Ses man som en slarver om man inte har originalkartonger till prylar?

Permalänk
Medlem

Vad ska folk ha alla dessa kartonger till? Om man köper en sak för att använda den lär ju kartongen bara hamna i ett förråd och ta upp plats ändå. Lika bra att bespara både säljare och köpare besväret att lagra förpackningar.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

Slarver tycker jag inte..
Ser det dock som ett plus när jag handlar.

Sparar de flesta kartongerna själv... Men glömmer att jag har dem vid försäljning.....

Visa signatur

42? Seven and a half million years and all you can come up with is 42?!
► FD Define R2 | Win10Pro | i7-3770K | Hyper212+ SP120PWM | P8P67 PRO | CML8GX3M2A1600C9 | 1080 Ti | AX750 | Asus VG27WQ | Eizo S2100 | HP Z24n |► OnePlus 6 |

Permalänk
Medlem

Det beror helt på vad det är för produkt och hur stor kartongen är. Förr slängde jag ALLTID kartongen efter någon eller några veckor. Nu har jag börjat spara lite på vinden, men framför allt för CPU och GPU. För moderkort blir det främst att jag sparar dessa kartonger för att förvara tillbehör, t.ex skruv, fläktar och diverse småkablar.

Visa signatur

Stationär: Fractal Design Meshify 2 Compact, Ryzen 7 5700x, MSI MAG B550 Tomahawk, Kingston HyperX Fury 32GB 3600Mhz CL18, Sapphire Radeon RX 5700 Pulse, Kingston KC3000 1TB, Kingston A2000 1TB, Seasonic Focus GX 650W, Noctua NH-U14S

NAS: Fractal Design Define R5, Ryzen 3 1200AF, Asus Prime B450M-A, 32GB ECC DDR4 @ 2133Mhz, 5x WD Red 4TB (Raidz2), WD Red 2TB (stripe), TrueNAS 12.0

Permalänk

Alla har inte en fet villa med garage och förråd, bor man i en liten bostad är det väl klart man slänger alla kartonger...

Permalänk
Avstängd

Gillar att spara på lådor, gärna snygga lådor som ofta grafikkort bruka ligga i.

Sen så tänker jag många andra här, att köper uppskattar ofta om lådan finns kvar. Jag har kvar min lådan till min datorskräm sen 2006 samt skärmen, min bästa skräm som jag någonsin köpt, nu sitter jag med en Asus 240Hz skärm....

Visa signatur

Man är inte dum för att man har stavproblem.
Läs mer om min synfel Visual Snow
Om mig ----> #16970666

Permalänk

Sparar om jag kan, men det ska inte behöva vara ett krav. Skärm/TV är i särskilda fall fantastiskt smidigt att spara inför olika typer av tillfälliga flytt. En annan grej med säljare är att dom tycks tro att kartongen som en elektronikprodukt levereras i räcker vid frakt - Idioti säger jag bara.

Visa signatur

Wasserkühlung::5900X::ASSrock X570 TB3::2x8 Ballistix 3000@3800::6800Nitro+

Vilken leksak>> CH341-biosprogrammerare

Permalänk
Medlem

När jag senast beställde en komplett ny pc i delar så monterade jag ihop den, testade att den fungerade ok. Dagen efter packade jag ned alla små kartonger i chassikartongen och slängde alltihopa.

De enda kartongerna jag sparar på är LEGO, men då förvaras ju allt LEGO i dem också... så det är ju en helt annan sak.

Skrivet av coolerfreak:

Sparar om jag kan, men det ska inte behöva vara ett krav. Skärm/TV är i särskilda fall fantastiskt smidigt att spara inför olika typer av tillfälliga flytt. En annan grej med säljare är att dom tycks tro att kartongen som en elektronikprodukt levereras i räcker vid frakt - Idioti säger jag bara.

Beror lite på vad det är för produkt. Men de flesta är paketerade så ett extra ytteremballage blir lite överflödigt. Speciellt när det gäller större saker som t.ex. en tv, bildskärm, skrivare eller liknande saker. Sådant har jag aldrig fått levererat i annat än just originalkartongen.

Beställde förresten ett grafikkort ifrån Nvidia för några år sedan. Det skickades också utan något extra emballage.

