Vissa enheter fungerar inte i vissa USB portar

Permalänk
Medlem

Vissa enheter fungerar inte i vissa USB portar

Mina komponenter

Tangentbordet samt min webbkamera fungerar bara i de två översta portarna samt de två jag har på framsidan av chassit. Andra portar fungerar de inte i. När jag testar andra enheter i dessa portar så fungerar det.

Vad beror detta på och hur kan jag fixa det?

Visa signatur

Klicka på citera när du ska svara någon!

Permalänk
Medlem

Kan vara en annan kontroller för de nedre usb portarna.
Finns det några drivrutiner på tillverkarens hemsida?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sions:

Kan vara en annan kontroller för de nedre usb portarna.
Finns det några drivrutiner på tillverkarens hemsida?

Hej, nej det är inte drivrutinerna. Testade uppdatera nyss och samma sak. Har även testat installera om datorn helt vid ett tidigare tillfälle.

Visa signatur

Klicka på citera när du ska svara någon!

Permalänk
Medlem

Det verkar vara väldigt vanligt med USB problem på vissa AMD kretsar.
Kör du senaste UEFI?

Permalänk
Medlem

Kan du testa ladda någon enhet som använder usb, typ nån ficklampa, kamera eller annan batteriladdare, och se om det fungerar?
Se om det kommer ut ström från portarna.

Permalänk
Medlem

Var det inte nån bugg med just detta specifikt för en del AMD chipsets som dom fixade nyligen? Med nyligen menar jag runt årsskiftet eller nåt om jag minns rätt.

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem
Skrivet av Svensktiger:

Det verkar vara väldigt vanligt med USB problem på vissa AMD kretsar.
Kör du senaste UEFI?

Skrivet av RVX:

Var det inte nån bugg med just detta specifikt för en del AMD chipsets som dom fixade nyligen? Med nyligen menar jag runt årsskiftet eller nåt om jag minns rätt.

Uppdatering till er och andra:

Det slutade med att allt slutade fungera och jag fick uppdatera BIOS till den senaste versionen. Nu fungerar två av USB portarna som inte fungerade senast, men inga andra. Mitt ena tangentbord fungerar i en av dessa två USB portar medan den andra inte gör det.

Det är alltså helt jävla slumpmässigt vad som fungerar. Har testat uppdatera drivrutinerna men det gjorde ingenting. Vet inte riktigt vad nästa steg är nu...

Visa signatur

Klicka på citera när du ska svara någon!