Finns det någon estetisk kylare som inte låter?

Permalänk
Medlem

Finns det någon estetisk kylare som inte låter?

Hej,
som ovan fråga. Fick äntligen chans att använda min Corsair H100i Cappellix och herregud vad vacker den är. Den har dock den extrema nackdelen att pumpen avger ett elektriskt surrande som skär in i öronen och är det enda ljudet som kommer från datorn.

Enda anledningen till att jag valde en AIO var just för utseende och inte prestanda men det finns vissa gränser av vad man klarar av. Jag undrar därför om det finns någon estetiskt tilltalande luftkylare eller en AIO som inte har en högljudd pump.

Tar tacksamt emot tysta tips!

Visa signatur

CPU: Ryzen 5600xGPU: 1080 TI ROG Strix RAM:2x16GB G.skill Trident @ 3600MHz MoBo: Asus B550FPSU: Corsair SF750
En resa till Nordkorea
2 dagar i Tjernobyl

Permalänk
Medlem

Ditt ljud kan också bero på hur den är monterad, det finns många youtubevideos som visar att vid vissa lägen låter AIO jättemycket och i andra är det tyst. Du kan också labba med rpm på pumpen, ställa en egen kurva, din pump kanske går för fullt i onödan

Visa signatur

5700X3D | 4070 Super FE | B550M | G.skill 3600MHz CL16 | Predator X27U 1440p 240hz | Xtrfy M8 | Varmillo MX Silent | Steelseries Arctis Nova Pro W |

Permalänk
Medlem
Skrivet av kawkstege:

Ditt ljud kan också bero på hur den är monterad, det finns många youtubevideos som visar att vid vissa lägen låter AIO jättemycket och i andra är det tyst. Du kan också labba med rpm på pumpen, ställa en egen kurva, din pump kanske går för fullt i onödan

Tyvärr verkar jag inte kunna ändra pumpen till lägre än "Quiet". Radiatorn är monterad med själva pumpen under slangen i höjdled, dvs pumpen är inte högsta punkten så borde vara rätt.

Visa signatur

CPU: Ryzen 5600xGPU: 1080 TI ROG Strix RAM:2x16GB G.skill Trident @ 3600MHz MoBo: Asus B550FPSU: Corsair SF750
En resa till Nordkorea
2 dagar i Tjernobyl

Permalänk

Har surfat runt här i timmar. Mitt enda mål var egentligen att logga in och ställa exakt samma fråga som dig.

Jag har precis samma AIO som du, och precis som du har jag exakt samma ljud. Stör mig inte så mycket på det egentligen men undrar mest om den är OK trots ljudet? Har radiatorn monterad i topp. Monterade den utan konstigheter och den sitter som en smäck. Det är bara det där "elektriska" ljudet som man oroar sig över.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Saltkaramell:

Har surfat runt här i timmar. Mitt enda mål var egentligen att logga in och ställa exakt samma fråga som dig.

Jag har precis samma AIO som du, och precis som du har jag exakt samma ljud. Stör mig inte så mycket på det egentligen men undrar mest om den är OK trots ljudet? Har radiatorn monterad i topp. Monterade den utan konstigheter och den sitter som en smäck. Det är bara det där "elektriska" ljudet som man oroar sig över.

Tror inte du behöver oroa dig. Tydligen är pumpen begränsad av hårdvara så den kan inte köra lägre än ~2000 rpm vilket är på tok för mycket för mig. Jag hör det elektroniska vinandet 4m bort i min säng vilket stör mig enormt mycket.

Visa signatur

CPU: Ryzen 5600xGPU: 1080 TI ROG Strix RAM:2x16GB G.skill Trident @ 3600MHz MoBo: Asus B550FPSU: Corsair SF750
En resa till Nordkorea
2 dagar i Tjernobyl

Permalänk
Rekordmedlem

Zalman Reserator är kanske den tystaste färdiga lösningen och de har ett eget säreget utseende.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Hjälpsam

Klassiska reserator har fortfarande en pump, det är den som låter i detta läget, låte fårn enhet till enhet och fångade luftpumplor i impeller kan ställa till vibrationer till exempel.

Visa signatur

Allt jag säger/skriver här är mina egna åsikter och är inte relaterade till någon organisation eller arbetsgivare.

Jag är en Professionell Nörd - Mina unboxing och produkttester (Youtube)
Om du mot förmodan vill lyssna på mig - Galleri min 800D med 570 Phantom SLI

Permalänk
Skrivet av Pelegrino:

Tror inte du behöver oroa dig. Tydligen är pumpen begränsad av hårdvara så den kan inte köra lägre än ~2000 rpm vilket är på tok för mycket för mig. Jag hör det elektroniska vinandet 4m bort i min säng vilket stör mig enormt mycket.

