Permalänk
Medlem

TV för ljust rum med direkt solljus

Ännu en TV-tråd inför BF20

Jag söker en 65" tv som endast används till serier och filmer, spel gör jag vid datorn. Budget är rörlig men ju närmre 10-12 tusen desto gladare blir min sambo.

Det är svårt att hitta bra mellanklass tv tycker jag, toppklass är enkelt att urskilja även budget men mellanklassen är svår att se om det är bra rea eller en låtsasrea på tv som alltid är nedsatt.

Sony 65XH9505 kostade nyligen 12990:- vilket lockade oss till butik för att kolla på den och många andra. Båda stördes av regnbågsfiltret som skärmen har. Är strålkastare i butiken likvärdigt sommarsol som lyser in hela eftermiddag likt bilden nedan?

Rtings hyllar modellen just för AR-filtret, färger och som tv generellt.

Har ni några tips i 65" 10-15 tusen som lämpar sig för ett ljust rum. Är det soligt ligger den på hela eftermiddagen. Sambon gillar Philips Ambilight men det ser jag som bonus och är inte aktuellt om tv'n i sig är medioker.

Permalänk
Bildexpert 📺

Lösningen på detta problem är inte en TV med något specifikt filter eftersom alla försök att trolla bort solen är dömda att misslyckas. Den du sett på HX95 samt Samsung Q9-modeller bland annat, är det filter som kanske dämpar mest men också blir just regnbågssmönster.

Lösningen är en annan möblering och en gardin de tillfällen då det är ljust ute. Måste inte vara en tung mörkläggningsgardin utan det räcker med något som dämpar och diffuserar.

En ljusstarkt TV sägs hjälpa men det är bara en liten del av hela historien. Det är sak samma om du har en TV som kan lysa 600 nits istället för 300 nits när solen lyser med 1 500 000 000 nits. Även dagsljushimmel är 10 000+ nits en mulen dag. Proportionerna är inte till TV:ns fördel.

Däremot är en ljusstark TV mer användbart i det där ljusa rummet där fönstret inte speglas eftersom det hjälper för ögonen som får mindre pupiller. Någon vidare filmupplevels blir det förstås inte, men det fungerar för slötittande av varierande sort.

Reflexfilter utan regnbågar är det flesta filter utöver de nämnda. OLED-filtren är blanka med dämpar utan regnbågar. LG:s nano9-serie har också dämpande, halvblanka filter utan regnbågar. Resten är också utan regnbågar men har då sämre dämpning överlag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

Lösningen på detta problem är inte en TV med något specifikt filter eftersom alla försök att trolla bort solen är dömda att misslyckas. Den du sett på HX95 samt Samsung Q9-modeller bland annat, är det filter som kanske dämpar mest men också blir just regnbågssmönster.

Lösningen är en annan möblering och en gardin de tillfällen då det är ljust ute. Måste inte vara en tung mörkläggningsgardin utan det räcker med något som dämpar och diffuserar.

En ljusstarkt TV sägs hjälpa men det är bara en liten del av hela historien. Det är sak samma om du har en TV som kan lysa 600 nits istället för 300 nits när solen lyser med 1 500 000 000 nits. Även dagsljushimmel är 10 000+ nits en mulen dag. Proportionerna är inte till TV:ns fördel.

Däremot är en ljusstark TV mer användbart i det där ljusa rummet där fönstret inte speglas eftersom det hjälper för ögonen som får mindre pupiller. Någon vidare filmupplevels blir det förstås inte, men det fungerar för slötittande av varierande sort.

Reflexfilter utan regnbågar är det flesta filter utöver de nämnda. OLED-filtren är blanka med dämpar utan regnbågar. LG:s nano9-serie har också dämpande, halvblanka filter utan regnbågar. Resten är också utan regnbågar men har då sämre dämpning överlag.

Stort tack för svaret, visst är det så som du säger. När solen lyst in har vi fått dra ner persiennerna.

Tack för tipsen, LG's nano serie är jag dåligt insatt i, får lägga till dem i prisjaktbevakningen inför BF20. Ser för övrigt fram emot årets guide!