SweGolfers - tråden om allt golfrelaterat

Permalänk
Medlem

Funderar på att byta ut mina Mizuno MP-64, men är lite osäker på vad jag skall byta till. (tänkte oavsett köra en fitting i så fall).
Har idag 10 i HCP, bästa rundan 2020 spelade jag på 2, och sämsta 18 så spelar väl inte alltid helt jämnt

Jag är nog främst ute efter "players iron" dock inte renodlade bladklubbor. Som jag förstår det har mina MP-64 cavity och det är väl rimligt att nästa set har det också.

Något jag är dålig på med mina MP-64 är "shapeshots" och det är gärna något jag förbättrar den kommande säsongen.
Är inte rädd för långa järn heller, mina favoritklubba just nu är min Titleist U-500 "järn" 2.

Idag har jag stiff skaft, men jag tror att jag eventuellt måste byta till X-stiff då jag tenderar att skicka bollar både långt och högt.

Någon som har tips på vilka klubbor jag skall prova?

Visa signatur

AMD Barton Xp 2400+ Mobile @ 2680 mhz!Sapphire Radeon 9800 pro @ orginal, TwinMos Winbond 2x256, 250 Gb WD S-ata, 120 gb Maxtor, Seagate 200 gb

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Nudel:

Funderar på att byta ut mina Mizuno MP-64, men är lite osäker på vad jag skall byta till. (tänkte oavsett köra en fitting i så fall).
Har idag 10 i HCP, bästa rundan 2020 spelade jag på 2, och sämsta 18 så spelar väl inte alltid helt jämnt

Jag är nog främst ute efter "players iron" dock inte renodlade bladklubbor. Som jag förstår det har mina MP-64 cavity och det är väl rimligt att nästa set har det också.

Något jag är dålig på med mina MP-64 är "shapeshots" och det är gärna något jag förbättrar den kommande säsongen.
Är inte rädd för långa järn heller, mina favoritklubba just nu är min Titleist U-500 "järn" 2.

Idag har jag stiff skaft, men jag tror att jag eventuellt måste byta till X-stiff då jag tenderar att skicka bollar både långt och högt.

Någon som har tips på vilka klubbor jag skall prova?

Jag är själv väldigt förtjust i Srixon, otroligt sköna klubbor och dessutom smidiga att bygga combo-sets med då alla modeller går att kombinera fritt. De har dessutom fördelen att de har väldigt fint utbud av skaft utan extra kostnad. I dagsläget spelar jag ett combo-set med Z-Forged P-J6, Z785 J5, Z585 J4-J3. Håller just nu på att testa en P790 J2 som kanske stundtals kommer att ersätta J3, alternativt att jag går från 50, 54, 58 på wedgarna till 52, 58 för att få plats med både J3 och J2.

Jag är väldigt förtjust i de Nippon NS Pro-skaften som Srixon använder, spelar med 130x-modellen sedan typ 5 år tillbaka när jag spelade Z745 (Black)

EDIT: slänger in en bild också, dock en lite tidigare setup när jag experimenterade med en 5W.

Visa signatur

Går det bra, eller går det som vanligt?

Permalänk
Medlem

En fråga vart är ni medlem i för golfklubb i vårt avlånga land.
Själv med Lydinge men nästa år blir det Ljungbyhed Gk är närmare för mig lättare ta sig ner dit.
Med lydinge får byta i Åstorp lite omständigt iaf.
Kul med golf tråd här det gillas.

Permalänk
Medlem
Skrivet av vargeEEEEn:

Jag är själv väldigt förtjust i Srixon, otroligt sköna klubbor och dessutom smidiga att bygga combo-sets med då alla modeller går att kombinera fritt. De har dessutom fördelen att de har väldigt fint utbud av skaft utan extra kostnad. I dagsläget spelar jag ett combo-set med Z-Forged P-J6, Z785 J5, Z585 J4-J3. Håller just nu på att testa en P790 J2 som kanske stundtals kommer att ersätta J3, alternativt att jag går från 50, 54, 58 på wedgarna till 52, 58 för att få plats med både J3 och J2.

