Bill Gates: "Stora teknikbolag förtjänar att grillas ordentligt av staten"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lodisen:

Ja, efter att han trampade på folk och levde rövare tills han fick >$100 miljarder.

Jag kan tänka mig att jag också skulle dra en 180 om jag varit ett kräk mot folk och försökt rentvå mitt samvete om jag var den rikaste människan i hela världen. (Innan andra gick honom så var han det, så vi slipper den rättelsen)

Nu säger jag inte att Bill Gates har varit en rutten människa, hjärtat sitter nog på rätt ställe i och med att han ändå gör mycket för mänskligheten nu.

Jag tror att många, om inte de flesta som suttit där med riktigt rikedom i sikte hade tagit beslut som var övervägande negativa för andra (speciellt folk man aldrig träffat) för att förbättre sin egen position med ett par tiotals miljarder hade tagit samma beslut.

Detta är ju också ett vanligt argument för varför Gates inte är så speciell men faktum är ju att väldigt få miljardärer faktiskt slår om 180 grader. Jag känner faktiskt inte till någon. Visst, de flesta donerar ett par miljoner här och där men det är ofta taktiskt för skattelättnader. Det är ju visserligen positivt men går knappast att jämföra.

Hur lång tid ska gå och hur mycket behöver man göra för att sona för sina big business beslut?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dumbullen:

Hur lång tid ska gå och hur mycket behöver man göra för att sona för sina big business beslut?

Hur många jobb har Bill Gates skapat, och hur många har du skapat?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kaleid:

*suckar*
Konspirationsteorier är rent av fördummande.

"BG: Well, it won't go to zero, but it will shrink. Global GDP is going to take probably the biggest hit ever. Maybe the Depression was worse or 1873, I don't know. But in my lifetime this will be the greatest economic hit. But you don't have a choice. People act like you have a choice..."
https://www.ft.com/content/13ddacc4-0ae4-4be1-95c5-1a32ab1595...

Han talar alltså om hur ekonomin skadas.
Gates har inte någon position där han kan tvinga folk ta vaccinationer.

Han saknar sakkunskap i det han yttrar sig om!

Permalänk
Avstängd

Jag tror huvudkaraktärens personlighet i TV-serien Silicon Valley byggdes mycket på Bill Gates personlighet: i hjärtat en godartad person med passion för banbrytande teknik som tyvärr ofta hamnade i kläm mellan andra som hade mer fokus på makt och pengar i samhället.

Visa signatur

"Företagsboendeförmedlare" | Min Überkill Dator: Processor: Intel Pentium P5 66 Mhz OC | Moderkort: ASRock P4I65G | Minnen: 2st Samsung 128MB PC133 | Grafikkort: Canopus GeForce 256 DDR | Lagring: IBM 350 4,4 MB | Operativsystem: DOS/360 | Chassi: Mercury Full-Tower ATX Chassis |

Permalänk
Moderator
Forumledare
Skrivet av uPipe:

Han saknar sakkunskap i det han yttrar sig om!

Vem saknar kunskap om vad?

Visa signatur

Forumets regler | Har du synpunkter på hur vi modererar? Kontakta SweClockers/moderatorerna

Jag stavar som en kratta

Gillar lök på discord

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sveklockarn:

Hur många jobb har Bill Gates skapat, och hur många har du skapat?

Han har troligtvis skapat eller hjälpt till att skapa ett par hundratusen jobb och jag noll. Han har också hjälpt att rädda över 100 miljoner liv och ökat livskvalitén hos minst lika många medan jag återigen ligger på 0 (eller kanske en handfull om jag är väldigt generös med att kalla mig själv en god vän och bra sambo) men jag förstår inte vad du försöker syfta till m.t.p. att jag försvarar honom och vill påstå att han och melinda är en av vår generations bästa personer?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av uPipe:

Han saknar sakkunskap i det han yttrar sig om!

Jaså, hade han fel om ekonomin? Hade han fel när han varnade om kommande pandemi (som f.ö. Obama gjorde också)?
Har han fel om annat också, som att det saknas toaletter för en oerhörd mängd personer? Det är ett av hans projekt, men det är väl ondskefullt också.