Ajdå, då är mitt "problem" en droppe i havet i jämförelse med ditt ljud. Men skönt att höra att de ej skulle vara något större fel på pumpen. Får göra som med bilen när det börjar låta konstigt, höja volymen på stereon )

Permalänk
Medlem

Vissa pumpar (ex corsair hydro h60) låter om man styr "varvtalsstyr" dem. De är gjorda för att gå på "maxvarv". Dessutom kan man förkorta livslängden på vissa pumpar om man inte kör dem på maxvarv.

Däremot är det möjligt att varvtalsstyra fläktar kopplade på aions radiator.

Visa signatur

stationär 2022: ryzen 7900x@65W, asus strix x670e-f, 32GB, rx6700xt
stationär 2012: i5-3570k@stock, asus p8z77-v le, 16GB, gtx660
laptop: ryzen 4800H, 16GB, rtx2060 (Legion 5 15ARH05H)
laptop: i5-2467M, 8GB
nas/server: i5-8400, asus WS C246M PRO/SE, 48GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Saltkaramell:

Ajdå, då är mitt "problem" en droppe i havet i jämförelse med ditt ljud. Men skönt att höra att de ej skulle vara något större fel på pumpen. Får göra som med bilen när det börjar låta konstigt, höja volymen på stereon )

Sitter just nu med hörlurar på (inget spelandes) och hör den... Kanske fått ett skitexempel? Är i lite snack med Inet om att byta den.

Skrivet av mille74:

Vissa pumpar (ex corsair hydro h60) låter om man styr "varvtalsstyr" dem. De är gjorda för att gå på "maxvarv". Dessutom kan man förkorta livslängden på vissa pumpar om man inte kör dem på maxvarv.

Däremot är det möjligt att varvtalsstyra fläktar kopplade på aions radiator.

I max varvtal låter den fruktansvärt så det kommer inte ens på talan

Visa signatur

CPU: Ryzen 5600xGPU: 1080 TI ROG Strix RAM:2x16GB G.skill Trident @ 3600MHz MoBo: Asus B550FPSU: Corsair SF750
En resa till Nordkorea
2 dagar i Tjernobyl

Permalänk
Skrivet av Pelegrino:

Tyvärr verkar jag inte kunna ändra pumpen till lägre än "Quiet". Radiatorn är monterad med själva pumpen under slangen i höjdled, dvs pumpen är inte högsta punkten så borde vara rätt.

Kan du ta en bild på det där?

Är AIO monterad i fronten ska slangarna gå ut i botten. Är den däremot monterad i taket är det svårt att montera fel.

Permalänk
Medlem

Jag hade vattenkylning på en tidigare dator och pumpen lät en del - tills den placerades "dränkt", då tystnade den. Den pumpen var designad för akvariebruk och kunde dränkas så det var inte så att den dog.

Vill du ha tyst vattenkylning får du väl ställa pump och kylare någon annan stans och köra långa slangar.

Permalänk
Medlem

Vill man ha det helt tyst hade jag antingen byggt ihop en simpel custom loop, det behöver verkligen inte vara särskillt svårt om du bara ska köra med en radiator och endast kyla CPU'n, borde vara löst på någon timme om du inte har ett minimalt chassi.

Annars så tycker jag att en redig luftkylare är det bästa alternativet för att slippa pumpljudet. Jag körde en Noctua nh-d15 innan jag bytte till custom loop och det var så gott som helt knäpptyst efter att ha gjort lite fininställningar på fläktkurvan. Har du inte en väldigt hög OC så kan du låta den maxa ut på typ 30%

Visa signatur

Följ mig på Youtube Följ Teknikstrul på Youtube
Mina uppgifter för frakt:
Johan Flodqvist
Säbyvägen 18, 57339 Tranås
0708389515 / flodqvist.johan@gmail.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av SuperDuperKillen:

Kan du ta en bild på det där?

Är AIO monterad i fronten ska slangarna gå ut i botten. Är den däremot monterad i taket är det svårt att montera fel.

Monterad på fronten med slangarna uppe, dock med pumpen i lägre höjd så slangarna är överst. Ok enligt corsair även om slangarna i botten är bäst. Testade montera loss hela radiatorn och la den uppe på chassit dvs väldigt mycket högre upp än pumpen. Ingen skillnad ljudmässigt.

Skrivet av JohanFlodqvist:

Vill man ha det helt tyst hade jag antingen byggt ihop en simpel custom loop, det behöver verkligen inte vara särskillt svårt om du bara ska köra med en radiator och endast kyla CPU'n, borde vara löst på någon timme om du inte har ett minimalt chassi.