Jag är väldigt förtjust i de Nippon NS Pro-skaften som Srixon använder, spelar med 130x-modellen sedan typ 5 år tillbaka när jag spelade Z745 (Black)

https://i.imgur.com/35qJZnd.jpg?1
EDIT: slänger in en bild också, dock en lite tidigare setup när jag experimenterade med en 5W.

Jag får kika på Srixon har ett par kompisar som har dem och de är nöjda. Man blir ju ganska bortskämd vid känslan när man vant sig vid Mizuno.

Visa signatur

AMD Barton Xp 2400+ Mobile @ 2680 mhz!Sapphire Radeon 9800 pro @ orginal, TwinMos Winbond 2x256, 250 Gb WD S-ata, 120 gb Maxtor, Seagate 200 gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nudel:

Funderar på att byta ut mina Mizuno MP-64, men är lite osäker på vad jag skall byta till. (tänkte oavsett köra en fitting i så fall).
Har idag 10 i HCP, bästa rundan 2020 spelade jag på 2, och sämsta 18 så spelar väl inte alltid helt jämnt

Jag är nog främst ute efter "players iron" dock inte renodlade bladklubbor. Som jag förstår det har mina MP-64 cavity och det är väl rimligt att nästa set har det också.

Något jag är dålig på med mina MP-64 är "shapeshots" och det är gärna något jag förbättrar den kommande säsongen.
Är inte rädd för långa järn heller, mina favoritklubba just nu är min Titleist U-500 "järn" 2.

Idag har jag stiff skaft, men jag tror att jag eventuellt måste byta till X-stiff då jag tenderar att skicka bollar både långt och högt.

Någon som har tips på vilka klubbor jag skall prova?

Jag köpte Tilteist T100 i början av förra säsongen. Jag bokade en utprovning för att få rätt skaft/setup, kan rekommendera dig att göra samma istället för gissa dig till skaft.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Nudel:

Jag får kika på Srixon har ett par kompisar som har dem och de är nöjda. Man blir ju ganska bortskämd vid känslan när man vant sig vid Mizuno.

Ja, känslan i Mizuno är suverän. Srixon är väldigt jämförbara då de har väldigt mjukt stål i sin Endo-smidning

Visa signatur

Går det bra, eller går det som vanligt?

Permalänk
Medlem
Skrivet av vargeEEEEn:

Ja, känslan i Mizuno är suverän. Srixon är väldigt jämförbara då de har väldigt mjukt stål i sin Endo-smidning

Får bli en tur till Dormy och nöta lite se hur de känns

Visa signatur

AMD Barton Xp 2400+ Mobile @ 2680 mhz!Sapphire Radeon 9800 pro @ orginal, TwinMos Winbond 2x256, 250 Gb WD S-ata, 120 gb Maxtor, Seagate 200 gb

Permalänk
Medlem

Vad tänker mina swec-vänner om Järn4 samt Järn3? Jag har själv alltid haft dem i bagen, och har inget emot att veva fram dem från fairway på ett par5. Har börjat sukta lite efter nya klubbor till våren och märker att standard numera verkar vara från järn5 och uppåt.
Har aldrig testat hybrider och dylikt. Blir det inte ett lite stort avståndsgap från järn5 till nästa klubba?

Samt - frugan är igång och ska börja spela. Hon är ganska lång, nästan 180cm, och har ändå något mer klipp i slaget än snittkvinnan/nybörjare. Jag klurar på herrklubbor grafit med seniorskaft? Det borde passa en längre donna helt ok, eller tänker jag fel?

MVH

Visa signatur

Speldator :[I] AMD 5600X - 16GB fläskigt ram - AMD 580RX - AOC 32" Wide
HTPC : i5 3450S - 8GB G.Skill - Streacom F8

Permalänk
Medlem
Skrivet av MoNkeY-05:

Vad tänker mina swec-vänner om Järn4 samt Järn3? Jag har själv alltid haft dem i bagen, och har inget emot att veva fram dem från fairway på ett par5. Har börjat sukta lite efter nya klubbor till våren och märker att standard numera verkar vara från järn5 och uppåt.
Har aldrig testat hybrider och dylikt. Blir det inte ett lite stort avståndsgap från järn5 till nästa klubba?