Det finns säkert mycket att kritisera honom för, men just dessa är inte något av dem.

Att ta saker han säger ur sitt sammanhang och sedan skrämma upp folk, ser du inget fel med det? I videon som du länkade till så finns det 2.2k upvotes, dvs ingen av dem har ens använt 2-3 minuter på google för att kolla om de får rätt info. Ser du något fel med sådant beteende?

Visa signatur

7800x3d, 64GB 6000cl30, Gigabyte X670 Gaming X AX (F9d) 12TB m.2/nvme, 8TB SSD, WD 2x12TB 5400rpm, XFX 7900xt, SoundBlasterX AE-5+, HP X34", Fractal Design Define 7, Corsair HX750, Topping MX3s, Ino Audio piMx, Dan Clark Audio Aeon 2 closed..
LG B1 65", Topping e70, Topping pa5 II plus, Guru Audio Junior+ (primärt) / Canton GLE 90, Nintendo Switch OLED, Pico 4 VR

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dumbullen:

Han har troligtvis skapat eller hjälpt till att skapa ett par hundratusen jobb och jag noll. Han har också hjälpt att rädda över 100 miljoner liv och ökat livskvalitén hos minst lika många medan jag återigen ligger på 0 (eller kanske en handfull om jag är väldigt generös med att kalla mig själv en god vän och bra sambo) men jag förstår inte vad du försöker syfta till m.t.p. att jag försvarar honom och vill påstå att han och melinda är en av vår generations bästa personer?

Det var bara ett förslag på en lösning till frågeställningen jag citerade.

Det är inte svårt att konstatera att det är många som hatar Microsoft samtidigt som de dagligen skördar fördelarna av deras framsteg, i många fall utan att ha betalat för att använda deras produkter ens en gång.

Permalänk
Lyxfällan 🎮

@Teicaus: jag är av åsikten att ens gärningar senare i livet inte ska ogiltigförklaras av tveksamt agerande tidigare i livet, precis som att tidigare goda gärningar inte ursäktar unket agerande senare i livet. Jag tycker, tänker och agerar inte som jag gjorde i tonåren och jag gör inte heller samma misstag som jag gjorde då. Hade jag fortfarande tyckt och tänkt och agerat exakt likadant och gjort samma misstag hade jag kastat mig själv på tippen

Allt inom rimliga ramar så klart, men man ska kunna utvecklas och lära sig under livets gång utan att den man blivit ska bli ogiltigförklarad av tidigare agerande. Gates har själv uttryckt ånger över vissa saker han gjorde i ungdomens dagar, och i podcast-avsnittet som länkas i nyheten pratar han om hur han inte var beredd på kändisskapet som medföljde att vara VD för ett stort teknikbolag då han själv inte ser sig som en socialt kapabel individ. Som sagt, rekommenderar att du lyssnar igenom avsnittet om du inte redan gjort det.

Visa signatur

"We're with the press, hired geeks!"
Raoul Duke, Fear n' Loathing in Las Vegas

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dumbullen:

Detta är ju också ett vanligt argument för varför Gates inte är så speciell men faktum är ju att väldigt få miljardärer faktiskt slår om 180 grader. Jag känner faktiskt inte till någon. Visst, de flesta donerar ett par miljoner här och där men det är ofta taktiskt för skattelättnader. Det är ju visserligen positivt men går knappast att jämföra.

Hur lång tid ska gå och hur mycket behöver man göra för att sona för sina big business beslut?

Jag är faktiskt av den åsikten att det är bra att ha miljardärer. De skapar många jobb.

Visa signatur

Ryzen 5800X3D | 64 GB Ram | 7900 XTX | Samsung 990 Pro 4 TB + Seagate FireCuda 520 2TB * 2
Laptop: Core 9 Ultra 185H | 24GB Ram | RTX 4060 | 3 TB NVME

Permalänk
Medlem
Skrivet av firstofmay:

Till skillnad från hans företags operativsystem!

