Intels tillverkningstekniker kan få nya namn

Permalänk
Melding Plague

Intels tillverkningstekniker kan få nya namn

I kölvattnet av Intel Core 11000 "Rocket Lake" överväger bolaget att stöpa om processnamn för att kunna jämföras med TSMC och Samsung.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk

Bra, att de inte har ändrat detta tidigare.

Det får mig på tanka på AMD som kallade sina processorer för AMD AMD Athlon XP 3000+ när de i verkligen kördes i runt 2000 MHz.
Folk är intresserade av vilken prestanda man får när man köper en grej, inte egenligen en siffra som ej säger så mycket. Och väldigt konstigt blir om det andra inte ens mäts på samma sätt. Det är lite som att mäta i antal fot, där någon får samma planka vara många fler fots bara för att den själv har mindre fötter.

Permalänk
Medlem

Visar egentligen bara hur dålig namngivningen med nanometer hit och dit är. Säger egentligen inte mycket. Transistortäthet på kiselskivorna som kan uppnås hade varit ett bättre mått.
Klockfrekvens är ju inte heller ett särskillt bra mått om man jämför processorer med olika arkitekturer. Säger egentligen inte så mycket.

Visa signatur

Silverstone FT-02 Silver | Seasonic Platinum 1200W | Ryzen 9 5900X | MSI X570 Tomahawk | G.Skill Trident Z Neo RGB 32GB @ 3600/16/16/16/36 | ASUS TUF 3080 OC V2 | 1TB SSD WD SN850 | Noctua NH-D14 | Win 11 Professional | QPad MK-95 Pro | Logitech G903 | Acer X34P | Asus Xonar Essence STX | Beyerdynamic A1 | QPad QH-1339 | Beyerdynamic T1 | Fanatec CSWv2 + CSP | Thrustmaster Warthog | MFG Crosswind v3 | Xbox 360 | Xbox One | PS3 | PS4 | PS VITA | Nintendo Switch

Permalänk
Medlem

@lillaankan_i_dammen
Men mitt favoritmärke har en bättre siffra än din! Haha!! Så mycket bättre!
Tror nog alla parter inblandade är trötta på desinformationen som sprids brett och vilt, även på Sweclockers.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Bra, att de inte har ändrat detta tidigare.

Det får mig på tanka på AMD som kallade sina processorer för AMD AMD Athlon XP 3000+ när de i verkligen kördes i runt 2000 MHz.
Folk är intresserade av vilken prestanda man får när man köper en grej, inte egenligen en siffra som ej säger så mycket. Och väldigt konstigt blir om det andra inte ens mäts på samma sätt. Det är lite som att mäta i antal fot, där någon får samma planka vara många fler fots bara för att den själv har mindre fötter.

Kunden fattade inte att AMD's processorer då var bättre och effektivare. Men jag gillar heller inte sättet de valde att lösa det på. Folk som kunde något och var intresserade köpte AMD då. Nvidias nForce 2 och en Athlon var en fin kombo på den tiden.

Är nog ganska få som bryr sig om vad Intel kallar sin tillverkningsteknik, inte så att kunden står och jämför Nm på Elgiganten direkt. Men jag tycker ändå liknelsen var passande bör tilläggas. Vet kunden inte vad den tittar på kommer den försöka jämföra det de faktiskt får framför sig i siffror.

Permalänk
Medlem

Antal transistorer per kubikmillimeter hade varit mer intressant. Tillsammans med hur mycket energi de klarar/behöver.

Visa signatur

Processor: Motorola 68000 | Klockfrekvens: 7,09 Mhz (PAL) | Minne: 256 kB ROM / 512 kB RAM | Bussbredd: 24 bit | Joystick: Tac2 | Operativsystem: Amiga OS 1.3

Permalänk
Medlem

Ett fullt rimligt beslut.
Blir intressant att se vem som överger nanometer tramset först helt och hållet och bara kallar noden för X och istället berättar hur många transistorer de får in på per mm³.

Permalänk
Föredetting
Skrivet av talonmas:

Antal transistorer per kubikmillimeter hade varit mer intressant. Tillsammans med hur mycket energi de klarar/behöver.

Wikichip till undsättning: https://fuse.wikichip.org/news/3398/tsmc-details-5-nm/

Visa signatur

Internet of Things. Translation: Anything that connects to the internet, no matter how useless nor how much of a security risk it poses.