Samt - frugan är igång och ska börja spela. Hon är ganska lång, nästan 180cm, och har ändå något mer klipp i slaget än snittkvinnan/nybörjare. Jag klurar på herrklubbor grafit med seniorskaft? Det borde passa en längre donna helt ok, eller tänker jag fel?

MVH

Det är många år sedan jag satte mina j3 - j4 och ersatte dom med hybrider, visst glappet blir lite större men det är en vana och tränings sak, numera kan jag slå hybriderna ner till 150m och upp till 190/200m vilket gör att jag har större nytta av dom än j3 - j4.
Fördelen med hybrider är att dom är lättare att slå från semi och ruff vilket även det ger större användningsområde.
Har visserligen funderat på att ersätta min hybrid 4 med en crossover 4, det är något jag ev. kommer testa under året.

För en lång dam kan det mycket väl passa med mjukare herrklubbor, men för henne som för alla andra bör man göra en utprovning, det blir mycket lättare och roligare om man får rätt klubbor från början.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MacAllan:

För en lång dam kan det mycket väl passa med mjukare herrklubbor, men för henne som för alla andra bör man göra en utprovning, det blir mycket lättare och roligare om man får rätt klubbor från början.

Tycker tankegången är så svår med det där. Jag tänker att hon håller precis på att lära sig, så nu vill jag bara ha något som är hyfsat rätt och ganska billigt, så får vi se om hon fastnar, och då går man och lägger lite mer penningar. Utöver det är hon precis i början av sin sving, är det rätt att göra en utprovning då? Måhända tänker jag dock fullständigt fel.

Visa signatur

Speldator :[I] AMD 5600X - 16GB fläskigt ram - AMD 580RX - AOC 32" Wide
HTPC : i5 3450S - 8GB G.Skill - Streacom F8

Permalänk
Medlem
Skrivet av MoNkeY-05:

Vad tänker mina swec-vänner om Järn4 samt Järn3? Jag har själv alltid haft dem i bagen, och har inget emot att veva fram dem från fairway på ett par5. Har börjat sukta lite efter nya klubbor till våren och märker att standard numera verkar vara från järn5 och uppåt.
Har aldrig testat hybrider och dylikt. Blir det inte ett lite stort avståndsgap från järn5 till nästa klubba?

MVH

Använder alltid min Järn 4, använde även den från Tee ibland innan jag köpte min Utility Järn 2. Jag föredrar Järn då de inte får samma höjd som hybrider. 170-200 meter använder jag oftast Järn 4, är det längre än så blir det Utility Järn 2 eller en gammal "hybrid" 7.

Det går ju i många set att lägga till åtminstone Järn 4 inte alla dock. Jag tycker generellt kontrollen är sämre i hybriderna men det kan också vara för att jag inte lagt tid på att lära mig slå med dem.

Visa signatur

AMD Barton Xp 2400+ Mobile @ 2680 mhz!Sapphire Radeon 9800 pro @ orginal, TwinMos Winbond 2x256, 250 Gb WD S-ata, 120 gb Maxtor, Seagate 200 gb

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av MoNkeY-05:

Vad tänker mina swec-vänner om Järn4 samt Järn3? Jag har själv alltid haft dem i bagen, och har inget emot att veva fram dem från fairway på ett par5. Har börjat sukta lite efter nya klubbor till våren och märker att standard numera verkar vara från järn5 och uppåt.
Har aldrig testat hybrider och dylikt. Blir det inte ett lite stort avståndsgap från järn5 till nästa klubba?

Samt - frugan är igång och ska börja spela. Hon är ganska lång, nästan 180cm, och har ändå något mer klipp i slaget än snittkvinnan/nybörjare. Jag klurar på herrklubbor grafit med seniorskaft? Det borde passa en längre donna helt ok, eller tänker jag fel?