Njaaaaa, det vet jag inte om jag håller med om. Tycker Windows 10 är riktigt bra. Visst, det går inte att jämföra med Linux när det kommer till möjlighet att tweaka och få operativsystemet att göra exakt det man vill. Men jag vill nog ändå påstå att Windows 10 är stabilt och väloptimerat om man jämför med tidigare Windows-versioner.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lodisen:

Jag är faktiskt av den åsikten att det är bra att ha miljardärer. De skapar många jobb.

Och jag är av åsikten att om du lyckats bli miljardär så gratulerar. Det ena utesluter inte det andra. Men man kan gärna ha ett lite större hjärta än Bezos, även om det inte är lika stort som paret Gates

Permalänk
Medlem

Ju större man är desto större ansvar borde man ha. Håller med om att dessa mega corps måste hållas koll på.

Visa signatur

AMD 5800X ▪ MSI B550M Mortar ▪ G.Skill 32GB 3600MHz CL16 ▪ Palit 4070 Ti ▪ 1TB SSD 970 Evo+ ▪ Dark Power 13 1000W ▪ FD Define Mini C ▪ Aorus AD27QD + LG 27GL850

Permalänk
Inaktiv

Han har som ganska ofta, men inte alltid, rätt. Microsoft grillades rejält, över sånt som andra företag och speciellt då idag kommer undan med. Tycks finnas en dubbelmoral inom rättsväsendet. Eller hjärntvättning från Apple och Google.

Skrivet av danielwerner:

Bill Gates är förjävla vettig ändå, på många sätt.

Faktiskt riktigt synd att han sällan får det erkännande han faktiskt förtjänar. Påstådda 640K citat och trams från pingvinkramare dränker det han faktiskt gör. Som så många nämnt redan, Bill Gates värderingar tycks ha ändrats under åren. Man får ju också minnas att han var väldigt ung när Microsoft grundades. Nu har jag inte läst någon bok om honom, tips mottages gärna om någon hittat en bra memoar, men han växte upp med IT-världen, att vara boss över världens största datorföretag i sån ung ålder kan nog förklara en del av det som hände under 90-talet.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av firstofmay:

Till skillnad från hans företags operativsystem!

Nej, inte Microsoft som ligger bakom Linux!

Permalänk
Musikälskare
Skrivet av Lodisen:

Det är ju lätt att säga det när man står med en fot i graven och redan håvat in alla pengarna.

På senare tid har ju Bill Gates varit riktigt filantropisk och en humanitär, men jag tvivlar starkt på att han hade haft samma uppfattning för 20 år sedan.
Det fifflades rätt friskt när han drog i tåtarna.

Man kan aldrig ha tjänat dom pengarna utan att ha gått över lik och fuffens, hyckleri tycker jag det låter som

Visa signatur

❀ Monitor: ASUS Swift 27" @ 1440p/165Hz ❀ CPU: Ryzen 7700X ❀ Cooling: Corsair H170i ELITE 420mm ❀ GPU: MSI 3080 Ti SUPRIM X ❀ Memory: Corsair 32GB DDR5 Vengeance ❀ Motherboard: ASUS Crosshair X670E Hero ❀ M.2: Samsung 980 Pro ❀ PSU: Corsair HX1200 ❀ Chassi: Corsair 7000X ❀ Time Spy: 19 340

📷 Mina fotografier
🎧 Vad lyssnar du på just nu?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dumbullen:

Detta är ju också ett vanligt argument för varför Gates inte är så speciell men faktum är ju att väldigt få miljardärer faktiskt slår om 180 grader. Jag känner faktiskt inte till någon.

Om du går tillbaka till 1800-talet så är det lite vanligare. Gates är dock ganska unik i att han blev snorrik i så pass unga år.

Sen tror jag att han verkligen insåg att han hade gjort fel när antitrust-rättegången pågick som värst. Han ansåg tidigare att Microsoft gjorde samma sak som alla andra, bara bättre, men bevisen i den där långa rättegången visade att MS verkligen var värre än alla andra.

Visa signatur

5900X | 6700XT

Permalänk
Medlem
Skrivet av flashen:

Man kan aldrig ha tjänat dom pengarna utan att ha gått över lik och fuffens, hyckleri tycker jag det låter som

Hurså?
Säg att man uppfinner en ny CPU eller GPU som är flera gånger snabbare än det som finns.
Skulle kunna vara 1 anställd och företaget är värt flera miljarder.