Permalänk
Medlem

Jo den är väl den bästa vi har kanske. Men bara i två dimensioner väl? Chip börjar ju byggas på höjden så kubiken hade varit intressant

Visa signatur

Processor: Motorola 68000 | Klockfrekvens: 7,09 Mhz (PAL) | Minne: 256 kB ROM / 512 kB RAM | Bussbredd: 24 bit | Joystick: Tac2 | Operativsystem: Amiga OS 1.3

Permalänk
Medlem

Jaha. Så nu ska det bli kapprustning om namngivning på tillverkningstekniker också. Tack som fan Intel. Kan man inte bara bestämma att det som skall mötas är avståndet mellan transistorerna och så är det bra sedan. Man kan tycka att det är för varmt eller för kallt, men man kan inte tycka att det inte är 20C I rummet om en korrekt kalibreras termometer visar det.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Moderator
Testpilot

Vad sägs om att standardisera namngivningen och fokusera på transistordensitet eller är det för knutet till själva designen av kretsen?

Visa signatur

ASrock x470 Taichi Ultimate - AMD Ryzen R9 3900x - G.Skill Ripjaws@3.6GHz 16GB RAM - RTX 3080 Ti - Super Flower Leadex Gold 1000W - Phanteks Enthoo Pro - AOC AG35UCG 34" 3440x1440p@100Hz - kalaset vattenkylt

Permalänk
Medlem

Det kan nog vara rimligt... där är ändå inget som är 7 eller 5 nanometer nånstans.

Visa signatur

"There are 10 kinds of people, those
that understand binary, and those
that do not"

Permalänk
Medlem

Att det är virrigt är l känt, men det är iofs Intels namngivningar också.

En standardiderat sätt att mäta behövs, eller att man helt ignorerar det. Det är som att GHz används för att tala om prestanda, men är bara en del av ekvationen. AMD har lägre klockfrekvens men kan arbeta snabbare än en högre klockad Intel tex.

Jag hade ärligt heller sett förbrukning, prestanda och prestanda per watt osv som värden. Jag hade tagit en CPU i Threadripperstorlek om den drog hälften så mycket ström som en 5950x och var dubbelt så snabb tex. Oavsett dess "nod".

Men hur som, att byta namn för att bättre visa hur de står kontra TSMC? Då hade de ju istället för 14nm kallat det typ 10nm idag? Det hade ju inte sett bättre ut för Intel om de hade sagt att deras 11-serie var på 10nm, utan värre.

Visa signatur

Huvudriggen är en Gigabyte Aorus Xtreme | 128gb DDR5 6000 | Ryzen 7950X | 3080Ti
Utöver det är det för många datorer, boxar och servar för att lista :P

Permalänk
Inaktiv

Riktigt smart av intel.Förhoppnings så hinner intel att
döpa om 14 nm till 10nm innan ålder lakes släpps.

Permalänk
Medlem

Det här borde Intel ha tänkt på för 5 år sedan, då hade de haft en 5nm process idag

Permalänk
Föredetting
Skrivet av inquam:

Jag hade ärligt heller sett förbrukning, prestanda och prestanda per watt osv som värden. Jag hade tagit en CPU i Threadripperstorlek om den drog hälften så mycket ström som en 5950x och var dubbelt så snabb tex. Oavsett dess "nod".

Men hur som, att byta namn för att bättre visa hur de står kontra TSMC? Då hade de ju istället för 14nm kallat det typ 10nm idag? Det hade ju inte sett bättre ut för Intel om de hade sagt att deras 11-serie var på 10nm, utan värre.

Prestanda per watt är ett resultat av kretsdesign i kombination med tillverkningsteknik, inte enbart tillverkningsteknik. Det är ett objektivt felaktigt mått för en nod om man inte specificerar en standardkrets som används som referens. Inte ens då blir det helt rättvisande eftersom det är olika regler som gäller för att designa en krets hos en tillverkare.

Namnbyte för att hamna i paritet med TSMC känns inte så dumt när de ändå har en högre transistordensitet vid jämförbara siffror som det mäts nu. Intels 10 nanometer är lik TSMC:s 7 nanometer, så vid övergången till det Intel kallar 7 nanometer kan de lika gärna kalla det något som är direkt jämförbart med TSMC:s teknik vid det tillfället, vad det nu kan tänkas vara. Att de drar till med en lägre siffra för att se bättre ut på papper tror jag inte att de gör, de lär snarare eftersträva en på pappret rättvisare jämförelse med Samsung och TSMC.