MVH

Att slå en J3 och J4 kräver sin svinghastighet för att få ut någon märkbar längdskillnad. Väldigt vanligt att spelare slår sin j5 lika långt som j4 och eventuellt j3 bara för att den är lättare att få upp i luften. Det är numera ganska enkelt att ta reda på i en launch monitor. Jag själv älskar långa järn och spelar upp till J2. Dock har jag går jag till ett lite mer förlåtande huvud i J5 (Z785) och ännu mer förlåtande i J4 och J3 (Z585) för att ge mig själv bästa förutsättningarna att ha en märkbar längdskillnad. Mina längder är ca J3: 205m, J4: 190-195m, J5: 180-185m. Har nyligen stoppat i en J2 (P790 UDI) också för att försöka hitta en lite lägre och aggressivare bollflykt jämfört med J3, huruvida jag behåller både J2 och J3 och tar bort en wedge återstår att se.

Gällande din fru tror jag herrklubbor med lättare seniorskaft borde vara bra att utgå ifrån, finns ganska gott om de på marknaden och det viktigaste är att få en bra skaftlängd åt henne då standardlängd för damklubbor är ganska kort. På 180 cm borde hon ligga rätt nära standardlängderna för herrklubbor och nästan så man kan börja titta på förlängning till och med beroende på kroppsbyggnad.

Visa signatur

Går det bra, eller går det som vanligt?

Permalänk
Medlem
Skrivet av vargeEEEEn:

Att slå en J3 och J4 kräver sin svinghastighet för att få ut någon märkbar längdskillnad. Väldigt vanligt att spelare slår sin j5 lika långt som j4 och eventuellt j3

Dagens järnfemma har ju även samma loft som gårdagens järnfyra

Visa signatur

FormD T1 || i9 10850K || MSI MEG Z490i UNIFY || Nvidia RTX3080FE || 32GB G.SKILL Trident Z Neo 3600MHz CL16 || WD SN550 1TB && Kingston Fury Renegade 2TB|| Corsair SF750 Platinum
Dell S2721DGFA|HP Omen 34C
BenQ W1300 | Yamaha RX-A830 | Playstation 3

Permalänk
Medlem
Skrivet av MoNkeY-05:

Vad tänker mina swec-vänner om Järn4 samt Järn3? Jag har själv alltid haft dem i bagen, och har inget emot att veva fram dem från fairway på ett par5. Har börjat sukta lite efter nya klubbor till våren och märker att standard numera verkar vara från järn5 och uppåt.
Har aldrig testat hybrider och dylikt. Blir det inte ett lite stort avståndsgap från järn5 till nästa klubba?

Samt - frugan är igång och ska börja spela. Hon är ganska lång, nästan 180cm, och har ändå något mer klipp i slaget än snittkvinnan/nybörjare. Jag klurar på herrklubbor grafit med seniorskaft? Det borde passa en längre donna helt ok, eller tänker jag fel?

MVH

Jag kör j5-PW och sen faktiskt bara en hybrid 3.

Slår 195-200m med hybriden vid bra träff och runt 175-180m med j5 så det blir ju ett rätt stort glapp där men på mitt HCP så behöver jag inte mer än så. När jag blir bättre så kanske jag skaffar mig en j4, men i dagsläget känner jag inte behovet alls att få in något där mellan.

Visa signatur

7600x | 32gb DDR5 | RTX 4080 | 27" LG OLED

Permalänk
Medlem
Skrivet av MoNkeY-05:

Vad tänker mina swec-vänner om Järn4 samt Järn3? Jag har själv alltid haft dem i bagen, och har inget emot att veva fram dem från fairway på ett par5. Har börjat sukta lite efter nya klubbor till våren och märker att standard numera verkar vara från järn5 och uppåt.
Har aldrig testat hybrider och dylikt. Blir det inte ett lite stort avståndsgap från järn5 till nästa klubba?

Samt - frugan är igång och ska börja spela. Hon är ganska lång, nästan 180cm, och har ändå något mer klipp i slaget än snittkvinnan/nybörjare. Jag klurar på herrklubbor grafit med seniorskaft? Det borde passa en längre donna helt ok, eller tänker jag fel?

