SFP fiber-modul, flytta från Inteno fibermodem till switch?

Permalänk
Medlem

SFP fiber-modul, flytta från Inteno fibermodem till switch?

Jag har ett Inteno fibermodem (tjänstedelare) med 8 portar i mitt lilla skåp som mest tar en massa plats. Jag behöver bara internet-delen, inget TV-skräp eller IP-telefoni. Så jag tänkte försöka fimpa det på bästa sätt.
Jag tänkte först köra en Ubiquiti IFiber AE Converter som jag stoppar SFP-modulen i och sen vidare in i en Ubiquiti USG osv, men jag tänkte kolla med er kunniga här om man kanske kan stoppa SFP-modulen i t.ex en Ubiquiti-switch med SFP-ingångar istället? Eller blir det "fel följd", dvs man kan inte koppla fiber->switch->USG->tillbaka till samma switch->vidare till allt annat?

Permalänk
Medlem
Skrivet av FL3JM:

Jag har ett Inteno fibermodem (tjänstedelare) med 8 portar i mitt lilla skåp som mest tar en massa plats. Jag behöver bara internet-delen, inget TV-skräp eller IP-telefoni. Så jag tänkte försöka fimpa det på bästa sätt.
Jag tänkte först köra en Ubiquiti IFiber AE Converter som jag stoppar SFP-modulen i och sen vidare in i en Ubiquiti USG osv, men jag tänkte kolla med er kunniga här om man kanske kan stoppa SFP-modulen i t.ex en Ubiquiti-switch med SFP-ingångar istället? Eller blir det "fel följd", dvs man kan inte koppla fiber->switch->USG->tillbaka till samma switch->vidare till allt annat?

Om du konfigurerar något separat VLAN i switchen för att separera trafiken på WAN-sidan från ditt egna nät så bör det gå bra att koppla som du säger.

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304