3080/3090 samt rimligt prissatta 3080TI i lager [diskussionstråd]

Permalänk

Gigabyte sa ju i Oktober att de ska fixa detta problem med faulty pins dock;
"We have investigated the issues that have been reported and have a solution to fix any cards that have developed lose or faulty power pins. Any customers that have experienced the same power connector problem as reported on this thread, please contact me directly and I will arrange to have the card fixed with a new connector as quickly as possible."

"Enligt Gigabytes representant har företaget tagit fram en ny och förbättrad kontaktlösning, vilken också används på senare partier av kort som skeppas från fabrik. "

Så får väl hoppas det är fixat på dessa kort om man nu får något

Permalänk
Medlem

Har tidigare ägt ett sådant kort, modell runt års skiftet. Det kortet hade problem med krökta stift ifrån fabrik. Gick att rätta till dem med en liten mejsel så att kontakterna gick i. Men hade hela tiden bekymmer med random frysningar. Innan jag lämnade tillbaka det så tittade jag på stiften och ett av dem hade en annan nyans. I alla fall, fick ett kort av annat märke och frysningarna försvann omgående. Var medveten om Gigabytes kvalitetsproblem när jag installerade kortet och var därför extra uppmärksam. Men hade man bara tryckt som man brukar göra så hade antagligen stiften åkt in.. Detta är instegsmodellen men för den sakens skull vill man inte ett strulande kort.. Så mitt tips är att granska stiften före installation. Man ser det ganska lätt om de sitter ojämnt/snett.. Sen att man inte forcerar kontakterna utan vaggar lite nätt och försöker känna så att stiften löper in. Och om måste man rikta stiften, ta lite i taget annars är det lätt att överkorrigera så att bristningar uppstår. Går inte av men får antagligen sämre ledningsförmåga.. Ursäkta ett långt inlägg.. Hoppas det hjälper någon.

Permalänk
Medlem
Skrivet av marling:

Kollat skräpposten?

Det kom där 19.10, jag beställde innan det så det tog ett tag innan mailet kom fram.

Visa signatur

Fractal North | AMD 7 7800XD | Asus 1080 TI Turbo | Noctua D15 | MSI B650 Tomahawk | Corsair Dominator Platinum 32GB | MSI A1000G | WB Black NVMe 500 GB | WB Blue NVMe 1 TB | Samsung 840 250GB | Seagate 7200RPM 500GB

Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem

Jag kan meddela att mitt Gigabyte 3080 Eagle OC från årsskiftet har fungerat utmärkt sedan dess och jag har dessutom dragit ut och satt in kablarna flera gånger sedan dess. Utan ett endaste problem.

Tummen upp för denna instegsmodell och det gjorde inte saken sämre att det klockar hyfsat bra (silicon lottery yay).

Visa signatur

Corsair 5000D | PRIME X670E-PRO | 7800X3D |
Kingston Fury Beast DDR5 2x16GB @6000MT/s CL30-40-40-28 | TUF RTX 4090 | 2 * 2TB WD Black SN850X PCI-E 4 |

Permalänk
Medlem

Att dom erkänner kvalitetsbristen är bra, innebär troligtvis att dom åtgärdat på ett tillfredställande sätt. Alla tillverkare snålar in på något vare sig det är heatpads eller liknande. Kan tyckas dumsnålt på så dyra kort. Men multiplicerar man med antalet kort så blir det mycket pengar för tillverkaren. Dock kan jag tycka att det vore bättre att dom höjt priset med en hundring o inte snålat på detaljer..

Permalänk
Medlem

Ska bli sjukt intressant att se hur många som faktiskt får sitt på utsatt tid. Jag fick meddelande att klarna har gjort kreditkoll på mig idag. Vet inte om det betyder något men har för mig dom inte kollar förän det börjar närma sig utskick?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alrik:

Ska bli sjukt intressant att se hur många som faktiskt får sitt på utsatt tid. Jag fick meddelande att klarna har gjort kreditkoll på mig idag. Vet inte om det betyder något men har för mig dom inte kollar förän det börjar närma sig utskick?

kreditkoll gör dom automatiskt direkt när du beställer.

Visa signatur

In science we trust!

Permalänk
Medlem
Skrivet av eriksson850:

Nej det är nog optimistiskt att tro att dom kan leverera en så stor mängd, men jag tycker inte att jag kommer ihåg att Elgiganten gjort sig kända för att ha översålt några andra kort?