Ska staten komma och knycka allt då?

Visa signatur

Ryzen 5800X3D | 64 GB Ram | 7900 XTX | Samsung 990 Pro 4 TB + Seagate FireCuda 520 2TB * 2
Laptop: Core 9 Ultra 185H | 24GB Ram | RTX 4060 | 3 TB NVME

Permalänk
Medlem

Men man får ju inte glömma Microsofts försökt till att få kontroll över hela internet, ifall dom skulle ha lyckats med det så skulle det sett bedrövligt ut idag.
Eller deras patent på 1or och 0or, som egentligen typ betyder att dom har patent på binära tal:)
Eller deras app system i Windows 8.

Minnet är kort hos vissa tydligen.

Hur många % av sin förmögenhet skänker han till välgörenhet och hur mycket påverkar det hans liv?

Han är inte med i matchen längre, så han har inget att förlora på att yttra sig i frågan.

Han är inte djävulen, men jag skulle inte säga att han offrar mer av sig själv för mänskligheten än en volentär.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Fearnox:

Han är inte djävulen,

Näe, för han heter Steve Ballmer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fearnox:

Men man får ju inte glömma Microsofts försökt till att få kontroll över hela internet, ifall dom skulle ha lyckats med det så skulle det sett bedrövligt ut idag.
Eller deras patent på 1or och 0or, som egentligen typ betyder att dom har patent på binära tal:)
Eller deras app system i Windows 8.

Minnet är kort hos vissa tydligen.

Hur många % av sin förmögenhet skänker han till välgörenhet och hur mycket påverkar det hans liv?

Han är inte med i matchen längre, så han har inget att förlora på att yttra sig i frågan.

Han är inte djävulen, men jag skulle inte säga att han offrar mer av sig själv för mänskligheten än en volentär.

Du har säkert rätt i att han har så mycket pengar att även om han donerade 99% av sin förmögenhet så skulle han ändå leva i överflöd. Faktum är att gates' tillsammans med Buffet har kampanjat hårt för att miljardärer ska donera 99% av sin förmögenhet till välgörenhet snarare än arv. Inte nog med det så har Gates' gått ut med att deras barn 'bara' ska få 10 miljoner dollar - mer pengar än majoriteten av all världens människor ens kan drömma om.

När man har en förmögenhet av samma magnitud som de rikaste miljardärerna så kan man göra sig av med 99,9% och fortfarande vara rik.
Men han offrar oerhört mycket tid och till skillnad från pengar så är det något han inte har oändligt av.

Självklart finns det mer helgonaktiga människor men vad spelar det för roll?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fearnox:

Eller deras patent på 1or och 0or, som egentligen typ betyder att dom har patent på binära tal:)
Eller deras app system i Windows 8.

Minnet är kort hos vissa tydligen.

Det där med ettor och nollor var ett aprilskämt. Prova googla det.

Permalänk
Inaktiv

Bill Gates usch vilken hemskt människa. Ni får gärna gå in på Corbett Report och läsa om denna wannabe fascist och hans mörka historia så kommer ni avsky honom livet ut!

Permalänk
Avstängd
Skrivet av anon321099:

Bill Gates usch vilken hemskt människa. Ni får gärna gå in på Corbett Report och läsa om denna wannabe fascist och hans mörka historia så kommer ni avsky honom livet ut!

Värt att veta att Corbett t.ex. tror på chemtrails konspirationsteorin. (En konspiration som inte ens förövarna kommer undan från, de andas ju samma luft)

"Overall, we rate the Corbett Report a Tin Foil Hat conspiracy and Moderate pseudoscience website, based on the promotion of 9/11 conspiracies, False Flags, Chemtrails and Deep State conspiracies."
https://mediabiasfactcheck.com/the-corbett-report/

Visa signatur

7800x3d, 64GB 6000cl30, Gigabyte X670 Gaming X AX (F9d) 12TB m.2/nvme, 8TB SSD, WD 2x12TB 5400rpm, XFX 7900xt, SoundBlasterX AE-5+, HP X34", Fractal Design Define 7, Corsair HX750, Topping MX3s, Ino Audio piMx, Dan Clark Audio Aeon 2 closed..
LG B1 65", Topping e70, Topping pa5 II plus, Guru Audio Junior+ (primärt) / Canton GLE 90, Nintendo Switch OLED, Pico 4 VR

Permalänk
Inaktiv

@Kaleid: Du ska ha beröm för att du försöker, men jag misstänker att Zurvan är ett hopplöst fall.