Annars så tycker jag att en redig luftkylare är det bästa alternativet för att slippa pumpljudet. Jag körde en Noctua nh-d15 innan jag bytte till custom loop och det var så gott som helt knäpptyst efter att ha gjort lite fininställningar på fläktkurvan. Har du inte en väldigt hög OC så kan du låta den maxa ut på typ 30%

Mm noctuas chromax tittar jag på men är rädd att det döljer mitt ram.
Custom vattenkylning hade kaggarna gjort men priset är alldeles för högt.

Visa signatur

CPU: Ryzen 5600xGPU: 1080 TI ROG Strix RAM:2x16GB G.skill Trident @ 3600MHz MoBo: Asus B550FPSU: Corsair SF750
En resa till Nordkorea
2 dagar i Tjernobyl

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pelegrino:

Monterad på fronten med slangarna uppe, dock med pumpen i lägre höjd så slangarna är överst. Ok enligt corsair även om slangarna i botten är bäst. Testade montera loss hela radiatorn och la den uppe på chassit dvs väldigt mycket högre upp än pumpen. Ingen skillnad ljudmässigt.

Mm noctuas chromax tittar jag på men är rädd att det döljer mitt ram.
Custom vattenkylning hade kaggarna gjort men priset är alldeles för högt.

Kör en nh-d15s chromax så har du ingen fläkt som täcker dina ram-minnen. Det är också bara några ynka graders skillnad mellan vanliga d15 och d15s.

Det brukar gå att köpa allt till en loop för runt en tusenlapp här på forumet, så det behöver inte vara allt för dyrt.

Visa signatur

Följ mig på Youtube Följ Teknikstrul på Youtube
Mina uppgifter för frakt:
Johan Flodqvist
Säbyvägen 18, 57339 Tranås
0708389515 / flodqvist.johan@gmail.com

Permalänk
Medlem

Capellix har det problemet, hela serien. Köp föregångare, helt tysta.

Permalänk
Medlem
Skrivet av fesoj:

Capellix har det problemet, hela serien. Köp föregångare, helt tysta.

Jadu, tyvärr var det föregångaren jag köpte men den var discontinued så fick cappelix istället. Kan iof titta på andra ÅF.

Visa signatur

CPU: Ryzen 5600xGPU: 1080 TI ROG Strix RAM:2x16GB G.skill Trident @ 3600MHz MoBo: Asus B550FPSU: Corsair SF750
En resa till Nordkorea
2 dagar i Tjernobyl

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pelegrino:

Monterad på fronten med slangarna uppe, dock med pumpen i lägre höjd så slangarna är överst. Ok enligt corsair även om slangarna i botten är bäst. Testade montera loss hela radiatorn och la den uppe på chassit dvs väldigt mycket högre upp än pumpen. Ingen skillnad ljudmässigt.

Mm noctuas chromax tittar jag på men är rädd att det döljer mitt ram.
Custom vattenkylning hade kaggarna gjort men priset är alldeles för högt.

Om du vill ha en högpresterande luftkylare som inte täcker för ram så är det högra kyltornen på Scythe Fuma 2 och Cryroig R1 universal förskjutna åt vänster i kombination med en slimmad fläkt så att alla fyra platser för ram lämnas fria.

Scythe Fuma 2

https://classic.prisjakt.nu/produkt.php?p=5165982

Cryroig R1 universal

https://classic.prisjakt.nu/produkt.php?p=2802614

EDIT: om du byter den slimmade fläkten på någon av dessa kylare till en vanlig 25mm djup fläkt så täcker kylaren bara för första platsen för ram vilket lämnar de primära platserna 2 och 4 lediga om du bara kör med två ramminnen.

Så båda dessa skall fungera fint för dig om du kör Lian Li PC-O11 Mini med maxhöjd CPU-kylare 172mm (Cryroig R1 168mm, Fuma 2 155mm) och 2x16GB ram vilket framkom från din köptråd om ramminnen till Ryzen

EDIT 2: då du verkar sitta på en Ryzen 5 5600x så räcker det med en kylare med ett kyltorn i klass med Cooler Master Hyper 212 eller Be Quiet Pure Rock 2 för att hålla bra temperaturer och då skall du inte ha några problem med att ram täcks för

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact - Asus Crosshair 7 Hero - AMD Ryzen 9 5900X - Noctua NH-D15S Chromax - G.Skill Trident Z 32 GB 3600MHz CL14 - Seasonic Prime Ultra Platinum 750W - Samsung 970 Evo Plus 1TB - Samsung 970 Evo Plus 2TB -Intel 520 480GB - WD Caviar Black 1TB - Asus RTX 3080TI Strix OC - 2x Asus PG279Q - Logitech G703 - Asus Strix Scope TKL Deluxe - Logitech G840 - Beyerdynamic Custom One Pro & Beyerdynamic Custom Headset Gear