Visa signatur

Internet of Things. Translation: Anything that connects to the internet, no matter how useless nor how much of a security risk it poses.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinoman:

Vad sägs om att standardisera namngivningen och fokusera på transistordensitet eller är det för knutet till själva designen av kretsen?

Ja, transistordensitet är knutet till designen - det är bl.a. därför det inte går att ta fram en simpel siffra för att jämföra alla tillverkningstekniker, och det är därför som den utmärkta wikichip bilden någon länkade här nämner i bildtiteln vad det är som tillverkas på kislet för att få de angivna densiteterna. Just minneskretsar brukar man få ganska hög densitet på om jag inte rört ihop saker i mitt minne igen.

Visa signatur

SweClockers Dark Pearl tema: http://www.sweclockers.com/forum/trad/1484891
(Rek. Stylus)

Permalänk
Trollfabrik 🫶🏻
Skrivet av talonmas:

Jo den är väl den bästa vi har kanske. Men bara i två dimensioner väl? Chip börjar ju byggas på höjden så kubiken hade varit intressant

På en monolitisk kärna tillverkas logiska kretsar (än så länge) fortfarande plant. Det som "byggs på höjden" är minneskretsar såsom NAND i SSD-enheter.

Visa signatur

Kontaktas enklast via PM. Önskas svar i forumet citera mina inlägg eller pinga @Jacob. Finns även på Twitter.

"Science and technology have progressed to the point where what we build is only constrained by the limits of our own imaginations." – Justin R. Rattner

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Bra, att de inte har ändrat detta tidigare.

Det får mig på tanka på AMD som kallade sina processorer för AMD AMD Athlon XP 3000+ när de i verkligen kördes i runt 2000 MHz.
Folk är intresserade av vilken prestanda man får när man köper en grej, inte egenligen en siffra som ej säger så mycket. Och väldigt konstigt blir om det andra inte ens mäts på samma sätt. Det är lite som att mäta i antal fot, där någon får samma planka vara många fler fots bara för att den själv har mindre fötter.

Blev rörd av den vackra analogin!

Visa signatur

10900K @ 5.3GHz || Asus Maximus XII Hero || Custom Loop || EK-CoolStream RAD XE 360 + Alphacool Nexxos XT45 || EK Quantum Velocity CPU Block || EK FLT 360 D5 || Asus Strix RTX 3090 OC || 32GB g.skill Trident-Z CL16 @ 4000MHz || 1TB Samsung 970 EVO Plus - 1TB WD SN750 || Phanteks Enthoo Pro 2 || Seasonic Prime TX 1000W || Asus PG27VQ ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jacob:

På en monolitisk kärna tillverkas logiska kretsar (än så länge) fortfarande plant. Det som "byggs på höjden" är minneskretsar såsom NAND i SSD-enheter.

Syftar nog mer på att transistorer är 3D-konstruktioner numera, dvs de har tre intressanta mått, längd, bredd, och höjd. Och processnamnen är inte relaterade till något mätbart mått. Transistorer per mm3, vore något!

Permalänk
Medlem

Cannabis Bake

kanske skulle attrahera deras målgrupp bättre?

Visa signatur

Chassis: Fractal Design Define R4 CPU-cooling: NH-D14 with Arctic MX-6 paste CPU: Ryzen 5 3600XT MOTHERBOARD: Gigabyte X570 Aorus Elite MEMORY: 2x KF3600C16D4/16GX
GFX: EVGA GeForce RTX 3060 XC 12GB
PSU: Seasonic Focus GX 750W
HDD: Samsung 980 Pro 2TB
MONITOR: Acer predator XB273U

Permalänk
Moderator
Testpilot
Skrivet av ch1llone:

Cannabis Bake

kanske skulle attrahera deras målgrupp bättre?

Eller byta spår lite. Första nya designen kan de kalla för Cave Dweller.

Visa signatur

ASrock x470 Taichi Ultimate - AMD Ryzen R9 3900x - G.Skill Ripjaws@3.6GHz 16GB RAM - RTX 3080 Ti - Super Flower Leadex Gold 1000W - Phanteks Enthoo Pro - AOC AG35UCG 34" 3440x1440p@100Hz - kalaset vattenkylt

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jacob:

På en monolitisk kärna tillverkas logiska kretsar (än så länge) fortfarande plant. Det som "byggs på höjden" är minneskretsar såsom NAND i SSD-enheter.

Aha, tack för förtydligandet.

