Clock Tuner for Ryzen 2.0 släpps för alla

Permalänk
Medlem

Suttit o lekt lite med CTR och har haft blandade resultat. Trots att jag följt guiden till punkt o pricka verkar jag få random WHEA uncorrectable error och BSOD. Verkar ha o göra med de olika volten som används emellan de olika P1 och P2 profilerna. När det byter kan den plötsligt ändrade volten göra en eller ett par kärnor instabila o WHEA error följer. Löste problemet med ökad LLC. Kör mellan agressiva inställningar och det verkar ha löst mina problem. Ska testa stabiliteten under veckan som följer.

Permalänk
Medlem

1usmus skruver i guiden såhär angående LLC

"remind I use LLC Auto, and I don't have to worry about overclocking to damage the CPU"

Så finns väl en risk med att tuna LLC på egen hand.

Visa signatur

Gaming: Playstation 5 | Server: FreeBSD | Core i5-3570k | Fractal Design Define C | Corsair 16GB RAM | HTPC: RPi5 | LibreElec | Chromecast | Laptop: MacBook Air M1 2020 | Phone: iPhone 13 Mini | AP: Ubiquity Unifi | Router: Vanilla FreeBSD + Packet Filter FW

Permalänk
Medlem
Skrivet av Quim:

1usmus skruver i guiden såhär angående LLC

"remind I use LLC Auto, and I don't have to worry about overclocking to damage the CPU"

Så finns väl en risk med att tuna LLC på egen hand.

Det beror till extrem grad på moderkort och hur auto sköter det hela, att påstå att auto alltid är bättre ur säkerhetssynpunkt blir direkt felaktigt då alla kort reagerar olika med olika mängd vdroop och overshoot, CTR innehåller dessutom en LLC indikation där du ser hur många procent Vdroop du har och varnar dig ifall du har för låg/liten Vdroop. 1usmus har dessutom sagt att han primärt testat ASUS LLC inställningar och inga andra och för ett par moderkort.

Om du börjar på ganska låg spänning och låg effekt så kan man till en början få en varning om för liten Vdroop även om LLC är korrekt inställd för tyngre laster, alltså vid hög spänning och effekt så kommer vdroop hamna på ett rimligare värde än vid låg effekt så i CTR kan man nästan ignorera Vdroop varningen vid låg PPT men får man den vid hög PPT så kan det vara bra & se över LLC'n en smula.

Tricket med LLC är att du vill motverka Vdroop så mycket som möjligt men samtidigt utan att orsaka för hög overshoot pga kompenseringen av spänningsfallet. För mitt MSI bord så är en LLC på 3 ett bra val vid hög effekt, det ger betydligt mindre droop än auto men samtidigt inte allt för tokig overshoot, vid låg effekt så blir det dock för kraftig overshoot.

Så när det kommer till LLC så kika helt enkelt på hur Vcore beter sig vid den last du tänkt köra & den spänning du tänkt använda, får du för kraftig Vdroop så öka på LLC lite, får du ingen droop alls eller till och med en höjning av vcore under load så då är LLC för hårt påställd.

Visa signatur

| nVidia RTX3090FE | R9 5800X3D | MSI x570 Unify | Ballistix sport 3000c15 32GB DR@3800c16 | Custom Loop EKWB | 9TB nvme, 3TB sata SSD | RM1000x | Creative X4 | Lian Li o11 Dynamic | Alienware aw3821dw | >Zen2 på 3-400 mobo< | >x570 VRM< | :::AMD Zen Minnesguide:::|:::AMD Zen & Zen+ Överklockningsguide:::