Tror nog att Elgiganten blev tagna på sängen av intresset för kortet och hur många som skulle lägga en order direkt. Allt vi kan göra är att vänta och se.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Niichlas:

Jag tror nog de flesta skulle hålla med om att ett 3080 som säljs för 8990:- i dagsläget är ett fantastiskt köp, oavsett om du måste vara försiktig när du stoppar in elkabeln eller inte!

Sant! Och skulle någonting hända har man ju faktiskt garantier. Jo jag känner mig nog rätt nöjd ändå OM jag nu faktiskt får ett kort

Visa signatur

ASUS ROG STRIX Z790-F Gaming | Intel Core i5-13600K | Corsair Dominator Platinum RGB | ASUS ROG STRIX RTX 3080 OC | Samsung 980 PRO | Corsair H115i Elite Capellix | Corsair AX1600i | Corsair 500D RGB SE | ASUS ROG PG279Q

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrnez:

Sant! Och skulle någonting hända har man ju faktiskt garantier. Jo jag känner mig nog rätt nöjd ändå OM jag nu faktiskt får ett kort

Ja, och Elgiganten har faktiskt väldigt bra öppetköp policy! Köpte en färdigbyggd PC som jag inte alls vart nöjd med pga att den blev seg efter 1 månad.
Lämnade tillbaka den och fick pengarna inom 2 dagar på kortet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rolfenstein:

Tror nog att Elgiganten blev tagna på sängen av intresset för kortet och hur många som skulle lägga en order direkt. Allt vi kan göra är att vänta och se.

Ja kanske.
Fast man kan ju tycka att de borde ha koll efter att ha sålt mängder med rtx-kort ps5 mm...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rolfenstein:

Tror nog att Elgiganten blev tagna på sängen av intresset för kortet och hur många som skulle lägga en order direkt. Allt vi kan göra är att vänta och se.

Jag tror inte det, har dykt upp kort där titt som tätt i mindre omgångar som försvinner nästan direkt.
De har absolut inte missat att rtx korten är något som går åt.

Edit: fel citat

Visa signatur

AMD Ryzen R9 3900X | Gigabyte Aorus Ultra X570 | Corsair 64GB | RTX 3080 Ti

Permalänk
Medlem

Det verkar inte vara alla återförsäljare som hanterar MSIs ersättande av Gaming X Trio med Gaming Z Trio på ett bra sätt. Inet meddelade de som bokat ett Gaming X Trio att de skulle få Gaming Z Trio istället för samma pris.

https://www.guru3d.com/news_story/msi_discontinues_geforce_rt...

EDIT: Hittade att det var Inet som skickade ut meddelandet om att de uppgraderar folks ordrar till Gaming Z Trio.

Visa signatur

Antec P280 | Corsair RM750x | ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero | Ryzen 9 5900X | G.Skill Trident Z RGB 3200MHz CL14 @3600MHz CL16 2x16GB | ASUS RTX 3080 TUF OC | WD SN850 1TB | Samsung 970 Pro 1TB | Samsung 860 Pro 1TB | Samsung 850 Pro 1TB | Samsung PM863a 3.84TB | Sound Blaster Z | 2x ASUS PG279Q

Permalänk
Medlem

Får se om 3080Ti blir lättare att få tag i, skall vara tokspärrat för mining, kommer i mitten av Maj

Visa signatur

|| R9 7950X MSI PRO X670-P WIFI 32GB-DDR5-6400c32 MSI RTX4080 Ventus 3X OC || CORE i9 12900KF MSI Z690 Tomahawk WIFI DDR4 32GB-3600c16 Gear1 TUF RTX3080 OC V2 || R7 5800X3D X570S CH8 Extreme 32GB-3800c18 Gigabyte RTX3080 GAMING OC || R9 5900X(B2) B550-F 32GB-3800c18 EVGA RTX3070 FTW Ultra || R9 3900X X470-Prime Pro 32GB-3200c16 MSI RTX2070 Super ||

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av the squonk:

Får se om 3080Ti blir lättare att få tag i, skall vara tokspärrat för mining, kommer i mitten av Maj

Det lär säkert gå på minst 15000 också dock.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon134512:

Det lär säkert gå på minst 15000 också dock.

