Se Microsoft avtäcka nästa version av Windows klockan 17:00

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elgot:

Jag har inte hunnit testa, men det annonserades på twitter.

Länk?

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Sveklockarn:

https://twitter.com/dispensa/status/1408478280848527360?s=21

Permalänk
Medlem

Ok, det funkar nog så att det fortfarande är samma fil och att uppdateringen sker inne i programmet. Nu när jag installerade det igen och försöker starta så kommer följande dialogruta upp innan programmet avslutas.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Sveklockarn:

Ok, det funkar nog så att det fortfarande är samma fil och att uppdateringen sker inne i programmet. Nu när jag installerade det igen och försöker starta så kommer följande dialogruta upp innan programmet avslutas.
https://i.imgur.com/QfNgN8T.png

Ja, samma här (utan ominstallation).

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av jnsson:

Verkar som om det finns 2 nivåer av systemkrav. Hard floor och soft floor. Uppfyller man hard floor, men inte soft floor (t.ex. TPM 1.2 och SecureBootCapable = True och inte 2.0) så kommer man få uppgradera, däremot rekommenderas det inte. Står följande "Devices that do not meet the hard floor cannot be upgraded to Windows 11, and devices that meet the soft floor will receive a notification that upgrade is not advised." Dvs, uppfyller man TPM 1.2 och SecureBootCapable = True så kommer man kunna uppgradera.

Källa: https://docs.microsoft.com/en-us/windows/compatibility/window...

Nu har de uppdaterat sidan (till att inte nämna några nivåer).

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elgot:

Nu har de uppdaterat sidan (till att inte nämna några nivåer).

Bra med tanke på att TPM 1.2-standarden är föråldrad.

Hittade detta på Twitter:

Permalänk
Medlem
Skrivet av MrWhizeguy:

Saknas det inte massor i win11 nu? Dels eventuellt stöd vid vissa spel/appar samt drivrutiner?

Vad jag har märkt så lirar det mesta jag testat. Hade lite problem med att få in .NET Framework 3.5. Men annars har de spel jag installerat fungerat fint. Men det är säkert olika upplevelser beroende på vilken hårdvara som du kör på.

Visa signatur

Spelriggen: Intel i5 10400F - GTX 1070 - 16GB DDR4 - ASUS TUF GAMING B460M-PLUS - 500 GB SDD - be quiet! 730W - Define Mini C

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dockland:

Kan man inte slopa startmenyn helt? Den känns onödig. Hade önskat en lösning som MacOS "Spotligt" och den somliga Linux kör va-de-nu-kallas.
Förändring är bra. Tycker själv att vägen MS gick med startmenyn i Windows 8 var helt rätt väg. På jobbdatorn kör jag startmenyn i fullskärm.

Det blev ju ramaskri med Windows 8 och den bortplockade startmenyn.

Det är inte svårt att göra tillägget custum, så man själv kan välja var man vill ha den, antingen på klassiska viset eller det nya..

På desktop så föredrar jag klassisk menyplacering

På surfplatta funkar det utmärkt med centrerad meny

Människor är rätt "vane" konservativa, och gillar inte för radikala förändringar. Man borde alltid ha valmöjligheten, så alla blir nöjda. Det är så enkelt att fixa.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5700X 3,4GHz
Asus GeForce RTX 4070 Dual OC 12GB
Asus ROG Strix X570-E Gaming
G.Skill Trident Z Neo DDR4 3600MHz 32GB
Samsung 980 Pro Series 1TB

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av Sveklockarn:

Ja data är hur lätt som helst, man behöver bara lära sig 0 och 1.

Det finns 10 slags människor här i världen.
De som förstår det binära talsystemet och de som inte gör det.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xverminator:

På desktop så föredrar jag klassisk menyplacering

På surfplatta funkar det utmärkt med centrerad meny

Människor är rätt "vane" konservativa, och gillar inte för radikala förändringar. Man borde alltid ha valmöjligheten, så alla blir nöjda. Det är så enkelt att fixa.

Start-menyn kan vänsterjusteras i Windows 11, det finns screenshots på både inställningen och resultatet. Själv ser jag ingen nackdel med att centrera startmenyn då mycket annan content i diverse mjukvaror har en tendens att vara centrerad på skärmen, inte minst då webbinnehåll.

Spontant känner jag att det ser bäst ut att ha menyn vänsterjusterad men kommer nog köra med den centrerad ett par veckor åtminstone bara för att känna på det ett tag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ratatosk:

Det finns 10 slags människor här i världen.
De som förstår det binära talsystemet och de som inte gör det.

Det finns två slags människor på det här forumet.
De som kan extrapolera från inkomplett data

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sveklockarn:

Det finns två slags människor på det här forumet.
De som kan extrapolera från inkomplett data

Och de som tro att de vet, men inte förstår e=mc2?

