Fortnite krashar hela tiden. Ominstallerat spel och OS. Samma problem

Permalänk
Medlem
Skrivet av snakes:

Disken är helt ny även den. Sak testa med hans gamla (även det en m2) I övrig ska jag testa de andra förslagen du nämner. Börjar känna att jag är på väg att ge upp snart. Har kollat upp med att isf skicka in den och ta den kostnaden istället.
Det ska jag gå in och kika på så fort jag är hemma igen. Tack.

Hur har det löst sig? Vad har hänt?

Visa signatur

Dell U2311H / MSI Optix MAG274QRF-QD
[ FD 7 Black TG Dark ][ MSI Z690 EDGE WIFI DDR4][ I7 12700K ][ Noctau NH-D15 Black ][ Kingston Fury Renegade 32GB 3600Mhz CL16 DDR4][ WD Blue M2 1TB][ Samsung 860 500 GB ][ WD Caviar Green (EZRX) 1TB ][ Corsair RM850x v3 ][ MSI GTX 1060 GamingX 6GB ][ Backup WD Caviar Green (EARX) 2TB ] [ Backup Seagate BarraCuda (ST2000DM006) 2TB ]
[ Qpad MK-50 ][ SteelSeries Sensei Ten ]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rouge of Darkness:

Testa att ösa på så mycket fart som möjligt på grafikkortskylningen och se om det gör någon skillnad.

Satte i hans kort i min dator och då fick han spela så pass länge att det var dags att gå och lägga sig
Satte även in mitt kort i hans dator och även då gick det att spela utan något fel.
Artifakterna kan även bara ha varit själva spelet.
Har haft kort som lagt av pga värme och det var inte såna streck riktigt, mer spelet som blev "outline"-at.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av snakes:

Satte i hans kort i min dator och då fick han spela så pass länge att det var dags att gå och lägga sig
Satte även in mitt kort i hans dator och även då gick det att spela utan något fel.
Artifakterna kan även bara ha varit själva spelet.
Har haft kort som lagt av pga värme och det var inte såna streck riktigt, mer spelet som blev "outline"-at.

Vad är ditt kort? Min spontana tanke efter att ha läst detta är att ditt kort drar mindre ström och det är hans nätagg som då är problemet.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Medlem
Skrivet av NightFred:

Hur har det löst sig? Vad har hänt?

Det har inte riktigt löst sig. Har som sagt satt in hans kort i min dator (med hans agg) och det funkar. Mitt kort (2070 Strix) med mitt agg i hans dator och det funkar.

Skrivet av giplet:

Vad är ditt kort? Min spontana tanke efter att ha läst detta är att ditt kort drar mindre ström och det är hans nätagg som då är problemet.

Kortet är ett Zotac 3060 White Edition. Säger att det behöver 600w och PSU är på 750w.

Permalänk
Medlem
Skrivet av snakes:

Det har inte riktigt löst sig. Har som sagt satt in hans kort i min dator (med hans agg) och det funkar. Mitt kort (2070 Strix) med mitt agg i hans dator och det funkar.
Kortet är ett Zotac 3060 White Edition. Säger att det behöver 600w och PSU är på 750w.

Tycker ändå att det är märkligt. Tänker ändå att det är något tokigt med det nätt agget. Kan det vara att det blir plötsliga ökningar (spikar) av behov och då kan det inte leverera det utan ger då låsningar i spel. Förstår att det skall klara det men det kan ändå vara så att det är defekt på något sätt. Hoppas det löser sig.

Visa signatur

Dell U2311H / MSI Optix MAG274QRF-QD
[ FD 7 Black TG Dark ][ MSI Z690 EDGE WIFI DDR4][ I7 12700K ][ Noctau NH-D15 Black ][ Kingston Fury Renegade 32GB 3600Mhz CL16 DDR4][ WD Blue M2 1TB][ Samsung 860 500 GB ][ WD Caviar Green (EZRX) 1TB ][ Corsair RM850x v3 ][ MSI GTX 1060 GamingX 6GB ][ Backup WD Caviar Green (EARX) 2TB ] [ Backup Seagate BarraCuda (ST2000DM006) 2TB ]
[ Qpad MK-50 ][ SteelSeries Sensei Ten ]

Permalänk
Medlem
Skrivet av NightFred:

Tycker ändå att det är märkligt. Tänker ändå att det är något tokigt med det nätt agget. Kan det vara att det blir plötsliga ökningar (spikar) av behov och då kan det inte leverera det utan ger då låsningar i spel. Förstår att det skall klara det men det kan ändå vara så att det är defekt på något sätt. Hoppas det löser sig.

Missade en sak: hans kort med mitt agg i hans maskin funkade inte heller. Det här är vad jag har testat.

O = Hans kort
OP = Hans PSU
OD = Hans dator
M= Mitt kort
MP= Min PSU
MD = Min dator

O + OP + OD = nej
O+ MP + OD = nej
M + MP + OD = ja
O + OP + MD = ja, dock bara testat ca 30 min.