#18510356
#18499183

Skulle lika gärna kunna vara en av Putins eller Xi Jinpings troll/bottar. Ungefär samma budskap som sprids iallafall.

Permalänk
Inaktiv

Förresten, om jag inte minns helt fel så fick jag en två veckors* ban senast jag yttrade ordet "fascist" i detta diskussionsforum trots att jag tyckte att det var fullt rimligt i den rådande kontexten. Undrar om Zurvan kommer gå samma öde till mötes, eller om det i hens fall är så verklighetsfrånvarande att moderatorerna kommer se mellan fingrarna.

*Edit: månader -> veckor

Permalänk
Medlem

Annat ljud i skällan när det inte är hans bolag som ligger under luppen. För de som inte kommer ihåg så ville inte microsoft dela med sig av sin API då de menade att det skulle hindra deras innovation.

"The Justice Department says it will impose restraints on Microsoft that "will open the operating system to competition." But the issue isn't operating system competition. It is the illegal bundling of new functions that shouldn't be part of anyone's operating system.
Integration Isn't Innovation.
In 1998, well before it made that same argument in court, Microsoft began its public relations effort to try to convince the world that its "integration" of new Windows functions was critical to its ability to innovate. To the public, and probably to a vast number of computer professionals, it didn't seem such an outlandish claim. But it really was.
When this claim is examined more closely in terms of what it takes to build, maintain and improve software systems, one can only conclude that Microsoft is trying to pull the wool over the world's eyes. "

Visa signatur

2x Xeon E5-2699 v4, 256gb Quad Channel RAM, 2x nVIDIA 980ti
----
AMD Ryzen 5950X, 128gb Dual Channel RAM, 2x AMD 6900XT
----
Massiv amiga och 3dfx-samling.

Permalänk
Inaktiv

bara tomt snack.

Vad man gör och vad man säger är två helt olika saker.

Permalänk
Medlem

Antingen är Twitter, FB etc plattformar, eller publicister. Vill de vara publicister och ta bort material som de anser faktamässigt fel men som inte strider mot lagen, så ska företagen även hållas ansvar för hot, brottsplanering, terrorism mm dom sker med deras tjänster.

De kan inte få äta kakan och ha den kvar längre.

Det ska tydligt deklareras att vissa åsikter inte är tillåtna vid registrering.

Tror vissa länder och stater då kommer bli betydligt mindre entusiastiska till deras energislukande datacenter.

Stavning
Permalänk
Medlem
Skrivet av Sveklockarn:

Hur många jobb har Bill Gates skapat, och hur många har du skapat?

Skrivet av Lodisen:

Jag är faktiskt av den åsikten att det är bra att ha miljardärer. De skapar många jobb.

De jobben han skapat bleknar nog i jämförelse med hur många jobb hans produkt gjort förlegade och fått att försvinna. Effektiviseringar gör att färre kan göra mer, dvs färre jobb.
Dettä är dock inget negativt egentligen det blir dock negativt när bara vissa får ta del av vinsterna.

Att miljardärer skapar jobb är enligt mig helt absurt. Det är efterfrågan som skapar jobb, och eftersom miljardärer lägger pengar på hög som vanligt folk kunde ha använt för att efterfråga produkter så är de direkt negativa för antalet jobb.
Förvisso är inte heller fler jobb något att sträva efter. Låt oss producera det vi behöver på ett hållbart sätt och dela på de jobben som krävs.

Mvh. Love

Visa signatur

| i7 2600k | Custom loop | Asus maximus IV gene-Z | 16gb 2133mhz | FD newton r3 1000W sleavat MDPCX | 2x Asus R9290X DCII | Caselabs Mercury s8 vit | LG 34uc88-b | Crucial mx100 512gb | Xonar essense STX | Little Dot I+ med Sennheiser HD 650|