Jag tror också vi kommer prata ett startpris på runt 15k, kanske till och med 17-18 med tanke på att 3090 går för runda 25k.

Visa signatur

Följ mig på Youtube Följ Teknikstrul på Youtube
Mina uppgifter för frakt:
Johan Flodqvist
Säbyvägen 18, 57339 Tranås
0708389515 / flodqvist.johan@gmail.com

Permalänk

Komiskt att någon tror att elgiganten kommer levera några kort till er i år. Beställde själv i september 2020 och räknar inte med att gå det förrän tidigast september 2021.

Artikel efter artikel påvisar att alla chip är uppköpta och slut till och med kvartal 2 2022...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Torpedvägg:

Komiskt att någon tror att elgiganten kommer levera några kort till er i år. Beställde själv i september 2020 och räknar inte med att gå det förrän tidigast september 2021.

Artikel efter artikel påvisar att alla chip är uppköpta och slut till och med kvartal 2 2022...

Passa dig så du inte får äta upp dina ord Vi märker nästa vecka. Fick lev.datum nästa fredag. Återkommer. Vore däremot för jävligt om man får kortet före dig som väntat så länge. Men det vore ändå rätt komiskt.

Visa signatur

ASUS ROG STRIX Z790-F Gaming | Intel Core i5-13600K | Corsair Dominator Platinum RGB | ASUS ROG STRIX RTX 3080 OC | Samsung 980 PRO | Corsair H115i Elite Capellix | Corsair AX1600i | Corsair 500D RGB SE | ASUS ROG PG279Q

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Torpedvägg:

Komiskt att någon tror att elgiganten kommer levera några kort till er i år. Beställde själv i september 2020 och räknar inte med att gå det förrän tidigast september 2021.

Artikel efter artikel påvisar att alla chip är uppköpta och slut till och med kvartal 2 2022...

Skrivet av mrnez:

Passa dig så du inte får äta upp dina ord Vi märker nästa vecka. Fick lev.datum nästa fredag. Återkommer. Vore däremot för jävligt om man får kortet före dig som väntat så länge. Men det vore ändå rätt komiskt.

Fast de bokade chippen levereras ju på olika kort från olika tillverkare till olika återförsäljare. Har ni beställt olika kort så är det inte omöjligt. Vissa modeller levereras i större utsträckning än andra. Och även om ni beställt samma kort så kan det skilja om ni beställt från olika butiker.

Har ni däremot beställt likadana kort från samma butik så vore det snarare ren parodi än bara komiskt om ni som beställt nu får före de som beställt i september.

Permalänk
Medlem

Tja, hoppas ni får kortet snart. Själv så la jag ett köp på ett Asus TUF 3080 OC hos Elgiganten den 3 oktober med leveransdatum den 7 oktober. Jag väntar fortvarande på att Elgiganten ska leverera kortet till mig.

Permalänk
Medlem

Elgiganten har blåst kunder sen RTX korten lanserades.

Det var många som beställde där vid lansering med utlovade leveransdatum som sedan bara sköts fram och sköts fram, utan tvekan den mest oseriösa av alla större kedjor och en butik som jag undviker oavsett hur bra priser de har.

Mvh

Visa signatur

Asus ROG Strix B650E-F - AMD Ryzen 7 7800X3D - 32GB DDR5 - Galax RTX 4090 Hall Of Fame OC Lab - Corsair MP700 - WD Black SN850 - WD Black SN850X - Samsung QVO 870 - WD Black HDD - Noctua NH-U12A Chromax - Fractal Design Define 7 - Seasonic Prime Ultra Gold 1000W - Alienware AW3423DWF QD-OLED

Permalänk

Fick också iväg en beställning igår, dock ganska sent en stund efter 7. Är tyvärr högst tveksamt att mer än ett dussin beställningar får sina kort. Beställde 5900x från Elgiganten i början av Mars och då stod det att de skulle komma in i lager 8e April, nu i veckan fick man ett SMS där de frågar om man vill avboka då det inte blir någon leverans förrän i Juli, skulle inte förvåna mig om detsamma händer nu, och antagligen längre framskjutet än så. Men för det priset kan det ju vara värt att vänta om man är tålmodig.

Permalänk

Firade ett halvår igår sedan jag la beställning på Asus TUF 3090 non-OC på Webhallen.