MVH

Huruvida det blir ett gap mellan längsta järnet och hybriden beror på vilket loft du väljer. Jag har en 22-graders hybrid och den går vid ett bra slag 15-20 meter längre än järnfemman på 24 grader. Jag använder dock väldigt sällan hybriden då jag aldrig kunnat bli riktigt bekväm med den, den vill alltid gå vänster (precis som med alla klubbor med mycket offset).

Permalänk
Medlem
Skrivet av MoNkeY-05:

Tycker tankegången är så svår med det där. Jag tänker att hon håller precis på att lära sig, så nu vill jag bara ha något som är hyfsat rätt och ganska billigt, så får vi se om hon fastnar, och då går man och lägger lite mer penningar. Utöver det är hon precis i början av sin sving, är det rätt att göra en utprovning då? Måhända tänker jag dock fullständigt fel.

Det är ju inget som säger att du måste köpa klubbor efter en utprovning? Gör utprovning för de få hundralapparna det kostar så har du ju en hum om vad ni ska titta på. Sen är det bara att leta upp något begagnat.
Får frugan sen mersmak för golfen och fått in sin sving kan det ju vara läge göra en ny fitting.

Det är ju inte ens säkert att ni behöver göra en regelrätt fitting. Åk till dormy fråga om ni kan prova en damklubba till henne. Ganska säker på att säljaren snabbt kommer med förslag. Och fortfarande inte något köptvång.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av napahlm:

Det är ju inget som säger att du måste köpa klubbor efter en utprovning? Gör utprovning för de få hundralapparna det kostar så har du ju en hum om vad ni ska titta på. Sen är det bara att leta upp något begagnat.
Får frugan sen mersmak för golfen och fått in sin sving kan det ju vara läge göra en ny fitting.

Det är ju inte ens säkert att ni behöver göra en regelrätt fitting. Åk till dormy fråga om ni kan prova en damklubba till henne. Ganska säker på att säljaren snabbt kommer med förslag. Och fortfarande inte något köptvång.

Ja, är det lugnt i butiken kan man få en hel del hjälp och testning gjord utan att ha bokat en full Custom Fitting!

Visa signatur

Går det bra, eller går det som vanligt?

Permalänk
Medlem
Skrivet av MoNkeY-05:

Samt - frugan är igång och ska börja spela. Hon är ganska lång, nästan 180cm, och har ändå något mer klipp i slaget än snittkvinnan/nybörjare. Jag klurar på herrklubbor grafit med seniorskaft? Det borde passa en längre donna helt ok, eller tänker jag fel?

Det är egentligen primärt avståndet från handlederna till marken som spelar störst roll i val av längden på klubbor. Jag är 186cm "lång" och har korta armar, så jag behöver ha förlängda klubbor för att inte se ut som ringaren i Notre Dame i uppställningen.
Vid en utprovning får man såklart fram vad man behöver, men med det du skriver så tror jag herrklubbor i regular kommer bli bra.
Här finns en liten guide om ni vill mäta själva.
https://www.customclubs.se/info/skaftlangd/
Lycka till! 👍

Permalänk
Inaktiv

Sista träningssessionen med min Aeroburner mini driver. Har fått tag på en Taylormade Original One Mini. Det är Taylormades senaste mini driver från 2019. Lite modernare tech och lägre spin. Vilket var det som dödade längderna för mig med Aeroburnern.

Efter driviern så har jag egentligen bara två-tre klubbor till som jag tänkt toppa upp med. Blir till att börja med en Mizuno Fly Hi hybrid 6:a med stålskaft för att ersätta järn 5:an i bagen. Kanske det blir en Fli Hi 7:a för att ersätta järn 6 också. Tredje klubban skulle då antagligen bli en Cobra F9 Tour 4-5 wood. Har redan Tour 3-4:an och den är ett monster med carry på 235-240 m från tee.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon14781:

Sista träningssessionen med min Aeroburner mini driver. Har fått tag på en Taylormade Original One Mini. Det är Taylormades senaste mini driver från 2019. Lite modernare tech och lägre spin. Vilket var det som dödade längderna för mig med Aeroburnern.

https://youtu.be/Cl-KM2lJkSg

Kör du den som FW wood också då eller ?
Såg ut som 251 carry på videon, ganska bra tycker jag.
Vad snittar du i svinghastighet med drivern, inte Diamana skaft på eller ?