Dock är det såklart enorm skillnad på att skicka paket som privatperson gentemot leveranser mellan företag.

Permalänk
Medlem

Ja lite slarvigt är det nog. Själv sparar jag det mesta, tv, tv-spel, förstärkare, högtalare, datordelar osv.
Mycket smidigare att ha kvar sånt om man vill sälja eller ska flytta.

Visa signatur

Laptop: Lenovo Legion 5 (Ryzen 5 5600H, 16GB, RTX 3060) OS: Windows 11 Pro

TV: LG C1 65" ✪ Konsol: PS5 (+2TB SSD & 4TB HDD), PS3 Fat (960GB SSD), PS3 Slim (500GB SSD), PS Vita

Reciever: Onkyo TX-NR676E ✪ 4K UHD Blu-ray: Panasonic DP-UB820 ✪ CD-spelare: Onkyo C-7030

Högtalare: Focal Chorus 726, XTZ 10.16 ✪ Hörlurar: beyerdynamic DT 700 PRO X ✪ DAC/AMP: Fosi Audio Q4

Permalänk
Medlem

Tycker det är konstigt att inte spara produktkartongen garantitiden ut eftersom blir det krångligare att skicka tillbaka garantiärenden i jämförelse med att ha ett bra emballage som bara är att lägga ner i en ytterkartong.

Ska jag köpa något begagnat utan kartongen så får det nog vara jäkligt gammalt och billigt.

Permalänk
Medlem

Alltså det handlar ju också om plats. Jag bor i en 1:a med ett litet vindsförråd. Visst jag sparar så mycket jag kan men det är högst begränsat när lådan till min skärm tar upp en 1/20 av mitt vindsförråd. Det är lätt för folk i stora lägenheter eller villor att säga att det är slarv men lite trångsynt

Permalänk
Medlem

Minns ni när man slängde kartongförpackningarna till NES, SNES och N64 spel efter att man plockat ur kasetten? 😂

Permalänk
Medlem

Ser det snarare som tvärtom. Känns mer slarvigt att spara på en massa papp. Jag slänger allt.

Permalänk
Medlem

Ses man som en slarver om man inte har originalkartonger till prylar?
Nej, inte nödvändigtvis, men det har däremot sina fördelar, Till exempel ger det ett bättre intryck vid försäljning, samt om man måste skicka in produkter för garantiärenden. Dessutom förvaras vissa prylar bättre och mer tryggt i kartong, än utan, tillexempel större TV-apparater och datorskärmar, och vissa datortillbehör.

För egen del sparar jag kartonger tills "öppet köp"-tiden har löpt ut, och slänger sedan dem, mest på grund av platsbrist, och i synnerhet för mindre prylar som jag själv kan åka till butiken med vid garantiärenden. Jag säljer i princip aldrig någonting, och har nästan inga ömtåliga saker som behöver förvaras i sin originalkartong.
Dock har jag köpt en del begagnade produkter utan kartong, och de har kunnat fraktats hem utan att ha tagit någon skada,

Visa signatur

Var rädd om vår planet och varandra.

Permalänk
Medlem

Jag sparar kartongerna till garantin gått ut. Sedan åker de. Skulle vara översvämmad av kartonger annars. Mitt lilla förråd i källaren rymmer inte särskilt mycket.

Nu brukar jag dock sällan sälja saker, har sålt två saker senaste halvåret och det är första gången någonsin jag gjort det. Tveksamt om jag kommer sälja så mycket saker framöver så känner egentligen inte jag behöver spara något, men det är ändå praktiskt att kunna lämna/skicka in garantiärenden i sina originalkartonger. Inte för att det händer särskilt ofta heller. Är nog bara tre gånger på de senaste 20 åren jag behövt skicka tillbaka något på garantin.

Visa signatur

Phanteks P400A RGB : Asus Prime X570-P : Ryzen 9 5900X : Corsair H100X : 32GB G.Skill Trident Z Neo 3600CL14 : Sapphire Nitro+ 6800 XT : Xiaomi 34" Curved 3440x1440 : Playseat Evolution Alcantara : Thrustmaster T300RS GT / Ferrari SF1000 Edition Add-on : HP Reverb G2