligt. Men det är inte ett dugg konstigt att de ligger kvar på Mariko. Min förhoppning är att det innebär att de kommer att leverera ett meningsfullt steg så småningom.

Permalänk
Konsolpleb 🕹
Skrivet av EntropyQ3:

Min hållning är att om man tycker att någon skall göra bättre ifrån sig, får man faktiskt också visa på hur det skulle gå till. (Och det gäller generellt.)

Det kanske är här åsikterna går isär.
Givet att alla snarlika produkter i ett område rör sig framåt i en viss takt anser jag det är rimligt att konsumenter sätter förväntningarna därefter.

De specifika utmaningarna, tekniska hinder att ta sig förbi, upphandling med leverantörer om custom-designs etc ligger inte i Joe Average händer.

Det är måhända varken lätt eller självklart vilken väg de ska gå. Men det är inte konsumentens jobb att kunna ta fram en blueprint för hur de ska göra innan man ställer krav eller har önskemål.

Givetvis finns det ju då krav som kan vara orimliga. 4k60 i handheld och en skärm med 2000 nits har med tio timmar batteritid är orimligt tex.
Men att framsteg ska ske över tid är inte en orimlig förväntan/önskan.

Så tänker jag iaf.

Att man ska behöva visa exakt hur Nintendos ingenjörer ska utföra det känns inte i mina öron som ett rimligt argument. Det påminner mer om ”men gör det bättre själv då”.

Visa signatur

240p är livet