Visa signatur

CPU: 5900x. Mem:64GB@3200 16-17-17-34-1T. (ImDIsk)
GPU: 1080 Ti@ca 6-7%OC. Sound: SB-Z -> toslink (DTS)-> old JVC. MB Realtek to Z-2300 for VOIP.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ratatosk:

Det finns 10 slags människor här i världen.
De som förstår det binära talsystemet och de som inte gör det.

Nu fattar jag skämtet. Två stereotyper sedan de som är analoga.

Visa signatur

CPU: 5900x. Mem:64GB@3200 16-17-17-34-1T. (ImDIsk)
GPU: 1080 Ti@ca 6-7%OC. Sound: SB-Z -> toslink (DTS)-> old JVC. MB Realtek to Z-2300 for VOIP.

Permalänk
Medlem
Skrivet av sp1k3n:

Den jag har fungerar fortfarande:

PC Health Check app (Checks if your PC meets all the system requirements for Windows 11)
https://aka.ms/GetPCHealthCheckApp

Version 2.1.210623002-s2

Laddade nyss ner PC Health, och den är Version 2.3.210625001-s2.

Visa signatur

Cooler Master ATCS840 | Cooler Master Silent Pro Gold 1200W | Fractal Design Newton R3 1000W
ASUSTeK Z9PE-D8 WS | 2x Intel Xeon E5-2697 v2 | Kingston 128 GB DDR3 ECC | Gigabyte Geforce GTX 1070 Ti
BOINC : asteroids | einstein | enigma | milkyway | seti | universe | TheSkyNet POGS

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elgot:

Nu har de uppdaterat sidan (till att inte nämna några nivåer).

Japp, och lagt orimligt höga krav enligt mig. Min Lenovo dator som är från 2016 är inte kompatibel med W11 även fast den stödjer TPM 2.0, för att den bara har en 6300u. Jag förstår verkligen inte varför de har 8:e generationens Intel Core CPU:er som minimum. Känns extremt märkligt. De måste ge en bra förklaring. Jag behöver inte kunna installera Android appar om det är det som gör att det är 8:e generationens Intel Core cpu.

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av jnsson:

Japp, och lagt orimligt höga krav enligt mig. Min Lenovo dator som är från 2016 är inte kompatibel med W11 även fast den stödjer TPM 2.0, för att den bara har en 6300u. Jag förstår verkligen inte varför de har 8:e generationens Intel Core CPU:er som minimum. Känns extremt märkligt. De måste ge en bra förklaring. Jag behöver inte kunna installera Android appar om det är det som gör att det är 8:e generationens Intel Core cpu.

Kanske har de bara satt gränsen vid fem år eller så, men som sagt har ju även Windows 10 processorkrav som går utmärkt att ignorera.
https://docs.microsoft.com/en-us/windows-hardware/design/mini...

Permalänk
Medlem

Jag har en känsla av att kraven för att installera kommer revideras, det är ju Microsoft själva som förlorar på detta…

Permalänk
Medlem

Jag får känslan att listan med processorer enbart gäller OEM.

"For each listed edition, Company must use only the processors listed, as specified in the tables below. The requirements below apply whenever the edition below is pre-installed or provided on external media, including as downgrade or down edition software."

Tittade igenom listorna för Windows 7, där "kraven" är högre än vad som fanns när Windows 7 släpptes.

Så jag tror att vi ska ta listan med en stor nypa salt. Gällande TPM, så borde det också gå att ta sig förbi.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elgot:

Kanske har de bara satt gränsen vid fem år eller så, men som sagt har ju även Windows 10 processorkrav som går utmärkt att ignorera.
https://docs.microsoft.com/en-us/windows-hardware/design/mini...

Med tanke på att de säljer Surface datorer från 2017/2018 som inte uppfyller CPU kraven så är det ännu mer märkligt

Skrivet av walkir:

Jag får känslan att listan med processorer enbart gäller OEM.

"For each listed edition, Company must use only the processors listed, as specified in the tables below. The requirements below apply whenever the edition below is pre-installed or provided on external media, including as downgrade or down edition software."

Tittade igenom listorna för Windows 7, där "kraven" är högre än vad som fanns när Windows 7 släpptes.

Så jag tror att vi ska ta listan med en stor nypa salt. Gällande TPM, så borde det också gå att ta sig förbi.

Vi får hoppas på det du skriver. Jag får iallafall upp på en dator från 2012 "The processor is not supported" i PC Health Check appen.

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sysop:

Jag har en känsla av att kraven för att installera kommer revideras, det är ju Microsoft själva som förlorar på detta…

Jag förstår inte, vad förlorar alla på bättre säkerhet?

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Sysop:

Jag har en känsla av att kraven för att installera kommer revideras, det är ju Microsoft själva som förlorar på detta…

Med gratis uppgradering är det ju frågan. Om du frestas att köpa en ny dator tjänar de troligen några kronor direkt, och kanske vill de hellre att Windows 11 skall vara det nya häftiga som körs på moderna system än att alla följer med?