Visa signatur

System: Threadripper 3960X / Asus Strix TRX40-E Gaming / Corsair 64GB Dominator / ASUS RTX3090 TUF / Corsair MP600 2TB / Samsung 980Pro 2TB / Samsung 640Evo 2TB / BeQuiet Dark power 1200W / Fractal Design Define 7 XL / EKWB Full custom loop

Permalänk
Medlem
Skrivet av Markymarks3D:

Firade ett halvår igår sedan jag la beställning på Asus TUF 3090 non-OC på Webhallen.

Fan vad tufft !
Tips är väl att köpa ett annat kort nu som du kan använda innan det dyker upp sedan sälja det kortet 😅

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aeig:

Elgiganten har blåst kunder sen RTX korten lanserades.

Det var många som beställde där vid lansering med utlovade leveransdatum som sedan bara sköts fram och sköts fram, utan tvekan den mest oseriösa av alla större kedjor och en butik som jag undviker oavsett hur bra priser de har.

Mvh

Elgiganten informerade mig att min order hade blivit försenat pga att korten från Asus var felaktiga vid leverans (dvs fabrikationsfel hos Asus) till Elgiganten.
Bestridde detta och Elgiganten hörde av sig när jag klagade på att de ljög kunderna upp i ansiktet. Det slutade med att jag fick 1000 kr i kompensation.

Permalänk

För er som väntar på Gigabyte 3080 kort så var beredd på extremt dålig kylning för VRAM (memory junction). Rekommenderar att köra på en modd direkt. Så här såg det ut i mitt kort. (Mitt inlägg). https://www.reddit.com/r/gigabyte/comments/mezxr9/good_work_g...

Permalänk
Skrivet av Ravnit:

Fan vad tufft !
Tips är väl att köpa ett annat kort nu som du kan använda innan det dyker upp sedan sälja det kortet 😅

Det går ingen nöd på mig. Mitt 2080Ti räcker gott o väl än så länge. Men jag hade inte gissat på att det skulle ta så här lång tid, även i dessa tider.

Visa signatur

System: Threadripper 3960X / Asus Strix TRX40-E Gaming / Corsair 64GB Dominator / ASUS RTX3090 TUF / Corsair MP600 2TB / Samsung 980Pro 2TB / Samsung 640Evo 2TB / BeQuiet Dark power 1200W / Fractal Design Define 7 XL / EKWB Full custom loop

Permalänk
Medlem

Flashbacks till hur elgiganten skötte sig i början av 3080 lanseringen, många som sitter här och hoppas nu

Visa signatur

EVGA 3080 FTW3 ULTRA | x570 Strix F-gaming | 5800x3D | 16 GB Ballistix 3200 Mhz c16 | Noctua DH-15 | EVGA G2 750 | Fractal Design R5
Acer 27" Predator XB271HU 165 Hz G-sync

Permalänk
Medlem
Skrivet av Koolaiden1233:

För er som väntar på Gigabyte 3080 kort så var beredd på extremt dålig kylning för VRAM (memory junction). Rekommenderar att köra på en modd direkt. Så här såg det ut i mitt kort. (Mitt inlägg). https://www.reddit.com/r/gigabyte/comments/mezxr9/good_work_g...

HERRE GUD!
Vad fan är det robotar som sätter på kylpaden?
Min dotter som inte ens är 1 år skulle fan göra ett bättre jobb!
Tack för tipset! Vart det bättre efteråt?
Vilken tjocklek på padsen använde du?

Permalänk
Skrivet av Ravnit:

HERRE GUD!
Vad fan är det robotar som sätter på kylpaden?
Min dotter som inte ens är 1 år skulle fan göra ett bättre jobb!
Tack för tipset! Vart det bättre efteråt?
Vilken tjocklek på padsen använde du?

Det blev jättebra när jag bytte. Baksidan hade inga pads, där använde jag Minuspad 8 1+1,5mm (2,5mm). På framsidan (gpu side) Gelid 2 mm (runt om) plus 1-1,5mm för övriga delar. Sänkte min VRAM temps från 106 grader till max 80 grader. Då kör jag 4K upplösning (dvs använder mkt VRAM). Men i regel som kommer den knappt över 76. Det som var bra med kortet är ett den är fantastisk vid överklock och undervolt. Kör stabilt på 2050 MHz och då med en undervolt på 889 mV. Fläktarna aldrig över 70 grader på gpu core med fläktar på max 1700 rpm.