Visa signatur

Processor: Motorola 68000 | Klockfrekvens: 7,09 Mhz (PAL) | Minne: 256 kB ROM / 512 kB RAM | Bussbredd: 24 bit | Joystick: Tac2 | Operativsystem: Amiga OS 1.3

Permalänk
Snusfri

Känns som när Microsoft gick från Steve Ballmer till Satya Nadella nu när Intel gått från Bob Swan till Pat Gelsinger.
Mycket bra förändringar åt rätt håll.

Visa signatur

WS: i9 13900K - 128GB RAM - 6.5TB SSD - RTX 3090 24GB - LG C2 42" - W11 Pro
LAPTOP 1: Lenovo Gaming 3 - 8GB RAM - 512GB SSD - GTX 1650
LAPTOP 2: Acer Swift 3 - 8GB RAM - 512GB SSD
SERVER: i5 10400F - 64GB RAM - 44TB HDD
NALLE: Pixel 7 Pro

Permalänk
Medlem

Jag tillverkar alltid mina transistorer med storlek 2 och tänker göra nästa genration på 3-1 eller möjligen 1 + 2/2?

De kan kalla det för vad de vill, men kolla på grafen ovan från wikichip... de gick från att vara flera år före till att nu vara två generationer efter... på en generation.

Spelar ingen roll vad de kallar det

Permalänk
Medlem
Skrivet av str8forthakill:

Syftar nog mer på att transistorer är 3D-konstruktioner numera, dvs de har tre intressanta mått, längd, bredd, och höjd. Och processnamnen är inte relaterade till något mätbart mått. Transistorer per mm3, vore något!

Det är fortfarande bara ett lager av transistorer. Ingen transistor har någon del som ligger ovanför en annan, så själva transistorerna ligger på ett plan.

Samma som att du sprider ut ett antal bollar på marken. De har en 3D-struktur, men de ligger i samma plan och antalet mäts lättast i just bollar per area och inte volym.

Permalänk
Medlem

Tycker att TSMC gjort något rätt ändå - istället för 14nm+++ så heter noderna N5, N7P och sånt. Siffran där motsvarar fortfarande den nanometer-siffran som de också använder, men skippar man bara hela nm, så kan noderna bra få heta just N5P och N6. Här betyder siffran ingenting, bara att en lägre siffra motsvarar något "bättre".

Permalänk

Usch... Kräks lite på detta.... Blir lite kinakopia-känsla över detta. Bara bedrägligt att göra som kackerlackor, och skönmåla teknik på det viset.

Visa signatur

Dator: EEE901 N270/ 1GB / 20GB SSD ... Kraftigt nedbantat/tweakat Win7 x86 for speeeEED!
Facebook användare? Hatar tidslinjen? gå med i denna FB-grupp:
Undo Timeline ...med lite tur får h*lvetet ett slut!

Permalänk
Medlem

Egentligen så saknar nodnamnen betydelse för oss här på sweclockers. Namnen ger ett hum om densitet, och vi får ett hum om hur effektiva cpu'erna blir.
Rent historiskt sett så har det ju varit ett mått på densiteten på en krets, men numera så är det ju så mycket mer som spelar in, plus att man börjat designa på höjden. Så det är inte längre ett bra mått. Att dom använder Xnm hejvillt är lite irriterande, men ett försök att göra en jämförelse med konkurrenterna.

Personligen så tycker jag att det är dags att börja använda transistor densitet som ett mått. Inte bara för att få ett mått som liknar det vi redan har haft, och är kanske mer korrekt, utan också för att det skulle ge ett hum om vilken arkitektur är mest effektiv. Det skulle vara ett bättre mått för oss, som har lite mer intresse än bara som kunder.
Om möjligt, så skulle jag vilja se Sweclockers använda ett sådant mått i sina artiklar. (som fotnot kanske, men informationen är där.)

Permalänk
Medlem
Skrivet av ajp_anton:

Det är fortfarande bara ett lager av transistorer. Ingen transistor har någon del som ligger ovanför en annan, så själva transistorerna ligger på ett plan.

Samma som att du sprider ut ett antal bollar på marken. De har en 3D-struktur, men de ligger i samma plan och antalet mäts lättast i just bollar per area och inte volym.

Så du påstår att en fysisk konstruktion som har tre dimensioner egentligen bara har två? Wow. Fysikens lagar är sprängda! Du vet väl om att processteknikens namn definierade transistorernas storlek, ett mått i den relevanta längden? Fram tills man gjorde 3D konstruktioner av dem hursom. Nu är deras volym mer intressant än längd i ett mått (som inte mäts längre hursom).