Montera mapp och ge specifika rättigheter

Permalänk
Hedersmedlem

Montera mapp och ge specifika rättigheter

Jag har en mapp på en Synology NAS som jag vill montera i en linuxdator. Just nu försöker jag göra det med hjälp av NFS.

Problemet är att jag vill styra vem som har rättigheter till filerna på den monterade disken. I detta fallet är det en web-server som behöver få tillgång. Går detta att åstadkomma, och i så fall hur? Behöver ju inte tvunget använda NFS.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Medlem

montera nfs-share: https://linuxize.com/post/how-to-mount-an-nfs-share-in-linux/
Det enklaste är såklart att ge alla rättigheter att läsa filerna (din webserver inkluderad) så chmod -R a+r /mount/point/of/nfs-share

När du fått till en bra mount så kan du ju "spara" den i /etc/fstab så återmonteras den vid en eventuell omstart.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Hothep:

montera nfs-share: https://linuxize.com/post/how-to-mount-an-nfs-share-in-linux/
Det enklaste är såklart att ge alla rättigheter att läsa filerna (din webserver inkluderad) så chmod -R a+r /mount/point/of/nfs-share

När du fått till en bra mount så kan du ju "spara" den i /etc/fstab så återmonteras den vid en eventuell omstart.

Ja, själva monteringen har jag fått till, det är inte det som är problemet.

Om jag går loss med chmod så kommer jag ju ändra rättigheterna på Synologyn. Det skulle jag helst vilja undvika.
Förresten så ser jag att alla har fulla rättigheter på innehållet.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Hedersmedlem

Mitt problem var inte relaterat till rättigheter. Det var systemet som jag kör på webservern som inte vill kännas vid filerna. Man måste göra en manuell scan av innehållet innan de syns.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Medlem

kan det röra sig om plex eller liknande månne?

Permalänk
Avstängd

Tjo.

Vad tror du om:

synoshare --setuser sharename user_auth{NA|RO|RW} operator{+|-|=} user_name_list_with_comma

Jag gjorde en Cheat Sheet för ett par årsen där finns mer exempel på hur man ger rättigheterna, kräver dock cli access. Men om jag inte missminner mig skall det gå fint att göra i UI ocskå, har inte möjligheten att titta nu men är mer än säker på det iaf om du sätter rättigheter på mapparna du delar ut.

https://github.com/wuseman/Synology-Cheat_Sheet

Jag hade nog kört sshfs eller samba istället för nfs. Varför just NFS?

Permalänk
Medlem

Kolla vilka grupper som har access, lägg till Web-servers grupp dit eller lägg Web-servers användare till någon av grupperna med access (om jag uppfattade vad du ville göra rätt)

Visa signatur

"One is always considered mad, when one discovers something that others cannot grasp."
- Ed Wood

Permalänk
Hedersmedlem

Problemet hade alltså att göra med att jag behövde köra ett script för att uppdatera så att den såg filerna, så hade inget med rättigheter att göra. Nu har jag lagt det scriptet på att köra automatiskt några gånger om dagen så kommer den att hitta nya grejer av sig själv också.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!