Nätadapter (Under-voltage) Raspberry Pi 3b+ SSD

Permalänk
Medlem

Nätadapter (Under-voltage) Raspberry Pi 3b+ SSD

Har precis satt upp en RPI 3B+ med en SSD. Använder Deltaco USB 3.0 till SATA.

Just nu har jag börjat få "Under-voltage"-varningar med standard nätadaptern (5v 2,5a).

Troligtvis behöver jag uppa den till en (5v 3a)nätadapter? Men tyvärr hittar jag ingen som kan köras med Micro-Usb, de flesta verkar vara Usb-C.

Har ni några tips på vart man kan hitta bra laddare/nätadapters som faller runt hundringen?

Visa signatur

| Stationär: 6900 XT, 5800X3D | Laptop: Asus UX32A | Nas: Synology DS1813+ | Smarthem: Homey |

Permalänk
Medlem

Det är troligtvis inte för få Ampere det handlar om utan spänningsfall. Även vid full belastning och överklockad med bara en SSD bör du inte kunna komma upp i 2.5A. Vad är det för nätadapter du har nu? Provat med en annan/kortare USB-kabel? De är jäkligt känsliga för spänningsfall och därmed kabelkvalitet/kabellängd. Helst ska man ha en nätadapter som ger lite över 5V som inte faller med last utan gärna tvärtom.

Visa signatur

Ryzen 3600 | ASUS X470-F | 16GB B-die | GTX 1070

Permalänk
Medlem

Off topic: Men intressant chassi, vad är det du använder?

Permalänk
Rekordmedlem

Om du inte visat en bild på lådan hade jag sagt att du kan köra ssdn (och även pajjen) via en "laddhub" med egen strömförsörjning men det blir ju svårt att separera strömförsörjningen till bara ssdn, själv har jag en originalnätdel som inte har gett några problem än så länge med en ssd påkopplad.

Den ger ju förresten 5.1V kanske för att kompensera för spänningsfall i kablaget vid last så att det blir 5V vid pajjen.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Min ena 3B+ har en 500GB vanlig snurrdisk och en USB-WiFipinne inkopplad, den är det inga problem att driva med Pi orginal nätdel (5,1V 2,5A). Dessutom är det en fläkt inkopplad via GPIO.

Visa signatur

HTPC: Silverstone Sugo SG05W Vit, Asus H110I-Plus, G4560, Corsair Vengeance LPX 2133 MHz 2x4GB, Samsung 870 EVO 500GB, Toshiba N300 2x10TB, MSI GeForce GT 1030 Passive OC 2GB, (& 16 enkortsdatorer med div användningsområden). Har ett "par" andra stationära datorer åxå. LG OLED 65CX. Shield 2019 Pro.

Permalänk
Medlem
Skrivet av fragande:

Det är troligtvis inte för få Ampere det handlar om utan spänningsfall. Även vid full belastning och överklockad med bara en SSD bör du inte kunna komma upp i 2.5A. Vad är det för nätadapter du har nu? Provat med en annan/kortare USB-kabel? De är jäkligt känsliga för spänningsfall och därmed kabelkvalitet/kabellängd. Helst ska man ha en nätadapter som ger lite över 5V som inte faller med last utan gärna tvärtom.

Skrivet av mrqaffe:

Om du inte visat en bild på lådan hade jag sagt att du kan köra ssdn (och även pajjen) via en "laddhub" med egen strömförsörjning men det blir ju svårt att separera strömförsörjningen till bara ssdn, själv har jag en originalnätdel som inte har gett några problem än så länge med en ssd påkopplad.
https://i.imgur.com/Lk7kMhM.jpg
Den ger ju förresten 5.1V kanske för att kompensera för spänningsfall i kablaget vid last så att det blir 5V vid pajjen.

Ominstallerade allt med RaspbianOS Lite, nu får jag det meddelandet när jag gör något lite tyngre. Men inte alls lika ofta.
Den officiella nätdelen från Raspberry Pi använder jag.

Skrivet av MatteN:

Min ena 3B+ har en 500GB vanlig snurrdisk och en USB-WiFipinne inkopplad, den är det inga problem att driva med Pi orginal nätdel (5,1V 2,5A). Dessutom är det en fläkt inkopplad via GPIO.

Jag har tänkt att köra en 140mm fläkt på denna, men som jag förstår det så är 5v GPIO pinnen inte kopplad till själva RPI'ns kärna?

Visa signatur

| Stationär: 6900 XT, 5800X3D | Laptop: Asus UX32A | Nas: Synology DS1813+ | Smarthem: Homey |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Spidey:

Off topic: Men intressant chassi, vad är det du använder?

Tack! Jag har gjort det själv med Tinkercad och min 3D printer

Visa signatur

| Stationär: 6900 XT, 5800X3D | Laptop: Asus UX32A | Nas: Synology DS1813+ | Smarthem: Homey |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lolpold:

Jag har tänkt att köra en 140mm fläkt på denna, men som jag förstår det så är 5v GPIO pinnen inte kopplad till själva RPI'ns kärna?

Jag kör 5V fläkt på 3,3V-pinnen, mycket tystare och går aldrig över 40C.

Visa signatur

HTPC: Silverstone Sugo SG05W Vit, Asus H110I-Plus, G4560, Corsair Vengeance LPX 2133 MHz 2x4GB, Samsung 870 EVO 500GB, Toshiba N300 2x10TB, MSI GeForce GT 1030 Passive OC 2GB, (& 16 enkortsdatorer med div användningsområden). Har ett "par" andra stationära datorer åxå. LG OLED 65CX. Shield 2019 Pro.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MatteN:

Jag kör 5V fläkt på 3,3V-pinnen, mycket tystare och går aldrig över 40C.

Den fläkt jag tänkte köra på är 12v, så den snurrar så tyst att man inte hör den

Visa signatur

| Stationär: 6900 XT, 5800X3D | Laptop: Asus UX32A | Nas: Synology DS1813+ | Smarthem: Homey |

Permalänk
Hedersmedlem

Har en Pi 4
Intel SSD fungerar med original nätdel
Samsung 840 fungerar absolut inte med original nätdel, massa läsfel och vill inte boota.
Problemet försvinner vid byte till starkare strömförsörjning, tex en laptop usb-c laddare.

Visa signatur

Det kan aldrig bli fel med mekanisk destruktion

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Lolpold:

som jag förstår det så är 5v GPIO pinnen inte kopplad till själva RPI'ns kärna?

Strömpinnarna är inte kopplade så att de kan styras utan de är hårdvarukopplade bara för ström om det var det du syftade på.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lolpold:

Tack! Jag har gjort det själv med Tinkercad och min 3D printer

https://i.imgur.com/J5xhAZv.jpg

Snyggt! bra jobbat

Permalänk
Medlem

Sorry om jag hijackar lite. Är det okej att köra en sladd som inte är av samma märke, hur kan jag veta om de följer speccen?

Ville sätta upp boxee boxen hemma. Nätagget finns, dock vet jag inte om det finns en brandrisk :/