/Homer_S

Visa signatur

INTEL Core i9 9900K @ 5.2GhZ| Gigabyte GA-Z370 Gaming 5 | NVidia RTX 4070 TI| 4x8Gb Vengeance PRO RED 3600 MhZ DDR4 | Samsung 970 EVO plus 1tb M.2 | EVGA Supernova 1300WATT 80+ Gold| 27" Acer Predator XB271HU IPS| Logitech G915 Lightspeed & G900 Chaos Spectrum | Steelseries Nova Pro Wireless

Main TV & Sound. Samsung 75" QN85A + HW-Q910A 7.1.2ch Soundbar

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Homer_S1:

Kör du den som FW wood också då eller ?
Såg ut som 251 carry på videon, ganska bra tycker jag.
Vad snittar du i svinghastighet med drivern, inte Diamana skaft på eller ?

/Homer_S

Nej, jag kör den bara från tee. Slår inga FW wood från fairway än. men det kan det bli ändring på om jag skaffar F9 Tour 4-5 klubban som jag skrev om. Har en F9 Tour 3:a på 13,5* också som bara är från tee. Den går totalt 250-260 meter beroende på hur bra bollträffen är. Så behöver något som har en carry lika långt som jag slår 3:an totalt. Då är mini drivern perfekt.

Det är 253 meter carry. Har kollat det i Hudl technique appen där man kan kör frame by frame. Faktiskt slår räknaren över till 254 meter precis efter den landar.

Senast snittade jag 109,5 mph med drivern men hade flera över 112-113 mph. Med Aeroburnen så är det första gången jag går över 160 mph i ball speed. Var uppe på 162-163 mph på flera drivar. Men spinnen dödade längden tyvärr. U Aeroburnen så är det ett Proforce AxivCore Tour stiff 79 series på 43,5". 77 gram skaft. I nya Original One sitter det ett Diamana skaft på 43,75" såg jag.

Permalänk
Medlem

Nu när man har varit ute på ett par lite halvt leriga golfrundor så ser inte mina vita headcovers riktigt lika crisp ut längre. Har ni något tips på hur man rengör och snyggar till dom?

Permalänk
SpelClockers

Jag har inte rört en golfklubba sedan förra året i sommras, i juni. Golfklubborna är hemma hos mina föräldrar och golfhallen som var öppet här under vinterhalvåret blev uppköpt och gjordes om till PADDEL.. Så jag har ingen möjlighet att träna på vintern längre medans rangen är stängd. Vilket är rätt så surt.

Visa signatur

Välkomna in på Geeks Discord! :) Geeks's Discord!
Admin för Spelclockers.
Guildmaster för ESO guilden Fragzone på PC-EU - den enda officiella FZ guilden. Vill du ha en inbjudan, sicka ett PM!

Permalänk
Medlem
Skrivet av napahlm:

Nu när man har varit ute på ett par lite halvt leriga golfrundor så ser inte mina vita headcovers riktigt lika crisp ut längre. Har ni något tips på hur man rengör och snyggar till dom?

Tvätta dom kanske??
Sättet beror ju helt på vilket material det är.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MacAllan:

Tvätta dom kanske??
Sättet beror ju helt på vilket material det är.

Det är skinn, såklart. Så jag kan ju inte slänga dom i tvätten direkt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av napahlm:

Det är skinn, såklart. Så jag kan ju inte slänga dom i tvätten direkt.

Såklart vet jag inte, finns ju många som har sådana i andra material.
Finns ju speciellt rengöringsmedel för skinn om man vill vara så noga, men annars funkar nog en våt trasa (ljummet vatten) och ev någon mild tvållösning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MacAllan:

Såklart vet jag inte, finns ju många som har sådana i andra material.
Finns ju speciellt rengöringsmedel för skinn om man vill vara så noga, men annars funkar nog en våt trasa (ljummet vatten) och ev någon mild tvållösning.