Permalänk
Hedersmedlem

En annan skillnad mellan era två grafikkort är att RTX 3060 kan köra PCIe 4.0, vilket det också mest troligt kommer att försöka göra i hans maskin. Prova att gå in i BIOS på hans dator och lås PCIe till 3.0. Detta gör du under Advanced/Onboard Devices Configuration

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Hedersmedlem

En annan sak jag tänkte på nu när jag läste dina inlägg igen var värme. Jag vet att detta kommit upp tidigare. Men om det är så att det fungerat tidigare och detta har börjat utan synbar anledning, så är det ju faktiskt så att det blivit ganska varmt i många delar av landet. Jag ser att han har ett mITX-moderkort. Om delarna sitter i lämplig liten låda så innebär det då också att det kan vara svårt att ventilera bort värmen. Det måste inte vara CPU eller grafikkort som överhettar. Flera andra komponenter kan också påverkas, såsom bland annat själva chipsettet på moderkortet, M.2 SSD och även strömförsörjning till CPU'n.

Går det att öka genomströmningen av luft för att testa?

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Medlem

Med allt som har testats så utgår jag ifrån att BIOS/(U)EFI är uppdaterat samt att man har provat med att återställa det till fabriksinställningar. Och om man har utfört några uppdateringar utav hårdvarornas firmware och problemet började efter det, att man backat tillbaks hårdvarornas firmware.

Annars gissar jag på att det är någon regulator någonstans ger för mycket eller för lite kräm och/eller är överhettad.

Visa signatur

Grundregel för felsökning: Bryt och begränsa.

Permalänk
Medlem
Skrivet av giplet:

Vad är ditt kort? Min spontana tanke efter att ha läst detta är att ditt kort drar mindre ström och det är hans nätagg som då är problemet.

Förlåt, nu såg jag. Mitt är ett 2070 Strix.

Permalänk
Medlem
Skrivet av giplet:

En annan skillnad mellan era två grafikkort är att RTX 3060 kan köra PCIe 4.0, vilket det också mest troligt kommer att försöka göra i hans maskin. Prova att gå in i BIOS på hans dator och lås PCIe till 3.0. Detta gör du under Advanced/Onboard Devices Configuration

Detta är nu gjort

Skrivet av giplet:

En annan sak jag tänkte på nu när jag läste dina inlägg igen var värme. Jag vet att detta kommit upp tidigare. Men om det är så att det fungerat tidigare och detta har börjat utan synbar anledning, så är det ju faktiskt så att det blivit ganska varmt i många delar av landet. Jag ser att han har ett mITX-moderkort. Om delarna sitter i lämplig liten låda så innebär det då också att det kan vara svårt att ventilera bort värmen. Det måste inte vara CPU eller grafikkort som överhettar. Flera andra komponenter kan också påverkas, såsom bland annat själva chipsettet på moderkortet, M.2 SSD och även strömförsörjning till CPU'n.

Går det att öka genomströmningen av luft för att testa?

Datorn är byggd i ett vanligt chassi, inget mITX. Ett Phantek 400. Kvar sedan hans tidigare dator.
Jag har dock nyss kört "Hardwaremonitor" och hittar då lite galna siffror. Vet dock ej vilka de refererar till.
Se temp "#3" och "#6". De känns inte ok.

Delar av luftflödet

Skrivet av Veni:

Med allt som har testats så utgår jag ifrån att BIOS/(U)EFI är uppdaterat samt att man har provat med att återställa det till fabriksinställningar. Och om man har utfört några uppdateringar utav hårdvarornas firmware och problemet började efter det, att man backat tillbaks hårdvarornas firmware.

Annars gissar jag på att det är någon regulator någonstans ger för mycket eller för lite kräm och/eller är överhettad.

Japp, uppdaterat och in samband med det fabriksåterställt. Har dock som sagt ändrat PCIe till 3.0

Felstavningar
Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av snakes:

Detta är nu gjort
Datorn är byggd i ett vanligt chassi, inget mITX. Ett Phantek 400. Kvar sedan hans tidigare dator.
Jag har dock nyss kört "Hardwaremonitor" och hittar då lite galna siffror. Vet dock ej vilka de refererar till.
Se temp "#3" och "#6". De känns inte ok.

https://i.imgur.com/dVFCqGg.png

Delar av luftflödet
https://i.imgur.com/GRdI43X.jpeg

Japp, uppdaterat och in samband med det fabriksåterställt. Har dock som sagt ändrat PCIe till 3.0

Någon med samma problem med temp #3 och #6.
https://linustechtips.com/topic/1262038-asus-rog-strix-b550-e...
Verkar kunna vara oanvända sensorer.

Funkar datorn bättre nu? Ser att du även kör med raiser. Inte säkert den klarar den högre bandbredden med PCIe 4.0.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Medlem
Skrivet av giplet:

Någon med samma problem med temp #3 och #6.
https://linustechtips.com/topic/1262038-asus-rog-strix-b550-e...
Verkar kunna vara oanvända sensorer.

Funkar datorn bättre nu? Ser att du även kör med raiser. Inte säkert den klarar den högre bandbredden med PCIe 4.0.

Ja, läste inlägget och det skulle absolut kunna vara så. Fick en smärre chock bara när värdet kom upp. Testade på min egna och de låg på ca 35 grader där.
Ja, kör med en riser för att verkligen kunna visa kortet Har dock fungerat med den. Men har iaf hårdställt PCIe 3.0. Kabeln klarar inte 4.0.
Flyttade tillbaka hans kort till hans dator (men min PSU) och bad honom spela en längre stund igår.
Ta i trä, men det fungerade en längre stund. Så pass länge att han var tvungen att stänga av och det innan datorn kraschade

Håller alla tummar och tår nu.

Tusen tack till alla som skrivit och kommit med tips och funderingar.
Uppskattas verkligen!

Nu hoppas vi att det rullar på som det ska