Skrivet av walkir:

Jag får känslan att listan med processorer enbart gäller OEM.

"For each listed edition, Company must use only the processors listed, as specified in the tables below. The requirements below apply whenever the edition below is pre-installed or provided on external media, including as downgrade or down edition software."

Tittade igenom listorna för Windows 7, där "kraven" är högre än vad som fanns när Windows 7 släpptes.

Så jag tror att vi ska ta listan med en stor nypa salt. Gällande TPM, så borde det också gå att ta sig förbi.

Traditionellt har ju slutanvändare inte behövt bry sig om det där, men nu har de ju släppt en pedagogiskt verktyg (för just slutanvändare) så frågan är vad som gäller.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elgot:

Med gratis uppgradering är det ju frågan. Om du frestas att köpa en ny dator tjänar de troligen några kronor direkt, och kanske vill de hellre att Windows 11 skall vara det nya häftiga som körs på moderna system än att alla följer med?
Traditionellt har ju slutanvändare inte behövt bry sig om det där, men nu har de ju släppt en pedagogiskt verktyg (för just slutanvändare) så frågan är vad som gäller.

Och förut så har det inte heller stått det fetmarkerade "1 gigahertz (GHz) or faster with 2 or more cores on a compatible 64-bit processor or System on a Chip (SoC)" utan bara stått t.ex. "1 gigahertz (GHz) or faster" så man blir ju orolig. Visste inte ens att det fanns en lista över supported CPU till Windows 10 för jag för Windows 10 på en 10 år gammal dator utan problem.

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av jnsson:

Och förut så har det inte heller stått det fetmarkerade "1 gigahertz (GHz) or faster with 2 or more cores on a compatible 64-bit processor or System on a Chip (SoC)" utan bara stått t.ex. "1 gigahertz (GHz) or faster" så man blir ju orolig. Visste inte ens att det fanns en lista över supported CPU till Windows 10 för jag för Windows 10 på en 10 år gammal dator utan problem.

Det är ju en intressant precisering, fast de var väl tvungna att ändra texten för att inkludera arm och lite extra fluff kanske följde med av bara farten...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elgot:

Det är ju en intressant precisering, fast de var väl tvungna att ändra texten för att inkludera arm och lite extra fluff kanske följde med av bara farten...

Stod inte så innan de tog bort hard och soft floor. De la till compatible delen efter att de tog bort hard och soft floor

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av jnsson:

Stod inte så innan de tog bort hard och soft floor. De la till compatible delen efter att de tog bort hard och soft floor

Aha, ja då är det nog lite extra oroväckande.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jan-banan:

Hade hoppas att de skulle byta kärna till linux hade varit en lika stor grej som Apple m1.

Hoppas de rensar ut allt gammalt skit och gör något likande som rosetta som Apple gjorde.

Gör något slags uppdateringaverlryg typ apt-get så man slipper jaga olika hemsidor efter uppdateringar

Finns redan en packethanteringssystem som kommer nu under sommaren i Windows 10, heter winget, lite betaversion än så länge men det blir nog bättre. Annars finns ju sen länge chocolatey.

Visa signatur

kill -s SIGCHLD `pidof Kenny`
bash: Oh my god, they killed Kenny
init: You Bastards

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av houze:

Finns redan en packethanteringssystem som kommer nu under sommaren i Windows 10, heter winget, lite betaversion än så länge men det blir nog bättre. Annars finns ju sen länge chocolatey.

Förhoppningen är väl också att Microsoft Store skall fylla den rollen?

Permalänk
Medlem
Skrivet av maweric:

Kanske det. Men trist när det är en negativ stämning med allt gnäll oavsett ämne. Roligare när man kommer med något positivt eller uppbyggande idér.

Absolut. Men där vissa hör gnäll, kanske jag hör välriktad kritik. Nog så bidragande till "något positivt" i slutändan.

Visa signatur

🖥️:Phanteks Evolv X | Ryzen 7 5800X3D | Noctua nh-d15 chromax.black | 8x Noctua NF-P14s Redux 1500 | Gigabyte x470 Aorus Gaming 7 Wifi | Kingston Renegade 32Gb 3600Mhz | Samsung 990 Pro | ASUS TUF 3080 12Gb | Cougar CM 700W | Acer XB27HU | Mionix Naos QG | CM Storm QuickFire TK MX Blue |

"Bättre bli motbevisad - än förklarad skyldig"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elgot:

Aha, ja då är det nog lite extra oroväckande.

Så här stod det innan http://web.archive.org/web/20210625132426/https://docs.micros...

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem

Här har ni ett simpelt program som kan se om ni klarar windows 11.

https://github.com/rcmaehl/WhyNotWin11/releases

detta resultat fick jag .jag kör Windows 11 (Leaked) Dev Build 21996.1 Consumer Edition (x64)

https://ibb.co/qYpjxJH

missat info