Sorry. Det lät snorket av mig. Inte så jag menade.
Men just vatten och en trasa har jag provat. Men det kommer liksom inte åt ner i det narturligt präglade mönstret i skinnet. Skulle haft något typ av skummande medel? Funderar på skopolish. Det löddrar och så har jag en borste så man kommer ner ordentligt. Men är det skadligt? Vill ju inte torka ut och få sprickor i headcovern. Skor brukar ju vara av skinn dom med. Men jag tänker om det är lite annan kvalité på dessa skinn-typer?

Permalänk
Medlem
Skrivet av napahlm:

Sorry. Det lät snorket av mig. Inte så jag menade.
Men just vatten och en trasa har jag provat. Men det kommer liksom inte åt ner i det narturligt präglade mönstret i skinnet. Skulle haft något typ av skummande medel? Funderar på skopolish. Det löddrar och så har jag en borste så man kommer ner ordentligt. Men är det skadligt? Vill ju inte torka ut och få sprickor i headcovern. Skor brukar ju vara av skinn dom med. Men jag tänker om det är lite annan kvalité på dessa skinn-typer?

Morsan brukar använda detta till olika skinn https://www.laderspecialisten.se/produkt/rengoringsmedel-for-...

Så det funkar säker till dina headcovers också

/Homer_S

Visa signatur

INTEL Core i9 9900K @ 5.2GhZ| Gigabyte GA-Z370 Gaming 5 | NVidia RTX 4070 TI| 4x8Gb Vengeance PRO RED 3600 MhZ DDR4 | Samsung 970 EVO plus 1tb M.2 | EVGA Supernova 1300WATT 80+ Gold| 27" Acer Predator XB271HU IPS| Logitech G915 Lightspeed & G900 Chaos Spectrum | Steelseries Nova Pro Wireless

Main TV & Sound. Samsung 75" QN85A + HW-Q910A 7.1.2ch Soundbar

Permalänk
Medlem
Skrivet av napahlm:

Sorry. Det lät snorket av mig. Inte så jag menade.
Men just vatten och en trasa har jag provat. Men det kommer liksom inte åt ner i det narturligt präglade mönstret i skinnet. Skulle haft något typ av skummande medel? Funderar på skopolish. Det löddrar och så har jag en borste så man kommer ner ordentligt. Men är det skadligt? Vill ju inte torka ut och få sprickor i headcovern. Skor brukar ju vara av skinn dom med. Men jag tänker om det är lite annan kvalité på dessa skinn-typer?

Ingen fara uppfattade det inte så, men du är säker på att det är skinn och inte imitation?
Headcovers som kommer med klubbor är ofta imitation.

Iaf så borde skorengöring funka med en vanlig skoborste.

Sen kan jag inte låta bli att undra hur headcovers kan bli skitiga även om det är blött ute, du vet att dom skal tas av innan slaget
Torkar själv alltid av klubban innan den åker i baggen och headcovers stannar i baggen när man tar av dom.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MacAllan:

Ingen fara uppfattade det inte så, men du är säker på att det är skinn och inte imitation?
Headcovers som kommer med klubbor är ofta imitation.

Iaf så borde skorengöring funka med en vanlig skoborste.

Sen kan jag inte låta bli att undra hur headcovers kan bli skitiga även om det är blött ute, du vet att dom skal tas av innan slaget
Torkar själv alltid av klubban innan den åker i baggen och headcovers stannar i baggen när man tar av dom.

Du vet väl precis som jag hur den skånska vintergolfen kan vara? Blöt och lerig. En lite duffad spoon plaskar till rejält och man får gnugga rent med handduken. Till sist får man lite lera och sånt på fingrarna. Och har man riktig otur så blåser headcovern av eller man tappar den. Lera direkt.
Sen kan man fråga sig om valet med kritvita headcovers är så smart? Men jo, det ska vara äkta skinn. Det är stor skillnad på denna och HC till min driver och fw5.